Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Uitvallen vectra b 1.8 16v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 februari 2008 om 07:22 #17206726
Hallo mensen, ik heb een vectra b 1.8 16v uit 1997 met 153.000 km , nou doet het probleem zich voor dat als de motor warm wordt gestart hij daarna telkens uitvalt, als je dan even doorrijdt blijft hij wel lopen maar als je de motor uitzet en daarna start dan valt hij weer uit, koud is er nooit een probleem, en als hij loopt loopt hij altijd goed.
Heeft iemand een idee en oplossing?
Bij voorbaat dank Quinten28 februari 2008 om 16:12 #17394135http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=83532&page=1#pid1138856
iets soortgelijks???
28 februari 2008 om 16:31 #17394136Nee hij loopt altijd perfect het is alleen het uitvallen als je hem warm start en en daarna stationair loopt, als je doorrijd is het na een paar kilometer geen probleem meer, totdat je de motor weer uitzet,..en start.
28 februari 2008 om 17:06 #17394137wat voor motor?
heb zoiets gehad met de astra. was de bobine (pin bobine) als ie koud was was het 30km lang goed daarna minder vermogen stotteren en moeilijk starten28 februari 2008 om 18:11 #17394138Misschien lekkende injectoren.
28 februari 2008 om 18:59 #17394139Motor lampje heeft sinds ik hem heb nooit gebrand, de moter loopt altijd perfect, het is alleen dat hij spontaan afslaat als je hem warm start als je hem koud start en je rijdt van den helder tot maastricht is er geen probleem zolang het contact niet wordt afgezet. na 2 a 3 kilometer slaat hij niet meer af en weer perfect.
Uitlezen brengt geen foutcodes
Ik hoor vaak over de egr klep en schoonmaken enzo mischien zo iets?28 februari 2008 om 20:29 #17394140egr dichtmaken dan,heb je daar geen omkijken meer naar
28 februari 2008 om 22:22 #17394141Opel Vectra 1.8 16V ’97: Dit is een X18XE motor
Kijk anders ook eens hier naar:
VERVUILDE CARTERONTLUCHTINGS AANSLUITING OP GASKLEPHUIS!!
Dit pijpje gaat wel dicht zitten:
Opboren tot max 2mm
En in 9 van de 10 gevallen probleem opgelost
hiervoor moet wel gasklephuis los,
— gasklephuis ligt op de foto op zijn kop —
Willem
29 februari 2008 om 02:06 #17394142Het kan ook de temperatuur sensor zijn of Lambda sonde die rot doet.
Misschien ook de moeite waard is te checken.In ergste geval (maar denk het haast niet) LMM.
Heb zelf die probleem bij een voorgaande Astra F gehad met een X20XEV motor. Die startte vaak heel slecht bij kort na het afzetten van warme motor.. Uitvallen toen nog nooit gehad, maar wel bij afremmen (voor bijv. stoplicht of rotonde) met intrappen koppeling dat toerental raar schommelde, en motor tot onder het normale stationair toerental schommelde (neiging tot afslaan, bibberen/schudden/kantelen van de motor al zelfs zo weinig toeren). Soms wel meer last van dan andere keren.
2 maart 2008 om 00:35 #173941439 van de 10 keer is het dat Pijpje waar Wim het over heeft OF de LFR klep (stappenmotor) … (dat lange ronde ding wat er onder op die foto te zien is) … deze klep wil der ook wel eens voor zorgen dat ie niet lekker loopt.
verder is het een X18XE zeker? (aangezien de vec uit ’97 komt) … laat dan de EGR maar zitten volgens de Geleerden … dat maakt voor deze blokkies niet veel uit … tuffen mooi door …ow ja … misschien ist volgende keer handiger as je naar het Vectra subforum gaat … krijg je sneller een antwoord …
2 maart 2008 om 18:20 #17394144Iedereen bedankt! wim zeer bedankt voor de foto, de foto is toch van een x18xe?
Ga na een zeer druk prive weekend morgen aan de slag.3 maart 2008 om 21:09 #17394145Weet je nou wat grappig is,… vanmiddag waren we aan het boodschappen doen toen zij mijn vrouw: de auto valt niet meer uit,..en toen ben ik gaan denken,…sinds dat we afgelopen vrijdag in duitsland zijn geweest (rit van 280km heen en terug) en op de autobaan ff boven de 200 kan ik mij ook niet meer herinderen dat hij uitgevallen is ! duzzzzzzzzzz
5 maart 2008 om 18:11 #17394146Zal wel ernstige vervuiling geweest zijn.
Ik kan je een ding mee geven:
Controleer het toch het bovengenoemde, dit kan alleen maar goed doen namelijk.
Willem
19 maart 2008 om 14:36 #17394147origineel gepost door Jerremy
.In ergste geval (maar denk het haast niet) LMM.
Heb zelf die probleem bij een voorgaande Astra F gehad met een X20XEV motor. Die startte vaak heel slecht bij kort na het afzetten van warme motor.. Uitvallen toen nog nooit gehad, maar wel bij afremmen (voor bijv. stoplicht of rotonde) met intrappen koppeling dat toerental raar schommelde, en motor tot onder het normale stationair toerental schommelde (neiging tot afslaan, bibberen/schudden/kantelen van de motor al zelfs zo weinig toeren). Soms wel meer last van dan andere keren.
Met dit euvel kampt onze Vectra dus ook. Wat is dan exact het probleem…?? Auto is al diverse malen teruggeweest naar dealer. Die maakt dan een paar dingen “schoon” en vervolgens doet de auto het weer een paar weken redelijk, maar wordt er verder een beetje moe van….:(
19 maart 2008 om 17:55 #17394148origineel gepost door wim-v6
Opel Vectra 1.8 16V ’97: Dit is een X18XE motorKijk anders ook eens hier naar:
VERVUILDE CARTERONTLUCHTINGS AANSLUITING OP GASKLEPHUIS!!
Dit pijpje gaat wel dicht zitten:
Opboren tot max 2mm
En in 9 van de 10 gevallen probleem opgelost
hiervoor moet wel gasklephuis los,
— gasklephuis ligt op de foto op zijn kop —
Willem
Nog heel veel dank voor de tip die je gaf met het probleem van het uitvallen en veel van de andere motor storingen met 1.8 en 2.0 xe motoren.
Ik heb gasklephuis schoongemaakt, doorgestoken met een ijzerdraadje en uitgespoeld in wasbenzine.
Bij het demonteren moet je voorzichtig met de pakking doen maar het demonteren van de aansluitslangen is eenvoudig en de gaskabel zit met een klein borgje die makkelijk weg te halen is, daarna met een schroevendraaier de gaskabel los klikken.
Bij het monteren is het belangrijk om het gashuis voorzichtig te plaatsen op de pakking (alles schoon) en de moeren op de draadeinden gelijkmatig aan te draaien.
Als de pakking niet meer heel is moet die wel vervangen worden.26 maart 2008 om 22:06 #17394149Het beste had je het aangewezen gaatje iets op kunnen boren, dit voorkomt het WEER verstoppen van dat gaatje.
Willem
4 april 2008 om 15:40 #17394150origineel gepost door wim-v6
Opel Vectra 1.8 16V ’97: Dit is een X18XE motorKijk anders ook eens hier naar:
VERVUILDE CARTERONTLUCHTINGS AANSLUITING OP GASKLEPHUIS!!
Dit pijpje gaat wel dicht zitten:
Opboren tot max 2mm
En in 9 van de 10 gevallen probleem opgelost
hiervoor moet wel gasklephuis los,
— gasklephuis ligt op de foto op zijn kop —
Willem
Dit moet toch wel de meest bekende foto van opel-forum.nl zijn :jerry
13 april 2008 om 12:00 #17394151ongeveer ja.
Dat bewijst een klein beetje over hoe en hoeveel de zoekfunctie van het forum wordt gebruikt.
Willem
26 juni 2008 om 21:40 #17394152dat probleem had ik ook bij het stationair draaien van de motor viel hij vaak uit. en het klopt dat als je een lange rit had gemaakt dat het een poosje weer goed was maar het kwam telkens weer terug. bougies vervangen weg probleem.!:hmmz heb ik toch nog een mooi poosje mee rond gereden.
Vectra B CDX X1.8XE
30 juni 2008 om 20:04 #17394153ff een vraag over een andere boeg.
kan het zo zijn dat als dit gaatje dicht zit, dat de motor dan ook meer zuipt??1 juli 2008 om 17:51 #17394154opel heeft dit ook veranderd trouwens.
ben bezig om mijn klep schoon te maken.
alleen bij mij is het gaatje6mm groot met daarin een bus die er in is gedrukt.
die bus is ook zeker 4mm groot.
heb een foto gonomen, maar geen idee hoe ik het hier er op krijggroetjes Jurrian
1 juli 2008 om 18:00 #17394155het zit aan de onderkant van de gasklephuis.
het spruitstuk kant zeg maar.
2 juli 2008 om 15:37 #17394156ik weet dat hij aan de onderkant zit.
zat er namelijk extra op te letten omdat ik hem op wou boren.was echt helemaal zwart van binnen.
dus binnenkort de EGR maar afdoppen.groetjes Jurrian
3 juli 2008 om 21:38 #17394157@ Arjontje: als dat gaatje dicht zit, loopt de motor niet lekker, en dan kan ie meer verbruiken.
@ RaydeRay: Zo!! dan zaten deze bougies er al LLLLAAANNNNGGGG in. ze hoeven normaal al om de 60.000km vervangen te worden namelijk,
ik blijf het me altijd afvragen waarom er zo bezuinigd word op het onderhoud van de auto.
en dan wel gaan zeiken dat het een Prutwagen is als ie het op een gegeven moment niet meer doet.
(geld niet voor iedereen hoor, maar als je je auto zelf la lang hebt dan vaak wel.)@ JHR: ik raad e persoonlijk af de EGR af te doppen bij de X18Xe of X20XEV motoren, deze gaan minder lekker reageren op het gas als je de EGR hebt afgedopt.
Willem
11 juli 2008 om 13:48 #17394158@ wim-v6: je heb helemaal gelijk! bougie waren gewoon verrot!!:afro
maar ja voor een paar eurotjes een setje nieuwe vonken makers er in en hij rijdt weer als een zonnetje mooi toch.;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.