Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Uitval stuurbekrachtiging
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2016 om 15:28 #17277484
Op vakantie (ook dat nog) had ik ineens, toen ik ergens weg wilde rijden geen stuurbekrachtiging meer,gaf ie ook aan op het display tussen de tellers en er bleef een oranje/geel stuurtje branden.
Auto naar dichtstbijzijnde (toevallig Opel)garage laten slepen,daar wisten ze mij de volgende dag te vertellen dat onze Astra al 2 terugroepacties gemist had,waaronder iets met de stuurbekrachtiging.
Ik heb hem pas 3 maanden dus dat is bij de vorige eigenaar geweest.
Ik heb de garage gisteren nog aan de lijn gehad over de stand van zaken.
Die was behoorlijk kortaf en begon meteen van,U kunt de auto ook naar een andere garage laten slepen als U dat wil.
Verrekte lul ,dacht ik ,wij moeten vrijdag van onze camping af en zouden dan verder gaan.
Hij had het erover dat hij de stuurbekrachtiging niet uit kon lezen en dat er waarschijnlijk iets vernieuwd moet worden.
Helaas is mijn Duits ook maar ,ein bisschen,dus ik begrijp lang niet alles.
Ik heb volop zitten Googlen en lees allerlei scenario’s.
Van een accu met (net)te lage spanning tot stuurbekrachtigingspomp en.
Ik ben benieuwd,morgen moeten we hem eigenlijk gewoon terug hebben.27 juli 2016 om 15:34 #18323678stuur bekrachtiging kan uitvallen als je als je multiriem eraf gelopen is bij ene hydraulisch systeem.. bij electrisch weet ik niet zo goed hoe dat in z`n werk gaat… dat is vaak half half..
als je 2 terugroep acties gemist hebt zul je ook 2 brieven thuis moeten hebben waarmee je langs de dealer moet om dat te laten repareren..
zo niet dan zal jouw auto niet de groep voor de terugroepactie voldaan hebbenbij de rdw hebben ze op de site staan voor elke opels en waarvoor de terug roepactie is en van en tot welk bouwjaar..
27 juli 2016 om 16:25 #18323679Wij hebben de Astra pas 3 maanden dus ik heb geen brief gezien.
27 juli 2016 om 17:56 #18323680Het wordt geregistreerd als een terugroepactie is uitgevoerd,staan die voor jouw auto nog open,dan heeft ie ze nog niet gehad,kan de dealer zo zien.
27 juli 2016 om 18:49 #18323681ik kon niet zo snel vinden wat voor jaartal jouw astra is, maar als je dynamo niet goed meer is dan valt de stuurbekrachtiging ook uit, laat je niet zo maar iets aansmeren in het buitenland.
27 juli 2016 om 18:57 #18323682@opel-mark wrote:
ik kon niet zo snel vinden wat voor jaartal jouw astra is, maar als je dynamo niet goed meer is dan valt de stuurbekrachtiging ook uit, laat je niet zo maar iets aansmeren in het buitenland.
uitgezonderd van de terugroep actie zou het dus een dynamo, afgelopen multiriem zijn of een kapotte stuurservo
en idd niks aan laten smeren.. zo verdienen ze het meest aan je :agent
27 juli 2016 om 20:51 #18323683Wat dat betreft kunnen ze mij wijsmaken wat ze willen.
Maar als het de dynamo blijkt te zijn,is vervangen van andere onderdelen toch ook geen oplossing.
ik bedoel,dan is het probleem toch nog niet opgelost?27 juli 2016 om 21:52 #18323684je hoeft niet eens naar een garage toe om je kunnen zien of je dynamo goed is of niet.. dat kun je makkelijk zelf..
multimeter pakken en de voltage/laadspanning meten..
deze moet 14 volt zijn.. als die 14 volt aangeeft is je dynamo goed
alles minder dan 14 volt is een dynamo die z`n tijd gehad heeft28 juli 2016 om 13:08 #18323685als de dynamo kapot is gaat het lampje branden op het dashboard en valt binnen enkele seconden de stuurbekrachtiging uit, het vervelende is dat als de dynamo slecht is hij dit af en toe kan doen op de vervelendste momenten, dat had ik met de astra G ook, daar bleek een slecht massa contact de oorzaak te zijn van het kapot gaan van de dynamo, de dealer geloofde dat eerst niet en moest binnen de garantie weer een 2e nieuwe dynamo plaatsen (en was toen zo slim om wel een extra massadraad van de dynamo naar min pool van de accu te trekken) daarna was het opgelost en nooit meer teruggekomen.
28 juli 2016 om 19:10 #18323686Helpt resetten niet? Bij mijn vec was de stuurbekrachtigingspomp stuk dan deed hij het dan niet ook oranje..gele streepje met uitroepteken. Na uitzetten en restart werkte het weer even… Op een gegeven moment werd het erger en erger en moest pomp vervangen worden. Ik heb een Electrice hydrolisch systeem.
Kijk ook de olie van stuurbekrachtiging ff na zelfde verschijnselen..Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
30 juli 2016 om 19:00 #18323687We zijn inmiddels weer veilig thuis,we hebben afgelopen donderdagmiddag onze auto op kunnen halen.
De 2 achterstallige terugroepacties zijn gedaan en de garage had de contacten van de accu veranderd (beter contact).
Hij had de auto uitgelezen en kreeg als foutmelding U0140 (keine kommunikation mit Steuergerät karosserie.
Hij heeft de auto toen een nacht aangesloten op een andere accu,bij wijze van test,en kreeg bij een nieuwe uitlezing C0545 sensor lenkraddrehmoment.
Vervangen heeft hij verder niets en vertelde ons dat er bij een proefrit nog een keer uitval was geweest.Met beleid terugrijden moest kunnen.
Dus heel gespannen aan de terugreis begonnen,de eerste paar 100 km rechts gebleven,maar er gebeurde helemaal NIETS vreemds,daarna maar weer gewoon gaan rijden en tijdens de hele rit nog geen seconde last gehad.
Ook vandaag gereden NIETS !!!!!
Kan dit een éénmalig iets geweest zijn,en dat het opnieuw aansluiten vd accu ed.gezorgd heeft voor iets van een reset ?
Gemaild met deze vraag naar de garage in Duitsland,die was blij verbaasd en zei dat hij de dure reparatie dan zeker niet zondermeer zou laten uitvoeren en dit eerst eens af zou kijken.
Wat denken jullie ???30 juli 2016 om 19:11 #18323688Ja het kan zijn dat er een fout in het can bus systeem zat.
Ik ga even uit dat u een astra j rijd, aan uw forum naam te zien.Het grappige van can bus is dat Het zelf herstellend is.
Maar de mogelijkheid van een slechte accu pool verbinding of een kapot gaande accu. Kan veel problemen geven. (zelf mee gemaakt bij een corsa D)
Omdat de accu continu in de gaten gehouden wordt hoeft er maar iets kleins mis te zijn en de auto gaat over op het nood senario. Dat betekend dat de auto groot stroom verbruikers uit gaat zetten. Dit begint met de stuur bekrachtiging. Dan de airco/ventilatie, km teller. Tot uiteindelijk het brood nodige om de motor te laten draaien, zodat je veilig de auto aan de kant van de weg kan zetten.Ik zou het dan ook aan kijken of dit weer terug komt.
Zo ja dan zou ik pas weer actie ondernemen.30 juli 2016 om 19:35 #18323689Ik snap je verhaal,ik vind het alleen vreemd dat ze bij zo’n noodscenario eerst de stuurbekrachtiging uit laten vallen en daarna pas bijv. de airco,erg onlogische volgorde als je het mij vraagt.
Nog een kleinigheidje ; de garage was stomverbaasd :shock: dat er MAAR een 50 amp. accu in de Astra zat,in Duitsland zou dat in dit type een 65 amp. zijn.
Hij had het opgezocht (en mij laten zien)in Nl is dat inderdaad maar 50 amp.
Hij had de accu eruit gehad en deze lekt een heel klein beetje,dus die loopt op zijn end,hopelijk is dat dus de boosdoener van dit hele gedoe.
Volgende week meteen een zo zwaar mogelijke accu erin ;)30 juli 2016 om 19:40 #18323690Dat komt omdat de stuur bekrachtiging het meeste stroom verbruikt. De grootste verbruikers worden eerst uit gezet. Zodat er zo lang mogelijk met de auto gereden kan worden.
In het buitenland kan het zijn dat je een flink aantal km moet rijden voordat er een afrit is van een snelweg bijvoorbeeld.
4 augustus 2016 om 19:23 #18323691Nou gisteren de accu dus vervangen door een 61 amp. en toen we s’middags weg wilden rijden gaf hij weer stuurbekrachtigingstoring,toch maar eens gaan rijden,ongeveer 20 km. steeds zonder stuurbekrachtiging.
Daarna een afspraak gemaakt met de garage,ik kan dinsdag terecht.
Vandaag nog eens geprobeerd en wederom GEEN storing,kan het zijn dat de canbus de nieuwe accu moest ‘leren kennen’?
Ik hoorde vandaag ook iemand zeggen dat het best zo kan zijn dat de nieuwe zwaardere accu eerst ingelezen moet worden ?
Ik hoop natuurlijk nog steeds op iets simpels,maar wat is nu wijsheid ?4 augustus 2016 om 19:40 #18323692de accu en inleren heeft niks met elkaar te maken.. als het de accu niet is dan zou ik zoals eerder door andere aangegeven eens kijken of er nog terugroep acties open staan op jouw type auto..
4 augustus 2016 om 20:06 #18323693Die zijn er niet meer
4 augustus 2016 om 20:20 #18323694als je geen stuur bekrachtiging hebt kun je kijken of zowel de pomp als servo werkt… dan zal een van deze 2 overleden zijn…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.