Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Uitlezen van motor (met op-com) lukt niet.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2015 om 21:53 #17274279
Iemand die me wat hulp kan geven over het uitlezen van de corsa? Zit zelf wat voor een raadsel. Het lukt me niet de motor waarden uit te lezen (foutcodes lukken wel)
Ik probeer zo veel mogelijk info te geven.
Inleiding hoe ik tot dit probleem gekomen ben:
Ik heb de actuator van de wastegate van de turbo moeten vervangen. (oude strekte niet meer volledig uit)
De turbo druk was dan weer in orde en de corsa trok zeer goed.
Maar al snel kreeg ik volgende foutcodes;
* P0234-5A Engine overboost – Not Plausible
* P0234-11 Engine Overboost – High Input
* P003A-00 Turbocharger Boost control Position not learned
Na wat opzoekwerk: workshop-manuals.com
Zou ik de motor een “Turbocharger Learn procedure” moeten laten doen.
Maar ik geraak niet tot in de menu om dit uit te voeren.
Mijn motor is de Z13DTE, om de wagen uit te lezen gebruik een (niet originele) op-com met firmware versie 1.59 en sortware “VAUX-COM_120309a+131223d”Als ik de menu’s doorga “2010 – Corsa D – Engine – Z13DTE” kom ik bij volgend scherm terecht. Vreemd genoeg is “Output Tests” hier gewoon grijs.
Doorklikken op “measuring blocks” kom ik hier terecht.
Maar ik kan nergens een waarde uitlezen, in elk menu komt er te staan “No Data Available!”
Bij “programming” heb ik enkel de volgende 3 opties, (ik zou later graag crusecontrol toevoegen maar hier zou dan “Variant Configuration” moeten staan om dit toe te voegen)
De bovenste 2 geven wel waarden terug (identificatie nummers)
Als ik nu expres een verkeerde motor zou selecteren (bijvoorbeeld Z13DTJ) gebeurd er het volgende:
Ik krijg de optie om een systeem te kiezen (welke ik ook kies het resultaat lijkt elke keer de zelfde)
Hier heb ik opeens wel de optie “Output Test”
Merk wel op dat uit de uitlezing nog steeds “Motor Type Z13DTE” gelezen wordt, ook al is een ander motor menu geopend.
Als er hier dan gekeken wordt bij Measuring bloks word alle tekst over welke waarden gemeten kunnen worden wel weergegeven. Ik krijg dan wel geen waarden te zien en er komt ook nog een foutcode “ECU Nagative Answer to block request” maar dat is waarschijnlijk omdat de verkeerde motor geselecteerd is. Maar toch wordt er meer getoond dan wanneer de juiste motor geselecteerd wordt.
Verder kan ik nog de volgende info meegeven:
Motor code:
En bij “body – IPC” heb ik gezien dat Engine type staat ingesteld op “A13DTC/A13DTE”, een andere mogelijkheid is “Z13DTH/Z13DTJ/A17DTR/Z17DTS” of “Other”
vreemd genoeg komt de ingestelde waarde “A13DTC/A13DTE” niet volledig overeen met de motor die ik heb “Z13DTE”, ik heb de motor proberen uitlezen door deze instelling op de 2 andere mogelijkheden te zetten maar geen verschil helaas.
Dit omschrijft zo een beetje het probleem.
Wat zou ik moeten doen om dit toch te kunnen uitlezen?
Alle hulp is zeer dankbaar.26 november 2015 om 06:30 #18302310Best uitlezen met deze opcom. 2015 software.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.