Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › uitlezen computer Zafira
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2014 om 00:19 #17267307
Hoi…
Mijn overbuurman heeft zijn Safira uit 2001 uit laten lezen…althans…dit was de bedoeling. Het uitleesapparaat kon namelijk niet communiceren met de ECU. Conclusie: De computer moet vervangen worden door een nieuw exemplaar. ( actronics is niet als goedkopere oplossing genoemd)
Mijn vraag is of het niet ‘wat kort door de bocht is’ om maar direct met zekerheid te durven stellen dat de computer kapot is als het uitleesapparaat er niet mee kan communiceren ? Volgens mij zal het toch eerst verder onderzocht moeten worden of deze wel echt kapot is en de miscommunicatie niet een andere grondslag heeft.
gegroet,
Karthur84 augustus 2014 om 05:42 #18246159Kan er wel met andere apparaten gecommuniceerd worden? Zoals ABS, Airbag enz? Met welk apparaat heeft met geprobeerd hem uit te lezen? En welk motortype gaat het om?
4 augustus 2014 om 08:54 #18246160Probeer eerste eens met een op-com kijken of je daar iets mee kan uitlezen. Voordat je meteen met deze oplossing begint.
4 augustus 2014 om 09:22 #18246161Auto kan nog wel rijden neem ik aan? Zo ja lijkt me niet dat de ECU stuk is
Je immobiliser signaal gaat via de zelfde kabel naar de ECU, sterker nog, je diag poort gaat eerst naar de immobiliser(start onderbrekert) en daarna pas naar je ECU.4 augustus 2014 om 13:57 #18246162Bedankt voor jullie reacties……
Het betreft een Opel Zafira (F75) MPV
Uitvoering: 1.8 16_V Z18XE (09-2000/07-2005), 92kW / 125pk Loodvrij (Oct.95/98)
Motorcode: Z18XEMet welk apparaat men de computer heeft willen uitlezen weet ik niet , maar het is een officiële Opel Dealer….dus wellicht zegt dit genoeg voor de ‘kenner’ om te weten wat voor apparaat het geweest is. Of men wel de ABS, airbag etc. heeft kunnen communiceren weet ik niet. Ik zal het de buurman vragen vanavond maar hij spreekt slecht Nederlands en ik heb er tot nu toe niet meer ‘uit kunnen krijgen’ dan dat men gezegd heeft dat men de computer niet kon uitlezen en de enige optie zou zijn een nieuwe er in te laten zetten. Ik had hem wel gevraagd of hij iets van een rapport of zo had gezien of gehad…zijn antwoord was …nee. Zijn zoon vertelde mij dat de computer er ‘uitgevallen’ was. Dus neem ik aan dat hij bedoelde dat men bij de garage gezegd heeft dat deze ‘uitgevallen’ is.
Er kan niet gereden worden met de auto. De auto start wel maar bij gas geven valt hij uit. Als de motor gestart is en je laat deze stationair draaien dan valt deze na ongeveer 5 minuten uit. Het toerental wordt op dit moment plotseling lager en even hierna valt de motor uit.
Er kan niet mee gereden worden dus maar misschien geeft het wel kunnen starten van de motor al genoeg indicatie dat de computer niet helemaal dood is in ieder geval. Het na 5 minuten plotseling lager worden van het toerental met als gevolg het uitvallen van de motor lijkt mij toch ook aangestuurd te worden door de computer…of niet?Ik kan een ‘MemoScan OBD2 Display’ lenen . Kan ik hiermee de Zafira uit proberen te lezen? ( …misschien een rare vraag maar ik heb zelf geen ervaring nog met het uitlezen van computers ….dus ik vraag het maar eerst even voor de zekerheid aan jullie voordat ik domme dingen ga doen)
gegroet,
Karthur84 augustus 2014 om 14:17 #18246163Als het bij de Opel Dealer is geweest zal de auto wel met de Tech2 of Tech3(MDI) zijn uitgelezen.
Na 5 minuten uitvallen zou kunnen zijn dat de ECU geen goed immobilizer signaal krijgt, meestal knippert dan ook het startonderbreker lampje op het dashboard.Als je met een MemoScan in de Immobiliser kan kijken zal je daar vanzelf wel een code voorbij zien komen, het lijkt alsof deze 2 componenten niet met elkaar kunnen babbelen.
(Kan zijn dat de ECU stuk is maar kan ook makkelijk dat de immobilizer niet goed is of dat de kabel naar motor ruimte niet goed is, of te wel : veel variablen :))7 augustus 2014 om 12:09 #18246164Nou…ik heb de zafira hier nu staan en heb eens goed doorgevraagd over het probleem. En de problemen lijken in het geheel niet op wat ik eerst er uit begrepen had. En er lag ook een brief in de auto met een foutcode er op dus de computer is wel uitgelezen zo te zien.
Het probleem is dat de motor steeds uitviel boven de 100 k/u en wat opvalt is dat de tankmeter op het daschboard op dat moment helemaal uitslaat. Het probleem zit in de benzinetank volgens mij want deze trekt heel erg vacuem en nadat de tankdop er af gedraaid is start de auto weer. En als je een tijdje wacht tot het vacuem vanzelf weg is gegaan start hij ook weer. Ik zou dus graag willen weten hoe ik dit op moet lossen. Ik heb ergens gelezen dat het vaak voorkomt bij een Zafira en het active koolfilter/ koolstof canister hier meestal debet aan is. Maar ik zou niet weten waar dit zit of hoe ik dit moet controleren.
gr,
Karthur7 augustus 2014 om 12:19 #18246165ps: De foutcode is P0170…er achter staat iets wat ik niet kan lezen maar het eindigt op mengsel…dus zal iets met het brandstofmengsel te maken hebben wat dus goed zou kunnen i.v.m het vacuem trekken van de tank.
7 augustus 2014 om 12:32 #18246166Bij de tankdop zit een rubber, even losmaken en het vuil weghalen tankontluchting zal wel gewoon verstopt zitten.
7 augustus 2014 om 13:33 #18246167http://www.obd-codes.com/p0170″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Google is je vriend7 augustus 2014 om 13:55 #18246168maar kan nogsteeds door heel veel worden veroorzaakt, dus zoals nu omschreven word zou ik denken tankontluchting verstopt.
7 augustus 2014 om 20:18 #18246169Koolstoffilter zit achter de afdekplaat in de voorwielkast aan de bijrijderskant.
Probleem heb ik overigens ook mijn tank trekt ook vacuum na verloop van tijd.
Heb de tankdop een slag los zitten, dan heb ik geen problemen.
Moet er nog steeds ff naar zoeken wat de oorzaak is.
De leidingen zijn gewoon open en kan ik doorblazen.
Ontluchtingsklepje achter het luchtfilterhuis werkt ook gewoon.
Schijnt wel een Zafira kwaaltje te zijn.7 augustus 2014 om 20:39 #18246170P0170 : Rich Exhaust / Lean Exhaust
Air/fuel mixture constantly too rich / Air/fuel mixture constantly too leanZal denk wel komen inderdaad doordat je tank vacuum trekt en de motor niet genoeg brandstof kan inspuiten.
Misschien een gekke gedachte maar zou de tank ventilatie klep stuk kunnen zijn ?
(weet niet hoe het precies in het nederlands het, in het engels heet het Tank vent valve)7 augustus 2014 om 20:46 #18246171Meestal niet, meestal zit de modderkuip vol met modder en zand achter en bij het tankklepje zit ook da ontluchtingspijp achter het rubber. het gaatje zit vaak vol met zand. En dan werkt die ontluchting nie meer.
8 augustus 2014 om 06:09 #18246172Is trouwens best wel een zafira probleem. Google dr code maar eens.
8 augustus 2014 om 16:32 #18246173oke…bedankt allemaal.
Kan ik dat ontluchtingsgaatje vanaf boven bij de tankdop open maken als het verstopt zit? Ik zie niet zo 1,2,3 waar het gaatje zit namelijk. Kan iemand mij iets meer details vertellen over waar dit gaatje zich bevind en hoe ik het vinden kan?
gegroet en nogmaals mijn dank voor de reacties.
Karthur8
8 augustus 2014 om 19:53 #18246174Ik heb net even achter de klep gekeken.
Onder de tankdop zit een klein vierkan/rechthoekig gaatje.
Had hem zelf ook nog nooit gezien.
Deze gaat zo te zien naar een slang die vervolgens weer naar de tank gaat.
Dus mijn conclusie dat moet hem zijn.
11 augustus 2014 om 15:37 #18246175Bedankt voor jullie reacties…
Het actieve koolstoffilter had een abnormaal hoog gewicht en bleek vol drab te zitten. Ik heb voorlopig maar een gaatje even er in gemaakt …zo ook in de tankdop en wilde zodoende eerst kijken of de auto zonder dat vacuem in de tank wel goed zou rijden. Ik startte de auto, met een nieuwe accu er in, en heb de motor een minuut of 10 warm laten lopen stationair. De motor liep als een naaimachientje maar toen ik het toerental omhoog bracht viel de motor plotseling uit ( rond de 2000 toeren) en ik kreeg hem niet meer gestart. Uiteindelijk startte de motor toch weer en wat hierbij opviel was dat als het storingslampje en het service lampje bij stand II van het contact te zien waren zoals gebruikelijk neem ik aan deze wel startte en als deze lampjes niet brandden in stand II van het contact de motor helemaal niets deed ( wel de startmotor) Toen ik wederom het toerental verhoogde en rond de 3000 toeren wilde laten lopen bleef de motor het wel doen maar op een moment leek het alsof de ‘stroom’ uit viel , …een fractie van een seconde maar, maar de motor ‘pikte de draad weer op’ en liep verder goed. Wat opviel bij dit alles was dat als de motor niet wilde starten ( en ook toen deze de eerste keer uitgevallen was)de koelven van de radiateur na het afzetten van het contact bleef draaien ondanks dat de motor niet zo warm was. Als de motor gewoon startte, als de lampjes op het daschboard dus brandden in stand II, dan draaide de koelven niet mee en na het uitzetten van het contact bleef of ging de ven ook niet aan dan. dit heeft dus op één of andere wijze met elkaar te maken. Op het moment loopt de motor wel goed en zie het verschijnsel niet meer en ook de koelven draait niet na het uitzetten van het contact…dus alles lijkt nu goed maar dat kan natuurlijk zo weer anders zijn. Dit probleem staat los van het vacuem probleem waarschijnlijk omdat de eigenaar had gezegd dat de ven sinds kort bleef draaien wat vroeger niet zo was . Hij had eerder de tankdop losgemaakt en het slangetje van het koolstoffilter naar de elektronische klep losgemaakt en dan bleef de motor het doen …tot deze weer vacuem trok ….dan viel de motor weer uit natuurlijk. Dat de motor het weer deed steeds lijkt mij enkel en alleen gekomen te zijn door het oplossen van het vacuem probleem door het losdraaien van de tankdop en niet door het slangetje maar hij vertelde dat dit op een gegeven moment allebei niet meer hielp en hij de motor niet meer aan de praat kreeg. Dit is dus later ontstaan en staat los van het vacuem probleem. Herkent iemand dit plotseling uitvallen van de motor in combinatie met het vreemde gedrag van de lampjes in de controle stand van het contact? Ik ga kijken of er nog iets uit te lezen valt en zal zo meteen hier onder het resultaat laten weten. ( het storingslampje blijft niet branden na het starten van de motor …dus of er iets valt uit te lezen betwijfel ik) gegroet allen…Karthur8
11 augustus 2014 om 16:13 #18246176nee…geen foutcode te zien nu. (als de stroom echt uitvalt dan krijgt de computer ook geen stroom om iets op te slaan misschien…? ) Ik kan ook live data, freeze frame en I/M Status uitlezen maar heb hier geen ervaring mee verder en hier geldt misschien hetzelfde voor als hierboven…geen stroom= geen gegevens. Mocht ik hier iets aan hebben dan zou ik graag willen weten waar ik op moet letten en of mijn apparaat de juiste functies heeft. Ik heb een Memoscan en hier is de Nederlandse handleiding te downloaden:
http://www.luccio.nl/index.php?action=extra&extra=A_downloads&lang=NL” onclick=”window.open(this.href);return false; ( kiezen voor “OBD2DISPLAY handleiding”)gr Karthur8
11 augustus 2014 om 16:58 #18246177Ik ga haast denken dat je een massa probleem hebt.
Of er ergens een onderbreking in de bedrading.
Blijven lastige klachten dit.
Laat de motor eens lopen en rommel eens voorzichtig aan diverse kabels onder de motorkap.
Kijk wel uit voor warme en draaiende delen.
Misschien komt het prpbleem dan weer naar boven.11 augustus 2014 om 17:51 #18246178zal ik doen..bedankt Cobus!
ps: Ik had de zekeringen onder de motorkap cq onder de voorruit van de bestuurderskant er uit gehaald en nagekeken. 1 Zekering had aan de voetjes te zien slecht contact en die heb ik schoon gemaakt. Toen ik de auto startte daarna ging de radio aan terwijl ik dit hiervoor nog niet het geval geweest was. De eigenaar had ook het probleem een tijdje terug dat zijn binnenverlichting niet uit wilde na het afsluiten van de auto. Hij heeft toen het lampje er uit gehaald. Ik had ergens gelezen dat dit ook mogelijk te maken heeft met datzelfde zekeringkastje of het kastje er naast met de relais. Zou één van die twee kastjes de ‘boosdoener’ kunnen zijn?….
gr,
Karthur811 augustus 2014 om 17:58 #18246179Dan zou ik preventief alle zekeringen onder de motorkap even controleren of deze geoxideerd zijn.
Lijkt mij niet helemaal oke.
Kijk ook eens goed in de connectoren, of hier ook oxidatie in zit.
Zo ja dan zou het mogelijk kunnen zijn dat hij misschien ooit eens met zijn neus in de sloot heeft gelegen, en dan heb je een leuke uitdaging.11 augustus 2014 om 18:07 #18246180In de sloot heeft hij niet gelegen want het is de 1e eigenaar en deze heeft geen nat pak gehad. Wat de connectoren betreft kan het wel zo zijn dat er iets aan scheelt want er is een paar maanden terug een andere motor in gegaan. Misschien dat er ergens een connector niet goed vast zit o.i.d. Nou ja…ik ga eens even koekeloeren er naar .
gr,
Arthur11 augustus 2014 om 18:22 #18246181Misschien heb je hier wat aan.
viewtopic.php?f=188&t=173968
Ik heb het elektrisch schema ooit eens geplaatst.
Het is dan wel van model 1999 t/m 2000, maar volgens mij is er in de hoofdlijnen qua electrische bekabeling niet veel veranderd.
Maar hang me er niet aan op.11 augustus 2014 om 18:55 #18246182En als je echt iets nodig (schema’s, etc etc) hebt hoor ik het graag. Dan kijk ik effe in TIS voor je :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.