Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Uitlaatgassen temp meting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 januari 2010 om 15:05 #17216853AnoniemLid sinds:
1 January 1970Deze vraag plaatst ik extra hier is wel geen c20let, maar misschien dat iemand hier advies heeft.
zie ook topic CIH 20N turbo
Ik zit nog te twijfelen waar ik de uitlaatgassen temperatuur sensor ga plaatsen, in het uitlaatspruitstuk wat te plaatsen maar 8mm dik of in het turbine huis 12mm van de flens kant af er is hier wel genoeg materiaal dikte.
Het spruitstuk is niet meer nieuw te krijgen het turbine huis wel mocht het scheuren. :hmmz
3 februari 2010 om 12:37 #17601845ik zou de sensor in je downpipe maken, meteen in het eerste stukje.
is denk ik ook een meer nauwkeureige meting, omdat er veel warmte in het gietijzer blijft hangen, en dus meer de materiaalwarmte meet ipv de gassen.
3 februari 2010 om 20:09 #17601846AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik gebruik ook een wideband lambda na de turbo voor zogezegd naar het mengsel te kijken, temperatuur voor en na turbo is verschillend, dus met de uitlaatgassen temperatuur sensor is totale meting beter. (Hopelijk werkt ook een beetje met de KDFI)
9 februari 2010 om 10:09 #17601847Maak dan een spacer tussen je spruitstuk en je turbo van een blok materiaal en zet hem daarin. Langere tapeinden en klaar.
Geen risico met scheuren.Ben het echter met Sjoerd eens dat je hem beter in je Downpipe kan plaatsen.
Vooral als je ook nog eens bedenkt dat door de pulsaties van de uitlaatgassen de sensor behoorlijk in trilling komt. Mocht hij dan afbreken wandelt hij eerst de turbo door (RIP turbo)….5 maart 2010 om 16:48 #17601848jah hoort ook aan de downpijp ongeveer tien cm onder de flens en dan tien graden schuin
5 maart 2010 om 21:11 #17601849AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb hem al in de turbo gezet, het risico op afbreken neem ik voor lief… Voorlopig kan hem altijd nog in de uitlaat plaatsen(twijfel dus nog)
6 maart 2010 om 12:15 #17601850Altijd voor de turbo meten, anders kun je dat ding net zo goed niet plaatsen. Na de turbo is het al een stuk afgekoeld. Dus je hebt een aardige plek genomen.
9 maart 2010 om 10:17 #17601851na de turbo afgekoeld????
nee man. niet paar cm’s later….
en afbreken voor lief nemen?? das niet echt slim kan je een turbo kosten.
9 maart 2010 om 11:56 #17601852Ik wil niet kritsch zijn ofzo,
voor of na de turbo…?
wat wil je meten ? wat er uit de motor komt toch ?
hoe veel sensors ? 1 of van het aantal cilinders ? eventueel met 1 meter die een cycle of alarm functie heeft..
Je wilt weten wat je maximale uitlaat gas is. En hoeverder deze na de uitlaatpoort zit des te koeler.
Als je er dan 1 plaatst op enkel 1 cilinder poort plaats hem dan op de cilinder het verst verwijderd van de radiator dus waarschijnlijk bij een achterw. aandr. cil. 4ik denk voor de turbo is helemaal geen slecht idee, en het is natuurlijk wel belangrijk een goede probe te hebben ipv china rommel.
9 maart 2010 om 18:05 #17601853Je moet voor de turbo meten en niet erna.
Scheelt meer dan 100 Graden. Ik denk zelfs wel 200 Graden.9 maart 2010 om 19:04 #17601854AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zwakke schakel van de motor zijn de standaard 30jaar oude zuigers. Die wil ik thermische dus zo min mogelijk belasten. (hoor mij met een dikke turbo ahum)
Dan kan ik dus de temperatuur mee loggen met de rest van de gegevens en zo tot een betere afstelling te komen. Het is dus eigenlijk niet nodig, of regelt actief mee ofzo.Het is geen diesel waarbij er 1 op elke header zit en 1 na de turbo en de motor echt actief mee regelt. hier wordt veel al de 6mm egt sensor gebruikt(breken nooit af volgens monteur caterpillar)
10 maart 2010 om 23:08 #17601855EGT bij een diesel is dan ook nog wel een beetje lager als bij een benzine motor…:hmmz op een benzinemotor zouden ze het wel eens een stuk minder kunnen doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.