Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Uitlaat vervangen
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 februari 2017om 18:06 door bart-gsi.
-
AuteurBerichten
-
6 februari 2017 om 18:25 #18338196
Tijdje terug auto opgehaald uit de garage waarbij de monteur zei dat het flexibele gedeelte van de uitlaat bijna kapot was, ik kon er voorlopig wel mee doorrijden maar deze moest zeker bij de apk vervangen worden. Hij adviseerde om dan het hele uitlaatsysteem te vervangen, dit was duurzamer en goedkoper in montagekosten.
Nu zit ik erover na te denken om dit zelf te vervangen. Ik twijfel alleen of dit wel handig is, ik weet wel ongeveer hoe deze ge(de)monteerd moet worden het is alleen lastig om onder de auto te komen (heb alleen twee armsteunen).
Iemand hier ervaring mee? Is het te doen met beperkte ruimte onder de auto? Iemand tips waar ik deze het beste vandaan kan halen? (Dealer kan volledig systeem krijgen voor 150,- (nieuw)) tips voor (de)montage zijn ook welkom.
Het gaat hier om een astra g 1.6 hatchback x16szr bj. 2000
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI RIO-L01 met Tapatalk
6 februari 2017 om 18:36 #18338198Blijkbaar drie keer verzonden, excuses hiervoor
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI RIO-L01 met Tapatalk
10 februari 2017 om 15:00 #18338425150 euro voor een heel systeem is uiterst onwaarschijnlijk, helemaal bij dealer.
De cat alleen kost al meer dan dat, en het flexibele deel ook.
Ik zou als ik jou was toch even checken of dit allemaal wel klopt.Wat betreft montage: de einddemper is nog wel te doen met steunen, maar mijn ervaring is dat verder dan de einddemper je echt een brug nodig hebt.
Die kan je gewoon per (half) uur huren vaan in de buurt.Verder kwestie van goed kijken en nadenken, en niet vergeten de beugels / klemmen / rubbers mee te vervangen als dat nodig lijkt.
Met een flinke tube montagepasta moet je dan een eind komen.Volgens mij is het bij de x16szr vrij recht toe recht aan, als je het ele systeem wil vervangen
11 februari 2017 om 14:07 #18338473Het goedkoopste adres wat ik zo weet voor kwalitatief goede uitlaatonderdelen is AP-uitlaten. Google daar maar eens op. Daar heb ik voor een veel redelijkere prijs een katalysator voor mijn Z22SE gekocht mét twee jaar garantie. Als je daarbij een DHZ-garage huurt ben je voor een net bedrag klaar.
11 februari 2017 om 14:31 #18338478als alleen je flexdeel kapot is.. kun je gewoon een los flexdeel ertussen laten lassen.. ben je hoog uit 30 a 40 euro kwijt voor het onderdeel en het lassen…
11 februari 2017 om 14:52 #18338481Mits je een lasapparaat hebt natuurlijk ;) Als je een duur uitlaat systeem hebt (vriend van mij had een lexus en de voorpijp met flexdeel was 1600(!!!) euro) dan kan het uit om dat te laten doen. Bij die lexus was het 50 euro voor flex deel en 3 uur werk omdat ik alles onder de auto vandaan wou hebben. Onder de auto lassen kan wel maar is niet ideaal vanwege het feit dat je niet fatsoenlijk bovenop de pijp kan lassen. Denk dat dit 175 euro aan werkloon zal zijn geweest bij een garage.
Bij mijn swiftje was het zelfde probleem en die hele uitlaat was nieuw 100 euro van voor naar achteren zonder kat. Daar ga ik niet voor lassen.
Denk dat dat bij de oudere astra’s ook wel het geval is. Onderdelen zijn zo goedkoop dat ik er wel eens van sta te kijken. Einddemper voor een astra F station was bijvoorbeeld 25 euro inclusief btw, snap niet dat ze er dan nog winst op kunnen maken.
Lang verhaal kort, kijk eerst eens wat zo’n pijp met flexdeel nieuw moet kosten, indien duur zoek een bak en braad toko :)
11 februari 2017 om 15:08 #18338482bij uitlaatstunter cost een voorpijp met kat ( imitatie) 120 euro met klemmen en bouten e.d.
alleen als je kat nog niet aan vervanging toe is kun je gewoon de voorpijp met kat los halen wanneer je moet lassen… dan kun je gewoon overal bij.. zoals gezegd.. ik was bij m`n vectra voor een nieuw flexdeel 30 a 40 euro kwijt voor een uurtje werk inclusief nieuw flexdeel12 februari 2017 om 17:15 #18338567Allereerst bedankt voor alle reacties,
Het gaat inderdaad even gekeken en het gaat dan om de voorpijp en niet het hele systeem voor die prijs. (Dit had ik verkeerd begrepen van de monteur)
Opzich lijkt het me inderdaad niet moeilijk en is een brug huren een optie. Even kijken of ik daarbij de montagekosten er wel uithaal :)
Lassen ga ik zelf niet doen, lassen aan de auto vind ik sowieso een bepaald risico hebben. (Als het fout gaat…)
En als ik het nu laat lassen en dan over een half jaar weer wat moet vervangen, doe ik het liever in een keer goed.Nogmaals bedankt voor de reacties, ga nog even rond kijken en even nadenken hoe ik dit ga doen of laat doen ;)
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI RIO-L01 met Tapatalk
12 februari 2017 om 18:06 #18338570zal denk ik niet over een half jaartje zijn…
een cat kan lang mee gaan als je er goed mee om gaat… en de algehele staat van het uitlaat deel -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.