Uitlaat van spruitstuk halen

Forumindex Forums Modellen Tigra Uitlaat van spruitstuk halen

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218171
    svenmiedema
      Lid sinds:
      7 November 2009

      Om de oude carterpanpakking volledig van de carterpan te verwijderen wil ik graag mijn carterpan eraf halen.

      Nu is het probleem dat een deel van de uitlaat voor carterpan zit. :fy1

      Heeft iemand een idee hoe ik de uitlaat van het spruitstuk af kan halen zodat de 4 bouten niet afbreken? :hmmz

      Heb de bouten al 2 dagen in de WD-40 gezet. ;)

      #17623798
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        Ik heb het langs de snelweg vlakbij de Oostenrijkse grens gedaan :D
        Flauw… :P Want toen waren ze al gebroken… met 160…
        Maar zonder dollen.. Ik heb laatst weer een spruitstuk vervangen op een c20ne en die bouten dus ook losgehaald. Kwartiertje na flink ingespoten te hebben ging het gewoon los.
        Met spruitstukken moet je het volgens mij soms gewoon doen en zien waar het schip strand..

        #17623799
        Simon3009
          Lid sinds:
          21 January 2010

          Het veiligste om afbreken te voorkomen is: Het gedeelte van het spruitstuk waar de bouten ingedraait zitten warm stoken, tot het materiaal ongeveer kersrood is, dan in één keer afkoelen met doeken die je in een emmer water hebt liggen, afkoelen tot het spruitstuk weer helemaal koud is.
          100% dat je de bouten er dan zo uitdraait zonder dat de schroefdraad in het spruitstuk gaat vreten of dat de bouten afbreken. Monteren met nieuwe bouten en koperpasta.
          Voor het loshalen van moeren geldt natuurlijk hetzelfde, warm maken en afkoelen. Bedek wel de overige delen alvast met een natte doek of een branddeken, zo voorkom je brandgevaar. Breek je een bout af dan word het probleem groter, door het warm worden en weer afkoelen word het materiaal kogel hard, uitboren is dan nog moeilijker dan het eigenlijk al is. Probeer maar eens in het hart van de bout te blijven boren, en met boortjes van de doehetzelfzaak word het niets, er zijn van Stahlwille mooie setjes met speciale boren en andere hulpstukken te koop, maar dan nog moet je afgebroken bout wel willen draaien. Ook dan is warm maken en afkoelen van het afgebroken stuk de enige optie.

          Succes, Simon.

          #17623800
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Ik doe altijd alleen warm maken…Dan kijken of het draait…als het piept en kraakt breekt ie niet meer ;)

            Terugzetten met kopervet…

            #17623801
            Mitchell0181
              Lid sinds:
              11 July 2009

              simon .. wat jij zegt met meteen afkoelen dan gaat het toch nog strakker zitten .. meestal is alleen warm maken al voldoende

              #17623802
              kaneelschep
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 November 2004

                ja dat koelen lijkt mij ook beetje raar… dan wordt het alleen maar strakker toch?

                #17623803
                svenmiedema
                  Lid sinds:
                  7 November 2009

                  Bedankt voor de vele reacties!

                  Bedoelen jullie met warm maken ook totdat het kersrood is, zoals Simon zegt?

                  #17623804
                  Mitchell0181
                    Lid sinds:
                    11 July 2009

                    nou dat is wel heel heet maar als het licht oranje begint te worden dan ben je aardig opweg … en pas op dat je het niet aan raakt want je blijft er echt aan plakken ;)

                    #17623805
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Jah lekker rood laten gloeien, dan draai je hem er zo uit als het met.
                      Met een lullige gasbrander duurt het wel even voordat ie zover is.
                      Moet je zon apparte toorts bij hebben anders ben je wel even druk aan het stoken ;)

                      #17623806
                      Mitchell0181
                        Lid sinds:
                        11 July 2009

                        ja inderdaad een gerichte blauwe vlam dan ben je er zo

                        #17623807
                        Simon3009
                          Lid sinds:
                          21 January 2010

                          Het afkoelen na het warm maken is echt niet vreemd, en de bout, moer of wat dan ook gaat echt niet strakker zitten.
                          Bij uitlaat verbindingen is het de roest die spelbreker is, wat er gebeurd is het volgende, door het plotselinge afkoelen schrikt de roest in de schroefdraad los. Wij gebruiken deze techniek bij ons in de truckgarage al 10 tallen jaren, toen ik dit voor het eerst te horen kreeg reageerde ik ook zoals andere forumleden alhier. De logica zegt dat je het vast krimpt, echter, het tegendeel is waar. Wij gebruiken natuurlijk geen campinggasbrander maar 2 flessen, gas en zuurstof en een brander die geschikt is om het materiaal warm te maken. Kersrood is minder heet dan oranje/geel want dan ga je al richting het smeltpunt, pas daar voor op.
                          Probeer het gewoon eens, je kunt er niets mee verknoeien maar zult tot de conclusie komen dat het echt werkt.

                          #17623808
                          svenmiedema
                            Lid sinds:
                            7 November 2009

                            Zojuist is het me geluk de vier bouten los te halen zonder dat ze zijn afgebroken! :cool:

                            WD-40 + een luchtsleutel doet wonderen!

                            Thanx jongens!

                            #17623809
                            Mitchell0181
                              Lid sinds:
                              11 July 2009

                              dan heb je mazzel want met een luchttol kan je makkelijk je bouten kapot slaan …

                              #17623810
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                origineel gepost door Simon3009
                                Het afkoelen na het warm maken is echt niet vreemd, en de bout, moer of wat dan ook gaat echt niet strakker zitten.
                                Bij uitlaat verbindingen is het de roest die spelbreker is, wat er gebeurd is het volgende, door het plotselinge afkoelen schrikt de roest in de schroefdraad los. Wij gebruiken deze techniek bij ons in de truckgarage al 10 tallen jaren, toen ik dit voor het eerst te horen kreeg reageerde ik ook zoals andere forumleden alhier. De logica zegt dat je het vast krimpt, echter, het tegendeel is waar. Wij gebruiken natuurlijk geen campinggasbrander maar 2 flessen, gas en zuurstof en een brander die geschikt is om het materiaal warm te maken. Kersrood is minder heet dan oranje/geel want dan ga je al richting het smeltpunt, pas daar voor op.
                                Probeer het gewoon eens, je kunt er niets mee verknoeien maar zult tot de conclusie komen dat het echt werkt.

                                Ga dit zeker een keer uitproberen:thumbup

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.