Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Uitlaat > APK vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2011 om 21:39 #17239257
Ik heb op mijn Combo de uitlaat links onder het bakkie net voor het achterwiel uitkomen (ivm breken middendemper), dat is dus ACHTER de bestuurders deur, zou dit goedgekeurk (mogen) worden??
of is het nu toch beter even een midden en einddemper te plaatsen??
Willem
5 augustus 2011 om 21:58 #17895891Het mag wel hoor, hij mag gewoon niet onder de auto eindigen.
Altijd buiten de auto.Over een plaats wordt niet gesproken.
6 augustus 2011 om 04:17 #17895892ga het van de week gewoon proberen haha….
anders even een midden en eind demper er onder maken.
Willem
6 augustus 2011 om 08:08 #17895893@Fearless wrote:
Het mag wel hoor, hij mag gewoon niet onder de auto eindigen.
Altijd buiten de auto.Over een plaats wordt niet gesproken.
Bij een grijskenteken auto is dat toch wel anders volgens mij :hmmz … Kijk maar eens onder een Sprinter bv, daar eindigt de pijp midden onder de auto. ;)
Zolang je maar niet onder de cabine ( het gedeelte waar mensen zitten) eindigt zit je volgens mij goed. Mijn broertje zijn Buick werd bij de RDW met sidepipes aan beide zijdes voor het achterwiel ook goedgekeurd.
7 augustus 2011 om 13:21 #17895894Daar kan inderdaad ook nog verschil in zitten..
Wel lastig, uitlaatgassen controleren met een pijp in het midden.
bij trucks is dat ook zo, die van mijn Atego komt ook net achter Cabine in de midden uit, en van onze daf CF85-380 trekker blaast ook richting midden onder, net achter de Cabine.
Willem
9 augustus 2011 om 12:08 #17895895en (Weer) GOEDGEKEURD (Weer) zonder enige aanmerking!!!!!
Willem
11 augustus 2011 om 17:29 #17895897@wim-v6 wrote:
Daar kan inderdaad ook nog verschil in zitten..
Wel lastig, uitlaatgassen controleren met een pijp in het midden.
bij trucks is dat ook zo, die van mijn Atego komt ook net achter Cabine in de midden uit, en van onze daf CF85-380 trekker blaast ook richting midden onder, net achter de Cabine.
Willem
Ja idd zit altijd lekker te kruipen bij de sprinter op mijn werk.
Heeft een bak achterop. En uitlaat eindigt in het midden.12 augustus 2011 om 16:08 #17895898Bij mijn 1e sprinter was dat ook altijd leuk (MB Sprinter 416CDi Alu chassis en Luchtvering, kon je alleen bij als ie omhoog stond ivm lage ombouw (Bus moest omhoog om reserve wiel eronder door te kunnen schuiven).
Willem
12 augustus 2011 om 17:11 #17895899Eindigen die pijpen dan echt onder de auto????
12 augustus 2011 om 21:45 #17895900Jup midden onder, ongeveer een meter achter de cabine, tussen de Chassisbinten net naast de aandrijfas daarachter zaten de voorraad tanks voor de luchtvering en lucht remmen (helemaal roetzwart te wezen (Chipped 2,7 5cilinder CDI).
Willem
16 augustus 2011 om 17:40 #17895885Klopt bij de meeste grote bedrijfs auto’s eindigen ze midden onder
16 augustus 2011 om 19:28 #17895887Jah maargoed dasdan een bedrijfsauto, gelden weer andere regels voor dan personenwagens
16 augustus 2011 om 20:24 #17895888@Fearless wrote:
Jah maargoed dasdan een bedrijfsauto, gelden weer andere regels voor dan personenwagens
Maar waar lees jij in het APK Boek dat de uitlaat voorbij een bepaald deel moet lopen dan.
Dat wordt helemaal niet genoemd.Het einge wat genoemd wordt is het volgende
1.Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten
zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de
gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de
afwateringsgaatjes.2.Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
wat hieronder staat wordt ook genoemd maar aan deze eisen hoef je niet naar te kijken.
3.Personenauto’s moeten blijven behoren tot een
goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het
Besluit typekeuring motorrijtuigen
luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).4. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de
uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger
geluidsniveau produceren dan de waarde die voor
het voertuig is vermeld in het kentekenregister,
vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in
Aanvullende permanente eisen,
artikelen 30 tot en met 32, van toepassing..Let wel op!
APK eisen zijn anders dan de wegenverkeerswet.
Dus iets wat wel van de apk mag. Hoeft niet te mogen volgens de wegenverkeerswet.Daar wordt vaak de fout gemaakt.
Dus komt er bij mij een auto met een uitlaat die midden onder de auto ophoud,
Gas dicht is en deugdelijk bevestigd is. (met evt noodzakelijke kat) Dan keur ik hem goed.17 augustus 2011 om 12:12 #17895886jupzz zo is het, en niet anders, zo legde de APK meester het bij mij ook uit.
hij hoeft niet eens onder de auto uit te komen.
maar ik heb m aan de linker zijde onder de auto uit, kan ik in de spiegel zien hoe goed ik weer bezig ben de planeet te vervuilen met oliewalmen en roet (benzine motor) (het mooiste is net de begrenzer aantikken Ploffff dikke wolk eruit…)
Willem
17 augustus 2011 om 15:38 #17895890Dat legde de leraar mij dus wel iets anders uit met de apk cursus.
want daarbij ging het ook om de gassen die dan de auto in kunnen lopen via de ventilatie openingen.
Dus vandaar dat ik zoiets heb dat de uitlaat buiten de auto moet steken.17 augustus 2011 om 16:30 #17895889dat is bij de Combo juist van toepassing als de uitlaat netjes aan de achterkant eindigd, daar mijn deuren niet meer luchtdicht zijn (krokant noemen ze het ook wel, of doorschijnend.
toen de uitlaat nog achter zat en ik had mijn voorruit op een kier zat ik altijd die oliedampen in te ademen, nu niet meer…
Willem
17 augustus 2011 om 17:17 #17895896Heb jij ook al van dat mooie ontzichtbare plaatwerk aan je deuren :jerry
17 augustus 2011 om 17:46 #17895901Ken iemand met ene sjeffie Blazer met een halve cherry bomb recht aan zijn headers dat net achter het voorwiel naar buiten steekt,amper 60 cm pijp, is ook apk goedkeur want gasdicht :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.