Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Type olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2011 om 18:36 #17239269
Hey hallo,
kan iemand mijn vertellen welke type olie er in een opel corsa Bj97 moet ?
Het is namelijk zo dat als ik door de bocht ga me olie lampje gaat branden :hmmz
8 augustus 2011 om 18:45 #17896002Wat voor sappie rijdt hij op? Is wel interessant…. En wat voor blokkie?
8 augustus 2011 om 22:54 #17896003type blok weet ik zo niet uit me hoofd maar hij rijd op benzine 95 ongelood ^^
9 augustus 2011 om 05:36 #17896004@antonov314 wrote:
type blok weet ik zo niet uit me hoofd maar hij rijd op benzine 95 ongelood ^^
Ok, das al een stapje verder ;)
Hoeveel liters motor inhoud?
En is het een 16valve of 8valve?Je kan ook gewoon even op je kenteken papieren kijken, daar staat je motorcode ook op en dan weten we genoeg.
Heb je de papieren niet bij de hand, dan vul je je kenteken in op http://www.vwe.nl en dan staat het er meestal ook wel bij ;)9 augustus 2011 om 05:55 #17896005Je kan ook olie advies op kenteken online opvragen bij kroon oil…
http://www.kroon-oil.com/nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
9 augustus 2011 om 08:46 #17896006Bouwjaar 97, houdt altijd in een 16 klepper volgens mij.
Dan kan je het beste 5w30 of 5w40 gebruiken en dan een volsyntheet.Maar eerst goed kijken wat er nu in zit!
Als je daar achter kan komen, dan een olie nemen van dezelfde kwaliteit.9 augustus 2011 om 09:02 #17896007en blijkt dat 10w40 te zijn..geen probleem..alles eruit ..nieuwe oliefilter inclusief nieuwe 5w30 en je hebt het helemaal goed
9 augustus 2011 om 09:06 #17896008Zou een beetje oppassen met 5W olie als het een blok is met flink wat kilometers, wil nog wel eens wat lekkerij problemen geven…
9 augustus 2011 om 09:15 #17896009ja dat dan weer wel…olie is vrij dun..
:thumb goeie tip..maar als een blok niet lekt of iets dergelijks moet het gewoon kunnen..opeldealers gooien het er ook in9 augustus 2011 om 09:21 #17896010dit is wat ze geven
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/QrfporPFTtY/?result=ok” onclick=”window.open(this.href);return false;
9 augustus 2011 om 09:46 #17896011Zo’n blok heeft een collega en die smijt er altijd al 15W40 in, loopt als een zonnetje dat ding! Is gewoon totaal niet een kritisch blok wat dat betreft. Het is vervelend als je niet weet wat erin gezeten heeft, is dan altijd een risico met bijvullen, want je wilt geen verschillende olie mengen eigenlijk…
Hoeveel km’s heeft hij gelopen?
P.S. Opel dealers heb ik niet altijd zo’n hoge pet meer van op eerlijk gezegd…
9 augustus 2011 om 10:04 #17896012Me blok op wielen heeft al 133592KM gelopen.
(onder het eerst getal staat ook nog 2443 geen idee wat dat is ^^ )
kan dat kwaad dan verschillende olie mengen ?
9 augustus 2011 om 10:35 #17896013Voor zowel de 8kleppers als 16kleppers 5w30 of 5w40 erin.
geen probleem..
heb altijd op 5w40 gereden van valvoline, ook met motoren met dik 300.000km achter de kiezen.
@ Corsa_Gsi: 8V of 16V
> In de 1997 corsa’s en nieuwer geleverde motoren:
– benzine:
1.2: X12SZ 8V 45pk
1.2 16V: X12XE 16V ketting motor 65pk
1.4: X14SZ 8V 60pk
1.4 16V: X14XE 16V 90pk
1.6 16V: X16XE 16V 106pk– Diesel:
1.5D: X15D 8V
1.5TD: X15DT 8V turbo
1.7D: X17D 8VWillem
9 augustus 2011 om 11:44 #17896014Oh dacht dat tegen dat jaartal de 8v’s er al niet meer waren, zijn mij toch te langzaam :jerry
9 augustus 2011 om 11:45 #17896015haha… zo kan je het ook zien.
Bij the way, Vroegâh toen mijn Combo nog een lief motortje bezat, was het ook een 1.4 8klepper (X14SZ), en deze is van 1998.
heb een Corsa van 1999 in onderhoud met een X14SZ motortje erin.
Bij de singel point motoren moet je de benzine retour afknijpen, dan trekken ze als een lier, maar zuipen bij het leven.
maat van me hield met een C14NZ mijn combo X16XE met mantzel box bij van 0-120 met gemak!!!!
kwamen we er achter dat de retourleiding geknikt lag onder de auto, toen deze weer goed lag was het over met de pret.Willem
9 augustus 2011 om 11:57 #17896016Waar zit die leiding Willem? Dat ga ik is ff proberen
9 augustus 2011 om 11:58 #17896017@ Joop:
Sorry verkeerd antwoord, was vanmiddag met vanalles bezig.
retour zit op injectiehuis met een slang, kan je zo bij Joop.
Willem
9 augustus 2011 om 16:02 #17896018heb er 10w40 in gegooit :)
9 augustus 2011 om 17:01 #17896019@antonov314 wrote:
Me blok op wielen heeft al 133592KM gelopen.
(onder het eerst getal staat ook nog 2443 geen idee wat dat is ^^ )
kan dat kwaad dan verschillende olie mengen ?
Onderste getal is je rit-teller ;) Er zit een knopje bij waarmee je die teller op 0 kan zetten.
Drie cijfers voor hele kilometers, en de laatste rol is waarschijnlijk wit en telt de 100 meter stukken. Dus effectief telbaar tot 999,9km.
Dat is bijvoorbeeld nuttig om icm het bonnetje als je tankt, uit te rekenen hoe zuinig je hebt gereden.Bij tankbeurt 1 gooi je hem vol en zet je de teller op 0. Volgende tankbeurt noteer je hoeveel KM op de teller staat en deelt dat door je verbruikte benzine (oftewel: hoeveel je hebt moeten aanvullen tot de tank vol is)
Verschillende soorten olie mengen wordt nooit aangeraden, maar aan de andere kant heb ik het ook nog nooit echt fout horen gaan.
Alleen als je minerale olie met synthetische mixt, dat is vragen om problemen, maar dat doet niemand omdat niemand op minerale olie rijdt.
Het is halfsyntheet of volsyntheet tegenwoordig. En die kan je best met elkaar mixen bij normaal gebruik. In de racerij zal het allicht meer verschil maken, maja…9 augustus 2011 om 18:33 #17896020Die site van kroon oil geeft aan dat voor mijn Corsa B (C14nz) uit ’94 er 0W40 in moet. ik heb er nu 15W30 in zitten. Kan dat kwaad of moet ik er zsm die 0W40 in doen? Ik lees veel tegenstrijdige berichten wat olie betreft, de een zegt 15w30, de ander 10w40 etc, weer een ander zegt dat het allemaal geen bal meer uit maakt bij een 17 jaar oude auto, dus ja. :???:
9 augustus 2011 om 21:25 #17896021Dat laatste zit best een kern van waarheid in. Die motoren zijn mechanisch super ruim bemeten en qua vermogen stelt het niet echt super veel voor. Heel anders dan een moderne motor met een hoop overbodige klepjes, een bak kunststof onderdelen, pisbakijzeren slecht gelegeerde metalen voor de draaiende delen en dan ook graag nog een turbo erop… Een moderne motor MOET de juiste olie hebben omdat je anders al gauw over de grens gaat en hem mechanisch over de zeik helpt.
Jouw C14NZ loopt werkelijk op al de voorgestelde olieen prima. Ok, er zal misschien wel een pietsiebeetje verschil in zitten, maar best verwaarloosbaar. Wat belangrijker is dat je olie niet mengt wat elkaar niet verdraagt. Voor zover ik heb begrepen lost minerale olie een beetje op in synthetische en verliest dan de smerende werking en dan gaat het mis. Dus als je op safe wilt spelen vervangen je de olie en oliefilter even GEHEEL en ben je daarna behoorlijk vrij in wat je erin wilt mikken.
MIJN keus zou ook 10W40 zijn, want die blijft lekker dik op temperatuur, is niet te dun als hij koud is en is betaalbaar.
9 augustus 2011 om 22:10 #17896022Of het geen bal uitmaakt weet ik niet, maar hij zal er niet persee direct schade van hebben..
mooie middenmoot is 10w40.
15w30 komt niet zo vaak voor, zal meestal eerder 15w40 wezen…
Willem
10 augustus 2011 om 04:46 #17896023Ah bedankt voor de info
PS: correctie: er zit nu wel 15W40 in, geen 15W30
10 augustus 2011 om 05:59 #17896024haha, geeft niet, lekker zo blijven rijden…
Willem
12 augustus 2011 om 16:15 #17896025@waltwalt500 wrote:
ja dat dan weer wel…olie is vrij dun..
:thumb goeie tip..maar als een blok niet lekt of iets dergelijks moet het gewoon kunnen..opeldealers gooien het er ook inklopt we gooien er ook gewoon 5w30 in
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.