Tweetakt olie toevoegen benzine

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Tweetakt olie toevoegen benzine

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263536
    infineonz
      Lid sinds:
      21 November 2007

      Zijn al enige jaren verhalen in de omloop om tweetakt olie toe te voegen aan de benzine.

      Benzine wordt de laatste tijd steeds schraler. De lood is er inmiddels uit, biocomponenten en ethanol worden toegevoegd. (in E10 zelfs 10%) euro95 5%.

      Benzine smeert erg weinig van zichzelf en de laatste tijd wordt het alleen maar schraler.

      Oldtimer bezitters (dus niet de moderne motoren met katalysator en roetfilters, die slippen mogelijk dicht door toevoegen olie) doen er 1:100/1:200 tweetaktolie in, tweetaktolie is speciaal ontwikkeld om volledig te verbanden met de benzine. En het smeert goed.

      ” I have got a very good hint for you to keeping the nice old Engine in good shape with todays ultra dry eco fuels: Use 1:100 API TC two stroke oil / fuel mix as regular driving fuel, that keeps the old fuel-system gaskets, rubber parts, alloy parts etc… and cast iron metal surfaces of those vintage engines in excellent shape…and it also lubricates the valves and upper piston regions. Most Porsche vintage owners in Germany do so :) Also keeps carbs and tank clean and rustfree ”

      Iemand hier al ervaring mee/geëxperimenteerd?

      #18209913
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        LPG is nog schraler en daar rij ik al 8 jaar op bijna constant motor is een 30E onderblok…Geen problemen met het blok gehad op een ingelopen nokkenas en als gevolg daarvan koppakking deruit,maar verder geen problemen…

        #18209914
        champo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2006

          Lood werd gebruikt om de om de klap van de klep te dempen. Als je geharde klepzittingen hebt, is dit dus niet meer nodig. Een ingelopen nokkenas komt gewoon door te weinig olie in de kop, ketting te strak of door ouderdom/slijtage. Want als je mengsel bij je nokkenas komt heb je toch een probleem.
          Gooi die 2T olie maar lekker in je bosmaaier, scooter, kettingzaag en laat de olie maar gewoon de zuiger, krukas en cilinder van dat ding smeren, ipv het nutteloos op te stoken in je auto. Heb je een oude auto en ben je bang voor je klepzittingen/kleppen kan je gewoon een flesje loodvervanger halen en als je een lpg installatie hebt, kan je een druppelaar op laten maken die zo nu en dan een toevoeging bij je mengsel gooit. Als je geen zin hebt om steeds die toevoeging bij te vullen, kan je ook geharde klepzittingen in je kop laten maken. Dit kost wel een flink bedrag, maar dan ben je van alle zorgen af.

          #18209915
          turbo.d
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 June 2013

            Is het niet zo dat iedere auto vanaf een bepaald jaartal geharde klepzittingen heeft :?:
            Ik weet dat bij VW de klepzittingen sinds 1970 al geharde zittingen bevat.

            Gr
            Marcel

            #18209916
            Freestyler
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 January 2006

              Nee, bij de CIH motoren zijn ze pas heel laat erin gekomen (meen ergens halverwege/einde jaren 80)

              #18209917
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Moet je op de kop kijken als daar ergens een P te vinden is dan is met harde kleppen voorzien.

                #18209918
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Waar staat die p normaal gesproken?

                  #18209919
                  infineonz
                    Lid sinds:
                    21 November 2007

                    P staat aan de bougiezijde van het blok om-en-nabij de 2de bougie.

                    3.0e: ab Baujahr 1985 bleifrei mit Kopftyp P30E und gehärteten
                    Ventilsitzringen, Verdichtung 9,5:1, Nockenwellenkennung “K”
                    Motorname: 30E

                    We dwalen echter van het onderwerp af, je moet niet alleen motortechnisch kijken. En heb het zeker niet alleen over de L jetronic of de 30e maar in het algemeen,
                    Aan de binnenzijde van de tank vormt zich ook een film van olie en gaat dus roest tegen. Benzinepomp, o-ringen/membramen en injectie worden ook licht gesmeerd.

                    Heb zelf wel geharde zittingen in mijn 30e alleen een klein beetje extra smering kan mijn inziens geen kwaad.

                    ” ich kann Zweitaktöl 1:100 bei allen älteren Fahrzeugen (Benziner & Diesel)nur mit größter Überzeugung empfehlen.

                    Alte italienische Fiat und Alfa mit Weber Vergasern und Einspritzer (Z.B. die altem M110) mit empfindlichen Einspritzsystemen wie K- D-Jetronic halten wirklich deutlich länger hinsichtlich Korrosion, Verstopfung-Verharzung und Tankrost.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.