Forumindex › Forums › Modellen › Speedster, GT › turbometer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2015 om 19:58 #17273173
Halo,
Ik ben Paul en ben sinds kort(4dgn) in het bezit van een Opel Gt 2008.
Nu heb ik al een paar stukjes gereden maar ik vraag mij af wanneer je de turbodrukmeter ziet werken.
Tot nu toe wel rustig gereden maar niets op de meter gezien.
Wie kan mij vertellen hoe de turbodrukmeter werkt en wanneer deze werkt? werkt en zie je hem alleen werken als je bijv. de turbo alleen gebruikt? begint het pas bij een x aantal aan touren? graag info.
Bovendien hoor ik, bij rustig rijden , steeds een kort zacht fluitje bij het terugschakelen of gas loslaten. Wie weet wat dit is en of het hoort?
thanks.
Paul16 augustus 2015 om 20:07 #18293717turbo druk opbouw heb je alleen tijdens acceleratie of als je je motor op hoge toeren houdt om druk op te bouwen voor als je sportief weg wilt rijden ( gaat je koppeling van kapot maar goed.. het kan)
als je terugschakelt of je gas loslaat hoor je je “wastegate” open gaan om de turbodruk die tussen de inlaatslakkenhuis van je turbo en je intercooler en gasklephuis te lozen.. dit is om schade aan je turbo en andere gerelateerde delen te voorkomen
als je op contante toeren rijdt zal je motor niet veel turbo druk op bouwen daarom het bovenstaande..
hoe harder je uitlaatgassen je motor verlaten en door je uitlaatslakkenhuis van je turbo gaan hoe harder de turbine in je turbo gaat draaien en hoe meer turbo druk je krijgteen turbo druk meter installeren in je auto is een goede manier om je turbo druk in de gaten te houden… wat wellicht ook handig is om een turbo timer te monteren .. als je veel gebruik gemaakt hebt van je turbo is het vaak schadelijk om je motor direct daarna uit te zetten.. een turbo timer zorgt ervoor de je turbo en motor een afkoel periode hebben en dat je turbo timer daarna de motor zelfstandig uitschakelt..
dus de motor blijft door lopen ook al is de sleutel uit het slot verwijdert16 augustus 2015 om 21:12 #18293718Hoi,
bedankt voor de hele snelle duidelijke info.
Bij de Gt is de drukmeter in de boardcomputer ingebouwd en kun je dus oproepen.
Als ik het goed begrijp ga je de meter pas zien werken als je de turbo daadwerkelijk gaat gebruiken door middel van je rijstijl, hoge toeren optrekken etc
als je dus rustig rijd en netjes schakelt zie je niks op de meter?
Wanneer je nu rustig rijdt en dus niet de turbo gebruikt(denk ik), hoor je dan toch het affluiten van de overdruk?
Bij wie kun je zo’n turbo timer kopen en laten installeren of is dit zelf te doen?
thanks16 augustus 2015 om 22:17 #18293719@yellowpoint wrote:
Hoi,
bedankt voor de hele snelle duidelijke info.
Bij de Gt is de drukmeter in de boardcomputer ingebouwd en kun je dus oproepen.
Als ik het goed begrijp ga je de meter pas zien werken als je de turbo daadwerkelijk gaat gebruiken door middel van je rijstijl, hoge toeren optrekken etc
als je dus rustig rijd en netjes schakelt zie je niks op de meter?
Wanneer je nu rustig rijdt en dus niet de turbo gebruikt(denk ik), hoor je dan toch het affluiten van de overdruk?
Bij wie kun je zo’n turbo timer kopen en laten installeren of is dit zelf te doen?
thanksals je rustig optrekt en rustig rijdt zul je er heel weinig van merken.. je turbo zal vanaf 2000 a 2500 toeren pas druk op bouwen.. een standaard turbo is relatief klein zodat deze wat sneller opspoelt maar je zult net als meeste andere turbo`s wel een dood gat hebben voordat je turbo begint te werken.. op lage toeren heb je meer koppel dan pk`s…
een turbo timer is voor zo ver ik weet een universeel apparaatje en dat komt met een beschrijving..
het is wel electra werk dus als je daar niet zo veel ervaring mee hebt dan kun je dat beter uit besteden…dit is zo`n turbo timer.. er zullen er meerdere soorten van zijn.. maar dit is als voorbeeld..
op het plaatje staat ook hoe deze aangesloten wordthttp://www.showoffimports.nl/product.php?productid=30222″ onclick=”window.open(this.href);return false;
17 augustus 2015 om 05:51 #18293720Prima verhaal bart-gsi.
Alleen de wastegate zorgt ervoor dat de turbodruk niet te hoog wordt onder rijden (onder last).
Deze zit op de turbo zelf aan het uitlaat zijde.
De blow-off valve (of dumpvalve) zit op het inlaat traject zorgt voor er dat de overtollige druk wordt geloosd. Buiten de redenen die je al genoemd zorgt de blow-off dat de turbo niet stilvalt en makkelijker/sneller weer opspoelt.
17 augustus 2015 om 06:40 #18293721Wou zeggen een waste gate is puur afregeling voor de maximale turbodruk.
Wat je hoort bij gaslos (inien zo’n aftermarket sjonnieding is gemonteerd, anders hoor je het afblazen niet tot nauwelijks) is de Blowoff of Dump Valve.
Deze zorgt ervoor dat de overdruk in je inlaat traject direct naar atmosferisch daalt zodat de schoepsnelheid van de turbo niet te ver inzakt.
Hierdoor pakt de turbo vlotter en soepeler op na bijvoorbeeld overschakelen of snel gaslos / gas erop
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 augustus 2015 om 06:41 #18293722Filmpje van de Turbodruk meter van mijn Corsa Turbo Diesel
http://youtu.be/W91KWFeiq6A” onclick=”window.open(this.href);return false;
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 augustus 2015 om 09:10 #18293723super, al die reacties,
oke het maakt mij een hoop duidelijk.
Rij zelf ook een turbo diesel van landrover maar daar hoor en zie en voel je niets.
Ik heb geen idee of er zo’n extra blowoff fluit is geinstalleerd. irritant is het wel als je rustig door een dorpje rijdt, je schakelt terug/laat gas los en hupsake, daar is ie weer. het fluitje.
zo’n timer is wel wat. hoe weet je welke tijd je moet instellen en heb je ze ook die je onder de motorkap kan plaatsen. Weer zo’n ding op het dashboard erbij is ook geen succes buiten dat er nauwelijks ruimte is.
thanks17 augustus 2015 om 12:04 #18293724@KRSA2000 wrote:
Prima verhaal bart-gsi.
Alleen de wastegate zorgt ervoor dat de turbodruk niet te hoog wordt onder rijden (onder last).
Deze zit op de turbo zelf aan het uitlaat zijde.
De blow-off valve (of dumpvalve) zit op het inlaat traject zorgt voor er dat de overtollige druk wordt geloosd. Buiten de redenen die je al genoemd zorgt de blow-off dat de turbo niet stilvalt en makkelijker/sneller weer opspoelt.
Maarja klopte het zo’n beetje?? Ik heb er wel enig idee van maar ben geen raketgeleerde met de uitleg…
17 augustus 2015 om 16:28 #18293725Yellowpoint.
Een diesel heeft vrije aanzuiging, en dus geen blow-off nodig.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 augustus 2015 om 03:42 #18293726Een turbo timer zoals in de geplaatste link in mijn vorige post is niet onder de kap gemonteerd..
Deze zit tussen de kabelboom naar je contactslot en naar je handrem (onbemand voertuig met een draaiende motor altijd op de handrem) en er zal vast en boekje bij zitten met info over de tijd van afkoelen en anders als je naar de tuningshop toe rijdt kun je het vragen of zij de geschikte tijd voor je opkunnen zoeken of jouw erbij mee kunnen helpen.. Bij showoff imports doen ze dat namelijk.. Vragen staat daar vrij en hulp krijg je altijd..18 augustus 2015 om 05:45 #18293727top dat ik zoveel info van jullie krijg.
Gisteren even een stukje gereden en zie idd dat rond de 2250 toeren de drukmeter begint te werken. die doet zijn werk gelukkig.
Ik zal eens kijken of ik een of andere shop hier in de buurt kan vinden voor de timer.
Zit in limburg en daar is niet zoveel voor dit soort aangelegenheden te vinden.
thanks18 augustus 2015 om 12:35 #18293728De vraag is of je de turbotimer wel nodig hebt.
Als je volle polle op de snelweg doet, hem met een goede zwaai op de afrit naar de pomp gooit en direct stilzet wel.
Als je ongeveer de laatste 2 minuten normaal rijd (ie geen druk opgebouwd hebt) zit je ook veilig zonder.Het hangt dus ook een beetje van je rijgedrag af.
18 augustus 2015 om 12:41 #18293729@smileyspeedster wrote:
De vraag is of je de turbotimer wel nodig hebt.
Als je volle polle op de snelweg doet, hem met een goede zwaai op de afrit naar de pomp gooit en direct stilzet wel.
Als je ongeveer de laatste 2 minuten normaal rijd (ie geen druk opgebouwd hebt) zit je ook veilig zonder.Het hangt dus ook een beetje van je rijgedrag af.
nouja bij iedere acceleratie boven de 2000 toeren begin je je turbo op te spoelen.. en zal deze warm worden.. dat kan dus ook in de stad als je bij het stoplicht wegrijdt…
maar ik snap je punt… hangt ook voor een groot deel af van je rijstijl18 augustus 2015 om 18:14 #18293730Thank God dat ik een rustige rijder ben en alleen zo nu en dan, nadat de motor warm is, even een beetje accelereer. Ik weet nu in ieder geval dat na gebruik turbo de motor even moet bijkomen.
Die topsnelheid geloof ik wel, mag niet, kost een hoop en je schiet geen ene meter op.
Overweeg om naar EDS te gaan om fase 1 te laten uitvoeren.
Is nog in overweging, weet het dus nog niet zeker.
eerst nog spacers op de achteras zetten. niet nodig maar staat wel fraai, en kost de kop niet.18 augustus 2015 om 19:20 #18293731als je nooit harder/sportiever rijdt heeft een fase 1 tuning upgrade alleen het koppel onderin de toeren nut.. het pk gedeelte kom je dan vrijwel nooit aan tenzij je meer je turbo gaat gebruiken..
350 euro voor een chip tune is idd een overweging.. maar je moet er ook naar kijken in hoever je er gebruik van maakt..
er staat ook bij dat je aangeraden wordt om op euro 98 te rijden of hoger.. als je de benzine prijzen in Nederland in de gaten gehouden hebt zul je wel zien dat euro 98 penning 16 is qua benzine prijs..18 augustus 2015 om 19:27 #18293732je kunt bijvoorbeeld wel kijken of je de restricties op de lucht in en uit verbetert kunnen worden zodat je motor beter kan ademen.. vaak zijn deze redelijk afgeknepen van wegen de Europese eisen voor de typen goedkeuring wanneer je auto zijn eerste meters in Nederland maakt
dus bijvoorbeeld een sport katalysator zodat er minder tegen druk is… is voornamelijk ook beter voor turbo motoren
dan kun je later alsnog een chip tuning doen maar dan worden wel de aangebrachte verbeteringen al meegenomen..18 augustus 2015 om 20:23 #18293733oke ,
wat ik eigenlijk wil is dat ik bij iedere druk op het gaspedaal direct reactie voel. wat is daar volgens jullie het meest handige, veiligste om te laten doen, ook kosten versus prestaties meegenomen.
ik rij idd op 98 maar daar ik allleen in de zomer met droog weer rij(hobby) zal de euro prijs mij voorlopig geen kopzorgen bezorgen.
Hebben jullie ervaring met tuners of goede bedrijven die het meest veilige goede uit de auto kunnen halen zonder de auto naar ze mallemoer te brengen en met deze materie dus goed bedreven zijn.
Bij the way ben aan het kijken naar spacers. Wat betekent ABE wat bij sommige verbreders staat. Waar kun je de juiste naaf/wiel gegevens van je auto vinden?
Iemand ervaring met goed bedrijf in spacers?
Thanks.18 augustus 2015 om 21:21 #18293735Gelijk kracht onder de voet:
Ongeblazen met flinke cilinderinhoud gaan rijden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 augustus 2015 om 00:41 #18293734dit zouden geschikte spacers kunnen zijn
http://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/30532/CategoryID/166/Eibach%2fEagle-Pro-Spacer—5×110%2f65%2c1—16mm%2f150mm/Default.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;voor spacers heb je ook langere wielbouten nodig en bij sommige van die kunstof centreerringen om de naaf van de spacer gecentreerd op de naaf van je auto te houden
doe wel goed van tevoren meten hoever je je wiel naar buiten wil laten komen.. niet dat je je banden kapot rijdt op de randen van de wielkast als deze voor drempels e.d. in de wielkast geduwd wordt omdat je wielen te ver naar buiten komen
even over turbo`s en de tuning hiervan
(bron: http://www.tuning-gids.nl/anti-lag.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;)Veel sportieve auto’s beschikken over een turbo, waardoor de vraag rijst of zo’n Anti Lag System niet iets voor jouw auto op straat, circuit of rallyparkoers is. Eerst maar even over de turbo hebben! Steeds vaker worden nieuwe automodellen voorzien van een turbo motorblok. Dit komt met name door emissie eisen. Een Turbo (TURbine BOosting) werkt
in de basis als volgt: uitlaatgassen drijven een schoepenwiel aan.Aan de andere kant van dit schoepenwiel zit ook een schoepenwiel die lucht in de motor perst met daarnaast brandstof. Vergeleken met een ‘normale’ atmosferische motor wordt er dus onder druk lucht in geperst. Relatief gezien maakt een turbo motorblok meer vermogen en koppel dan een atmosferisch motorblok. Aan de andere kant heeft een atmosferisch motorblok een meer lineaire vermogen opbouw en een betere gasrespons. Voor dit laatste is er bij een turbomotor, onder andere, het ALS (Anti Lag System) als oplossing.
( en hier gaat mijn uitleg verder ^^ voor mensen over bovenstaand verhaal beginnen)
let hierbij wel op.. dit systeem verkort wel de levensduur van je turbo maar je hebt wel direct een reactie als je je gas intrapt..dit wordt vaak gebruikt bij motoren met een grotere diameter turbo.. die heeft een groter turbo lag en duurt het langer voor je turbo opgespoeld raakt.. daar wordt dit ALS voor gebruikt om dat gat kleiner te maken
om iets meer vermogen winst te hebben zou je je buizen tussen de luchtfilter en turbo, turbo en intercooler, intercooler en inlaatspruitstuk kunnen voorzien van een grotere diameter.. meer lucht in de motor hoe meer vermogen je krijgt is de theorie
een dikkere intercooler draagt daar ook veel aan bij.. een dikkere intercooler is meer efficiënter in het koelen van de warme lucht van je turboom nog even op de katalysator terug te komen
dit heb je dan nodig..
http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=111112&hid=1194&lhid=&lvid=&mid=76″ onclick=”window.open(this.href);return false;
met minder tegen druk gaat de lucht er makkelijker uit..
deze kat is goed genoeg om mee door de APK te komen..19 augustus 2015 om 08:04 #18293736Heldere verhalen. hier kunnen we wat mee.
ik denk dat het ALS niets word. iedere 1000km je turbo vervangen lijkt mij niets. Te veel amerikaans en te veel gedoe en te opzichtig.
spacers is helder . ik ga maar eens kijken hoeveel ruimte ik heb en dan kijken waar ik die dingen hier in de buurt kan aanschaffen en laten plaatsen.
“buizen tussen de luchtfilter en turbo, turbo en intercooler, intercooler en inlaatspruitstuk kunnen voorzien van een grotere diameter” zal ik ook moeten laten doen waardoor ik denk met een fase 1 sneller en makkelijker klaar te zijn, denk ik.
Katalysator klinkt en lijkt zo eenvoudig waardoor ik dan denk of ik daar het beoogde doel wel mee kan bereiken.
heb trouwens even bij Mtech gekeken maar kan niets vinden over Opel Gt 2007-2009.
Wie heeft ervaring met dit bedrijf qua tunen?
Wat zou jullie voorkeur hebben EDS of Mtech? Mtech is wel veeeeeeeel dichter bij!!!!!!!!19 augustus 2015 om 13:40 #18293737http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=141165&hid=&lhid=&lvid=” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit is de chip tuning en de enige vorm van tuning die mathijssen (M-tech) levert voor de opel GT
ik bestel wel vaker spullen via M-tech en ik heb er nog geen problemen mee gehad.. vragen kan daar altijd.. en ze zitten wel aan de prijzige kant met spullen maargoed.. ze zijn wel opel gericht qua tuning en je kan er met veel terecht..
voor EDS heb ik geen ervaring mee.. dat is over de grens.. daar kom ik niet ( duitsland)
19 augustus 2015 om 13:58 #18293738he wat grappig,
Ik kijk me wezenloos op die site en kan niets vinden betreffende GT.
Eds geeft aanzienlijk meer pk’s en koppel, is goedkoper en is van wat ik heb horen zeggen en gelezen heb zo goed als de nummer 1 wat opel tuning betreft.
Alleen ook voor mij een stief 2 uurtjes rijden heen en terug. Kun je wel meteen een stukje proefrijden auf die Bahn. Bovendien kun je zo’n kastje erbij kopen dat als er updates zijn dat kan downloaden en hopsekee in de Gt flashen. Tenslotte zijn je gegevens daar dan al bekend.
Tja alleen het duits he!!! maar met een beetje handen en voetenwerk en steenkolen duits moeten we een end kunnen komen.
Net even de band ten opzichte van de buitenkant wielkast gemeten en ik heb 15mm over alvorens ik gelijk zit met de wielkastrand. Banden zijn niet te hoog(45) en als deze op zijn tijd worden vervangen word het misschien toch wel 40.
Dus ruimte qua hoogte is wel genoeg.19 augustus 2015 om 14:03 #18293739ok.. dan zou je de spacer in de link die ik je stuurde aan kunnen houden.. die is 16 mm dacht ik en die zitten zoals ik op de foto kan zien beter op de naaf dan die platte universele spacers die niet gelijk op je naaf zitten… dat naaf gedeelte moet goed zitten zodat je wielen op snelheid niet gaan schudden/trillen omdat ze niet gecentreerd zitten
19 augustus 2015 om 14:47 #18293740top we gaan ermee aan het werk.
Thanks. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.