Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Turbodruk Zafira a Opc
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 oktober 2015 om 22:48 #17273917
Hallo Allemaal,
Ik ben in het bezit van een Zafira a Opc in de originele kleur Arden blue uit 2002
De auto is aangeschaft met een km stand van ongeveer 160.000km.
Ik wilde er perse 1tje waarvan de kop problemen al verholpen waren.
Wat bij deze dus het geval is. Bij 140000km heeft er een complete koprevisie plaatsgevonden.
incl. klepseals, pakkingen en geleiders.
Maar bv ook de koppeling ed. met een totaal rekening van 4500 euro. (bij een Opel dealer)
btw de turbo is niet vernieuwd.
Helaas ruikt het in de auto nog steeds naar olie. En is mij verteld dat er een rookpluim uit de uitlaat komt bij optrekken.
Dit heb ik zelf nog niet geconstateerd.
Auto verbruikt ongeveer 1 liter olie op 1300kmOmdat ik de auto toch wil laten chippen ( stage 1). Ben ik op dit moment alles klaar aan het maken daarvoor.
( Ook omdat ik op dit moment herstellende ben van een enkelbreuk en toch geen auto kan rijden)
Heb intussen een olie restrictorbout. Een tophat met dv aanlsuiting incl collins dv + intakepipe gemonteerd.
Verder wil ik nog een 1.9 cdti aibox monteren.Omdat ik iedereen hier hoor zeggen dat de Z20let blokken zo snel zijn. Verbaas ik mij erover dat ik de auto juist heel langzaam en tam vindt
In het verleden heb ik een gechipte ibiza cupra 1.8T gehad met 200 pk. Deze was vele malen sneller. Ok, natuurlijk is de cupra veel lichter.
Maar toch, het gevoel van een turbo auto hebben. ontbreekt bij de zafira. vandaar ook dat ik hem graag wil laten chippen.
Nu was ik ook benieuwd wat de turbo druk zou zijn. Dus heb ik een boost meter geinstalleerd.
Tot mijn verbazing haalt tie max 0.5 bar Dit is naar mijn mening toch veels te weinig?
met 0.5 bar red je echt geen 192 pk?heel verhaal, maar dit zijn dus de vragen. Ik hoop dat jullie er een antwoord op weten.
Alvast bedankt. ( ik zal morgen wel even een foto posten)-wat zou die olie walm nog kunnen zijn?
-zal het olie verbruik verminderen door die olie restrictorbout ?
-wat is de standaard turbodruk onder belasting?
-wat wordt de turbodruk na stage 1 tuning ongeveer?28 oktober 2015 om 06:42 #18299530De meeste Z20LET’s hebben geen kopproblemen maar een rotte turbo met die km stand. Ofwel LEH turbo erop chippen en dat zal wel veel verschil maken.
28 oktober 2015 om 12:48 #18299531Hoe kun je nu een Seat Cupra vergelijken met een MPV Zafira A OPC. Het gaat niet alleen om het gewicht maar natuurlijk ook de omvang van de auto. :shock:
Een 3-deurs sport wagen kun je niet vergelijken met een 7 persoon MPV familie auto. De Zafira heeft een aërodynamica van een hoog bus ten op zichte van een Ibiza.
28 oktober 2015 om 13:44 #18299532Ja natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat dit niet te vergelijken is met een ibiza cupra.
Maar ik heb gewoon echt het idee dat er iets niet helemaal goed is.
en dat die 0.5 bar turbo druk te weinig is.
Ik kan hier weinig info over vinden.hier nog een foto, gemaakt tijdens de proefrit
28 oktober 2015 om 15:59 #18299528Waarneer komt die druk in. Bij hoeveel toeren. Hoe is het druk verloop. Vaak worden turbo’s vv omdat ze hun druk niet halen Door (slijtage). Maar het komt vaak Door de wastegate actuator of de (electrische) druk regelaar die niet meer goed hun werk doen.
Upgraden naar een leh turbo is zeker een mooie mod. Maar zonder moet de auto ook al vlot aanvoelen. Een raceauto zal het niet worden.28 oktober 2015 om 16:03 #18299529Vermogensuitdraai laten maken om mee te beginnen? Sowieso handig om voor en na te kunnen vergelijken. Weet je meteen waar je mee start, als je turbodruk echt te laag is zal je dat zeker zien op de curve.
28 oktober 2015 om 18:00 #18299533Turbo’s met deze km stand van een Z20LET gaan vaak olie verbruiken doordat de pakking van de turbo lekt. En zo wordt het dus weet het inlaattraject ingeblazen. Gevolg van de lekker pakking is extra slijtage en minder snel opspoelen door vervuiling en slijtage aan de rotor.
28 oktober 2015 om 18:12 #18299534Turbo’s lekker vaak richting de uitlaatkant.
De restrictor bout die je hebt geplaatst zou hierin ook een oplossing kunnen zijn.
De olie druk die er standaard op komt is gewoon te hoog.
Hierdoor worden de olie keer ringen kapot geperst.De olie je inlaat traject komt vaak door een slecht werkende carter/klepdeksel ventilatie.
Speling controleren op je turbo is nooit een slecht idee.
Er staan een hoop filmpjes op youtube hoe dit moet.Mijn auto met 212.000 km erop met de originele turbo verbruikt geen druppel.
Dus ik vind het grote onzin dat er zo snel geroepen word dat de turbo’s maar 150.000 tot 200.000km mee zouden gaan.28 oktober 2015 om 21:20 #18299535De olie restrictorbout zou dus kunnen helpen bij het tegengaan van eventuele lekkage van olie richting de uitlaat kant.
Maar als door de te hoge olie druk ( door de oude bout) de keerring al kapot is gegaan.
Zal deze dan vernieuwd moeten worden, is dat eigenlijk wel mogelijk. Of betekent dit dat de turbo beter vernieuwd kan worden?slecht werkende carterventilatie? is dit nog te controleren? of een kwestie van slangen schoon maken.
Wat ik in ieder geval nog wel wilden checken is of er olie aanwezig is bij de intercooler.Voor de speling op de turbo zal de turbo verwijdert moeten worden. Dit lijkt mij een redelijke ingreep.
Vraag me dan ook af of het dan niet beter is om deze gelijk te vernieuwen en dan maar gelijk een upgrade naar de LEH turboheeft de actuator nog invloed hierop. bij slechte werking?
Uiteraard doe ik bij het chippen ook een dyno run vooraf.
Maar ik wil tijdens het chippen gewoon niet voor verrassingen komen te staan.
Alles moet gewoon goed zijn op dat moment.rest mij nog de vraag wat de boost moet zijn onder last, ongechipt.
Hieruit kan je ook wel het een en ander concluderen.
Er moet toch iemand hier zijn die dat weet?verder is er geen storing aanwezig. vacuum werkt naar behoren
28 oktober 2015 om 22:41 #18299536Er zijn wel revisie setjes voor de turbo. Maar als je het goed wil doen dus inclusief balanceren ben je wel rond de 450,- kwijt. En dan demonteer en monteer je de turbo zelf van je auto. Speling controleren kan je gewoon met de turbo aan je blok. Even de inlaat pijp eraf. Dit is geen 100÷ controle maar meer een indicatie. Als je in de toekomst meer vermogen wil zou ik zeker voor de leh turbo gaan. Ik Denk dat die restrictor bout zeker wel positief gaat werken. Carter ventilatie zou je even moeten kijken waar die precies zit en hoe dat werkt op dit blok. Wat deze blokken aan boost moeten maken std zou ik niet weten. Maar zal rond de 0.5 en 0.9 zitten
29 oktober 2015 om 11:05 #18299537@corsabc20xe wrote:
Mijn auto met 212.000 km erop met de originele turbo verbruikt geen druppel. Dus ik vind het grote onzin dat er zo snel geroepen word dat de turbo’s maar 150.000 tot 200.000km mee zouden gaan.
Ervaring en de wet van de grote getallen he. Bij dit soort problemen en deze km stand is de turbo nu eenmaal hoofdverdachte. Er zullen ongetwijfeld originele LET turbos met meer dan 2 ton rondrijden (zoals jij) en er zijn er ook die na 15.000km al opgeblazen zijn. Ik heb zelfs verhalen gelezen van LEH upgrades die na 20.000miles (in de UK) alweer opgeblazen waren.
Natuurlijk kun je met rijgedrag en onderhoud een hoop goed maken of juist verkloten maar in de regel gaan ze na 100.000km toch echt problemen vertonen. Het is ook een feit dat de restrictor bout een hoop oplost of voorkomt dus dat geeft ook nog eens een ontwerp/fabricagefout aan.
Standaard turbodruk is trouwens 9 PSi en dat is 0.62 Bar.
30 oktober 2015 om 18:11 #18299538Ik rijdt sinds januari dit jaar ook met een Zafira A OPC (89.000 km gelopen toen).
Het trage wat jij beschrijft komt mij helemaal niet bekend voor. Even ter vergelijk : een nieuwe Sirocco 2.0 TFSI is prima bij te houden ondanks dat die veel gestroomlijnder is.
Bij de stoplichten leg je het wel af tegen de echt rappe jongens maar vanaf de derde versnelling is het merendeel prima bij te benen, zeker bij sprintjes op de snelweg.
Een paar weken geleden is de OPC op de bank geweest bij Rica waar de teller op 206pk (aan de wielen) uit kwam.Je geeft zelf al aan dat de auto naar olie stinkt. Ik heb behoorlijk wat proefritjes gemaakt met Zafira A OPC’s en bij heel veel heb ik dat ook geroken.
Ik ben van mening dat een oliegeur een teken is dat er motorisch iets niet goed is. 9 van de 10x is dat de turbo en/of de klepseals.
Zelf ga ik van het voorjaar de LET (laten) vervangen voor een LEH om de olie problemen voor te blijven en uiteraard zijn die 40 extra pk’s ook meer dan welkom ;)31 oktober 2015 om 10:43 #18299539Klepseals zijn al vervangen.
Dus ik neem aan dat het daar niet meer vandaan komt.
Blijft over: de turbo en/of carterventilatie.Misschien dat de olierestrictor bout al een groot deel heeft weg genomen.
Maar ik kan op dit moment niet goed testen ivm gebroken enkel.
Aangezien de standaard boost op 0.62 bar zou moeten zitten. is die 0.5 wel iets aan de lage kant dus.
Zou toch kunnen dat de turbo niet meer 100% is. Wat niet geheel onlogisch is gezien de km stand.Als ik weer wat kan sleutelen aan de auto. Heb ik dus nog een paar dingen te checken.
Maar grote kans dat ik voor een LEH turbo ga. Dit zit nu eenmaal in mijn kop. Daarna eindelijk chippen :wors
Want ik ben van mening dat je van boost gewoon vrolijk wordt :D
Alhoewel ik uit het verleden wel weet dat dit maar tijdelijk is. Daarna ben je het weer gewend en heb je meer nodig.in ieder geval, bedankt allemaal voor de replies. Ben weer een stuk wijzer geworden.
31 oktober 2015 om 11:12 #18299540heb je ook al eens tussen de 2 slakkenhuisen van de turbo gekeken of daar olie lekt?? daar zitten 2 olieseals namelijk…
ziet je turbo er dan zo uit???
http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploads/5391/Turbo2.JPG” onclick=”window.open(this.href);return false; -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.