Turbodruk viel weg, maar doet het nu weer?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Turbodruk viel weg, maar doet het nu weer?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219027
    Captain Pervert
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 November 2009

      Ik heb een Vectra C GTS uit 2003 met 124.000km.

      Vanochtend reed ik de snelweg op toen bij 90 km/u ineens de turbodruk wegviel. Hij komt niet verder dan 2500 toeren. Er verscheen ook meteen een icoontje met een auto en een moersleuteltje.
      Na een kop koffie op mijn werk nog eens gestart, icoontje verschijnt niet meer, en de auto doet het weer perfect.

      Wat nu? Ik heb me laten vertellen dat in veel gevallen ofwel de turbo zelf kapot is, of de drukslang gescheurd. Wat kan hier aan de hand zijn, is het begin van een definitief defect?

      Ik wil er wel mee naar de garage, maar wil daar ivm kostenplaatje niet ongeïnformeerd naartoe, vandaar deze vraag hier.

      P.S. er stond overigens bij het starten en uitschakelen van de motor al wel een tijdje een icoontje in beeld (een autootje met een moersleuteltje), erop duidend dat de auto een beurt nodig had. Aangezien ik deze net heb gekocht wilde ik dit uitstellen tot half april zodat ik dan precies om het halfjaar kan. Kan het zijn dat de gebeurtenis van vanochtend een soort beveiligingsmaatregel was aangezien ik over de limiet heen zit (volgens de boordcomputer dan)?

      #17645683
      DVO
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 July 2004

        als ze uitlezen zullen de kosten toch wel meevallen denk ik:hmmz

        #17645684
        speaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 March 2007

          is niet de turbodruk die weg valt, maar waarschijnlijk een vacuum probleem. Het kan een magnetische vacuumklep wezen die defect is ( zitten er 3 in ( kost zo’n 90 euro voor een klep ) Maar wat ik in het verleden ook wel eens heb gehad is één van de koppelingetjes ( die zijn van rubber ) van de vacuumslangetjes die ergens valse lucht zuigt. Volg ff al die kleine leidingen ( zijn zwart en 2 á 3 MM dik ) en druk ze ff goed in alle koppelingen.

          Dat je niet meer harder dan 90km/u gaat is omdat de motor in noodloop gaat, daarom gaat het lampje ook branden.
          Ga maar eens een stukje rijden en probeer maar een goed op te trekken , waarschijnlijk gaat ie dan weer in noodloop.
          Als je kontakt uitzet en weer aanzet dan is de storing weer gereset…. tot je weer optrekt !

          Ik zou zeggen … ga naar de VOD en laat hem ff uitlezen. Zij kunnen je precies zeggen welke vacuumklep er stuk is. En als ze dat niet kunnen dan is het dus een van de vacuumslangetjes of koppelingen!

          Suc6

          ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !

          #17645685
          Edvries
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 December 2004

            Speaker

            ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !

            Whaha, nee, dat zou helemaal lekker worden, dat hun bepalen wanneer ik mijn beurt laat doen..
            Krijg al zat meldingen van mijn vrouw wat dat betreft…;)

            #17645686
            speaker
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 March 2007

              origineel gepost door Edvries

              Speaker

              ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !

              Whaha, nee, dat zou helemaal lekker worden, dat hun bepalen wanneer ik mijn beurt laat doen..
              Krijg al zat meldingen van mijn vrouw wat dat betreft…;)

              Overdrijven is ook een vak Eric !! Zal het eens aan Es vragen ! :P

              #17645687
              vectra_bro
                Lid sinds:
                14 December 2008

                Kan ook je Turbo zijn welke de geest a.h. geven is. Klinkt de turbo nog goed of hoor je een echte fluittoon?

                Groetjes,

                Marc

                #17645688
                yzf1kr
                  Lid sinds:
                  3 January 2005


                  P.S. er stond overigens bij het starten en uitschakelen van de motor al wel een tijdje een icoontje in beeld (een autootje met een moersleuteltje), erop duidend dat de auto een beurt nodig had. Aangezien ik deze net heb gekocht wilde ik dit uitstellen tot half april zodat ik dan precies om het halfjaar kan. Kan het zijn dat de gebeurtenis van vanochtend een soort beveiligingsmaatregel was aangezien ik over de limiet heen zit (volgens de boordcomputer dan)?

                  Dat icoontje is geen melding van de beurt, maar een foutcode van een technisch probleem.

                  Als de auto een beurt moet hebben komt er bij de kilometerstand “insp” te staan bij het starten.

                  #17645689
                  jorisor
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Dit kan van alles betekenen. Je zult de auto moeten laten uitlezen als je exact wilt weten wat het probleem is.

                    Ik heb wel een eens storing gehad in de EGR. Motormanagement schakelt zelf de turbo uit en gaat in noodloop.
                    door boven de 2500 toeren te blijven kon ik voorkomen dat de motor in noodloop ging.

                    Bij mijn vorige auto heb ik een keer een vacuumstoring gehad. Motor in noodloop, herstarten en geen probleem meer. 100.000 km mee gereden.

                    Kortgezegd kan het dus aan van alles liggen. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kan iemand in de buurt voor jou de storing uitlezen met een OP-COM setje. (ik heb er zelf ook een).

                    #17645690
                    Erwin
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Het niet op toeren komen van de motor wil niet zeggen dat de turbo druk weg gevallen is. Ik heb zelf op dit moment een vergelijkbaar probleem met zijn Vectra GTS 1.9 DTH. De mijne staat bij de Opel dealer omdat de EGR klep kapot was. Dit kan bij jou ook het geval zijn. Misschien dat de EGR alleen maar vervuild is, dit schijnt vergelijkbare symptomen te geven.

                      Gewoon even bij de dealer laten uitlezen. Bij mij ging ook geen lampje branden maar er werd wel een fout code uitgelezen.

                      #17645691
                      jorisor
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        origineel gepost door Erwin
                        Het niet op toeren komen van de motor wil niet zeggen dat de turbo druk weg gevallen is. Ik heb zelf op dit moment een vergelijkbaar probleem met zijn Vectra GTS 1.9 DTH. De mijne staat bij de Opel dealer omdat de EGR klep kapot was. Dit kan bij jou ook het geval zijn. Misschien dat de EGR alleen maar vervuild is, dit schijnt vergelijkbare symptomen te geven.

                        Gewoon even bij de dealer laten uitlezen. Bij mij ging ook geen lampje branden maar er werd wel een fout code uitgelezen.

                        Een EGR klep hoeft niet veel te kosten. Ze staan op E bay voor

                        circa 120 euro. Een handige sleutelaar heeft deze zo vervangen.

                        linkje ebay

                        #17645692
                        yzf1kr
                          Lid sinds:
                          3 January 2005

                          Een handige sleutelaar maakt zijn EGR zelf weer gangbaar.
                          Meestal zit hij gewoon vast door het vuil.

                          Op internet zijn een aantal how to’s te vinden voor de EGR. Vervangen is meestal niet nodig.

                          #17645693
                          Captain Pervert
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 November 2009

                            Kan een garage om de hoek dit uitlezen (en trouwens ook het “ik heb een beurt nodig” icoontje resetten)?
                            Heeft de gemiddelde garage apparatuur om allerlei boordcomputers van diverse merken uit te lezen?
                            Of moet ik hiervoor naar een (waarschijnlijk dure) merkdealer?

                            #17645694
                            speaker
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 March 2007

                              Als je een garage om de hoek hebt die een uitleesapp. heeft, kan dit wel. Maar de meesten hebben dit niet omdat zo’n app. al gauw 5000 euro kost !

                              Bij de VOD kost uitlezen 30 euro !

                              #17645695
                              jaimey
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2006

                                Ik heb het zelfde probleem..
                                EGR klep heb ik schoongemaakt koppelingen gecontroleerd alles. Kreeg vandaag zelfs de storing ZONDER dat de motor liep. Ik wilde de Navi instellen deed de sleutel in het contact en daar stond de storing. Ik heb hem uit laten lezen door SFR en daar kwam uit dat de foutcode was omgevingsdruk past niet bij laaddruk.
                                De storing is er niet altijd hij komt soms een week niet en dan weer 3x op 1 dag.
                                Hoe kan ik controleren of de magnetische vacuumklep werkt???

                                Groetjes!!!!!!!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.