Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Turbodruk viel weg, maar doet het nu weer?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2010 om 07:18 #17219027
Ik heb een Vectra C GTS uit 2003 met 124.000km.
Vanochtend reed ik de snelweg op toen bij 90 km/u ineens de turbodruk wegviel. Hij komt niet verder dan 2500 toeren. Er verscheen ook meteen een icoontje met een auto en een moersleuteltje.
Na een kop koffie op mijn werk nog eens gestart, icoontje verschijnt niet meer, en de auto doet het weer perfect.Wat nu? Ik heb me laten vertellen dat in veel gevallen ofwel de turbo zelf kapot is, of de drukslang gescheurd. Wat kan hier aan de hand zijn, is het begin van een definitief defect?
Ik wil er wel mee naar de garage, maar wil daar ivm kostenplaatje niet ongeïnformeerd naartoe, vandaar deze vraag hier.
P.S. er stond overigens bij het starten en uitschakelen van de motor al wel een tijdje een icoontje in beeld (een autootje met een moersleuteltje), erop duidend dat de auto een beurt nodig had. Aangezien ik deze net heb gekocht wilde ik dit uitstellen tot half april zodat ik dan precies om het halfjaar kan. Kan het zijn dat de gebeurtenis van vanochtend een soort beveiligingsmaatregel was aangezien ik over de limiet heen zit (volgens de boordcomputer dan)?
23 maart 2010 om 07:34 #17645683als ze uitlezen zullen de kosten toch wel meevallen denk ik:hmmz
23 maart 2010 om 07:37 #17645684is niet de turbodruk die weg valt, maar waarschijnlijk een vacuum probleem. Het kan een magnetische vacuumklep wezen die defect is ( zitten er 3 in ( kost zo’n 90 euro voor een klep ) Maar wat ik in het verleden ook wel eens heb gehad is één van de koppelingetjes ( die zijn van rubber ) van de vacuumslangetjes die ergens valse lucht zuigt. Volg ff al die kleine leidingen ( zijn zwart en 2 á 3 MM dik ) en druk ze ff goed in alle koppelingen.
Dat je niet meer harder dan 90km/u gaat is omdat de motor in noodloop gaat, daarom gaat het lampje ook branden.
Ga maar eens een stukje rijden en probeer maar een goed op te trekken , waarschijnlijk gaat ie dan weer in noodloop.
Als je kontakt uitzet en weer aanzet dan is de storing weer gereset…. tot je weer optrekt !Ik zou zeggen … ga naar de VOD en laat hem ff uitlezen. Zij kunnen je precies zeggen welke vacuumklep er stuk is. En als ze dat niet kunnen dan is het dus een van de vacuumslangetjes of koppelingen!
Suc6
ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !
23 maart 2010 om 07:53 #17645685Speaker
ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !
Whaha, nee, dat zou helemaal lekker worden, dat hun bepalen wanneer ik mijn beurt laat doen..
Krijg al zat meldingen van mijn vrouw wat dat betreft…;)23 maart 2010 om 08:00 #17645686origineel gepost door Edvries
Speaker
ps. een beveiliging voor een beurt-overschrijding bestaat niet !
Whaha, nee, dat zou helemaal lekker worden, dat hun bepalen wanneer ik mijn beurt laat doen..
Krijg al zat meldingen van mijn vrouw wat dat betreft…;)Overdrijven is ook een vak Eric !! Zal het eens aan Es vragen ! :P
23 maart 2010 om 08:55 #17645687Kan ook je Turbo zijn welke de geest a.h. geven is. Klinkt de turbo nog goed of hoor je een echte fluittoon?
Groetjes,
Marc
23 maart 2010 om 09:07 #17645688
P.S. er stond overigens bij het starten en uitschakelen van de motor al wel een tijdje een icoontje in beeld (een autootje met een moersleuteltje), erop duidend dat de auto een beurt nodig had. Aangezien ik deze net heb gekocht wilde ik dit uitstellen tot half april zodat ik dan precies om het halfjaar kan. Kan het zijn dat de gebeurtenis van vanochtend een soort beveiligingsmaatregel was aangezien ik over de limiet heen zit (volgens de boordcomputer dan)?Dat icoontje is geen melding van de beurt, maar een foutcode van een technisch probleem.
Als de auto een beurt moet hebben komt er bij de kilometerstand “insp” te staan bij het starten.
23 maart 2010 om 11:25 #17645689Dit kan van alles betekenen. Je zult de auto moeten laten uitlezen als je exact wilt weten wat het probleem is.
Ik heb wel een eens storing gehad in de EGR. Motormanagement schakelt zelf de turbo uit en gaat in noodloop.
door boven de 2500 toeren te blijven kon ik voorkomen dat de motor in noodloop ging.Bij mijn vorige auto heb ik een keer een vacuumstoring gehad. Motor in noodloop, herstarten en geen probleem meer. 100.000 km mee gereden.
Kortgezegd kan het dus aan van alles liggen. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kan iemand in de buurt voor jou de storing uitlezen met een OP-COM setje. (ik heb er zelf ook een).
23 maart 2010 om 11:51 #17645690Het niet op toeren komen van de motor wil niet zeggen dat de turbo druk weg gevallen is. Ik heb zelf op dit moment een vergelijkbaar probleem met zijn Vectra GTS 1.9 DTH. De mijne staat bij de Opel dealer omdat de EGR klep kapot was. Dit kan bij jou ook het geval zijn. Misschien dat de EGR alleen maar vervuild is, dit schijnt vergelijkbare symptomen te geven.
Gewoon even bij de dealer laten uitlezen. Bij mij ging ook geen lampje branden maar er werd wel een fout code uitgelezen.
23 maart 2010 om 12:04 #17645691origineel gepost door Erwin
Het niet op toeren komen van de motor wil niet zeggen dat de turbo druk weg gevallen is. Ik heb zelf op dit moment een vergelijkbaar probleem met zijn Vectra GTS 1.9 DTH. De mijne staat bij de Opel dealer omdat de EGR klep kapot was. Dit kan bij jou ook het geval zijn. Misschien dat de EGR alleen maar vervuild is, dit schijnt vergelijkbare symptomen te geven.Gewoon even bij de dealer laten uitlezen. Bij mij ging ook geen lampje branden maar er werd wel een fout code uitgelezen.
Een EGR klep hoeft niet veel te kosten. Ze staan op E bay voor
circa 120 euro. Een handige sleutelaar heeft deze zo vervangen.
23 maart 2010 om 12:47 #17645692Een handige sleutelaar maakt zijn EGR zelf weer gangbaar.
Meestal zit hij gewoon vast door het vuil.Op internet zijn een aantal how to’s te vinden voor de EGR. Vervangen is meestal niet nodig.
23 maart 2010 om 14:32 #17645693Kan een garage om de hoek dit uitlezen (en trouwens ook het “ik heb een beurt nodig” icoontje resetten)?
Heeft de gemiddelde garage apparatuur om allerlei boordcomputers van diverse merken uit te lezen?
Of moet ik hiervoor naar een (waarschijnlijk dure) merkdealer?23 maart 2010 om 15:07 #17645694Als je een garage om de hoek hebt die een uitleesapp. heeft, kan dit wel. Maar de meesten hebben dit niet omdat zo’n app. al gauw 5000 euro kost !
Bij de VOD kost uitlezen 30 euro !
3 april 2010 om 13:40 #17645695Ik heb het zelfde probleem..
EGR klep heb ik schoongemaakt koppelingen gecontroleerd alles. Kreeg vandaag zelfs de storing ZONDER dat de motor liep. Ik wilde de Navi instellen deed de sleutel in het contact en daar stond de storing. Ik heb hem uit laten lezen door SFR en daar kwam uit dat de foutcode was omgevingsdruk past niet bij laaddruk.
De storing is er niet altijd hij komt soms een week niet en dan weer 3x op 1 dag.
Hoe kan ik controleren of de magnetische vacuumklep werkt???Groetjes!!!!!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.