Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › turbo x16xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2013 om 21:50 #17255973
heb het topic al een keer eerder aangemaakt maar kon hem niet meer vinden dus maar zo,
had een vraag heb toenet gelezen dat je in principe zo een turbo op je auto kan bouwen als je niet meer als 0,4 boost gaat, maar kan je een turbo installeren met een powerbox?? en als ik 2dehands spruitstukje haal en ergens een goedkope turbo?? dan zou het mogelijk kunnen zijn toch?? lijkt me wel vet
6 maart 2013 om 22:18 #18113750Goedkoop, turbo? Gaat niet lukken.
7 maart 2013 om 05:53 #181137512e hands z16ler spruitstuk downpipe en turbo zien te scoren
intercooler met wat pijpwerk en blow off valve
actieve brandstof drukregelaar
wideband lambda met air/fuel ratio meter
dit zijn de basisdelen die je nodig hebt
alleen als je blok nog de originele kopakking heeft
en al meer dan 1,5 ton gelopen
zou ik het niet doen, dan heeft hij het met de mantzel al moeilijk zat
of gelijk een decompressieplaat monteren7 maart 2013 om 11:25 #18113752en als je die 2de hands dingen monteert aan wat voor bedrag zit je dan te denken??
hij heeft pas 113 xxx gelopen dus7 maart 2013 om 19:22 #18113753hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
Mijn tip:Niet aan beginnen..
Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.
7 maart 2013 om 21:53 #18113754ja gwn dagelijks moet er wel op kunnen vertrouwen maar zou het wel leuk vinden een kleine boost erop te hebben en een dumpvalve,maar aan hoeveel geld zou ik dan moeten denken??? en lees wel is iets over diesel turbo’s erop zetten???
8 maart 2013 om 06:42 #18113755@corsaboy wrote:
hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
Mijn tip:Niet aan beginnen..
Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.
:thumb
als je indd afhankelijk bent van deze auto zou ik het niet doen
je kunt ook niet zomaar elke turbo er op prakken
ze hebben allemaal een verschillende luchtverplaatsing, (air ratio)
een x16xe zuigt aardig :vertag
de turbo van bv een oude 1.7 tds zal waarschijnlijk vermogensverlies opleveren
die van een z20leh blaast gelijk de koppakking er uit, als je geen boost controller gebruikt :Dof je het nu low budget doet of je gooit er 2000 euro+ tegenaan
stuklopen kunnen ze allemaal net zo hard
zelf ben ik al lange tijd info aan het inwinnen en kleine parts te verzamelen
om binnenkort een c14se turbo te bouwen in mn astra f1
dan heb ik nog een c14nz in een a1 corsa te proppen en een 2.5tds in een rekord e2
als dat allemaal is gelukt kan ik je er misschien mee verder helpen :Dzou er eerst een mantzel op zetten…
8 maart 2013 om 07:44 #18113756Mantzel Powerbox + Turbo is zinloos.
Daarbij kom je met een origineel spruitstuk handiger uit met de pijpen van luchtfilter->turbo->intercooler->gasklep.Maargoed, wat al gezegd wordt: voor een dagelijkse wagen moet je er niet aan beginnen.
Zelf aanbouwen van een turbo is hardstikke leuk, maar er zijn geen/weinig pioniers die dit met een X16XE doen dus is er weinig info over waar je op moet letten. Gecombineerd met het feit dat jij nog deze vragen moet stellen over turbo’s maakt een aardig explosieve situatie (in de zin van: gaat dit wel goed komen?)Anyway, om toch een beetje behulpzaam te zijn, een lijstje materialen waar je aan mag gaan denken:
-Oliekoeler. X16XE’s kunnen er wel een gebruiken als je Turbo gaat rijden.
-Uitlaatspruitstuk voor turbo. Heb ze nog niet kant-en-klaar gezien, dus dat wordt mogelijk eentje laten maken en dat kost flink centen.
-Een turbo. Mitsubishi TD04 misschien? Freekcorsa rijdt/reed daarmee op een C20NE, zal wel voldoende zijn gok ik.
-Intercooler. Universeel geval of anders eentje van een sloper halen.
-Grotere radiator. Meer power=>meer hitte
-Buizen, slangen, klemmen, etc
-Grotere injectoren en/of een instelbare brandstofdruk regelaar (kleine boost kan je opvangen met meer benzinedruk)
-Aangepaste uitlaat om aan je turbo te kunnen hangen.
-Blow-off klep
-Wastegate, als je turbo er zelf geen heeft.
-Boost druk regelaar, liefst electronisch voor genoeg instelmogelijkheden.
-Een stapel metertjes om in de auto te hangen. Een oogje op boost, oliedruk/temp en wideband-lambda kunnen houden is wel zo handig.En dat is allemaal er vanuit gaande dat de ECU overweg kan met boost.
Als de mapping tabellen in de ECU geen hoeveelheid inspuiting kan regelen voor meer aangezogen lucht, zal je op z’n minst de ECU moeten herprogrammeren. In het slechtste geval zal je voor een compleet stand-alone ECU systeem moeten gaan.8 maart 2013 om 13:44 #18113757Dbilas trekt 200+pk’s op stock internals…..
zijn zat leuke spulletjes en (goede) info over in te winnen
moet je wel even zoeken, en hier vind je het niet :jerry8 maart 2013 om 16:26 #18113758ALs het een daily auto is zou ik het alleen doen met een Dbilas set.
Jij kan dan het light systeem nemen aangezien je al een powerbox hebt.Kost wat maar heb je ook wat.
Maar nog zou ik gelijktijdig bij de ombouw de motor eerst reviseren.
8 maart 2013 om 16:26 #18113759HG Motorsport heeft trouwens ook allerlei spullen te koop voor zo’n project.
8 maart 2013 om 16:27 #181137608 maart 2013 om 19:30 #18113761Je kan max 0,7 bar draaien op een X1.6XE met standaard zuigers, hoef je de compressie niet aan te passen. Wel zou ik gaan voor een GT25R turbo, werkt prima samen met een powerbox. Onderdelen zoals een spruitstuk, downpipe enz kan je zo bestellen bij Dbilas.
9 maart 2013 om 19:54 #18113762dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P
9 maart 2013 om 22:24 #18113763De chip op maat kost al 500 euro.
10 maart 2013 om 07:13 #18113764@ivartje wrote:
dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P
dan zoek je niet op de juiste plekken ;)
tussen de 500 en de 1000 kun je wel wat in elkaar zetten10 maart 2013 om 08:43 #18113765Wat je nodig hebt is een Z16LET turbo. (700 euro) nieuw.
Met spruitstuk en pakkingen.
Aangepaste uitlaat.
Oliefilter relocation kit (100 euro nieuw)
Intercooler (origneel van de Z16let met slangen ongeveer 150 euro
En olieaanvoer (kun je van je relocation kit gebruiken voor de turbo) en
een oliekoeler voordat je het weer in de motor laat gaan (nog eens 150 euro)12 maart 2013 om 18:23 #18113766@thrashmetal:als ik op de verkeerde plekken zoek waar zou ik dan moeten zoeken?
12 maart 2013 om 18:44 #18113767ebay.co.uk of ebay.de
denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerry12 maart 2013 om 20:08 #18113768@trashmetal wrote:
ebay.co.uk of ebay.de
denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerryklasen en eds weet ik zeker van niet!! die laten ook heel veel spullen zelf maken. die gaan echt geen spullen op ebay kopen
sorry maar dat vind ik een domme opmerking. die bedrijven hebben wel een reputatie, die ze ook moeten beschermen en dat gaan ze zeker niet op het spel zetten door spullen op ebay te kopen.
13 maart 2013 om 20:45 #18113769Inderdaad, daar zijn deze bedrijven te proffessioneel voor.
13 maart 2013 om 21:45 #18113770en hoe weten jullie dat zo zeker :hmmz
(grote) aanbieders op ebay zijn ook gewoon bedrijven/leveranciers
die ook buiten ebay om werken
snap de afgunst tegenover ebay niet helemaal
of ik nu bv een garrett t2 bestel op ebay of bij een tuner maakt niets uit
alleen de prijs is een enorm verschil :vertag14 maart 2013 om 15:18 #18113771Volgens mij hebben de heren het niet over standaard onderdelen, maar meer over de speciale / specifiek ontwikkelde items.
14 maart 2013 om 15:22 #18113772ik heb zeker geen afgunst tegen ebay, ik bestel er genoeg zelf.
maar bedrijven als eds en klasen zullen hun spullen echt niet OP ebay bestellen.
en de prijs is niet alleen het verschil hoor. kwaliteit zal ook zeker anders zijn.
want voor een echte garrett betaal je gewoon ook garrett geld. de rest is imitatie.
het zal zeker goed werken maar de kans is groot dat het veel minder lang meegaat.14 maart 2013 om 22:47 #18113773en dat zullen ze ons vertellen waar ze hun spullen halen :hmmz
even de dikste gerrit uitgezocht op de site van klasen motors
http://www.klasen-motors.com/shop/index.php?page=product&info=3536″ onclick=”window.open(this.href);return false;
2899 euro’s, zelfde op ebay bij de ALLER duurste aanbieder 2197,61 (omgerekend op valuta.nl)
scheelt dus minimaal 701,39
http://www.ebay.co.uk/itm/Garrett-GTX4202R-Turbo-AKA-GTX42R-A-R-1-01-Dual-Ball-Bearing-T4-V-Band-/280972603718?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item416b45b146″ onclick=”window.open(this.href);return false;
deze persoon heeft 100% positive feedback, dus denk niet dat het een neppe garrett is ;)handelaren die nep spul voor echt verkopen vallen al gauw door de mand hoor ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.