turbo x16xe

Forumindex Forums Techniek Ecotec turbo x16xe

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Auteur
    ivartje
    Deelnemer

heb het topic al een keer eerder aangemaakt maar kon hem niet meer vinden dus maar zo,

had een vraag heb toenet gelezen dat je in principe zo een turbo op je auto kan bouwen als je niet meer als 0,4 boost gaat, maar kan je een turbo installeren met een powerbox?? en als ik 2dehands spruitstukje haal en ergens een goedkope turbo?? dan zou het mogelijk kunnen zijn toch?? lijkt me wel vet

Aapje

Goedkoop, turbo? Gaat niet lukken.

trashmetal
        Deelnemer

2e hands z16ler spruitstuk downpipe en turbo zien te scoren
          intercooler met wat pijpwerk en blow off valve
          actieve brandstof drukregelaar
          wideband lambda met air/fuel ratio meter
          dit zijn de basisdelen die je nodig hebt
          alleen als je blok nog de originele kopakking heeft
          en al meer dan 1,5 ton gelopen
          zou ik het niet doen, dan heeft hij het met de mantzel al moeilijk zat
          of gelijk een decompressieplaat monteren

ivartje
          Deelnemer

en als je die 2de hands dingen monteert aan wat voor bedrag zit je dan te denken??
            hij heeft pas 113 xxx gelopen dus

corsaboy
            Deelnemer

hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
              En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.

Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
              Mijn tip:

Niet aan beginnen..

Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
              Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.

ivartje
              Deelnemer

ja gwn dagelijks moet er wel op kunnen vertrouwen maar zou het wel leuk vinden een kleine boost erop te hebben en een dumpvalve,maar aan hoeveel geld zou ik dan moeten denken??? en lees wel is iets over diesel turbo’s erop zetten???

trashmetal
                Deelnemer

@corsaboy wrote:

hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
                  En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.

Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
                  Mijn tip:

Niet aan beginnen..

Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
                  Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.

:thumb

als je indd afhankelijk bent van deze auto zou ik het niet doen
                  je kunt ook niet zomaar elke turbo er op prakken
                  ze hebben allemaal een verschillende luchtverplaatsing, (air ratio)
                  een x16xe zuigt aardig :vertag
                  de turbo van bv een oude 1.7 tds zal waarschijnlijk vermogensverlies opleveren
                  die van een z20leh blaast gelijk de koppakking er uit, als je geen boost controller gebruikt :D

of je het nu low budget doet of je gooit er 2000 euro+ tegenaan
                  stuklopen kunnen ze allemaal net zo hard
                  zelf ben ik al lange tijd info aan het inwinnen en kleine parts te verzamelen
                  om binnenkort een c14se turbo te bouwen in mn astra f1
                  dan heb ik nog een c14nz in een a1 corsa te proppen en een 2.5tds in een rekord e2
                  als dat allemaal is gelukt kan ik je er misschien mee verder helpen :D

zou er eerst een mantzel op zetten…

McKaamos
                  Deelnemer

Mantzel Powerbox + Turbo is zinloos.
                    Daarbij kom je met een origineel spruitstuk handiger uit met de pijpen van luchtfilter->turbo->intercooler->gasklep.

Maargoed, wat al gezegd wordt: voor een dagelijkse wagen moet je er niet aan beginnen.
                    Zelf aanbouwen van een turbo is hardstikke leuk, maar er zijn geen/weinig pioniers die dit met een X16XE doen dus is er weinig info over waar je op moet letten. Gecombineerd met het feit dat jij nog deze vragen moet stellen over turbo’s maakt een aardig explosieve situatie (in de zin van: gaat dit wel goed komen?)

Anyway, om toch een beetje behulpzaam te zijn, een lijstje materialen waar je aan mag gaan denken:
                    -Oliekoeler. X16XE’s kunnen er wel een gebruiken als je Turbo gaat rijden.
                    -Uitlaatspruitstuk voor turbo. Heb ze nog niet kant-en-klaar gezien, dus dat wordt mogelijk eentje laten maken en dat kost flink centen.
                    -Een turbo. Mitsubishi TD04 misschien? Freekcorsa rijdt/reed daarmee op een C20NE, zal wel voldoende zijn gok ik.
                    -Intercooler. Universeel geval of anders eentje van een sloper halen.
                    -Grotere radiator. Meer power=>meer hitte
                    -Buizen, slangen, klemmen, etc
                    -Grotere injectoren en/of een instelbare brandstofdruk regelaar (kleine boost kan je opvangen met meer benzinedruk)
                    -Aangepaste uitlaat om aan je turbo te kunnen hangen.
                    -Blow-off klep
                    -Wastegate, als je turbo er zelf geen heeft.
                    -Boost druk regelaar, liefst electronisch voor genoeg instelmogelijkheden.
                    -Een stapel metertjes om in de auto te hangen. Een oogje op boost, oliedruk/temp en wideband-lambda kunnen houden is wel zo handig.

En dat is allemaal er vanuit gaande dat de ECU overweg kan met boost.
                    Als de mapping tabellen in de ECU geen hoeveelheid inspuiting kan regelen voor meer aangezogen lucht, zal je op z’n minst de ECU moeten herprogrammeren. In het slechtste geval zal je voor een compleet stand-alone ECU systeem moeten gaan.

trashmetal
                    Deelnemer

Dbilas trekt 200+pk’s op stock internals…..
                      zijn zat leuke spulletjes en (goede) info over in te winnen
                      moet je wel even zoeken, en hier vind je het niet :jerry

Corsa_GSi
                      Deelnemer

ALs het een daily auto is zou ik het alleen doen met een Dbilas set.
                        Jij kan dan het light systeem nemen aangezien je al een powerbox hebt.

Kost wat maar heb je ook wat.

Maar nog zou ik gelijktijdig bij de ombouw de motor eerst reviseren.

Corsa_GSi
                        Deelnemer

HG Motorsport heeft trouwens ook allerlei spullen te koop voor zo’n project.

Corsa_GSi
                          Deelnemer
                            axel
                            Deelnemer

Je kan max 0,7 bar draaien op een X1.6XE met standaard zuigers, hoef je de compressie niet aan te passen. Wel zou ik gaan voor een GT25R turbo, werkt prima samen met een powerbox. Onderdelen zoals een spruitstuk, downpipe enz kan je zo bestellen bij Dbilas.

ivartje
                              Deelnemer

dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P

axel
                                Deelnemer

De chip op maat kost al 500 euro.

trashmetal
                                  Deelnemer

@ivartje wrote:

dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P

dan zoek je niet op de juiste plekken ;)
                                    tussen de 500 en de 1000 kun je wel wat in elkaar zetten

Haasje17
                                    Moderator

Wat je nodig hebt is een Z16LET turbo. (700 euro) nieuw.
                                      Met spruitstuk en pakkingen.
                                      Aangepaste uitlaat.
                                      Oliefilter relocation kit (100 euro nieuw)
                                      Intercooler (origneel van de Z16let met slangen ongeveer 150 euro
                                      En olieaanvoer (kun je van je relocation kit gebruiken voor de turbo) en
                                      een oliekoeler voordat je het weer in de motor laat gaan (nog eens 150 euro)

ivartje
                                      Deelnemer

@thrashmetal:als ik op de verkeerde plekken zoek waar zou ik dan moeten zoeken?

trashmetal
                                        Deelnemer

ebay.co.uk of ebay.de
                                          denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
                                          daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerry

corsaracer
                                          Deelnemer

@trashmetal wrote:

ebay.co.uk of ebay.de
                                            denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
                                            daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerry

klasen en eds weet ik zeker van niet!! die laten ook heel veel spullen zelf maken. die gaan echt geen spullen op ebay kopen

sorry maar dat vind ik een domme opmerking. die bedrijven hebben wel een reputatie, die ze ook moeten beschermen en dat gaan ze zeker niet op het spel zetten door spullen op ebay te kopen.

wim-v6
                                            Deelnemer

Inderdaad, daar zijn deze bedrijven te proffessioneel voor.

trashmetal
                                              Deelnemer

en hoe weten jullie dat zo zeker :hmmz
                                                (grote) aanbieders op ebay zijn ook gewoon bedrijven/leveranciers
                                                die ook buiten ebay om werken
                                                snap de afgunst tegenover ebay niet helemaal
                                                of ik nu bv een garrett t2 bestel op ebay of bij een tuner maakt niets uit
                                                alleen de prijs is een enorm verschil :vertag

Corsa_GSi
                                                Deelnemer

Volgens mij hebben de heren het niet over standaard onderdelen, maar meer over de speciale / specifiek ontwikkelde items.

corsaracer
                                                  Deelnemer

ik heb zeker geen afgunst tegen ebay, ik bestel er genoeg zelf.

maar bedrijven als eds en klasen zullen hun spullen echt niet OP ebay bestellen.

en de prijs is niet alleen het verschil hoor. kwaliteit zal ook zeker anders zijn.

want voor een echte garrett betaal je gewoon ook garrett geld. de rest is imitatie.
                                                    het zal zeker goed werken maar de kans is groot dat het veel minder lang meegaat.

trashmetal
                                                    Deelnemer

en dat zullen ze ons vertellen waar ze hun spullen halen :hmmz

even de dikste gerrit uitgezocht op de site van klasen motors
                                                      http://www.klasen-motors.com/shop/index.php?page=product&info=3536″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      2899 euro’s, zelfde op ebay bij de ALLER duurste aanbieder 2197,61 (omgerekend op valuta.nl)
                                                      scheelt dus minimaal 701,39
                                                      http://www.ebay.co.uk/itm/Garrett-GTX4202R-Turbo-AKA-GTX42R-A-R-1-01-Dual-Ball-Bearing-T4-V-Band-/280972603718?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item416b45b146″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                                      deze persoon heeft 100% positive feedback, dus denk niet dat het een neppe garrett is ;)

handelaren die nep spul voor echt verkopen vallen al gauw door de mand hoor ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.