Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Turbo-schade z20LEH….diagnose(?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2012 om 20:53 #17251985
:hmmz
Zie stilleven hieronder:
Het begon 1 dag ervoor met wat roken na tijdje stationair draaien voor verkeerslicht bij het weer wegrijden.
Dit is uiteindelijk het resultaat na net geen twee rondjes TT-circuit Assen :swearDe olieaanvoerleiding is wel behoorlijk aangekoekt en er kwamen behoorlijk wat zwarte kruimels uit de aanvoerleiding na er met remmenreiniger in gespoten te hebben (losgeraakte deeltjes die wellicht de olieaanvoer geblokkeerd hebben?).
Iemand een andere mening? :hmmz
Turbinehuizen zijn ook geraakt dus ik vermoed een hele nieuwe, helaas!Olieleidingen goed schoon maken cq. vernieuwen.
Nog meer tips?!
3 september 2012 om 22:00 #18063488Heb je met plaatsen van de LEH ook de koelleiding modificatie gedaan, lijkt me voor op het circuit ook belangrijk.
4 september 2012 om 05:35 #18063489geen rotzooi in de motor gekomen?
Ik ben altijd huiverig als ik dit soort foto’s zie..5 september 2012 om 16:27 #18063490:hmmz Ik heb intussen wel EEN theorie die ZOU kunnen verklaren wat er gebeurd is:
Ik had een hydraulische klepstoter die af en toe bleef tikken. Ik heb daarop 2 dagen ervoor een blikje met een speciale toevoeging in de motor gedaan die ervoor zou kunnen zorgen dat de hydrostoter weer spelingsvrij wordt (oliekanaaltje open/ vervuiling verwijderd). Dit spul zou er wel eens voor kunnen hebben gezorgd dat de aangekoekte laag in de olieleiding naar de turbo toe, los is geraakt en de olietoevoer naar het glijlager (met echt klein gaatje) heeft verstopt. Er kwamen wel zwarte kruimels uit de olieleiding en waren ook zichtbaar in de olieaanssluiting van de turbo.
Maar misschien was het tussenlager ook wel ‘gewoon’ versleten waardoor de uitlaatturbine het huis heeft geraakt met alle gevolgen…..
Er is een complete nieuwe lader met montageset, restrictieboutje en nieuwe olieleiding (van EDS-Motorsport) onderweg.
6 september 2012 om 17:06 #18063491@Basgsi wrote:
Heb je met plaatsen van de LEH ook de koelleiding modificatie gedaan, lijkt me voor op het circuit ook belangrijk.
“…de koelleiding modificatie…”(?)
Wat bedoel je hier mee? Staat dit hier ergens op het forum beschreven?
6 september 2012 om 21:09 #18063492De turbo krijgt dan koelwater van een ander punt volgens mij wat kouder is. Wel een aantal keren
besproken op het forum. Link naar Mtech waar het te koop is:http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=161035&lhid=&lvid=&mid=189″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Misschien in de UK voor minder te koop, of iemand die het zelf gemaakt heeft.
Gemodificeerd koelslangpakket tbv Turbolader van Z20LET motoren. (Betere waterkoeling)
Deze koelwaterroute geeft de Z20LET Turbolader een veel betere waterkoeling. (het originele oude systeem geeft onvoldoende koeling, waardoor de Z20LET Turbolader sneller sneuvelt)Inhoud van de kit:
– slang van radiateur naar motor met aftakking.
– Metalen distributiepijp– slang van radiateur naar expansievat
– stalen leiding comressor inlaat
– stalen leiding compressor uitlaat
– 4x koperen afdichtring
– slang toevoer-aansluiting naar compressor
– InbouwbeschrijvingDe set is zeer gemakkelijk aan te sluiten en geeft uw turbolader een veel langere levensduur.
7 september 2012 om 22:03 #18063493Dank je Bas!
Ik ben al even aan het speuren geweest hoe dat nu precies zit en ik ben er wel uit. Ik pas het ook aan nu de warmwater uitlaat aan de nieuwe lader ook al mooi aan de bovenkant zit. Deze gaat bij mij dadelijk ook naar het expansietankje. Onderaan de uitloop van het expansietankje heb ik ook nog het elektrische circulatiepompje zitten, die weer naar de zuigzijde van de normale grote waterpomp gaat. Dus met de circulatie over de turbo zit het dan wel goed.
Moet ik alleen nog de aanvoer vanaf de onderkant van de radiateur halen. Even een klein t-stukje op de buis lassen waar ook al de thermoschakelaar van de fan in zit. Zal wel lukken denk ik.11 september 2012 om 20:30 #18063494:D Hij doet het weer!
In eerste instantie met de nieuwe turbo meteen een over-boost probleem. De oude turbo zal toch al wel wat speling hebben gehad met wat meer interne lekkage. PWM waarden iets naar beneden bijgesteld om onder de ‘veilige’ waarden te blijven.
Nu maar hopen dat het ook heel blijft.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.