Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › turbo problemen bij dit koud weer bij zafira a
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 december 2009 om 21:11 #17215179
nog iemand met een zafira a die wat problemen heeft met de turbo bij dit koud weer ?
als ik gas geef in 2 de versnelling springt de turbo niet direct aan
dan moet ik eens doorduwen en dan springt hij wel aan , zo tussen 2600 en 3000 toeren
bij de rest van de versnellingen geen probleem , dan springt hij op rond 2000 toeren19 december 2009 om 16:19 #17569981turbo draait altijd (zelfs bij stationair), alleen de motorregeling maakt een misberekening waarschijnlijk, waardoor deze niet goed berieknd, en de motor wat later zijn vrmogen krijgt.
laat eens meetwaarden controleren.
Willem
21 december 2009 om 10:53 #17569982was naar de garage gegaan en ze zeggen dat het aan het koude weer ligt
en als je te weinig gas geeft bouwt hij dan niet genoeg turbo druk op
de turbo draaid altijd mee ?
misschien daarom dat als ik heel langzaam rij, bv met deze glade besneeuwde wegen en ik schakel naar 3 de versnelling dat dan de wagen ineens vooruit schiet tot 1100 toeren zonder dat ik aan het gaspedaal kom21 december 2009 om 14:55 #17569983een turbo zit opgenomen in het uitlaat systeem, en deze draait altijd langzaam mee op de luchtstroom die in het uitlaatsysteem heerst.
de turbo word namelijk aangdreven door uitlaatgassen.
bij lage toerentallen en weinig vermogen vragen zal deze niet erg hard mee gaan draaien en dan niet heel merkbaar zijn werk doen, hoe meer vermogen er word gevraagd hoe harder deze zal gaan draaien en hoe meer lucht hij in het inlaat zal drukken, wat weer meer vermogen levert.
dus zal niet aan de turbo liggen, eerder een sensor met verkeerde waarden.
Willem
21 december 2009 om 15:27 #17569984dus het is niet echt normaal dat de wagen vlot alleen vooruit gaat zonder dat je aan het gaspedaal komt ?
21 december 2009 om 15:35 #17569985je merkt ook , als je de wagen laat uitbollen zonder de koppeling in te drukken ,dat rond 900 toeren er ergens iets is dat zorgt dat de wagen niet stilvalt.
de wagen blijft dan gewoon op 900 toeren verder bollen zonder stiltevallen.
kan misschien zijn dat die meedraaiende turbo doorvoor zorgt22 december 2009 om 13:02 #17569986nee hoor, denk eerder aan een temperatuursensor.
die turbo zal dit soort problemen niet veroorzaken, ik wilde alleen duidelijk maken dat een turbo dus niet aan of uit staat, het is een stukje techniek wat altijd in beweging is zodra de motor loopt.
het zal hierdoor geen problemen veroorzaken, omdat dit meegregekend is in het motorstuurprogramma.
laat eens waarden controleren van diversen sensoren.
ik vermoed toch een temperatuursensor of iets in die richting die niet goed werkt.
willem
22 december 2009 om 14:51 #17569987was deze morgen in de garage geweest om een kleine smering
heb gevraagt om eens aan de computer te hangen maar zolang de wagen geen foutmelding geeft heeft het geen nut om aan de computer te hangen omdat er toch geen fouten zijn dan22 december 2009 om 23:47 #17569988dat is gelul..
ze kunnen de waarden van de sensoren bekijken
als jouw temp sensor kapot is geeft ie dat niet als foutmelding!!!
en dan denk ie dat de motor koud is en loopt ie hoger stationair en zo
Willem
23 december 2009 om 07:27 #17569989motor blijft ook lang koud vindt ik
temperatuur meter gaat pas omhoog na een km of 5,623 december 2009 om 07:50 #17569990maar de verwarming wordt wel warm !
zijn er nog andere dingen waaraan ik kan merken dat er iets scheelt met de temp sensor ?
23 december 2009 om 13:13 #17569991ja wat heeft dce verwarming te maken met de Temperatuur zender.
zender geeft alleen de gemeten motortemperatuur door aan de motorcomputer.
als ie niet meer warm word, dan is de thermosstaat kapot, maar dat zal niet het geval zijn.
Willem
23 december 2009 om 16:21 #17569992zou je de eerste 2 regels nog eens willen uitleggen
snap het niet zo goed23 december 2009 om 17:04 #175699931: Je Warmte van de kachel heeft niks met de waarde van temperatuursensor te maken.
als de koelvloeistof warm word, komt er warme lucht uit de kachel.
2: De motortemperatuursensor meet de temperatuur van de koelvloeistof, als deze een te lage waarde doorgeeft naar de motorcomputer, dan denkt de motorcomputer dat de motor koud is, en loopt als zodanig.
Willem
23 december 2009 om 20:24 #17569994misschien moet ik dan maar even afwachten tot de buitentemperatuur terug wat naar boven gaat of zich dan het probleem nog altijd voordoet
dan is de garantie wel om , maar ja ….
tis wel zo als de motor warm is dat het probleem veel minder is24 december 2009 om 00:26 #17569995Ik zou gewoon meetwaarden laten controleren!!!!
IN de garantie periode, dat is je GOED recht!!
Willem
28 december 2009 om 16:33 #17569996vrees toch dat het turbo probleen niet echt bij het koude weer te maken gaat hebben
het is vandaag toch een 8 graden geweest en het probleem steld zich nog29 december 2009 om 00:12 #17569997Zeg ik, laat waarden controleren, des noods bij een dealer..
als de garage zegt dat dit onmogenlijk is een andere garage zoeken..
willem
29 december 2009 om 21:39 #17569998probleem is dat ik daar nog garantie heb in die garage
heb de auto pas van juni 2009 en nog full garantie tot januari en dan een beperkte garantie tot juni 2010
ik vermoed dat daarom een garage niet zegt wat er echt aan een wagen scheelt want dan vallen zij in de kosten29 december 2009 om 23:22 #17569999dan moet je overeenstemmen met hun voor een second opinion bij een andere garage die WEL apparatuur heeft om de waarden van het motormanagement te controleren, en laat je vooral niet afschepen..
willem
30 december 2009 om 16:25 #17570000heb straks even lopen denken over alle probleempjes die ik ondervindt met deze zafira en waar ik er hier al een deel heb opgezet
-turbo die op verschillende ogenblikken opspringt
-heb ook de indruk dat hij af en toe niet opspringt, want soms gaat de wagen vlot vooruit en soms helemaal niet
-ratelend geluid van de motor, waarvan men eerst dacht dat het een pulserend geluid van de remleidingen was
dat geluid neemt af naar mate je harder rijdt. waarschijnlijk gaat dat ratelen dan zo snel dat je het niet meer hoort
– af en toe een fluitende toon, die afneemt naar mate je afremtde turbo zou toch niet aan het sterven zijn zeker ?
en is dat na te checken door de wagen aan de computer te hangen ?30 december 2009 om 17:27 #17570001Er is zowiezo iets aan de hand, de motor reageert niet normaal..
en zo te lezen probeert de garage er onderuit te komen om grote uitgaven te moeten doen.
Ik beging een beetje het idee te kweken dat toch een LuchtMassameter kapot is, of een andere sensor in het systeem..
Willem
30 december 2009 om 18:53 #17570002en da is te achterhalen via een computer meting ?
30 december 2009 om 18:56 #17570003normaal gesproken wel..
Of het proberen van een andere ORIGINELE luchtmassameter..
Willem
30 december 2009 om 19:31 #17570004dan zal ik het moeten laten testen
weet luchtmassa meter niet zitten + heb toch gene andere -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.