turbo probleem

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) turbo probleem

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    groverider

hallo
      ik heb een vraagje we hebben een zafira 2000 turbo diesel bouwjaar 2003.
      deze morgen viel opeens de turbo uit en kwam er op het instrumenten bord een icoon van een auto met moersleutel.wij naar de garage daar hebben ze het uitgemeten en was er iets van een klep van de turbo.dat hadden ze natuurlijk niet op stock het kan nog een paar dagen duren voor dat het stuk binnenkomt.nu is mijn vraag is het verstandig om verder te rijden zonder de turbo?we kunnen nog rijden alleen strekt hij niet meer zo goed op of is het schadelijk voor de motor?graag jullie hulp o ja de prijs van een nieuw stuk amaai mijn voeten 475eu exl btw
      ondertussen teweten gekomen dat het de EGRklep is maar weet nog niet of dat schadelijk is voor de motor om er zo mee verder te rijden graag hulp thanks

wim-v6
      Deelnemer

Vacuum Controleren, zal haast wel een actuator kapot zijn.

als dat niet helpt inlaat demonteren en schoonmaken incl EGR, daarna Direct een rit naar duitlsand om m eens Goed op voole snelheid te rijden, veelals is vervuiling van het inlaat door de EGR, het probleem van storingen.

Korte reset tijdens rijden, even tijdens rijden de sleutel in Acc stand draaien en weer op Contact en er is weer power aanwezig..

Willem

BOB3dD

Zafira 20 DTI : ik heb hetzelfde prblm gehad , in de garage laten repareren voor 2500€ en 10000km later zelfde prblm , dankzij de groenen onder ons verstopt de egr-klep de turbo en de katalizator door de vuile rook die terug de motor word ingeblazen , bij andere merken kan men dit overbruggen maar bij opel is dit moeilijker , ik doe hem nu weg met 120 000km op de teller en heb een cng-tourer gekocht in de hoop dat die properder draaid op aardgas .Ondertussen is de krukas-polie vervangen waardoor ik nu meer dan een liter olie verbruik/100km .

wim-v6
          Deelnemer

EGR turbo en inlaat traject vervuild omdat mensen te LIEF met hun dieseltje rijden, en te veel korte stukken….

Door een krukaspoelie gaat ie 1 liter olie verbruiken op de 100km??? knap verhaal, Krukaspoelie heeft werkelijk niks met de olie te maken namelijk..

Willem

BOB3dD

@wim-v6 wrote:

EGR turbo en inlaat traject vervuild omdat mensen te LIEF met hun dieseltje rijden, en te veel korte stukken….
              Als er nu één iemand niet “lief” met zijn auto omgaat dan ben ik het wel , 75% grote trajecten , bij minder dan 2000t/min schakel ik terug , optrekken 2500-3500 t/min en toch :swear

Door een krukaspoelie gaat ie 1 liter olie verbruiken op de 100km??? knap verhaal, Krukaspoelie heeft werkelijk niks met de olie te maken namelijk..
              De krukas draaid toch in de olie en aangezien mijn polie moest vervangen worden omdat hij er onderuit was gevallen :shock: , is waarschijnlijk de bourage tijdens het monteren slecht geplaatst/aangespannen en hierdoor druipt de olie eraf :( . Ik laat hem niet meer repareren omdat ik op mijn nieuwe auto wacht :D , ondertussen giet ik er wat olie bij ander kost het met terug 2500€ .

Willem

Bob

wim-v6
              Deelnemer

1: EGR:

Das nog geen 100km achter elkaar gevloerd.. en ja, die EGR blijft in ons verkeersbeeld toch wel een drama, Kan jij wel doorrijden, rijdt de rest niet door.
                Lang 100km/u > 130km/u is voor deze motor geen rede om warm genoeg te worden om goed schoon te kunnen branden..

2: Okeej op zo’n manier, Dat heet Lekken, niet verbruiken. verbruiken is verbranden..

Willem

BOB3dD

Ondertussen heb ik ondervonden wanneer het olie-pijl op niveau houw , er olie buitengeworpen word , als het niveau lager staat doet hij dit niet :shock: . Ik rij dus nu op de gegevens van mijn info-scherm , die me zegd waneer ik moet bijvullen :thumb , en niet op de pijlstok. Ik moet morgen naar maasmechelen (+- 150km enkel ) en hier durf ik nogal doortrekken :mrgreen: , benieuwd wat hij gaat doen . Tot hiertoe is het zo dat ik 2-3 km nodig heb om aan 120km/u te geraken , en zeggen dat het 50 000km geleden een droom was om mee te rijden .
                  :(

BOB3dD

Das nog geen 100km achter elkaar gevloerd.. en ja, die EGR blijft in ons verkeersbeeld toch wel een drama, Kan jij wel doorrijden, rijdt de rest niet door.
                    Lang 100km/u > 130km/u is voor deze motor geen rede om warm genoeg te worden om goed schoon te kunnen branden..

Maar waarom word er dan niet ingegrepen ter hoogte van de koeling/radiator om die motor wel warmer te laten draaien zodat hij wel op temperatuur komt , ook bij kortere ritten . Ik heb de vraag hier reeds gesteld maar nog geen antwoord gekregen . volgens mij moet dit toch te regelen zijn met alle toeters en bellen die er tegenwoordig in de voertuigen zitten.

Bob

wim-v6
                    Deelnemer

Als de motor al hoger optemperatuur te houden, dan zou de verbranding nog niet zoveel verbeteren om de boel schoon te krijgen.

tis nu zo, hoe nieuwer de dieselmotor, hoe erger dit verhaal speelt, ook bij de Grote 3 (Mercedes-Benz, BMW, Audi) De diesels lopen tegenwoodig zo efficient dat ze gewoon niet lekker warm worden….

Hoe meer vermogen, hoe minder warm de boel word!!!

Sterker nog, Ik rijdt voor mijn Werk een Mercedes Benz Atego 1224 (12tons Mercedes Truck met 240pk 1000Nm Koppel) deze werd afgelopen winter niet warmer dan 45 a 50 graden, dat hield in, Licht lauwe kachel (bibberen haha), Ram koude radiateur (thermosstaat doet zijn werk gewoon goed), dus in de winter is die radiateur gewoon overbodig haha.. ja met een aanhanger erachter dan haalde hij wel 70 graden..

Willem

BOB3dD

Dan heb ik er toch goed aan gedaan om er een op gas te nemen , die draaien wel wat warmer .

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.