Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Turbo overleden???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2010 om 03:26 #17669131
Goedemorgen allemaal,
ja ik ben vroeg op, om straks naar de garage te gaan en het nieuws omtrent mijn Turbo te melden.
Ik had Mtech nog gemaild omtrent of het kon met phase 1 naar de LEH turbo lader te stappen zonder software aanpassing. Dit is het antwoord wat ik terug kreeg van Mtech:
Hallo,
Het beste is om de software aan te laten passen aan de grotere Lader. (compressor kant is anders)
Met de normale phase-1 software loopt de motor niet goed met een LEH lader.De aanpassing kost 200,- euro
Met vriendelijke groeten,
P.Mathijssen
Mathijssen-Technics BV
MTech Opel Tuning
Tel: 0031(0)626350140Mijn vraag is klopt het wat hier gezegd word?
Ik hou jullie nog op de hoogte omtrent het verloop.
Groeten.
10 mei 2010 om 06:06 #17669132tja, het beste voor zijn eigen portemonnee ook natuurlijk.
Wat je het beste kan doen is naar EDS in Duitsland.
Heb je ook gelijk een leuk dagje uit.
Succes vandaag bij de Opel Dealer. Laat je niet kisten.
Heb zelf ook een LEH turbo erop zitten zonder enige aanpassingen. Ga ik niet laten doen ook. Er rijdt er nog eentje in Noord-Holland die dat heeft.
10 mei 2010 om 08:14 #17669133Hier is nogal wat discusie over de 1 zegt het moet wel de ander niet.
Ik heb zelf een nieuwe via EDS gekocht en kreeg de software aanpassing
erbij , dus weet ik niet of dit wel of niet noodzakelijk is.
Bij EDS hebben ze wel een rollenbank om te kijken wat er gebeurd
onder rijomstandigheden dus prefereer ik dit meer boven je computer
los te laten aanpassen , en misschien valt er in jou geval wel meer uit
te halen dan stage I.10 mei 2010 om 13:18 #17669134Goedemiddag iedereen,
Ik ben weer terug van de garage.
Het volgende:
Ik kwam binnen en vertelde me bevindingen. Ze werden in begin beetje boos dat ik iedereen maar geloofde die wat zei,
maar goed ze gingen aan de slag, mijn expansievat was kapot die was al keurig netjes besteld en werd ook gelijk erin gezet. Mijn contactslot werkt niet zo goed en die werd ook gelijk nieuw besteld!!! Allemaal keurig van de garage.
Tot het punt kwam van de Turbo en olie, ik zag bij de garage dat ik nog maar 1,5 liter olie had!!!, maar het lampje is niet gaan branden. De monteur vertelde dat het niet persee aan de turbo moet liggen.
Maar ik mocht bij alles aanwezig zijn, en alles wat ik vroeg werd gedaan, dus daar gingen we dan auto omhoog en de bumper half eraf en gingen we naar de onderste slang van de IC, dus ik dacht nu gaat het komen de olie, slang eraf en…. geen olie:( klein beetje zweten alleen. maar dat mag volgens de monteur. Dus oliekeering turbo in orde? hij zei van wel, maar hij merkte wel op dat de inlaatslang niet goed vast zat en nieuwe klemmen erop gezet heb en tot op heden geen lek daar. De monteur zei dat Opel als graadmeter heb dat 1 liter olie op 1000km mag verbruiken en dat we eerst de olie in de gaten moesten houden omdat hij niks ernstig kan vinden. We hebben ook het spruitstuk bekeken van de turbo die ook keurig heel was.Kortom ze hebben echt alles gedaan wat ik vroeg. Ik vond dat heel erg netjes en alles wat stuk was werd gelijk vervangen. De motor is aan de onderkant schoongemaakt met remreiniger, goed? Ik mag van hun ANWB keuring doen en de mankementen die daaruit komen neemt mijn garage voor hun rekening. Is ANWB keuring goed? kunnen hun ook merken en zien of de turbo of de motor iets mankeert? Of een ander bedrijf die daar goed in is? Tips welkom.
Kortom ik ben weer thuis met de auto, tot nu nog gen klachten, alleen nog beetje oliegeur in de ventialtie van de auto, maar dan kan nog komen door de remreiniger zei de monteur.
Ik vind tot nu toe dat ze me keurig en correct geholpen hebben en heb nog 11 maanden garantie!
Hebben julli nog tips? dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten.
10 mei 2010 om 13:48 #17669135Ohw okey dus geen olie uit de onderste slang. turbo is nog in orde NOG :P
Olie geur kan ook veroorzaakt worden door kappotte carterventilatie slang die onder je crosspipe loop deze wil ook wel een scheuren.
Voor zo ver dat ik weet van de leh lader is dat je probleemsloos verwisselbaar is mits je auto standart software heeft.
En anders moet je langs mtech rijden aangezien hij zegt dat update 200 euro is en hij die auto ook eerder behandelt heeft.En dat verhaal van 1 liter op 1000km is beetje overdreven denk ik zelf. Heb mijn coupe nu ruim 1,5 jaar en nog geen 1 keer olie bijgevult. Jah toen ik me turbo verwisseld had en dus idd ong 1,5 liter olie in me ic slang had zitten doordat me lager er van me ouwe turbo uitlag en me turbine wel eens vast wou slaan en ik dus zonder vermogen ree.
Maar voor de rest geen olie hoeven bij vullen en dat op 11.000km!!!
Maar heeft ie ook je uitlaat eraf gehad om te kijken of daar niet het olie uitgutste??:vertag
10 mei 2010 om 13:55 #17669136Nee dat heeft hij niet gedaan, de uitlaat eraf gehaald om te kijken, maar in 1 week tijd ineens 1,5 liter weg. wel raar he?
Die carterslang was inderdaad gescheurd, maar is gemaakt maar de geur is er nog daarom zei de monteur, dat het oude geur nog is van de lekkende slang toen en daarom heeft hij de onderkant van de motor met rem reiniger schoon gmaakt.Is ANWB Keuring handig of zinloos? ik hoor net van de ANWB dat ze alleen visueel de Turbo bekijken en een 4-gats meeting doen.
Wat is wijsheid of iemand andere tips, denk iemand dat het toch de turbo is? of iets met de motor vanwege het verbruik?
Turbo heeft vermogen en blijft doorgaan.
Groeten.
10 mei 2010 om 14:15 #17669137Wel de lekkage zit dus niet aan de inlaatzijde v/d turbo , zou dus ook aan de uitlaatzijde
kunnen zitten maar dan moet al wel behoorlijk roken als je uitlaat opwarmt en ook gedurende
het rijden.
Hou het oliepeil dus wel regelmatig in de gaten 1.5 liter weg is wel veel of heb je meer
dan 1500 km gereden soms?
Het kan duiden op uitgeharde klepseals of versleten zuigers/zuigerveren dit is ook kostbaar.
Dan zou je een lektest moeten laten uitvoeren of een simpeler een compressietest.
De ANWB gaat je hierbij niet helpen ben ik bang , je moet echt een Opelspecialist hiervoor
hebben dat is het beste10 mei 2010 om 14:24 #17669138origineel gepost door OPCdriver
Wel de lekkage zit dus niet aan de inlaatzijde v/d turbo , zou dus ook aan de uitlaatzijde
kunnen zitten maar dan moet al wel behoorlijk roken als je uitlaat opwarmt en ook gedurende
het rijden.
Hou het oliepeil dus wel regelmatig in de gaten 1.5 liter weg is wel veel of heb je meer
dan 1500 km gereden soms?
Het kan duiden op uitgeharde klepseals of versleten zuigers/zuigerveren dit is ook kostbaar.
Dan zou je een lektest moeten laten uitvoeren of een simpeler een compressietest.
De ANWB gaat je hierbij niet helpen ben ik bang , je moet echt een Opelspecialist hiervoor
hebben dat is het besteOok hierbij zal die dan roken.
En das idd een hele dure grap. Maar kan je wel gelijk betere zuigers monteren haha:D:D
10 mei 2010 om 15:37 #17669139Roken doet hij niet, ook niet als je 5 minuten stationair draait en dan gas geeft, dan geeft hij ook geen rookpluim.
Maar de oliegeur in de auto word beetje minder, denkt toch door dat de motor aan de onderkant is gereinigd met remreiniger vanwege de oude troep. Eigenlijk wel goed?
De garage zei dat lektest niet nodig was, maar het is toch zo als je compressietest doet en de zuigerveren zijn versleten, dan meet hij toch een betere compressie?
Anders bij een andere Opel garage de test laten toen en die de bevindingen doorgeven aan mijn garage?
Of eerst zoals mijn garage zegt, laten we nu eerst kijken of hij weer olie vebruikt, want ze hebben nu km stand opgenomen en de oliepeil. Vandaar uit verder gaan zeiden ze. Ik vind dat opzich een goed idee, want ze zeiden ook je hebt toch nog 11 maanden garantie.
Maar het mag ook gezegd worden dat de garage volledige medewerking geeft aan alles wat ik zeg en vraag en ook laat zien. IK vind dat mag ook best gezegd worden voor een Opel garage dat ze echt er alles aandoen.
Alles wat stuk is word gelijk vervangen zoals vanochtend expansievat en een nieuw slot is er besteld. Ze doen echt hun best!Groeten.
10 mei 2010 om 15:42 #17669140origineel gepost door AstraGCoupeTurbo
Nee dat heeft hij niet gedaan, de uitlaat eraf gehaald om te kijken, maar in 1 week tijd ineens 1,5 liter weg. wel raar he?
Die carterslang was inderdaad gescheurd, maar is gemaakt maar de geur is er nog daarom zei de monteur, dat het oude geur nog is van de lekkende slang toen en daarom heeft hij de onderkant van de motor met rem reiniger schoon gmaakt.Is ANWB Keuring handig of zinloos? ik hoor net van de ANWB dat ze alleen visueel de Turbo bekijken en een 4-gats meeting doen.
Wat is wijsheid of iemand andere tips, denk iemand dat het toch de turbo is? of iets met de motor vanwege het verbruik?
Turbo heeft vermogen en blijft doorgaan.
Groeten.
Ik had ook nog vermogen, alleen als je het vergelijkt met nu dan had ik een aantal pk’s ingeleverd.
Mijn olieverbruik was toen 1 liter op een paar honderd km!!!
Hij rookte zwart en blauw!!! dikke pluimen. Ook als je achter de auto stond en je gaf een dot gas dan kwam de walm je tegemoet.
Te veel zuigerseling was bij mij toen het probleem, en ze hebben de motor moeten revisieren, was garantie. Het is uitendelijkook allemaal netjes opgelost gelukkig.
Als je garantie hebt, moeten ze het oplossen. Niet opgeven maar gewoon hard zijn. Is hun probleem. Ben in die tussentijd ook 10x keer terug geweest.10 mei 2010 om 16:47 #17669141Je vraag over de remmenreineiger is simpel te beantwoorden ; het is wel een agresief middel
maar je krijgt er wel een vetvrij onderdeel mee in jou geval kan het niet zoveel kwaad , je moet het niet op gelakte delen gebruiken bv.
Wat wel interessant is waar die “troep” die ze ermee wegspoten hebben vandaan kwam , daar zou de lekkage bv. ook kunnen zitten.
Bij een compressietest komt een waarde uit waar de motor minmaal aan moet voldoen om
goed te kunnen presteren , hij wordt daarmee niet minder goed of beter van het is puur
een meting om te kijken of de zuigerveren nog goed afdichten.
Fijn dat ze je bereid zijn goed te helpen bij je garage , een goede verstandhouding is idd ook
wat waard en kan alleen maar in je voordeel werken.10 mei 2010 om 17:41 #17669142de monteur had het vermoeden omdat vorige keer de carterontluchtings slang gescheurd was dat er nog resten achter gebleven waren en daarom het schoonmaakte om de stank in de auto te verminderen, heb het idee dat het wel minder word daardoor.
Maar mijn auto rookt niet en ook geen rare kleurenpluim erachter dus daar zit het probleem ook niet met olie verbruik.
Ik ga gewoon goed het oliepeil in de gaten houden en kijken als het weer zo snel weg is, dan het probleem oplossen.
Maar moet wel zeggen de Turbo blijft gewoon gaan en geen vermogensverlies.
De monteur vertelde als de Turbo stuk is dan gaat hij binnen een week stuk en dat was niet het geval zei hij, klopt dat?
Groeten.
10 mei 2010 om 17:56 #17669143quote;De monteur vertelde als de Turbo stuk is dan gaat hij binnen een week stuk en dat was niet het geval zei hij, klopt dat?
Turbo’s groeien niet aan bomen en hebben ook geen houdbaarheidsdatum!
En hebben dus ook geen tijdsprocedure van stukgaan ; bij de 1 gaat ie
binnen 5000 km bij de andere is ie pas bij 100.000 gegaan (en sommige rijden
nog met de orginele).
Maar in jou geval geeft dat niet als je hem nog steeds goed voelt inkomen
werkt ie goed.
Probleem is het olieverlies/verbruik goed in de gaten te houden.10 mei 2010 om 18:09 #17669144dank je wel voor de tips en argumentatie.
Maar ik bedoel als er binnenin de Turbo iets niet goed zou zijn, wat ik dacht, dan zei hij dan begeeft hij het binnen een week.
Ik ben wel blij dat ik openlijk met mijn garage over dit probleem kan praten en al helemaal met de mensen van het forum hier. Bedankt!
Groeten.
10 mei 2010 om 19:03 #17669145Nogmaals staat geen tijd voor stukgaan v turbo’s.
Het turboprobleempje is (helaas) redelijk goed bekend
in dit forum.
Veel succes en uiteraard ook plezier met de Coupe.11 mei 2010 om 06:17 #17669146De auto verbruikt wel veel olie als je van Heerhugowaard naar Barneveld bent gereden en er nog maar 1,5 liter in zit. Dat is best wel extreem.
Ook is het niet goed dat de bovenste slang van de ic vol hing met olie druppels.
Toch netjes dat ze het 1 en ander vervangen hebben aan jouw auto.
11 mei 2010 om 12:04 #17669147Ja ik vind het toch netjes dat ze alles vervangen wat net stuk is of nog niet stuk is, maar ik niet tevreden over ben en het word gelijk vervangen.
Ik snap het ook niet waar de olie blijft, in de onderste slang van de IC in ieder geval niet, maar we gaan netjes het oliepeil in de gaten houden!!! Dat zei de monteur ook, van daaruit gaan we verder onderzoeken gaf hij al aan.
IK kan met dat antwoord leven. Als iets stuk gaat dan is dat garantie, dat antwoord gekregen van de werkplaatschef en op papier gezet!
Alleen nog 1 puntje over de Turbo, als hij ik in zijn 5 rij en ik rij 80km/u en trap het gas in, dan hoor ik dat de Turbo inkomt en soort afblaasgeluid heel even maak, is dat normaal? ik heb gewoon de interne dumpvalve erop dus geen externe.
De stank in de auto kan nog zijn van het vorige euvel, de niet goed vastzittende Inlaatslang en gescheurde carterontluchtingsslang? dat het nog beetj na ruikt, maar na gister dat hij gereinigd was minder aan het worden is.
Groeten
11 mei 2010 om 21:45 #17669148Heel even een stomme vraag van mijn kant, maar ik zat natuurlijk te denken waar de olie is gebleven.
Kan het zijn dat als er andere slangen opgezeten en dat nu de gewoon standaard slangen erop zitten dat de verhoudingen niet meer kloppen omdat hij getuned is en daar toen op af gestemd is? of praat ik nu helemaal dom?
Misschien dan een test laten doen bij EDS? of alles nog goed staat?Vandaag rookte hij bij het starten even witte rook na gas geven steeds met beetje water erbij. Iets met koelvloeistof?
Hoor het graag.
Groeten
11 mei 2010 om 22:09 #17669149Witte rook met water bij koude start is gewoon condens, dat heeft elke auto als het wat kouder weer is.
12 mei 2010 om 06:04 #17669150Andere slangen die erop hebben gezeten zou er feitelijk niks aan af mogen doen.
Tja, dat hij getuned is. Daar rijden er veel meer mee rond. Ik denk dat je het moet zoeken motorisch.
Hij zuipt wel erg veel olie, maar de turbo kan aan meerdere kanten olie verbruiken.
Naar het blok toe, van het blok af en uitwendig. Uitwendig daarvan gaat hij zo goor stinken dat je er pijn in je hoofd van krijgt en misselijk van wordt. Is je carterslangetje nou al vervangen?
Kleprubbers of turbo. Ik zou hier naar laten kijken. Als er heel erg veel speling op de as van de turbo zit kan dit ook tot gevolg hebben dat hij olie zuipt.
Op dit moment kan het veel zijn. Hou het goed bij. Heb je trouwens olie reserve gehad van de dealer?
12 mei 2010 om 10:04 #17669151Slangetje is besteld word gedaan bij het vernieuwen van het contact slot, geen olie meegekregen.
Goede van je, zal ik volgende keer om vragen. Ik ga vandaag oliepeil meten weer.
Ben benieuwd, maar ja hoe kan je het weten als de as krom is in de turbo?
Groeten.
12 mei 2010 om 14:27 #17669152De witte rook bij koude motor is normaal.
Laat hem eens stationair draaien effe en dan eens keertje flink het gas induwen, laat iemand achter kijken of er dan wat blauwe of zwarte rook uitkomt. Wel als ie warm is, beter voor het blokkie!!!
Rookt ie dan, is er wat mis.
Blauw rook bij gas induwen waarschijnlijk turbo, zwarte rook erbij is er meer aan de hand.
Duw je het gas in en de blauwe rook komt als je het gas weer lost, zijn de klepseals hard/versleten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.