turbo op c20ne?

Forumindex Forums Modellen Kadett turbo op c20ne?

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    corsaracer
    Deelnemer

sorry dat ik het zo zeg maar jij weet dus niet aardig hoe een turbo werkt.

en die druk van 0,5 bar waar jij het over hebt is de druk in het inlaat spruitstuk en NIET het uitlaatspruitstuk.

johanhummer9
      Deelnemer

zoals ik al zij ik weet AARDIG hoe een turbo werkt in globale lijnen oke?
        leg het anders even uit aub.
        dus ik moet een wastegate maken voor de turbo die opengaat bij een bepaalde druk?

trashmetal
        Deelnemer

zoek het topic van freek_corsa maar op en lees goed door
          inlaatspruitstuk hoef je NIETS aan te veranderen
          0,5 bar kun je er zo opknallen, zou het zelfs zonder ic en bov aandurven

Brandstofdrukregelaar wideband lambda en een air/fuel meter zijn een MUST voor het afstellen

johanhummer9
          Deelnemer

maar hoe zit het dan met die wastegate MOET die erop om het allemaal heel te houden?
            en bij hoeveel bar moet die opengaan?

trashmetal
            Deelnemer

meeste turbo’s hebben een interne wastegate
              hoeveel druk dat hij geeft stel je in met een stangetje op de zn actuator
              deze actuator word aangestuurd door luchtdruk uit de turbo
              door hier een ventiel tussen te zetten kun je de turbodruk variabel maken

bij externe wastegate moet hij op een spruitstukje komen tussen uitlaat en turbo

johanhummer9
              Deelnemer

ja oke , ik zag al zoiets op google , ik moet dus een externe wastegate aangezien ik een turbo neem zonder wastegate erin.
                bij hoeveel bar moet de wastegate dan open gaan en de uitlaatgassen langs de turbo laten gaan?

trashmetal
                Deelnemer

dat is afhankelijk van hoeveel laaddruk je wilt/kunt draaien
                  0,8 bar kan makkelijk op een originele c20ne
                  ook zou ik euro 98 gaan tanken en de octaanstekker omzetten
                  dit om kloppen van de motor tegen te gaan

johanhummer9
                  Deelnemer

is er een soort van rekensom? laten we zeggen ik wil beginnen met 0,5 laaddruk , bij hoeveel druk moet dan de wastegate open gaan.

en even heel iets anders , ben ik achterlijk? want ik kan NERGENS vinden hoe ik een advertentie moet plaatsen hier:P

otdh
                    Deelnemer

jij werkt in een garage maar volgens mij snap je er geen hout van qua turbo princiepe…

een diesel turbo spoelt onderin snel op maar stopt bij 3500-4000rpm met spoelen en gaat dan juist vermogen kosten in plaats van opleveren…

je wastegate moet je afstellen met een handmatige boost controller en een turbodruk meter, bij een halve bar druk moet die klep aangestuurd worden om de druk constant te houden

wastegate zit bij de meeste fabrieksgeleverde turbo ( nissan opel mazda, subaru e.d. ) IN de turbo zelf

zoek naar een turbo van een nissan 200sx, silvia s13, subaru impreza of wat dan ook maar GEEN diesel turbo!

dumpvalve zou ik wel nemen voor het behoud van je turbo ( anders krijg je n shatterend geluid )

verloopnippels die je in je motor kan schroeven voor olietoevoer zijn m14x1,5
                      retour zal je zelf in de motor moeten tappen, de orriginele maat is m22x1,5 maar je kan ook n pijpje zo hoog mogelijk in je carterpan lassen

johanhummer9
                      Deelnemer

Dus als iemand 2 jaar ervaring heeft als monteur moet die excact weten hoe een turbo werkt?

Maar zoals ik al zij ik wil veilig beginnen en het mag niet teveel kosten dus beste is dus een benzine turbo , en dan het liefst met of zonder interne wastegate ?
                        En MOET ik me injectoren vervangen?

En ik had geleze dat ik me olietoevoer van achterop het blok kan pakken.

En is een intercooler noodzakelijk , want zag dat sommige VAG autos niet eens een intercooler. Blijft me motor wel heel als ik het niet doe? In eerste instantie

otdh
                        Deelnemer

Turbo rijden voor weinig is eigenlijk niet te doen

Olietoevoer pak je ook van achterop je motor, aansluiting in t blok is m14x1,5 schroefdraad

Turbo met interne wastegate is t makkelijkst en goedkoopst
                          Injectoren van n c20xe of je brandstofdruk hoger

Een turbo warmt je lucht op, dit wil je wel afgekoeld hebben, dus ik zou voor een ic gaan

giuliettaevo
                          Deelnemer

Investeer eerst maar eens wat tijd in het lezen hoe een turbo werkt en wat er allemaal bij komt kijken om het op een motor te maken… :hmmz 2 jaar ervaring als monteur zegt niets behalve dat je waarschijnlijk zwarte randen onder je nagels hebt. ;)

De turbo gaat extra lucht in jouw motor drukken, om daar meer vermogen van te kunnen maken moet er ook meer brandstof ingespoten worden. De originele injectors hebben een bepaalde opbrengst en een beetje reserve. Maar op een gegeven moment zijn ze toch te klein en moet je grotere.

Ga naar een sloop en zoek een Saab turbo of een volvo turboauto. Dan heb je een turbo met interne wastegate en injectoren en ook meteen wat slangen en een intercooler e.d. Dan kun je goedkoop klaar zijn. neem ook het eerste stuk van de uitlaat mee voor de flens!

De uitlaatgassen van de motor drijven de turbo aan, hoe meer gassen des te harder hij gaat draaien en hoe meer lucht hij de motor indrukt. Zonder wastegate gaat de turbo al snel te hoog in toeren en loopt hij kapot of gaat er iets anders kapot doordat de laaddruk veel te hoog wordt. Daarom heb je een wastegate. De klep zorgt er voor dat de uitlaatgassen in plaats van lang het turbinewiel door de klpe rechtstreeks de uitlaat in gaan. Die gassen drijven dan dus niet de turbo aan en hij gaat niet sneller draaien. Op die manier regel je de laaddruk, het ‘potje’ op de turbo gaat bij een bepaalde druk de wastegate klep open duwen. Wil je meer druk dan plaats je een extra veer of je zorgt met een boostcontroller er voor dat er minder druk wordt doorgegeven.

12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.