Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › turbo druk verschillend (LET)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2014 om 11:29 #17266225
ik heb een zafira a opc met een originele let motor(niet ge-tuned dus), alleen merk ik laatste tijden dat mijn turbo druk echt verschillend is als ik af en toe vol trek van 0-80 of 100 dan heeft die soms wel zn volle vermogen maar soms ook niet dan lijkt het alsof de druk compleet weg is :wtf
vervolgens als ik dat voel, en ik hou hem in schakel 2 en vervolgens 3500 toeren even vast hou en dan vervolgens me rechtervoet druk dan heeft die gewoon echt dat boost weer en af en toe ook weer niet :swear .
Er is ook geen foutmelding dus ik weet niet waar ik moet zoekenrecent vervangen omdat ik dacht dat het daarmee te maken kon hebben
-originele bougies
-luchtfilter
-benzine filter
-gasklep schoongemaakt (was al vrij schoon)een jaar geleden ongeveer door dealer vervangen
-lmmwie oh wie kan mij helpen :wors
3 juni 2014 om 11:53 #18236989Als je een t druk meter hebt kun je misshien beter kijken wat hij doet. Ook kan het geen kwaad de speling op de as te bekijken. En evt je actuator. Kan tenslotte ook slijten.
3 juni 2014 om 11:55 #18236990Ow en evt vacuüm lekkage.
3 juni 2014 om 13:34 #18236991bedankt voor je info druk meter heb ik helaas niet :???: en speling op het as hoe bekijk je dat het makkelijkst ik, heb ook volgens mij ergens op het forum gelezen dat elke as een lichte speling heeft en zodra je motor aan gaat dat olie doorheen loop wat dan de speling opvult of is dat niet waar ?
3 juni 2014 om 13:38 #18236992Ja dat klopt. Hij mag iets hebben. Maar niet te veel. Zodra hij ook in en uitwaardse speling krijgt is het tijd voor vervanging. Checken is gemakkelijk. Inlaat buis van het turbinehuis en gewoon even voelen. Hij mag heel licht omhoog en omlaag, links en rechts bewegen. Teveel speling kan beteken dat hij de zijkanten van je turbinehuis kan raken. Ik zou eerst de makkelijkste dingen zoals slangetjes etc controleren
3 juni 2014 om 15:53 #18236993oh oke dat ga ik dan even van de weekend na kijken bedankt voor de tips .
zou het ook kunnen dat er iets is met de lmm ? ik denk zelf niet anders had die vast een een steeksleutel aangegeven.
ik heb wel gemerkt dat als ik de check doe dus nog net niet de auto start dat die steeksleutel wel aanblijf normaal ging die uit. maar zodra ik start geef die niks aan.
ik had het bij de dealer na gevraagd of dat een foutcode kan aangeven en hun zeiden nee ?3 juni 2014 om 16:01 #18236994Dat laatste kan ik je niet echt mee helpen. Maar als t een echte fout is zal ie m toch echt opgeslagen hebben
3 juni 2014 om 16:41 #18236995Het is bij een z20let niet makelijk te voelen of er speling op zit hoor. Als jij je inlaat slang er af heb ken je hem nie eens zien zitten. Je zou dan je uitlaat los moeten halen. Maar als daar te veel speling op zou zitten hoor je dat en hij gaat dan olie verbruiken.
3 juni 2014 om 16:45 #18236996Is niet altijd echt merkbaar. Tekenen zijn vaak wel een blauwe pluim bij t weg trekken of gas geven. Maar dat kan oo zn beurt ook weer een lekke seal betekenen. Beter eerst de makkelijke dingen doen en dan pas spullen uit elkaar halen
3 juni 2014 om 16:50 #18236997Btw ik zou toch eerst even de vacuüm slang naar de actuator bekijken. Of de actuator zelf even testen. Weet niet of je hier redelijk bij kan maar dat zou mijn eerste gedachte zijn wat turbo druk betreft.
4 juni 2014 om 09:35 #18236988ik kan wel de slang naar de actuator kijken daar kom ik wel bij.
trouwens over olie verbruik mijn auto verbruikt wel wat olie ja :???:
ben langs de dealer gegaan om te vragen wat het zou kunnen zijn, volgens hun is het bij de turbo modellen vrij normaal dat die 1/2 L op ongeveer 1000km verbruikt
ik stop er nu gewoon 5w30 total mc3 in dat koop ik gewoon bij de dealer.
als ik stationair even op warme motor draai en dan weg rij dan zie je wel rook pluim en als ik daarvoor goed heb doorgetrapt en dan stationair een min lang sta dan zie je de rook 100% niet dat hele straat onder rook staat maar je ziet het wel, op koude motor heb ik niet het probleemkmstand op 120000 heb ik me blok laten reviseren laten vlakken persen etc… dus zou me ene kant verbazen dat het een klepseal is :wtf op ongeveer 135000 turbo vervangen …. nu zit ik op 170000.
wordt het dus weer tijd voor een nieuwe turbo ? ik heb de slang naar de intercooler nagekeken naar gasklep toe er zit niet echt olie in wel klein beetje maar dat mag heb ik begrepen4 juni 2014 om 09:42 #18236998Dat weet je pas als je al t andere uitgesloten hebt. Verbruik klinkt idd vrij normaal
4 juni 2014 om 09:49 #18236999als vanavond motor koud is zal ik even na kijken en als het niet regent :wors
ik zal even jullie stappen volgen en hopen dat het dan iets kleins is.ik dank jullie voor de hulp :wors alle tips zijn welkom
5 juni 2014 om 05:44 #18237000En is het nog gelukt?
5 juni 2014 om 17:59 #18237001Ik heb er niet goed na kunne kijken omdat het regende,
Maar ben tot mijn verbazing wel achter gekomen dat het slangetje van de actuator naar dat sensor gaat de ene kant bij de sensor wel met een klemmetje vast zit en bij de actuator niet ? Dus zou het raar zijn als ik denk dat daar de verlies zou kunne komen? Ik ben langs de dealer gegaan voor nieuwe slangetjes alleen die konde ze niet vinden :wtf5 juni 2014 om 18:23 #18237002Die van mij zat er ook gewoon opgedrukt. Vacuüm slang kun je gewoon bij de automaterialen zaak halen.
5 juni 2014 om 18:39 #18237003oh oke dan ga ik daar even langs, dan vervang ik even die vacuüm slangetjes.
om de actuator te testen dat moet een druk tester alleen ik heb dat niet hoe kan ik het anders bekijken ?5 juni 2014 om 18:42 #18237004Vacuüm slangen zitten vaak zonder klem. Zolang deze heel zijn zullen ze denk ik niet lekken. Maar het s te proberen nieuwe slangetjes.
6 juni 2014 om 17:07 #18237005was vandaag even olie aan peilen en heb in het zonnetje even goed gekeken naar die slangetjes ik zie dat ze aan de uiteindes een beetje zijn gescheurd dus ik ga deze gewoon vervangen misschien dat het daar mis gaat.
ik wou wel even weten ik kijk toch wel naar de goede slangetjes van de inlaat naar de sensor van sensor naar turbo ?
even een foto van internet het gaat om die 3 kleine slangetjes
6 juni 2014 om 17:16 #18237006Bij mij was hij ook ingesheurd. Ff vervangen en was een wereld van verschil. Kwam er in 1x achter dat ie al ff kapot was. let wel dit is een voorbeeld. Ik heb een diesel.
6 juni 2014 om 18:06 #18237007ik ga even die diameter kijken van de slangtjes en ze gelijk allemaal nieuw zetten gelukkig kom ik er goed bij gelijk mooie klemmetjes erop en gaan met die banaan ik hoop dat dat het probleem is morgen even gelijk opzoek naar vacuum slangetjes
6 juni 2014 om 19:26 #18237008Bij mij was t 3mm intern
7 juni 2014 om 20:23 #18237009was vandaag naar de auto materialezaak gegaan helaas verkochten ze geen vacuum slang bij meerdere langs geweest helaas daar ook niet
ik kwam iets tegen op internet en vroeg me af voor wat dat ding is, op de foto is het om cirkelt7 juni 2014 om 22:19 #18237010recirculation valve, zeg maar een interne dumpvalve
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
8 juni 2014 om 09:48 #18237011oh oke bedankt voor de info :wors
kan zoiets ook 1 of ander manier ook kapot gaan ? ben daar wel benieuwd na -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.