turbo druk verschillend (LET)

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) turbo druk verschillend (LET)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266225
    djplan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 November 2010

      ik heb een zafira a opc met een originele let motor(niet ge-tuned dus), alleen merk ik laatste tijden dat mijn turbo druk echt verschillend is als ik af en toe vol trek van 0-80 of 100 dan heeft die soms wel zn volle vermogen maar soms ook niet dan lijkt het alsof de druk compleet weg is :wtf
      vervolgens als ik dat voel, en ik hou hem in schakel 2 en vervolgens 3500 toeren even vast hou en dan vervolgens me rechtervoet druk dan heeft die gewoon echt dat boost weer en af en toe ook weer niet :swear .
      Er is ook geen foutmelding dus ik weet niet waar ik moet zoeken

      recent vervangen omdat ik dacht dat het daarmee te maken kon hebben

      -originele bougies
      -luchtfilter
      -benzine filter
      -gasklep schoongemaakt (was al vrij schoon)

      een jaar geleden ongeveer door dealer vervangen
      -lmm

      wie oh wie kan mij helpen :wors

      #18236989
      sleutel13
        Lid sinds:
        16 March 2014

        Als je een t druk meter hebt kun je misshien beter kijken wat hij doet. Ook kan het geen kwaad de speling op de as te bekijken. En evt je actuator. Kan tenslotte ook slijten.

        #18236990
        sleutel13
          Lid sinds:
          16 March 2014

          Ow en evt vacuüm lekkage.

          #18236991
          djplan
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 November 2010

            bedankt voor je info druk meter heb ik helaas niet :???: en speling op het as hoe bekijk je dat het makkelijkst ik, heb ook volgens mij ergens op het forum gelezen dat elke as een lichte speling heeft en zodra je motor aan gaat dat olie doorheen loop wat dan de speling opvult of is dat niet waar ?

            #18236992
            sleutel13
              Lid sinds:
              16 March 2014

              Ja dat klopt. Hij mag iets hebben. Maar niet te veel. Zodra hij ook in en uitwaardse speling krijgt is het tijd voor vervanging. Checken is gemakkelijk. Inlaat buis van het turbinehuis en gewoon even voelen. Hij mag heel licht omhoog en omlaag, links en rechts bewegen. Teveel speling kan beteken dat hij de zijkanten van je turbinehuis kan raken. Ik zou eerst de makkelijkste dingen zoals slangetjes etc controleren

              #18236993
              djplan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 November 2010

                oh oke dat ga ik dan even van de weekend na kijken bedankt voor de tips .
                zou het ook kunnen dat er iets is met de lmm ? ik denk zelf niet anders had die vast een een steeksleutel aangegeven.
                ik heb wel gemerkt dat als ik de check doe dus nog net niet de auto start dat die steeksleutel wel aanblijf normaal ging die uit. maar zodra ik start geef die niks aan.
                ik had het bij de dealer na gevraagd of dat een foutcode kan aangeven en hun zeiden nee ?

                #18236994
                sleutel13
                  Lid sinds:
                  16 March 2014

                  Dat laatste kan ik je niet echt mee helpen. Maar als t een echte fout is zal ie m toch echt opgeslagen hebben

                  #18236995
                  perror
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2011

                    Het is bij een z20let niet makelijk te voelen of er speling op zit hoor. Als jij je inlaat slang er af heb ken je hem nie eens zien zitten. Je zou dan je uitlaat los moeten halen. Maar als daar te veel speling op zou zitten hoor je dat en hij gaat dan olie verbruiken.

                    #18236996
                    sleutel13
                      Lid sinds:
                      16 March 2014

                      Is niet altijd echt merkbaar. Tekenen zijn vaak wel een blauwe pluim bij t weg trekken of gas geven. Maar dat kan oo zn beurt ook weer een lekke seal betekenen. Beter eerst de makkelijke dingen doen en dan pas spullen uit elkaar halen

                      #18236997
                      sleutel13
                        Lid sinds:
                        16 March 2014

                        Btw ik zou toch eerst even de vacuüm slang naar de actuator bekijken. Of de actuator zelf even testen. Weet niet of je hier redelijk bij kan maar dat zou mijn eerste gedachte zijn wat turbo druk betreft.

                        #18236988
                        djplan
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 November 2010

                          ik kan wel de slang naar de actuator kijken daar kom ik wel bij.
                          trouwens over olie verbruik mijn auto verbruikt wel wat olie ja :???:
                          ben langs de dealer gegaan om te vragen wat het zou kunnen zijn, volgens hun is het bij de turbo modellen vrij normaal dat die 1/2 L op ongeveer 1000km verbruikt
                          ik stop er nu gewoon 5w30 total mc3 in dat koop ik gewoon bij de dealer.
                          als ik stationair even op warme motor draai en dan weg rij dan zie je wel rook pluim en als ik daarvoor goed heb doorgetrapt en dan stationair een min lang sta dan zie je de rook 100% niet dat hele straat onder rook staat maar je ziet het wel, op koude motor heb ik niet het probleem

                          kmstand op 120000 heb ik me blok laten reviseren laten vlakken persen etc… dus zou me ene kant verbazen dat het een klepseal is :wtf op ongeveer 135000 turbo vervangen …. nu zit ik op 170000.
                          wordt het dus weer tijd voor een nieuwe turbo ? ik heb de slang naar de intercooler nagekeken naar gasklep toe er zit niet echt olie in wel klein beetje maar dat mag heb ik begrepen

                          #18236998
                          sleutel13
                            Lid sinds:
                            16 March 2014

                            Dat weet je pas als je al t andere uitgesloten hebt. Verbruik klinkt idd vrij normaal

                            #18236999
                            djplan
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 November 2010

                              als vanavond motor koud is zal ik even na kijken en als het niet regent :wors
                              ik zal even jullie stappen volgen en hopen dat het dan iets kleins is.

                              ik dank jullie voor de hulp :wors alle tips zijn welkom

                              #18237000
                              sleutel13
                                Lid sinds:
                                16 March 2014

                                En is het nog gelukt?

                                #18237001
                                djplan
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 November 2010

                                  Ik heb er niet goed na kunne kijken omdat het regende,
                                  Maar ben tot mijn verbazing wel achter gekomen dat het slangetje van de actuator naar dat sensor gaat de ene kant bij de sensor wel met een klemmetje vast zit en bij de actuator niet ? Dus zou het raar zijn als ik denk dat daar de verlies zou kunne komen? Ik ben langs de dealer gegaan voor nieuwe slangetjes alleen die konde ze niet vinden :wtf

                                  #18237002
                                  sleutel13
                                    Lid sinds:
                                    16 March 2014

                                    Die van mij zat er ook gewoon opgedrukt. Vacuüm slang kun je gewoon bij de automaterialen zaak halen.

                                    #18237003
                                    djplan
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 November 2010

                                      oh oke dan ga ik daar even langs, dan vervang ik even die vacuüm slangetjes.
                                      om de actuator te testen dat moet een druk tester alleen ik heb dat niet hoe kan ik het anders bekijken ?

                                      #18237004
                                      perror
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 August 2011

                                        Vacuüm slangen zitten vaak zonder klem. Zolang deze heel zijn zullen ze denk ik niet lekken. Maar het s te proberen nieuwe slangetjes.

                                        #18237005
                                        djplan
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 November 2010

                                          was vandaag even olie aan peilen en heb in het zonnetje even goed gekeken naar die slangetjes ik zie dat ze aan de uiteindes een beetje zijn gescheurd dus ik ga deze gewoon vervangen misschien dat het daar mis gaat.

                                          ik wou wel even weten ik kijk toch wel naar de goede slangetjes van de inlaat naar de sensor van sensor naar turbo ?

                                          even een foto van internet het gaat om die 3 kleine slangetjes

                                          #18237006
                                          sleutel13
                                            Lid sinds:
                                            16 March 2014

                                            Bij mij was hij ook ingesheurd. Ff vervangen en was een wereld van verschil. Kwam er in 1x achter dat ie al ff kapot was. let wel dit is een voorbeeld. Ik heb een diesel.

                                            #18237007
                                            djplan
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              28 November 2010

                                              ik ga even die diameter kijken van de slangtjes en ze gelijk allemaal nieuw zetten gelukkig kom ik er goed bij gelijk mooie klemmetjes erop en gaan met die banaan ik hoop dat dat het probleem is morgen even gelijk opzoek naar vacuum slangetjes

                                              #18237008
                                              sleutel13
                                                Lid sinds:
                                                16 March 2014

                                                Bij mij was t 3mm intern

                                                #18237009
                                                djplan
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  28 November 2010

                                                  was vandaag naar de auto materialezaak gegaan helaas verkochten ze geen vacuum slang bij meerdere langs geweest helaas daar ook niet
                                                  ik kwam iets tegen op internet en vroeg me af voor wat dat ding is, op de foto is het om cirkelt

                                                  #18237010
                                                  z20leh
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    9 November 2011

                                                    recirculation valve, zeg maar een interne dumpvalve

                                                    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

                                                    #18237011
                                                    djplan
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      28 November 2010

                                                      oh oke bedankt voor de info :wors
                                                      kan zoiets ook 1 of ander manier ook kapot gaan ? ben daar wel benieuwd na

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.