Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Tuningbedrijf
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2013 om 22:35 #17255223
BEDRIJF
Berichttitel: Re: Vragen aan BEDRIJF (geen discussietopic)Geplaatst: 24 minuten geleden
MemberGeregistreerd: 19 nov 2012 14:16
Berichten: 151
Woonplaats: Amersfoort
Roberts, ik heb je opmerkingen verwijderd.
Dit is, zoals de topictitel duidelijk aangeeft, GEEN discussietopic.
Gal spuwen zonder inhoudelijke kennis en ervaring met BEDRIJF moet je ergens anders doen. Maak een topic aan zou ik zeggen.Verder wil ik hieraan toevoegen dat hetgene wat je ziet, je ook krijgt.
Vermogenswinsten van bijvoorbeeld 7PK en 14NM als pieken en meer koppel in elk toerental, waar wij garant voor staan, zijn al waardes die je zeer zeker goed zult vernemen.
En we hebben het hier over “wat” hogere waardes, moet je nagaan.
Zelfs ongeblazen motoren zijn, mits op maat, goed te chippen en zeer goed waarneembaar. What you see is what you get.
De vermogenskrommes en gebruikerservaringen spreken voor zich. Niet overtuigd? Laat je je auto niet chippen
Een hele goede avond Roberts,
PM:Ik ben hier niet om jou te pesten. Andersom ook niet denk ik.
Misschien bedoelde je het niet zo maar op de manier van “vragen stellen” volgens jou, is niet de manier van doen. Er zaten ook behoorlijk wat sarcastische uitspraken tussen, terwijl je geen ervaring bij ons hebt.
Bij ons is het heel makkelijk, what you see is what you get. Niet overtuigd, dan gewoon OF ergens anders heen gaan of niet laten chippen.
Maar niet op deze manier communiceren. Ik hoop dat je me kunt begrijpen.
Ik begrijp heel goed dat er een commercieel belang is tussen dit forum en jullie bedrijfje, de veramerikanisering steekt helaas overal de kop op. Wat ik jammer vind is dat gerichte serieuze vragen mijnerzijds worden afgedaan als cynisch of sarcastisch terwijl ik alleen aan wilde geven dat een vermogenswinst van 13 pk voor zegge 300 euro in wezen niets is (nu zeg ik zelfs pure oplichterij)
Dat is voor jonge jongens leuk, en daar verdienen jullie je brood mee, maar eerlijk is het beslist niet.
Kansloos dat jullie mijn milde benadering en vragen hebben verwijderd, tot 2x toe. Dit bericht zal dan ook verwijderd moeten worden, en mijn virtuele persoon ook maar meteen bannen, lachen! Lekker doen. Als ik geen vragen meer mag stellen om dat anders de sponsor van dit forum enigszins in kwaad daglicht wordt gesteld, dan wil ik hier ook geen deel meer van uitmaken.Eens zien hoe lang dit bericht blijft staan,..
Cheers!
Robert7 februari 2013 om 23:17 #18104539Robert als ik zo je berichtje lees krijg ik toch het gevoel dat jij op een veel goedkopere manier 13pk kan winnen.
Als je echt waar voor je geld wil met tuning koop dat een diesel of een opel met turbo motor, daar haal je veel meer winst mee (logisch).
Jongens met een ongeblazen motor halen altijd veel minder winst tenzij je verder aanpassingen doet.
Als jij het veel geld vindt laat het dan lekker in je zak zitten en doe er iets anders leuks mee wat jij het geld wel waard vindt.Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
8 februari 2013 om 02:38 #18104538Het blijft toch erg jammer
Altijd is er wel een discussie over iets
Robert dus jij kan voor mij regelen dat ik dik 13pk meer krijg voor minder ???
Altans je komt zo over dat jij het beter weet en kunt
Ik ben er toch mee eens
als je geen ervaaring hebt met deze persoon of bedrijf dan ook geen conclusie trekken8 februari 2013 om 08:42 #18104537AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste Robert.
Dit forum is een openbare plek om je mening te mogen delen. Ook als je van mening bent dat 300 euro te duur is voor 15 pk extra.
Let wel dat dit jouw mening is, en jij dit duur vindt, en hierbij zelfs spreekt van oplichterij. Terwijl ik durf te zeggen dat er genoeg mensen zijn die dit niet duur vinden.Er is pas sprake van oplichterij als iemand tegen zijn wil in opzettelijk door een ander persoon of bedrijf benadeelt wordt. Dit tuningbedrijf doet een aanbieding waar jij zelf de keuze in hebt om gebruik van te maken. Vindt je het te duur, dan moet je het niet doen.
Om dus het woord “oplichterij” en de bedrijfsnaam bewust in één topic te gebruiken is niet fair, en kenmerkt zich van opzettelijke actie tegen dit bedrijf, terwijl je niet kunt speken van oplichting als alleen de prijs volgens jou niet in verhouding staat tot hetgeen zij aanbiedt.
Ondanks dat het Opel-forum een commercieel belang heeft bij deze sponsor, zal er direct met de samenwerking worden gestaakt, als blijkt dat een sponsor zijn klanten of leveranciers bewust dupeert, of zich bezig houd met illegale werkzaamheden. Je kan er dus vanuit gaan dat al onze sponsoren door ons regelmatig worden gescreend. En wij uitsluitend samenwerken met bedrijven die positief beoordeeld worden door klanten en leveranciers.
Hierbij verwijder ik alle voorkomende bedrijfsnamen in dit topic, en wil ik iedereen vragen om de naam van het bedrijf niet meer te noemen.
Mocht je toch kunnen bewijzen dat er sprake is van oplichting, en je kunt dit ook onderbouwen, neem dan altijd eerst contact met het forumbeheer.8 februari 2013 om 09:22 #18104541AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tevens heb ik je andere gekopieerde post die je elders in het forum had geplaatst verwijderd, omdat het geen zin heeft om je posts te dupliceren. Dit is onnodige vervuiling van het forum.
8 februari 2013 om 09:33 #18104542@Senatorman. Duidelijk.
Was slechts zeer verbolgen over het feit dat mijn post na wat gerichte vragen zonder pardon 2x werd verwijderd.
Ik had naar mijn mening niets raars gevraagd. Later realiseerde ik me dat het de bedoeling is dat er op dat forumonderdeel alleen positieve reacties geplaatst dienen te worden, en geen moeilijke of kritische vragen. Na verwijdering van mijn ‘milde vraagstelling’ was ik enigszins geirriteerd en dan doe je soms uitspraken die iets verder gaan dan maatschappelijk geaccepteerd.
Ben er nu klaar mee, het is een mooie nieuwe dag.
Het is goed zo.Groet,
Robert8 februari 2013 om 10:25 #18104533Beetje jammer dit,deze mensen proberen op een eerlijke manier hun brood te verdienen met iets wat ze zelf heel leuk vinden en ook goed in zijn.moeten we allemaal maar stoppen met werken dan,want overal valt wel iets over te zeuren.
Arjan
8 februari 2013 om 11:03 #18104534Moet zeggen dat 7pk het hoogst haalbare is uit een z22se met chiptuning, en dat met wind mee bij wijze van spreken.
Vanuit de speedsterclub (en zeker de engelse) zijn ze niet flauw met investeren in dat blok, en alles is uitgeprobeerd, met tot in de duizenden euro’s aan aanzuigsystemen, uitlaten etc.
EDS heeft een chipfase gehad waar maximum een paar pk eruit te peuren is.
Het gros van de belevenis zat nog in het aanpassen van het toerental naar 7k, waardoor het grotendeels tussen je oren gaat zitten.Voor 10pk erbij en hoger is het al snel aanpassen van hardware zoals het plaatsen van een 2.4 inlaatspruitstuk (van de GM 2.4 versie van ons blok), een 65mm gasklep ipv de standaard 58, en de aanzuigbuis verbreden.
Dan je precat eruit tikken, en eventueel een 200 cells sportcat plaatsen ipv de standaard 400 cells.
Dan pas opnieuw mappen, en dan had je resultaten van 10 tot 15 pk met aanzuigverbetering. 15-20 met uitlaatverbetering.
Met verbeterde nokassen of een volledig 2.5″ uitlaatsysteem komt 30pk in de buurt.Hier mijn NA dyno na ongeveer 2500 euro aan hard en software:
Ik heb het opgegeven, en er een supercharger opgezet.
De Z22SE ongeblazen tunen is gewoon vreselijk moeilijk en duur.
De gevestigde tuners hebben zeer veel moeite met die z22se ecu.
Elke (enkel) chipoplossing mag best met argusogen bekeken worden voor dit blok.Wat senatorman al zegt; je hoeft je geld er niet naartoe te brengen.
Zeker voor de z22se lekker in je zak houden en sparen voor wat snellers zou ik zeggen.Als engels geen probleem is, zeker hier eens gaan neuzen:
http://www.z22se.co.uk/forum” onclick=”window.open(this.href);return false;8 februari 2013 om 11:08 #18104532300 euro voor 13 pk lijkt inderdaad duur. Maar we hebben het hier wel over maatwerk, en niet een chippie die je 22 pk belooft via marktplaats voor 75 euro. Tevens gaat het hier volgens mij over een 1600, en daar zijn wat hogere pk winsten (zonder sleutelwerk) al een stuk lastiger. Ik weet wel waar ik naar toe ga als de c20xe eindelijk in orde is. Als ik voor 300 euro 20 pk zou winnen, dan ben ik voor mijn gevoel goedkoop uit, en zou daar zeker gebruik van maken.
8 februari 2013 om 11:11 #18104531@smileyspeedster wrote:
Moet zeggen dat 7pk het hoogst haalbare is uit een z22se met chiptuning, en dat met wind mee bij wijze van spreken.
Vanuit de speedsterclub (en zeker de engelse) zijn ze niet flauw met investeren in dat blok, en alles is uitgeprobeerd, met tot in de duizenden euro’s aan aanzuigsystemen, uitlaten etc.
EDS heeft een chipfase gehad waar maximum een paar pk eruit te peuren is.
Het gros van de belevenis zat nog in het aanpassen van het toerental naar 7k, waardoor het grotendeels tussen je oren gaat zitten.Voor 10pk erbij en hoger is het al snel aanpassen van hardware zoals het plaatsen van een 2.4 inlaatspruitstuk (van de GM 2.4 versie van ons blok), een 65mm gasklep ipv de standaard 58, en de aanzuigbuis verbreden.
Dan je precat eruit tikken, en eventueel een 200 cells sportcat plaatsen ipv de standaard 400 cells.
Dan pas opnieuw mappen, en dan had je resultaten van 10 tot 15 pk met aanzuigverbetering. 15-20 met uitlaatverbetering.
Met verbeterde nokassen of een volledig 2.5″ uitlaatsysteem komt 30pk in de buurt.Hier mijn NA dyno na ongeveer 2500 euro aan hard en software:
Ik heb het opgegeven, en er een supercharger opgezet.
De Z22SE ongeblazen tunen is gewoon vreselijk moeilijk en duur.
De gevestigde tuners hebben zeer veel moeite met die z22se ecu.
Elke (enkel) chipoplossing mag best met argusogen bekeken worden voor dit blok.Wat senatorman al zegt; je hoeft je geld er niet naartoe te brengen.
Zeker voor de z22se lekker in je zak houden en sparen voor wat snellers zou ik zeggen.Als engels geen probleem is, zeker hier eens gaan neuzen:
http://www.z22se.co.uk/forum” onclick=”window.open(this.href);return false;Ging het bij het bewuste topic om een 2.2?
Maar goed, ik heb zelf ook de 2.2 en kijk al bij tunings bedrijven sinds ik ‘m heb. En zoals jij al zei: de 2.2 is lastig te tunen, en de vermogenswinst staat niet in verhouding met de investering. Dit vind ik zelf de moeite niet, en laat dit dus achterwege.8 februari 2013 om 12:08 #18104540@2000 wrote:
Ging het bij het bewuste topic om een 2.2?
In Roberts zijn profiel staat Z22SE, en in zijn handtekening 2.2
8 februari 2013 om 13:17 #18104536@ Smiley: gaat in dit geval meer om het feit dat er uit een X16XEL (2x eigenlijk), ongeveer 13 PK is gehaald voor 300 euro.
en als ik toch reageer, wil ik even mijn visie loslaten.
en die is dat 300 euro voor maar 13 PK misschien veel is, maar als je dan ziet dat het idd wel een chip op maat is, dat ze eerst nog problemen hadden om het te lezen (en na dat probleem pas chippen), en dat je een voor en na run krijgt, denk ik dat het een acceptabele prijs is.
zeker omdat je idd een N/A blok hebt, die al veel moeilijker +waardes laten zien na chippen.ik zou het zelf nu ook niet betalen, maar mocht ik een turbo blok hebben, of echt winst willen hebben, zou ik de 300 euro zeker wel willen betalen.
en er zijn bekende bedrijven die N/A blokken niet tunen, omdat daar de winst niet eens in zit.
dit bedrijf probeert voor IEDEREEN een oplossing te hebben. ;)en daarbij ben je idd niet verplicht om jouw 300 euro bij hun te besteden, als je daar niet langsgaat, dus ik weet dan ook niet hoe dat oplichting is… :wtf
8 februari 2013 om 13:41 #18104535@FnF_racer wrote:
@ Smiley: gaat in dit geval meer om het feit dat er uit een X16XEL (2x eigenlijk), ongeveer 13 PK is gehaald voor 300 euro.
Blijkbaar gemist met al die verwijderde posts. :thumbup
13 pk is toch netjes uit een NA?
Een remap alleen is geen toverstaf; het optimaliseerd wat er reeds in zit.9 februari 2013 om 23:00 #18104543@squadra-tuning.nl wrote:
Chiptuning is met de moderne motorelektronica big business geworden. Er zijn hele grote aanbieders ontstaan van zowel software en hardware. De chiptuning aanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond, vooral omdat men denkt snel veel geld te kunnen verdienen. Kortom, het wordt tijd om de markt van chiptuning eens in beeld te brengen.
De markt is grofweg te verdelen in 3 takken van sport.
1) Producenten van hardware om te kunnen chiptunen.
2) Producenten van getunede software
3a) De uitvoerders
3b) De chiptuners1) Producenten van hardware
Deze tak is pas echt ontstaan met de introductie van Flash programmeerbare injectiesystemen. Voor deze tijd waren de chips los uitwisselbaar. Men kon dan volstaan met een universele Eprom programmer. Vanaf grofweg 1997 maken deze, meestal Duitse en Italiaanse, bedrijven zogenaamde interfaces (hardware) om te kunnen communiceren met het motormanagement. Verbonden aan deze interfaces is de software om ze te besturen. Daarnaast produceren zij ook programma’s om de interne datacontrole van de motormanagement software (checksums) uit te voeren. Dit laatste wordt steeds belangrijker. Als chiptuner is men volledig afhankelijk geworden van deze bedrijfstak. Met de huidige stand van de techniek is het goed beschouwd niet meer mogelijk deze interfaces en protocollen zelfstandig te maken. Prijzen van moderne interfaces zijn daardoor zeer hoog. 10.000.– Euro voor een actuele interface inclusief besturingssoftware is zomaar mogelijk.Sommige van deze aanbieders geven ook zogenaamde datasheets uit van de motormanagement software. Dit is een eigen interpretatie van welke tabellen wat voorstellen. Lijkt allemaal mooi. Maar helaas hebben wij door ervaring geleerd dat deze verre van volledig zijn en er ook nog eens niet veel van klopt.
Anderzijds maakt Bosch (de meest voorkomende producent van de injectiesystemen) zogenaamde DAMOS files aan. Deze files , welke door de ingenieurs van Bosch worden gebruikt, zijn een exacte beschrijving van alle tabellen en losse getallen in de software. Deze DAMOS files zijn echter verboden bezit. Zie het als fabrieksgeheim. Dit soort files geven een schat aan informatie. Daarom zijn ze zeer gewild onder de echte chiptuners.
Tenslotte schrijven sommige van deze aanbieders softwarepakketten om de motormanagement software inzichtelijk te maken. Zie dit als een soort data-analyse programma maar dan toegespitst op motormanagementsoftware. Een ieder doet dat op z’n eigen manier.
Helaas zit er in deze bedrijfstak veel kaf onder het koren. Bedrijven die de boel simpelweg belazeren door goedkope klonen van interfaces te produceren die vaak net niet goed of gewoon slecht functioneren. Of waar de technische ondersteuning nihil of er gewoon niet is. Veel hiervan komt uit China en het voormalige Oostblok.
Betrouwbare leveranciers zijn o.a. EVC Electronics uit Duitsland en CMD Technologies uit Italië.
2) Producenten van getunede software
Dit zijn bedrijven die zich hebben toegelegd op het ontwikkelen van getunede software voor het motormanagement. Deze bedrijven verkopen dit weer aan zogenaamde chiptuners. De kwaliteit van dergelijk software is vaak niet best. De motormanagement software wordt vaak via een vast protocol aanpast. Gebruik makende van de eerder genoemde datasheets van categorie 1). Denk hierbij aan een vervroeging van de ontsteking onder alle omstandigheden met bijvoorbeeld 4,5 graden. Of een verrijking van het mengsel onder alle omstandigheden met 7%. Er wordt geheel niet of beperkt onderzocht of bepaalde aanpassingen wel verantwoord zijn en vooral of ze wel doen wat de bedenkers denken dat ze doen. De beloofde koppel en vermogenswinsten worden nauwelijks waar gemaakt. Het is de software gemaakt door deze producenten die “chiptuning” in een kwaad daglicht stellen. Lees over een aantal voorbeelden uit de praktijk ons hoofdstuk “vreemde praktijken”.Dit alles wordt nog eens versterkt door de ogenschijnlijk perfecte manier waarop alles gepresenteerd wordt. Alles is even goed en niets is onmogelijk. Deze software komt vaak van onze oosterburen weg. Op de Engelse markt wordt ook een grote hoeveelheid onzin verkocht. Gelukkig blijft dat redelijk binnen hun eigen landsgrenzen.
Bekijk voor de grap eens dit Duitse Chiptuningsforum. Wij kunnen ons er niet van de indruk weerhouden dat hier altijd een erg gespannen en vijandelijke sfeer hangt. De prutsers en kwakzalvers verschansen zich tussen de echte professionals. De belangenverstrengeling en partijdigheid is ook maar weinig verhullend.
3) De uitvoerders en de echte chiptuners
De bedrijfstak die de chiptuning werkelijk uitvoert. Deze categorie is te verdelen in 2 subcategorieën. De uitvoerders (3a) en de echte chiptuners (3b).
We gebruiken expres de term “uitvoerders” omdat dit vaak helemaal niet DE chiptuners zijn. Zij hanteren het gereedschap van categorie 1) en programmeren de software van categorie 2). Vrijwel alle of eigenlijk alle algemene aanbieders behoren tot deze laatste groep. Via hun leverancier van de getunede software worden databases met gegevens aangeboden en basisteksten aangeleverd om op de website te plaatsen. Wanneer men zich hierin verdiept is dat ook snel te ontdekken. De FAQ verhalen zijn vaak identiek, de opgegeven koppel- en vermogenswinsten ook. Ook komen dezelfde fouten voor. Dergelijke bedrijven zijn vaak beter in marketing dan in het daadwerkelijk uitgevoerde werk. Anderzijds is het zo dat ze vaak niet beter weten, omdat het ze zo wordt verteld door de leveranciers van de software. Zelf is men niet in staat de kwaliteit ervan te beoordelen. Uit eigen research zijn we er zelfs achter gekomen dat verschillen aanbieders dezelfde eigenaar blijken te hebben. Ogenschijnlijke concurrenten hebben dus één en de dezelfde eigenaar.De echte chiptuners gebruiken alleen het gereedschap van categorie 1) en maken zelf de getunede motormanagement software. Een merkspecialisatie is haast onvermijdelijk. Het is namelijk onmogelijk om voor alle mogelijk te tunen voertuigen een echt goed functionerend getuned motormanagement software programma te ontwikkelen. Bedrijven van deze categorie beschikken daardoor over een uitgebreide specifieke productkennis en weten precies wat wel en wat niet mogelijk is. Het mag duidelijk zijn Squadra Tuning tot deze laatste categorie behoort. In Nederland zijn er nog een handvol van deze chiptuners, met ieder hun eigen merkspecialisatie.
Tot slot maken wij ons oprecht wel eens zorgen over de ontwikkelingen in de markt. Categorie 2) en 3a) lijken namelijk een redelijke groei aan het doormaken. Waarschijnlijk komt dat door de onderlinge concurrentie op dit moment. Ze bluffen allemaal tegen elkaar op met mooie woorden en grote beloftes. Gespecialiseerde bedrijven uit categorie 3b) lijden hieronder. Die bluffen zich niet de markt in met onzin, maar zijn realistisch en recht door zee.
Concluderend kunnen wij zeggen dat de chiptuningsbranche erg ondoorzichtig is. Als geïnteresseerde klant is het heel moeilijk te beoordelen welk bedrijf serieus met het vak bezig is en welk bedrijf zich vooral bezig houdt met marketing. Er komen steeds meer aanbieders die denken makkelijk geld te kunnen verdienen, echter als gevolg van de bedenkelijke kwaliteit en zwakke aftersales brengen zij chiptuning is het algemeen en de echte chiptuners specifiek in diskrediet.
Dit stukje tekst is te vinden op de site van DE Alfa chiptuner van Nederland Squadra-tuning. Hij geeft aan dat het zo goed als onmogelijk is om alle auto’s perfect te kunnen tunen door o.a. de vele vaak specifieke dingen in fabrieks managementssystemen. Een standaard winst geven voor elke motor is onmogelijk omdat niet elke motor even goed te tunen is, sommige zijn al erg goed afgesteld af fabriek of worden begrensd door hardwarematige dingen zoals bv een te dunne uitlaat of te kleine inlaat oid. Bij deze firma kun je alleen met een Alfa ( of Fiat/Lancia van bepaalde types) terecht omdat hij zich alleen daarin heeft verdiept. Gevolg is wel dat er geen bedrijven zijn te vinden die hier meer vanaf weten als hij en dat je dus weet dat je bij hem goed zit aangezien hij altijd ervaring heeft met jouw type Alfa. Persoonlijk zou ik als ik een snelle chip/remap zou willen hebben altijd naar eem bedrijf gaan met ervaring in mijn merk, en het liefst ook nog met ervaring in mijn specifieke motor/ecu. Een standaard ‘wij chippen alles 10 pk er bij” bedrijf ga ik geen geld heen brengen zonder hele duidelijke afspraken over ‘niet goed, geld terug’ bijvoorbeeld. ;)
9 februari 2013 om 23:20 #18104544Squadra is inderdaad een zeer goed bedrijf, gespecialiseerd in Alfa. En ook Fiat.
Maar dit verhaal is gebaseerd op de expertise van dit specifieke bedrijf. En het ene bedrijf is het andere niet.
Het is een kwestie van koste wat kost je horizon willen, kunnen en zullen verbreden.En nu is het feit dat onze software schrijver niet alleen het talent en know-how heeft. Hij maakt het ook waar en waar anderen staken met development op een gegeven moment, gaat hij verder tot het resultaat bereikt is. En niet eerder houdt hij op.
Wat Squadra schrijft, zijn geen feiten. Dit zijn feiten voor zover Squadra kan bieden. En dat is expertise in Alfa en Fiat.
9 februari 2013 om 23:34 #18104545Dat klinkt allemaal heel leuk… maar jullie man zal nooit alle ontwikkelingen kunnen volgen en alle merkspecifieke trucjes en valkuilen kunnen leren, simpelweg omdat hij daar niet genoeg tijd voor heeft. Daarvoor zou hij alle merken en types auto moeten gaan analyseren, op de bank moeten gaan zetten en moeten gaan kijken wat werkt. Dat is commercieel niet haalbaar voor alle merken en types auto. vandaar ook de specialisatie van de echt goede chiptuners.
9 februari 2013 om 23:45 #18104546Dat klopt inderdaad, niet ALLES. Er zullen altijd bepaalde types/uitvoeringen zijn die de “merkgebonden chiptuners” gewoonweg net beter kunnen voorzien van een chip op maat.
De kunst is dit aantal zo veel mogelijk zien te beperken/minimaliseren. Of zelfs dit niveau te ontstijgen.
En dat lukt vooralsnog verdomd goed.
9 februari 2013 om 23:55 #18104547Squadra is idd een zeer gespecialiseerd bedrijf en verstaan hun vak netjes.
Maar wat eerder werd gezegd dit zijn hun bevindingen en hun eigen feiten.
Vergeet niet dat de meeste ecu computers van dezelfde band rollen en dus gewoon massa productie is net als de versnellingsbakken en motoren.
Er zijn idd bedrijven die het verpesten voor een ander door voor een kleine 200 euro een standaard software pakketje aan bieden en voor een klein extra bedrag een dyno run doen om te kunnen aantonen dat ze er wat kleine pktjes bij hebben gekregen.
De wat grotere tuners zoeken naar de beste vermogens opbouw en naar de meest ideale lijn die dus het mooiste loopt voor de motor.
Daarom ook altijd een dyno run te laten uitvoeren zodat je zelf kan zien hoe de lijnen lopen en of er geen rare hobbels in zitten.
Mocht er een gek hobbeltje in zitten of een vreemde uitschieter zorgt een goeie tuner ervoor dat die weg gewerkt wordt tot een zeer mooie vlake lijn.Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
10 februari 2013 om 00:13 #18104548Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel bevindingen en feiten in hun verhaal staan. :???: Ik lees een verhaal waarin onderscheid wordt gemaakt tussen de diverse soorten chiptuners die er actief zijn en de manier hoe zij hun werk doen. Dat zij zichzelf in dit verhaal profileren als zijnde een ‘echte’ chiptuner is natuurlijk bravoure maar de rest is toch een aardig objectief iets?
@ Demonius abraxis;
Dat alle ecu computers van dezelfde band afrollen klopt natuurlijk wel, de firma Bosch neemt bv een heel groot stuk uit die taart voor zijn rekening. Maar er zitten wel hele grote verschillen in software en toepassingen tussen bv verschillende merken. Jouw 1.9 cdti motor is in weze een JTD blok en daar heeft Squadra bv heel veel ervaring mee. Echter is jouw computer toch echt heel anders als de alfa computer en kunnen ze niet zomaar de map daaruit even overzetten en gebruiken.Let wel; ik zeg helemaal niet dat alle universele tuners hun werk niet goed doen! Het is alleen een feit dat als je met een auto komt waar zij geen ervaring mee hebben er wel wat meer tijd in gaat zitten voor het perfect zal zijn. En wie dat leergeld moet betalen is dan natuurlijk wel een interressante vraag…
10 februari 2013 om 00:25 #18104549Cdti en jtd zijn idd gelijk das algemeen bekend. De ecu staan idd iets want andere mapjes op die merk specifiek zijn maar dat behoudt zich vaak enkel tot gegevens over de auto.
Ik heb toen ik bezig was om mijn astra te laten chippen ook contact gezocht met squarda en die gaven aan dat ze wel eens vaker het verzoek kregen een cdti opel een tid saab enz te chippen. Dit kon volgens hun ook prefect bij hun want de ecu was op het te tunen gebied gelijk.
Wel hadden ze zoiets van we blijven fiat en alfa gespecialiseerd dus niet te veel met opel of saab of welk andere merk ook met dit blok gelinkt worden (is erg logisch).Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
10 februari 2013 om 00:53 #18104550Stephan van Squadra krijgt dat soort verzoekjes idd regelmatig. Maar aangezien deze motoren toch wel op diverse punten verschillen begint hij er niet aan, naast het feit dat het geen Alfa/Fiat/Lancia’s zijn. Als er bij Opel bv een lichtere koppeling gebruikt wordt als bij Alfa dan zou er al iets anders gemapped moeten worden om bv het koppel wat lager te houden.;)
Overigens was de JTD/CDTI vergelijking slechts een voorbeeld van verschillen die er in een computersysteem kunnen zitten. Dat de verschillen maar klein zullen zijn is niet heel gek gezien dat de motoren grotendeels gelijk zijn. Het gaat ij meet om bv het Bosch Motronic systeem. Dat is in honderden veschillende modellen auto’s in gebruik en daar zit onderling heel veel verschil in, bv het al dan niet gebruik van losse bobines of een DIS bobine / variabele nokkenastiming of niet / variabele inlaatlengte / laaddrukregeling etc. Er zijn heel veel variaties. Het zijn allemaal computers maar wel net even verschillend. ;)
Toch zijn er ook wel leuke overeenkomsten. Pinbezettingen bij bv de oude Motronic 4.1 van bv de kadett 16v komen vaak overeen met hetzelfde type Motronic van andere merken. Een peugeot 16v motor uit een 309 liep zo bv ook met de computer van mijn Alfa 75 TS. Niet heel lekker natuurlijk maar hij liep er wel op. :D Met de computer van een kadett gsi wilde hij wel aanslaan maar we kregen hem niet echt aan het lopen ermee. Kan goed zijn dat de maat van de injectoren van de Alfa en de Peugeot dichter bij elkaar lag als die van de Opel bv. Dat is een van de verschillen die je tegen kan komen. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.