Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › tuners info gevraagt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2015 om 20:53 #17270920
probeer me wat te verdiepen in het verder aanpakken van mijn c20xe.
setup nu 185 pk aan de motor :
– 45 mm dbilas inlaat mer gasklephuizen , backplate en schuimfilter
– groep a spaghetti spruitstuk en uitlaat
– universele drukregelaar (3,5 bar)
– blauwe m2.8 injectoren
– afgedraaid vliegwiel.
– Adaptronic motor management met wasted spark bobine en speciale kabels.
-bosch super + bougies.de rest is origineel
ik heb op dit gebied niet zoveel ervaring dus wil me wat verdiepen in diverse aanpassingen.
zoals :
-stalen drijfstangen en verstevigde lagers , voor evt. hogere toerentallen . is het dan aan te raden om ook versterkte klepveren te nemen of vaste stoters i.pv. de hydraulische ?
– hogere comp. zuigers. zuiger bodemkoeling , versterkte kopbouten nodig ?
en als ik deze aanpassingen zou hebben zijn de gasklephuizen en injectoren dan nog groot genoeg ?
ik wil zelf geen andere nokkenassen omdat mijn motor nu bij 3500 toeren al bijna op max koppel zit en dit houd tot de 6300 toeren. ik ben bang dat ik anders hoge pieken en dalen krijg wat met driften niet makkelijk is omdat ik zowel op hoge- als op lage toeren koppel/vermogen moet hebben.
ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren en willen helpen.
bvd. arno
6 maart 2015 om 21:01 #18276953snap alleen niet waarom je geen gebruik maakt van de creme injectoren.
als nu 1 van de gaatjes verstopt raakt kan je motor in de soep lopen6 maart 2015 om 22:23 #18276954Denk dat hogere compressie zuigers ook gaat helpen maar daar weet ik niet al te veel van
7 maart 2015 om 05:10 #18276955Hoge compressiezuigers gaat helpen, maar wat wil je bereiken? Wat is het bereik van je nokkenassen?
Ofwel op welk toerental heb je nu het koppel. Hoeveel toeren wil je gaan draaien?Versterkte drijfstangen heb je in verschillende soorten en smaken. (I, H en + )
Wil je hoge toerentallen draaien wil je natuurlijk snel op toeren komen, dus dan wil je eigenlijk lichte drijfstangen.Omdat onbalans voor wrijving zorgt wil je ook dat alles gebalanceerd is en je zonder wrijving de hogen toerentallen kunt bereiken.
Ga je hoge toerentallen draaien zijn versterkte bouten een must, zeker drijfstangbouten. De meeste leveranciers van drijfstangen leveren ARP bouten. Deze zijn sterker en eventueel te hergebruiken. Ook heb je hier kopbouten van. Versterkte kopbouten heb ik nog nooit gemonteerd.
Door snellere en betere verbranding ontstaat er meer warmte, hierdoor kan een zuigers soms niet voldoende afkoelen en is zuigerbodemkoeling verijst. Er is niet een specifieke maatstaf vanaf wanneer zuigerbodem koeling nodig is. Dit is ook afhankelijk van het materiaal waarvan de zuigers zijn gemaakt.
Het grootste nadeel van zuigerbodem koeling is dat je oliedruk verliest. Dus je moet eigenlijk een betere (hogere druk) oliepomp monteren om dezelfde oliedruk te behouden.
7 maart 2015 om 07:16 #18276956@theunm wrote:
snap alleen niet waarom je geen gebruik maakt van de creme injectoren.
als nu 1 van de gaatjes verstopt raakt kan je motor in de soep lopenik reed eerst met het originele m2.8 MM Systeem vandaar de blauwe injectoren.
als 1 gaatje verstopt zit spuit hij dan te weinig brandstof in waardoor hij arm loopt en verbrand ?
mvg. Arno
7 maart 2015 om 07:21 #18276957@Haasje17 wrote:
Hoge compressiezuigers gaat helpen, maar wat wil je bereiken? Wat is het bereik van je nokkenassen?
Ofwel op welk toerental heb je nu het koppel. Hoeveel toeren wil je gaan draaien?ik zou graag richting de 200 pk willen 15 pk meer dus, het bereik van de nokkenassen ? geen idee hoever de originele gaan.
het koppel gebied ligt nu tussen de 3400/6300 toeren mijn begrenzer staat nu op 6600 maar zou graag naar de 7000/7500 willen gaan maar wel redelijk saveVersterkte drijfstangen heb je in verschillende soorten en smaken. (I, H en + )
Wil je hoge toerentallen draaien wil je natuurlijk snel op toeren komen, dus dan wil je eigenlijk lichte drijfstangen.Omdat onbalans voor wrijving zorgt wil je ook dat alles gebalanceerd is en je zonder wrijving de hogen toerentallen kunt bereiken.
Ga je hoge toerentallen draaien zijn versterkte bouten een must, zeker drijfstangbouten. De meeste leveranciers van drijfstangen leveren ARP bouten. Deze zijn sterker en eventueel te hergebruiken. Ook heb je hier kopbouten van. Versterkte kopbouten heb ik nog nooit gemonteerd.
Door snellere en betere verbranding ontstaat er meer warmte, hierdoor kan een zuigers soms niet voldoende afkoelen en is zuigerbodemkoeling verijst. Er is niet een specifieke maatstaf vanaf wanneer zuigerbodem koeling nodig is. Dit is ook afhankelijk van het materiaal waarvan de zuigers zijn gemaakt.
Het grootste nadeel van zuigerbodem koeling is dat je oliedruk verliest. Dus je moet eigenlijk een betere (hogere druk) oliepomp monteren om dezelfde oliedruk te behouden. levert een z20let oliepomp die benodigde extra druk ?
7 maart 2015 om 07:26 #18276958@theunm wrote:
als nu 1 van de gaatjes verstopt raakt kan je motor in de soep lopenVolgensmij is zijn motor al in de soep gelopen, maar niet daardoor.
7 maart 2015 om 07:33 #18276959@Haasje17 wrote:
@theunm wrote:
als nu 1 van de gaatjes verstopt raakt kan je motor in de soep lopenVolgensmij is zijn motor al in de soep gelopen, maar niet daardoor.
nee er was een arp drijfstang bout afgebroken en daardoor de drijfstang zelf door het blok naar buiten gehad.
7 maart 2015 om 07:50 #18276960Even vraagje, rijd jij met kelken van dbilas of airbox? Heb je een foto?
Als je nu nog de originele nokken hebt zou ik daar maar eens naar gaan zoeken waarbij het koppelgebied hoger ligt in toeren als je meer toeren wil gaan draaien anders schiet je er niet zo heel veel mee op.Overigens 7000 7500 rpm moet met stock internals ook prima gaan.
7 maart 2015 om 07:54 #18276961@rabbitopc wrote:
@Haasje17 wrote:
Volgensmij is zijn motor al in de soep gelopen, maar niet daardoor.
nee er was een arp drijfstang bout afgebroken en daardoor de drijfstang zelf door het blok naar buiten gehad.
Wat was de reden van montage van arp drijfstangen? Als ik me kan herrinneren was 1 bout krom / verbogen in de drijfstang, dus de andere bout is de oorzaak. En die was gebroken? Meestal te vast of los gedraaid. Zelf gemonteerd?
7 maart 2015 om 08:12 #18276962De Z20LET/Z20LEL/Z20LER/X20XEV/X20XER/X22XE hebben alelmaal dezelfde oliepomp. (2egeneratie x20xev)
Van het schijnt beter dan de C20XE pomp. De Z20LEH is enkel gelevert met zuigerbodemkoeling en heeft een andere beter pomp met hogere opbrengst.7 maart 2015 om 09:08 #18276963@rabbitopc wrote:
@theunm wrote:
als nu 1 van de gaatjes verstopt raakt kan je motor in de soep lopenik reed eerst met het originele m2.8 MM Systeem vandaar de blauwe injectoren.
als 1 gaatje verstopt zit spuit hij dan te weinig brandstof in waardoor hij arm loopt en verbrand ?
mvg. Arno
1 van de 3 gaatjes dicht is 1/3 minder brandstof = te heet = boem
7 maart 2015 om 16:58 #18276964@Haasje17 wrote:
Even vraagje, rijd jij met kelken van dbilas of airbox? Heb je een foto?
Als je nu nog de originele nokken hebt zou ik daar maar eens naar gaan zoeken waarbij het koppelgebied hoger ligt in toeren als je meer toeren wil gaan draaien anders schiet je er niet zo heel veel mee op.Overigens 7000 7500 rpm moet met stock internals ook prima gaan.
ik had eerst een airbox maar nu een backplate met schuim filter van pipercross (bij biesheuvel gekocht)
de reden voor monteren van de arp bouten was omdat ik ze toch nog had liggen (nieuw) dus zelf gemonteerd. er is 1 bout afgebroken de andere zat er nog in en was heel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.