Tunen Vectra 1.9cdti 150pk sw 2005

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Tunen Vectra 1.9cdti 150pk sw 2005

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258159
    Erikje
      Lid sinds:
      23 May 2013

      Ik ga deze week nog mijn auto laten tunen, alleen begin ik nu te twijfelen. Ik laat hem chippen naar 190 pk, maar twijfel of ik hem niet nog verder zal chippen, dan zou ik ong op 200/205 pk uitkomen. Later doe ik wel wat aan de filters en andere zaken. Gaat deze extra pk en koppel mij wat extra’s geven, of moet ik gewoon vrede hebben dat ik nu nog niet aan de 200pk kom. Als ik later toch meer wil, ben ik dan opnieuw een bak geld kwijt, is het goedkoper om gelijk maar verder te gaan en eventueel bij een extreem onzuinige auto of wat voor andere reden dan wat vermogen in te leveren door terug te tunen(wat ik mij niet voor kan stellen).

      Misschien zijn er mensen die deze vragen herkennen of mij kunnen voorzien van ervaringen oid.
      Bvd,

      Erikje

      #18147588
      CAlberts
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 December 2010

        Het belangrijkste is je koppel, die is na tuning al belachelijk hoog (400+). Bovendien past de tuner de software aan, aan de conditie van jouw auto. Is ie in top conditie en heb je bijvoorbeeld net een nieuw spruitstuk, dan kun je wel 210pk of minder krijgen. Ik zou het gewoon aan de tuner overlaten, die halen het beste uit je motor.

        #18147589
        Erikje
          Lid sinds:
          23 May 2013

          Bedankt, je hebt gelijk, het gaat uiteindelijk om het koppel, vergeten te vermelden :thumb
          Aangezien de auto nog maar net van mij is ben ik ook benieuwd hoe het er met de motor voorstaat.

          #18147590
          speaker
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 March 2007

            Ik sluit me aan bij Calberts ! :thumb

            #18147591
            jraaf
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 January 2008

              @speaker wrote:

              Ik sluit me aan bij Calberts ! :thumb

              Ik ook king:

              Groet jraaf

              #18147592
              remutr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 August 2012

                ff bij vtune in huizen langs gaan voor € 250,00 heb je een maat chip

                #18147593
                Erikje
                  Lid sinds:
                  23 May 2013

                  @remutr wrote:

                  ff bij vtune in huizen langs gaan voor € 250,00 heb je een maat chip

                  dat is zeker niet duur, maar heb het al laten doen bij unlimited tuning, was 375 kwijt voor 410 nm en 190 pk

                  #18147594
                  remutr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 August 2012

                    Stevige prijs

                    ik vec 1.6 van 105 naar 117 pk 160 nm naar 177 nm

                    omi 180 naar 202 pk 230 nm naar 261 nm

                    en geen k&n en andere dingen, alleen de chip en in het vervolg euro 98 tanken.

                    Bij beide bij de eerste tank een reiniger/booster er bij gedaan, liepen ze nog iets harder.

                    #18147595
                    turbosix
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 November 2010

                      @remutr wrote:

                      ff bij vtune in huizen langs gaan voor € 250,00 heb je een maat chip

                      Dat is niet duur voor een maat chip. Na hoeveel rollenbank sessies hadden ze jou auto goed?
                      Die van mij hadden ze bij VDBworks na 5 bankmetingen goed tot dat Jeroen er zelf in reed en er achter kwam dat hij toch wat iets te agressief was. Dus weer op de bank andere map er in en een wereld van verschil. VBD is erg kritisch dus.
                      Ik was €400,- kwijt,

                      #18147596
                      stiggel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 November 2010

                        Ik heb een 1.9 CDTi, 120 PK Vectra Station van 2009 (140.000 km) met handgeschakelde 6bak.
                        Wat is er bij deze motor mogelijk qua tuning? Wat valt er ongeveer aan koppel (en pk’s) uit te halen?
                        Ik hoor ook wel eens dat het slecht is voor de motor… Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
                        Dit vraag ik omdat ik ook een paar keer per jaar met een caravan van 1.400 kg. naar Zuid Europa trek.
                        Op dit moment trekt ie ‘m goed, maar meer vermogen is altijd welkom, al wil ik niet mijn motor over de kop trekken…

                        Ben benieuwd!
                        STiGGEL

                        #18147597
                        remutr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 August 2012

                          vtune rekent meestal met 10% vermogens winst.

                          Maar het meeste merk je het koppel, kan nu met de 1.6 van 45 km naar 80 km in de vijf optrekken en nog pakt ie mooi op.

                          meer toeren hoef je niet eens te maken, alleen bij de staande start merk je gewoon dat ie makkelijker naar de 4500 a 5000 toeren loopt.

                          zeker interessant voor een caravan.

                          #18147598
                          speaker
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 March 2007

                            @remutr wrote:

                            vtune rekent meestal met 10% vermogens winst.

                            Maar het meeste merk je het koppel, kan nu met de 1.6 van 45 km naar 80 km in de vijf optrekken en nog pakt ie mooi op.

                            meer toeren hoef je niet eens te maken, alleen bij de staande start merk je gewoon dat ie makkelijker naar de 4500 a 5000 toeren loopt.

                            zeker interessant voor een caravan.

                            Hij heeft een diesel he ! Dus daarmee gaat het wat anders dan een benzine ( turbo-loze ) motor!

                            @ Stiggel: Je 120pk zal omhoog gaat naar iets tussen de 170 en 190 pk , maar dat ligt aan je motor en aan wat jij wilt.
                            En het koppel gaat natuurlijk ook flink omhoog , dus ideaal voor het trekken van een caravan of aanhanger.
                            Slecht voor de motor is het niet. Het ligt helemaal aan je zelf en hoe jij rijdt en je auto onderhoudt. ( zelfs mensen die hem niet tunen krijgen zo’n blok stuk door hem bijv. niet eerst warm te rijden ,maar meteen het gas er flink op.

                            Mijn ervaring met het tunen van m’n vec is prima. Ik heb er nooit spijt van gehad en ik rijdt er nu ruim 100.000km mee rond ( teller staan nu op 247.000km ) Ik blijf het heerlijk vinden , al dat vermogen , al spreek ik het maar zelden aan … het is prettig als het er is als je het nodig hebt….

                            Ik zeg … DOEN !!
                            En bij wie …. tja dat is persoonlijk. Ik vindt EDS een prima bedrijf , maar Raaf is weer weg van een ander … en zo heb je er nog wel een paar :hmmz

                            #18147599
                            stiggel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 November 2010

                              Dank voor je reactie Speaker :thumb
                              Ik heb veel goede dingen gelezen over EDS in dit forum. Aangezien ik in omgeving Enschede rijd ik er zo naartoe…
                              Met één ding zit ik nog in mijn maag: Hoe zit het met mijn DPF (roetfilter)? Ga ik daar geen problemen mee krijgen?
                              Ik zie wel eens getunede Duitse diesels voorbij blazen op de A1 hier met een dikke zwarte rookpluim erachter en daar zit ik juist niet op te wachten…

                              O ja: Tevens laat ik mijn distributieriem over 10.000 km. vervangen (bij 150k). Is dit dan wel een goed moment om mijn Vec. te laten tunen… :hmmz

                              STiGGEL

                              @speaker wrote:

                              @remutr wrote:

                              vtune rekent meestal met 10% vermogens winst.

                              Maar het meeste merk je het koppel, kan nu met de 1.6 van 45 km naar 80 km in de vijf optrekken en nog pakt ie mooi op.

                              meer toeren hoef je niet eens te maken, alleen bij de staande start merk je gewoon dat ie makkelijker naar de 4500 a 5000 toeren loopt.

                              zeker interessant voor een caravan.

                              Hij heeft een diesel he ! Dus daarmee gaat het wat anders dan een benzine ( turbo-loze ) motor!

                              @ Stiggel: Je 120pk zal omhoog gaat naar iets tussen de 170 en 190 pk , maar dat ligt aan je motor en aan wat jij wilt.
                              En het koppel gaat natuurlijk ook flink omhoog , dus ideaal voor het trekken van een caravan of aanhanger.
                              Slecht voor de motor is het niet. Het ligt helemaal aan je zelf en hoe jij rijdt en je auto onderhoudt. ( zelfs mensen die hem niet tunen krijgen zo’n blok stuk door hem bijv. niet eerst warm te rijden ,maar meteen het gas er flink op.

                              Mijn ervaring met het tunen van m’n vec is prima. Ik heb er nooit spijt van gehad en ik rijdt er nu ruim 100.000km mee rond ( teller staan nu op 247.000km ) Ik blijf het heerlijk vinden , al dat vermogen , al spreek ik het maar zelden aan … het is prettig als het er is als je het nodig hebt….

                              Ik zeg … DOEN !!
                              En bij wie …. tja dat is persoonlijk. Ik vindt EDS een prima bedrijf , maar Raaf is weer weg van een ander … en zo heb je er nog wel een paar :hmmz

                              #18147600
                              speaker
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 March 2007

                                Tja… roetfilter kan je uitprogrameren en leeghalen… dan heb je helemaal geen last meer.
                                Maar in principe moet je met een roetfilter helemaal geen walm aan je kont hebben…

                                Qua distributieset maakt het niks uit, maar mss moet je hem binnenkort gewoon laten vervangen… die paar duizend kilometer maakt ook niks meer uit !

                                Of je rijdt nog 3a 4 maanden verder ( bij mij is dat 10.000km ) en dan ga je naar de Kerstaanbieding van EDS !

                                #18147601
                                stiggel
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  15 November 2010

                                  Op korte termijn gaat het sowieso niet lukken. We gaan over twee weken op vakantie en tot die tijd zit ik (m.n. zakelijk) helemaal volgepland.
                                  Wat ik eigenlijk bedoelde met roetfilterproblemen is dat ik een beetje bang ben dat mijn roetfilter dicht gaat zitten, omdat een getunede motor in de regel meer roet produceert :hmmz

                                  Dat tunen niet ten koste gaat van de duurzaamheid van de motor gaat er bij mij nog steeds niet helemaal in. Ik ben dan geen automonteur, maar als ik even logisch redeneer:
                                  Er wordt ca. 50% meer vermogen uit hetzelfde blok gehaald, dus het kan toch eigenlijk niet anders dan dat bepaalde onderdelen gewoon meer op hun donder krijgen? Met name als je met 1.400 kg. achter de auto tegen de Alpen opjaagt. Ik ben wel iemand die z’n auto rustig warm rijdt, niet volgas wegspuit bij verkeerslichten e.d. maar als ik éénmaal op snelheid ben, houd ik ‘m ook graag op snelheid: Met caravan ca. 100 km/h en woonwerk (A1) ca. 140 km/h.

                                  Wie overtuigt mij van het feit dat tunen tóch niet ten koste gaat van de duurzaamheid?? Ik laat me namelijk graag overtuigen, want iets meer koppel spreekt mij zeker aan :thumbup

                                  GrtN!
                                  STiGGEL

                                  @speaker wrote:

                                  Tja… roetfilter kan je uitprogrameren en leeghalen… dan heb je helemaal geen last meer.
                                  Maar in principe moet je met een roetfilter helemaal geen walm aan je kont hebben…

                                  Qua distributieset maakt het niks uit, maar mss moet je hem binnenkort gewoon laten vervangen… die paar duizend kilometer maakt ook niks meer uit !

                                  Of je rijdt nog 3a 4 maanden verder ( bij mij is dat 10.000km ) en dan ga je naar de Kerstaanbieding van EDS !

                                  #18147602
                                  speaker
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 March 2007

                                    ‘t is heel simpel Stiggel ….

                                    Vanuit de fabriek wordt een auto op ongeveer 70% a 75 % van zijn kunnen gezet ( ongeveer he ! ). Dit is gewoon een veiligheids marge die de fabrikant hanteert.
                                    Tuners zetten die parameters hoger , dus naar 90% of soms 97%.
                                    De motor kan het dus makkelijk aan ….
                                    Je blijft gewoon binnen de marge die de motor kan hebben. Pas als je er een andere turbo /intercooler/downpipe/etc./etc. ga je over die 100% heen … maar dan nog! Kunnen de motoren het makkelijk aan.
                                    Kijk naar Raaf .. die wil naar 260pk !
                                    En persoonlijk , als het niet zo achtelijk duur was, had ik hem ook wel over die 260pk nog heen willen hebben hoor !

                                    (edit: even een correctie can mijn eerdere tekst: De mijne heeft niet 247.000km gelopen , maar 347.000km ! Bedankt Edvries ( mierenn**ker) voor het attenderen )

                                    #18147603
                                    stiggel
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 November 2010

                                      Ok duidelijk.
                                      Dan ga ik er ook voor!
                                      Voor mij is ongeveer 170 pk ruim voldoende, maar als ik het goed begrijp kun je dat beter aan de tuner over laten?!

                                      @Speaker
                                      : Raad jij aan om nog iets aan te laten passen aan mijn roetfilter? Bij voorkeur laat ik ‘m gewoon zitten.
                                      Als ik EDS bel, moet ik ze dan specifieke info doorgeven of kan het af met “Ich mochte meines Auto gerne tunen lassen”?
                                      En wat kost dit verhaal mij ongeveer bij EDS?

                                      STiGGEL

                                      @speaker wrote:

                                      ‘t is heel simpel Stiggel ….

                                      Vanuit de fabriek wordt een auto op ongeveer 70% a 75 % van zijn kunnen gezet ( ongeveer he ! ). Dit is gewoon een veiligheids marge die de fabrikant hanteert.
                                      Tuners zetten die parameters hoger , dus naar 90% of soms 97%.
                                      De motor kan het dus makkelijk aan ….
                                      Je blijft gewoon binnen de marge die de motor kan hebben. Pas als je er een andere turbo /intercooler/downpipe/etc./etc. ga je over die 100% heen … maar dan nog! Kunnen de motoren het makkelijk aan.
                                      Kijk naar Raaf .. die wil naar 260pk !
                                      En persoonlijk , als het niet zo achtelijk duur was, had ik hem ook wel over die 260pk nog heen willen hebben hoor !

                                      (edit: even een correctie can mijn eerdere tekst: De mijne heeft niet 247.000km gelopen , maar 347.000km ! Bedankt Edvries ( mierenn**ker) voor het attenderen )

                                      #18147604
                                      jraaf
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 January 2008

                                        Kost bij eds tussen de 299 en de 399 afhankelijk van welke mood Herr Schindler op ‘t moment heeft. Kunt idd het best rond kerst gaan zo als Peet zegt. Dan hebben ze meestal een aanbieding. Ze kunnen dan het dpf ook op snellere regeneratie intervallen zetten mocht jij je zorgen maken over het dichtslippen van het dpf. Persoonlijk zou ik ‘m er uit laten halen. Auto gaat er uiteindelijk schoner van worden en een stuk zuiniger rijden.

                                        Groet jraaf

                                        #18147605
                                        jraaf
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 January 2008

                                          @speaker wrote:


                                          (edit: even een correctie can mijn eerdere tekst: De mijne heeft niet 247.000km gelopen , maar 347.000km ! Bedankt Edvries ( mierenn**ker) voor het attenderen )

                                          Ik zag dat ook al maar wilde idd niet een ‘ eertje’ trekken :jerry :jerry :jerry :vertag We missen ‘m wel :wors
                                          Groet jraaf

                                          #18147606
                                          speaker
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 March 2007

                                            @jraaf wrote:

                                            @speaker wrote:


                                            (edit: even een correctie can mijn eerdere tekst: De mijne heeft niet 247.000km gelopen , maar 347.000km ! Bedankt Edvries ( mierenn**ker) voor het attenderen )

                                            Ik zag dat ook al maar wilde idd niet een ‘ eertje’ trekken :jerry :jerry :jerry :vertag We missen ‘m wel :wors
                                            Groet jraaf

                                            Ja… als kiespijn !! king:

                                            #18147607
                                            speaker
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 March 2007

                                              @ Stiggel: Idd wat Jurgen al zegt , gewoon de interval wat sneller laten zetten qua regenereren.

                                              Ik weet niet wat KC voor tunen rekent en anders heb je nog Unlimited Tuning.. ( die hangt hier rond op het forum )

                                              #18147608
                                              Edvries
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 December 2004

                                                @speaker wrote:

                                                Ja… als kiespijn !! king:

                                                -offtopic Ik wil het topic/forum niet vervuilen…. (zoals ik jaren heb gedaan) maar ik wil even melden aan heer Speaker dat hij met dit soort opmerkingen met vuur speelt. En hij weet dondersgoed wat ik bedoel. :???: ) -offtopic
                                                En ik lees veel mee hoor Raaf maar vervuiling wordt hier niet op prijs gesteld dus ik hou me gedeisd.

                                                To zover mijn maandelijkse bijdrage!

                                                Groet,

                                                Eric.

                                                #18147609
                                                speaker
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 March 2007

                                                  :thumb :angel

                                                  #18147610
                                                  Corsa_GSi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Autofabrikanten ontwikkelen 1 programma dat door de gehele wereld met allerlei soorten brandstof moet kunnen werken.
                                                    Dus ook met de krap in bijvoorbeeld de Oekraine.
                                                    Dat betekend dat je hier in West Europa je ECU waardes veel kritischer kan instellen.
                                                    Dit resulteert in meer vermogen.

                                                    Ook zal een tuner meer turbodruk erop zetten en zo de uiterste waarden opzoeken van wat het materiaal kan.

                                                    Ja en dan haal je zeker bij een turbo diesel heel veel extra eruit.

                                                    Let wel de meeste motoren worden door de fabrikant ook in diverse pk uitvoeringen geleverd!

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.