Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Tunen of vervangen x20dtl.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2015 om 06:42 #17270439
Ik rij nu al een goed half jaar met mijn Vectra station met een x20dtl.
Wat een vreselijke motor, zuipt diesel, olie en uiteindelijk ben ik met de fiets sneller denk ik ;)
Dat ie diesel zuipt boeit me nog het minste. Maar dan moet ie wel wat voorruit komen.Nu zit ik al een tijd te twijfelen over wat ik nu ga doen hieraan, deze motor opknappen/tunen, of vervangen?
Ik heb de gedachte om op mijn huidige motor een hogedruk turbo en intercooler te plaatsen, en dan te laten chippen.
Wat zijn jullie gedachten? ?
Moet natuurlijk een betaalbaar project blijven, en ik moet ermee gekeurd kunnen worden in belgie. dus een andere motor leggen wordt al lastig.
Grtjs Turbo
7 februari 2015 om 07:33 #18272356Auto vervangen Compleet.
Deze motoren zit en komt geen gang in ook.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 februari 2015 om 09:19 #18272357Als de motor in goede staat is kan je de X20DTL zeker goed laten chippen. Maarde motor moet wel inorde zijn.
En wat jij beschrijft dat hij diesel zuipt en niet vooruit komt klinkt niet zoals mijn oude X20DTL. Want die was redelijk zuinig namelijk
1 op 15 korte stukken en op de snelweg haalde ik 1 op 18. Met een zeer sportieve rijstijl en 18″inch sportvelgen eronder.Standaard is de X20DTL met 82PK inderdaad op de snelweg niet snel. Maar als je hem laat chippen gaat hij als de brandweer.
Ik heb mijn oude X20DTL met 82PK en 185NM koppel laten chippen in duitsland naar 110PK met 245NM koppel en dat reed heerlijk en met de zelfde rijstijl ook nog eens zuiniger. Maar nogmaals dat moet je alleen doen bij een goed motor blok. Mijn blok verbruikte totaal geen olie. 1liter olie op 15.000KM namelijk. Dus tussen de 15k beurten door hoefde ik geen olie bij te vullen. Bij de 15K beurten was het olie pijl gezakt naar half vol gemiddeld. En de zuinigheid van mijn blok vond ik zeer acceptabel vooral met mijn 18″inch sportvelgen en sportieve rijstijl. Maar wat heel belangrijk is natuurlijk heb ik altijd mijn blok netjes rustig warm gereden en bij aankomst netjes even de auto 10seconden laten draaien i.p.v. meteen uit te zetten na een sportieve rijd gemaakt te hebben. En netjes alle beurten uitgevoerd.Veel succes met je keus. Maar als het blok nu al niet in goede staat is zou ik zeker niet gaan tunen.
7 februari 2015 om 09:51 #18272358Ik zou vervangen en dan door als ik het goed is een 2.0Dth 100 pk.heb ik ook gehad en laten chippen naar 130 pk :D persoonlijk was dat de beste Diesel die ik gehad hebt.ook een gem.verbruik van 1:18 .en het beestje heeft toch een respectabele 7 ton gedraaid :jerry
7 februari 2015 om 10:32 #18272359Wim, waarom de auto vervangen ? Niks mis met de auto, alleen met de motor…..
Tjah, mijn x20dtl heeft momenteel pas 160k gelopen. Maar denk dat de vorige eigenaar weinig om de auto gaf.
Ik ben er ook zuinig mee, en laat de motor ook altijd ff draaien om wat af te laten koelen.x20dth zou misschien dus de makkelijkste oplossing zijn. Deze lijkt namelijk ook op de x20dtl, en dus zullen ze het ook niet snel zien bij de keuring hoop ik. Gelukkig nog wat tijd om te twijfelen over wat ik ga doen.
Bedankt alvast voor de adviezen.
7 februari 2015 om 14:06 #18272360Tussen de X20DTL en X20DTH zien ze echt wel het verschil. Maar of een A.P.K. meester het verschil ziet denk ik niet ze moeten de auto a.p.k. keuren en dan hoeft dat direct nog geen probleem te zijn. Maar als jij van een x20DTL naar een motorswap gaat X20DTH zul je waarschijnlijk meer moeten doen dan alleen maar een andere motor in te bouwen. Kabelboom, Intercooler plaatsen, andere ECU met daarbij de transponders. Dan lijkt mij persoonlijk een goede nieuwe X20DTL veel goedkoper want dan hoef je geen kabelboom, ECU aan te passen namelijk. En er zullen voldoende x20DTL zijn want die zijn veel geleverd (astra G, Vectra B, Zafira A).
Succes ermee.
7 februari 2015 om 20:43 #18272361Ja ik ken je auto verder niet.
Ik zou wel eens beginnen met het inlaat en de EGR schoonmaken, deze zitten vaak dicht.
Waarom de hele auto..
Omdat dat in de meeste gevallen voordeliger uitkomt.Maar als je er niet vanaf wil, kan ik dat wel begrijpen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 februari 2015 om 20:58 #18272362Inlaathuis is schoongemaakt, zit ook een nieuwe egr klep op.
Auto is verder redelijk prima, subframe is vervangen, draagarmen, stuurkogels.
Auto wegdoen is het makkelijkste, ik zorg er gewoon voor dat deze goed in orde blijft, en wil daarvoor in ruil wel wat vermogen extra :)
20 februari 2015 om 13:52 #18272363Je x20dtl laten reviseren en ombouwen naar x20dth specs.
Zover ik me beide motoren kan herinneren zie je er niet zoveel van aan de buitenkant.
Alleen dat de x20dth natuurlijk een intercooler heeft.Zo houdt je motorcode die bij je chassis nummer hoort.
Als ik het goed begrepen heb zijn dat soort zaken belangrijk in Belgie.20 februari 2015 om 15:03 #18272364Is nu ook een beetje mijn gedachten.
Dth Turbo erop, intercooler, en naar de chiptuner.
Maarja, eerst maar ff sparen, en wat andere werkzaamheden aan de auto doen. ;)Heb het idee dat mijn huidige turbo helemaal gaar is! Aardig wat olie in de buis van turbo, naar de inlaat.
20 februari 2015 om 20:29 #18272365Ik ben kennelijk niet de enige die het blok vind tegenvallen.
Is verder alles goed met de auto? Dan bedoel is de compressie, bandenspanning, inlaatfilter?20 februari 2015 om 22:06 #18272366Compressie heb ik (nog) niet laten meten, misschien wel een goed idee! :thumb
Luchtfilter wordt is al 2 keer vervangen sinds afgelopen augustus, bandenspanning check ik wekelijks.Nu ik een nieuwe thermostaat heb, is ie wel iets zuiniger, heb 50km meer gereden op een volle tank king: king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.