Forumindex › Forums › Techniek › Cih › tuimelaars gescheurd (foto's)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2010 om 21:41 #17219074
Ik ben met een Manta van iemand bezig.
Ik kwam bij 4 cilinders het volgende tegen:
Wat denken jullie dat de oorzaak is?? :hmmz
23 maart 2010 om 21:46 #17646254dat noemt men nu een duidelijke uitgeslagen tuimelaar:thumbup
het begind langzaam te tikken en slaat zo langzaam ui en een x is het voorbij
of bij racerij gebeurd het wel eens maar heb je een te hoog kompresie punt!:hmmz23 maart 2010 om 21:58 #17646255origineel gepost door royke2000
bij racerij gebeurd het wel eens maar heb je een te hoog kompresie punt!:hmmzhuh ? wat bedoel je precies ?
23 maart 2010 om 22:01 #17646256ik heb eens gehoord dat dan de klep dicht blijft zitten door een tehoog kompressie door verkeerde taiming!!
24 maart 2010 om 08:28 #17646257:agentheb ik ook wel eens gehad met een blok wat ik liet lopen na 5 jaar stilstand, de kleppen waren een beetje vastgeplakt.
24 maart 2010 om 08:36 #17646258Door een te hoge compressie kunnen je kleppen moeilijk openen en breken je tuimelaars???????????
Kun je dit wat toelichten Royke?
Wat de oorzaak van die scheuren is?
Ik denk onder spanning staan dwz blok enkele tijd niet gelopen of stil ergens in een hoek gelegen (1/2 enz jaar) en dan inbouwen en krijg je zoiets de klepveer heeft immer 1-2 enz jaren misschien tegen de tuimelaar liggen duwen,en zodoende misschien met extreme kou een haarscheurtje gekregen of net wat….En wat ook zeker een factor kan zijn is ouderdom.
24 maart 2010 om 09:41 #17646259maar volgens mij heeft de manta van ARI niet lang stil gestaan toch
24 maart 2010 om 10:15 #17646260ik heb er wel eens een heel stel kapot gehad,toen had ik verkeerde klepveren gehad:o:o:o
24 maart 2010 om 17:45 #17646261Het volgende is de oorzaak (denk ik)
De hydraulische kettingspanner is zo lek als een mandje.
Deze kan dus niet meer voor voldoende spanning op de ketting zorgen.
De nokkenas-timing was ver te zoeken.
Ik was bang voor kromme kleppen, maar er is nog steeds voldoende compressie en alles beweegt nog zoals het hoort, na herstel timing.
24 maart 2010 om 18:51 #17646262Dat zou wel eens heel goed kunnen wat je daar zegt,die kleppen hebben niet veel speling en de klep hoeft maar 0.3mm de zuiger te raken bv en der komen rare krachten op de tuimelaar en klepstoters.
24 maart 2010 om 19:38 #17646263heb ik ook eens in een motor gevonden alleen waren er toen 4 kleppen krom!!
maat van me reed met zijn B ascona sport naar huis,bleef het gas hangen met als gevolg dat de kleppen begonnen te zweven en de zuigers raakten
heb daarna van de kleppen maar een mooie trofee gemaakt voor hem:P24 maart 2010 om 20:38 #17646264gas blijft hangen?ook eens gehad met een 20E door dat stomme rubbere dopje op de kabel,was los gekomen,zat nu terhoogte van de gashevel,dus draaide volle porie als je geen gas af,heel even maar,einde drijfstanglagers:P
24 maart 2010 om 21:20 #17646265origineel gepost door mantadevil
maar volgens mij heeft de manta van ARI niet lang stil gestaan toch:o
:wtf
nu de timing weer goed is, en de compressie dan ook,
moet de bolide toch ook lopen willen?24 maart 2010 om 21:25 #17646266Ik zal je dan ook vertellen:
Hij loopt weer :P
Morgen nog even kijken of de hydraulische stoters zich beter willen vullen met olie.
Hij rammelt nog een beetje.
24 maart 2010 om 21:28 #17646267:wors :wors
mooi man, kan ari met t mooie weer weer rond toeren.
hy was poos terug nog gespot in alkmaar met t ding.25 maart 2010 om 07:35 #17646268origineel gepost door manta19sr
gas blijft hangen?ook eens gehad met een 20E door dat stomme rubbere dopje op de kabel,was los gekomen,zat nu terhoogte van de gashevel,dus draaide volle porie als je geen gas af,heel even maar,einde drijfstanglagers:PKun je hem dan niet snel van contact afgooien als zoiets gebeurd?
Zit er geen toerenbegrenzer op een cih e motor?
25 maart 2010 om 19:18 #17646269toerenbegrenzing op een CIH-E motor, ja en nee.
Het was dacht ik afhankelijk welke ontsteking en welke computer er op zit.
De mechanische ontsteking met kontaktpuntjes heeft geen begrenzing,de electronishe ontsteking heeft dacht ik soms wel en soms niet een begrensde module en bepaalde computers van de vroegere series hebben geen begrenzing in de electronica zoals de latere uitvoeringen.
dit is trouwens terug te vinden op de site van BOSCH (http://WWW.BOSCH.DE) met het nodige speurwerk.Wat betreft de gescheurde tuimelaars,dat ziet er naar uit als metaalmoeheid.
het breukvlak is van een brosse breuk.
oorzaak: meerdere mogelijkheden.
– overbelasting door te zware klepveren
– klep geraakt door de zuiger
– te lang door gereden met te grote klepspeling waardoor alles uitloddert en uiteindelijk knapt.
– gewone metaalmoeheid door ouderdom,de kleppen worden natuurlijk honderden miljoenen keren bediend in een autoleven.25 maart 2010 om 21:21 #17646270Heb het al eens eerder gezien. Dat was wel een blok wat redelijk afgeragd was. Misschien metaalmoeheid, maar misschien heeft het ook andereoorzaken.
26 maart 2010 om 07:24 #17646271Op een jetronic injectie systemen zit geen begrenzer,het zit um puur in de ontstekingen (bij de 6 cil),die zwarte kasjes die bij een 2.2 Rekord op het binnenscherm zitten regelen het maximale toerental af.
Op de A1 Monza/Senator met die L jetronic systemen met die electronische ontstekingen zonder kasje tot +-1984 zit geen begrenzer op,na 84 toen die ontstekingen met die sensors gekomen zijn toen zijn ook de echte begrenzers gekomen.
26 maart 2010 om 08:31 #17646272Is zoiets ook makkelijk op een 4-cilnder CIH te bouwen?
9 september 2012 om 08:06 #17646273@MAD-MARC wrote:
toerenbegrenzing op een CIH-E motor, ja en nee.
Het was dacht ik afhankelijk welke ontsteking en welke computer er op zit.
De mechanische ontsteking met kontaktpuntjes heeft geen begrenzing,de electronishe ontsteking heeft dacht ik soms wel en soms niet een begrensde module en bepaalde computers van de vroegere series hebben geen begrenzing in de electronica zoals de latere uitvoeringen.
dit is trouwens terug te vinden op de site van BOSCH (http://WWW.BOSCH.DE) met het nodige speurwerk.Wat betreft de gescheurde tuimelaars,dat ziet er naar uit als metaalmoeheid.
het breukvlak is van een brosse breuk.
oorzaak: meerdere mogelijkheden.
– overbelasting door te zware klepveren
– klep geraakt door de zuiger
– te lang door gereden met te grote klepspeling waardoor alles uitloddert en uiteindelijk knapt.
– gewone metaalmoeheid door ouderdom,de kleppen worden natuurlijk honderden miljoenen keren bediend in een autoleven.Te ‘zware’ klepveren… hoe zou dit kunnen? Je hebt toch maar 2 soorten kleppen? standaard en versterkte?
9 september 2012 om 11:23 #17646274Dit heb ik vroeger op men rallycrossmanta ook verschillende keren aan de hand gehad.
Mijn begrenzing lag op 8000tr/min. Dan sprongen ze in tweëen….
Ik heb eens één helft juist langs de distributieketting teruggevonden. Man was ik blij dat ik em dadelijk had stilgelegd.9 september 2012 om 17:11 #17646275Ik heb het mee gemaakt met een standaard record met 160 km/u. Die man reed nooit hard en altijd zuinig op de auto, dus het kan ook zonder aanwijsbare reden gebeuren.
17 september 2012 om 20:17 #17646276begrenzen kan je heel makkelijk door er een rotor in te zetten van een alfa zit een mechaniekje in die onderbreekt boven een bepaald aantal toeren
17 september 2012 om 20:32 #17646277past dat allemaal maar zo dan?
En hoeveel toeren is dat ongeveer?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.