tuimelaars gescheurd (foto's)

Forumindex Forums Techniek Cih tuimelaars gescheurd (foto's)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219074
    postbusmanta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2004

      Ik ben met een Manta van iemand bezig.

      Ik kwam bij 4 cilinders het volgende tegen:

      Wat denken jullie dat de oorzaak is?? :hmmz

      #17646254
      royke2000
        Lid sinds:
        17 March 2010

        dat noemt men nu een duidelijke uitgeslagen tuimelaar:thumbup
        het begind langzaam te tikken en slaat zo langzaam ui en een x is het voorbij
        of bij racerij gebeurd het wel eens maar heb je een te hoog kompresie punt!:hmmz

        #17646255
        mr-turbo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2004

          origineel gepost door royke2000
          bij racerij gebeurd het wel eens maar heb je een te hoog kompresie punt!:hmmz

          huh ? wat bedoel je precies ?

          #17646256
          royke2000
            Lid sinds:
            17 March 2010

            ik heb eens gehoord dat dan de klep dicht blijft zitten door een tehoog kompressie door verkeerde taiming!!

            #17646257
            boyanka
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 June 2005

              :agentheb ik ook wel eens gehad met een blok wat ik liet lopen na 5 jaar stilstand, de kleppen waren een beetje vastgeplakt.

              #17646258
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Door een te hoge compressie kunnen je kleppen moeilijk openen en breken je tuimelaars???????????

                Kun je dit wat toelichten Royke?

                Wat de oorzaak van die scheuren is?
                Ik denk onder spanning staan dwz blok enkele tijd niet gelopen of stil ergens in een hoek gelegen (1/2 enz jaar) en dan inbouwen en krijg je zoiets de klepveer heeft immer 1-2 enz jaren misschien tegen de tuimelaar liggen duwen,en zodoende misschien met extreme kou een haarscheurtje gekregen of net wat….

                En wat ook zeker een factor kan zijn is ouderdom.

                #17646259
                mantadevil
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  maar volgens mij heeft de manta van ARI niet lang stil gestaan toch

                  #17646260
                  js 400
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    ik heb er wel eens een heel stel kapot gehad,toen had ik verkeerde klepveren gehad:o:o:o

                    #17646261
                    postbusmanta
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 July 2004

                      Het volgende is de oorzaak (denk ik)

                      De hydraulische kettingspanner is zo lek als een mandje.

                      Deze kan dus niet meer voor voldoende spanning op de ketting zorgen.

                      De nokkenas-timing was ver te zoeken.

                      Ik was bang voor kromme kleppen, maar er is nog steeds voldoende compressie en alles beweegt nog zoals het hoort, na herstel timing.

                      #17646262
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Dat zou wel eens heel goed kunnen wat je daar zegt,die kleppen hebben niet veel speling en de klep hoeft maar 0.3mm de zuiger te raken bv en der komen rare krachten op de tuimelaar en klepstoters.

                        #17646263
                        blitznl30
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 November 2004

                          heb ik ook eens in een motor gevonden alleen waren er toen 4 kleppen krom!!
                          maat van me reed met zijn B ascona sport naar huis,bleef het gas hangen met als gevolg dat de kleppen begonnen te zweven en de zuigers raakten
                          heb daarna van de kleppen maar een mooie trofee gemaakt voor hem:P

                          #17646264
                          manta19sr
                            Lid sinds:
                            24 July 2007

                            gas blijft hangen?ook eens gehad met een 20E door dat stomme rubbere dopje op de kabel,was los gekomen,zat nu terhoogte van de gashevel,dus draaide volle porie als je geen gas af,heel even maar,einde drijfstanglagers:P

                            #17646265
                            Ghanz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 July 2005

                              origineel gepost door mantadevil
                              maar volgens mij heeft de manta van ARI niet lang stil gestaan toch

                              :o

                              :wtf

                              nu de timing weer goed is, en de compressie dan ook,
                              moet de bolide toch ook lopen willen?

                              #17646266
                              postbusmanta
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 July 2004

                                Ik zal je dan ook vertellen:

                                Hij loopt weer :P

                                Morgen nog even kijken of de hydraulische stoters zich beter willen vullen met olie.

                                Hij rammelt nog een beetje.

                                #17646267
                                Ghanz
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 July 2005

                                  :wors :wors

                                  mooi man, kan ari met t mooie weer weer rond toeren.
                                  hy was poos terug nog gespot in alkmaar met t ding.

                                  #17646268
                                  McLambo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2004

                                    origineel gepost door manta19sr
                                    gas blijft hangen?ook eens gehad met een 20E door dat stomme rubbere dopje op de kabel,was los gekomen,zat nu terhoogte van de gashevel,dus draaide volle porie als je geen gas af,heel even maar,einde drijfstanglagers:P

                                    Kun je hem dan niet snel van contact afgooien als zoiets gebeurd?

                                    Zit er geen toerenbegrenzer op een cih e motor?

                                    #17646269
                                    MAD-MARC
                                      Lid sinds:
                                      1 May 2006

                                      toerenbegrenzing op een CIH-E motor, ja en nee.
                                      Het was dacht ik afhankelijk welke ontsteking en welke computer er op zit.
                                      De mechanische ontsteking met kontaktpuntjes heeft geen begrenzing,de electronishe ontsteking heeft dacht ik soms wel en soms niet een begrensde module en bepaalde computers van de vroegere series hebben geen begrenzing in de electronica zoals de latere uitvoeringen.
                                      dit is trouwens terug te vinden op de site van BOSCH (http://WWW.BOSCH.DE) met het nodige speurwerk.

                                      Wat betreft de gescheurde tuimelaars,dat ziet er naar uit als metaalmoeheid.
                                      het breukvlak is van een brosse breuk.
                                      oorzaak: meerdere mogelijkheden.
                                      – overbelasting door te zware klepveren
                                      – klep geraakt door de zuiger
                                      – te lang door gereden met te grote klepspeling waardoor alles uitloddert en uiteindelijk knapt.
                                      – gewone metaalmoeheid door ouderdom,de kleppen worden natuurlijk honderden miljoenen keren bediend in een autoleven.

                                      #17646270
                                      The_Undertaker
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 April 2006

                                        Heb het al eens eerder gezien. Dat was wel een blok wat redelijk afgeragd was. Misschien metaalmoeheid, maar misschien heeft het ook andereoorzaken.

                                        #17646271
                                        GSE
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 August 2006

                                          Op een jetronic injectie systemen zit geen begrenzer,het zit um puur in de ontstekingen (bij de 6 cil),die zwarte kasjes die bij een 2.2 Rekord op het binnenscherm zitten regelen het maximale toerental af.

                                          Op de A1 Monza/Senator met die L jetronic systemen met die electronische ontstekingen zonder kasje tot +-1984 zit geen begrenzer op,na 84 toen die ontstekingen met die sensors gekomen zijn toen zijn ook de echte begrenzers gekomen.

                                          #17646272
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Is zoiets ook makkelijk op een 4-cilnder CIH te bouwen?

                                            #17646273
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              @MAD-MARC wrote:

                                              toerenbegrenzing op een CIH-E motor, ja en nee.
                                              Het was dacht ik afhankelijk welke ontsteking en welke computer er op zit.
                                              De mechanische ontsteking met kontaktpuntjes heeft geen begrenzing,de electronishe ontsteking heeft dacht ik soms wel en soms niet een begrensde module en bepaalde computers van de vroegere series hebben geen begrenzing in de electronica zoals de latere uitvoeringen.
                                              dit is trouwens terug te vinden op de site van BOSCH (http://WWW.BOSCH.DE) met het nodige speurwerk.

                                              Wat betreft de gescheurde tuimelaars,dat ziet er naar uit als metaalmoeheid.
                                              het breukvlak is van een brosse breuk.
                                              oorzaak: meerdere mogelijkheden.
                                              – overbelasting door te zware klepveren
                                              – klep geraakt door de zuiger
                                              – te lang door gereden met te grote klepspeling waardoor alles uitloddert en uiteindelijk knapt.
                                              – gewone metaalmoeheid door ouderdom,de kleppen worden natuurlijk honderden miljoenen keren bediend in een autoleven.

                                              Te ‘zware’ klepveren… hoe zou dit kunnen? Je hebt toch maar 2 soorten kleppen? standaard en versterkte?

                                              #17646274
                                              pierrekrik
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 November 2010

                                                Dit heb ik vroeger op men rallycrossmanta ook verschillende keren aan de hand gehad.
                                                Mijn begrenzing lag op 8000tr/min. Dan sprongen ze in tweëen….
                                                Ik heb eens één helft juist langs de distributieketting teruggevonden. Man was ik blij dat ik em dadelijk had stilgelegd.

                                                #17646275
                                                2000
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Ik heb het mee gemaakt met een standaard record met 160 km/u. Die man reed nooit hard en altijd zuinig op de auto, dus het kan ook zonder aanwijsbare reden gebeuren.

                                                  #17646276
                                                  fluks
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    20 October 2005

                                                    begrenzen kan je heel makkelijk door er een rotor in te zetten van een alfa zit een mechaniekje in die onderbreekt boven een bepaald aantal toeren

                                                    #17646277
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      past dat allemaal maar zo dan?

                                                      En hoeveel toeren is dat ongeveer?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.