trillingen in stuur bij bepaalde snelheden

Forumindex Forums Modellen Astra trillingen in stuur bij bepaalde snelheden

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 26 tot 32 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #18137393
    arjontje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 March 2006

      @Haasje17 wrote:

      Waarom zouden trillingen bij 120km/h nooit van de vooras kunnen komen?
      Trillingen in je stuur komen vrijwel altijd van de vooras.
      De achteras merk je wel maar niet in het stuur als deze zouden trillen.

      Als eerste moet je weten wat er gebeurt bij wielen met onbalans.
      als een wiel met onbalans rond draait krijg je te maken met middelpunt vliegende kracht.
      Dus het zware punt wil naar buiten toe.

      Draait het wiel rond en het zware punt draait naar boven, dan wordt het wiel naar boven getrokken.
      En draait het zware punt naar beneden, dan trekt het wiel naar beneden.

      Rij je nu rond de 120 km/h. dan draait het wiel zo snel rond dat als het zware punt boven is, en het wil omhoog wil trekken.
      Het zware punt al weer beneden is. Daardoor hef je het op. en heb je bij de voor as geen trilling meer.

      Maar nu komt het verhaal. achter as.
      Omdat de trilling van de achteras zo’n lange weg af moet leggen merk je het pas boven de 100km/h.
      Als je geleidelijk je snelheid opvoert zal je ook merken dat je de trilling eerst door de stoel voelt gaan.
      En dan door trekt naar het stuur.

      Als een Bedrijf zegt dat trilling in het stuur niet van de achteras komt moet zich eerst even in de materie verdiepen.
      En ik zal daar ook gerust de documentatie aan willen geven.
      Dit is namelijk de basis cursus balanceren en trilling verhelpen.

      #18137394
      OscaR-16v
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 May 2009

        @deiss9 wrote:

        Hallo iedereen,

        blij te mogen zeggen dat de trillingen verleden tijd zijn. Blijkt dat de bandencentrale niet naar behoren kan uitbalanceren. De officiële opel dealer balanceert mijn wielen 1x , en de problemen zijn weg. Op de factuur zie ik nu dat er per band 20-30g verschil op zat… Dit kostte me 50€… In principe niet veel, maar eigenlijk zou ik deze kosten niet mogen maken aangezien ik bij de bandenboer betaald heb voor velgen + banden + uitbalanceren (tot 3 keer toe) & monteren. Ze kunnen alvast nog een telefoontje verwachten ;)

        groetjes en bedankt voor jullie reacties :thumb

        50 euro niet duur? als je naar dezelfde bandenboer was gegaan was het een stukje service.

        #18137395
        HarrieAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 October 2012

          Hier in de buurt 4 wielen los aanleveren voor balanceren (plaklood); € 25,-

          #18137396
          deiss9
            Lid sinds:
            25 April 2013

            Ja, maar na 3x naar die bandencentrale geweest te zijn, zeiden ze dat ze niets meer voor mij konden doen. Daarom dat ik naar Opel zelf ben geweest… Mij zien ze in ieder geval niet meer terug bij die bandenboer. En mijn vader (die daar al zijn winter en gewone banden koopt) zien ze daar waarschijnlijk ook niet meer terug.

            #18137397
            OscaR-16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 May 2009

              @deiss9 wrote:

              Ja, maar na 3x naar die bandencentrale geweest te zijn, zeiden ze dat ze niets meer voor mij konden doen. Daarom dat ik naar Opel zelf ben geweest… Mij zien ze in ieder geval niet meer terug bij die bandenboer. En mijn vader (die daar al zijn winter en gewone banden koopt) zien ze daar waarschijnlijk ook niet meer terug.

              hmm :hmmz triest dat is zo heeft moeten lopen. maar gelukkig is het nu opgelost :thumb

              #18137398
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                @arjontje wrote:

                @Haasje17 wrote:

                Waarom zouden trillingen bij 120km/h nooit van de vooras kunnen komen?
                Trillingen in je stuur komen vrijwel altijd van de vooras.
                De achteras merk je wel maar niet in het stuur als deze zouden trillen.

                Als eerste moet je weten wat er gebeurt bij wielen met onbalans.
                als een wiel met onbalans rond draait krijg je te maken met middelpunt vliegende kracht.
                Dus het zware punt wil naar buiten toe.

                Draait het wiel rond en het zware punt draait naar boven, dan wordt het wiel naar boven getrokken.
                En draait het zware punt naar beneden, dan trekt het wiel naar beneden.

                Rij je nu rond de 120 km/h. dan draait het wiel zo snel rond dat als het zware punt boven is, en het wil omhoog wil trekken.
                Het zware punt al weer beneden is. Daardoor hef je het op. en heb je bij de voor as geen trilling meer.

                Maar nu komt het verhaal. achter as.
                Omdat de trilling van de achteras zo’n lange weg af moet leggen merk je het pas boven de 100km/h.
                Als je geleidelijk je snelheid opvoert zal je ook merken dat je de trilling eerst door de stoel voelt gaan.
                En dan door trekt naar het stuur.

                Als een Bedrijf zegt dat trilling in het stuur niet van de achteras komt moet zich eerst even in de materie verdiepen.
                En ik zal daar ook gerust de documentatie aan willen geven.
                Dit is namelijk de basis cursus balanceren en trilling verhelpen.

                Maar waarom zou dan het achterwiel wel trillen op die snelheid?
                Het wiel trilt vaak op een bepaalde snelheid en een aantal km per uur erboven of eronder niet.
                Dit word veroorzaakt door dat men dan over de grens heen gaat. Maar wil niet zeggen dat die bij 120 km/h of zo zit.

                Zeker niet omdat de omtrek van de wielen per auto kan verschillen en dus de ene keer meer of minder omwentelingen moet maken om 120 km/h te rijden.

                Bij onbalans in de achterwielen zal in de meeste gevallen de gehele auto trillen / schudden ipv enkel het stuur.

                #18137399
                vla007
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 September 2011

                  Ik had laatst ook een trillend stuur, alle 4 de wielen laten controleren. Achter was alles goed, voorwielen waren in onbalans.
                  Vorig jaar had ik met dezelfde zet nergens last van, toen zaten de nu slechte voorwielen achter en de goede wielen voor.
                  Voorwielen laten balanceren en auto rijdt als nieuw.

                7 berichten aan het bekijken - 26 tot 32 (van in totaal 32)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.