Trillingen / Hobbelen

Forumindex Forums Modellen Astra Trillingen / Hobbelen

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219960
    Askjeeves
      Lid sinds:
      30 November 2007

      Beste Forumleden,

      ik bezit al een tijdje een Astra F uit 1994. Nu bespeur ik de laatste tijd iets vreemds in het rijgedrag van mijn auto en wel het volgende:

      Als ik “precies” 70 KM/pu rijd, dan gaan mijn voorbanden hobbelen. Het lijkt dan net of de wielen dan niet meer rond zijn. Denk aan een fietswiel dat licht ovaal is, zo’n soort gevoel.

      Het maakt hierbij niet uit of ik in de 3e, 4e, of 5e versnelling rij. Zolang het toerental maar constant blijft.

      Ga ik vertragen of versnellen, ongeacht in welke versnelling ik dat doe, dan is het “hobbelen” weg en rijd de auto prima.

      Nu heb ik al wat zoekwerk verricht. Heb de banden gecontroleerd en op de juiste spanning gebracht, maar dit lost niks op. Wel is het zo dat er 1,5 jaar geleden overal nieuwe banden opgelegd zijn.

      Kan het zo zijn dat de auto nog een keer uitgelijnd dient te worden of is er wellicht iets anders aan de hand?

      Dank voor het meedenken en de antwoorden!:thumbup

      #17656299
      Warbeer
        Lid sinds:
        10 June 2009

        Hele goede middag Askjeeves,

        Ik zou de wielen eens laten ballanceren, heb je een vast adres waar je de auto heen brengt voor onderhoudt dan willen ze dit vaak nog wel voor niets doen.

        Succes ermee.

        Groetjes Mark

        #17656300
        Askjeeves
          Lid sinds:
          30 November 2007

          Hey Mark,

          Dank je wel voor je antwoord.

          Ik had zo’n idee zelf al, dus dat zal ik morgen ff laten doen. Ik kom altijd bij dezelfde garage. Aangezien ik in een dorp woon, is het hier vaak nog van……..nee is goed zo:)

          Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.

          #17656301
          Warbeer
            Lid sinds:
            10 June 2009

            is goed, succes morgen.
            Hoor graag hoe het afgelopen is.

            Groetjes Mark

            #17656302
            Roadrocker66
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Hallo

              Als ik over klinker wegen rij hoor ik bij mijn linker voor wiel gerammel.
              Nu heb ik het voorwiel eraf gehaald en gekeken of ik iets kon vinden wat los zat of zo maar vind geen rare dingen.
              Kan iemand me vertellen wat het kan zijn?

              Alvast bedankt!:agent

              #17656303
              boxum56
                Lid sinds:
                8 January 2008

                Het kan zijn dat er op de stuurkogel speling zit. Deze zit boven het voorwiel en veroorzaakt soms trilling in het stuur.
                Ik had precies hetzelfde probleem maar dan bij 50 km/h. Je kunt het controleren door de auto met de voorwielen van de grond te houden en het voorwiel en de stuurkogel op speling te controleren. Voorwiel met beide handen vastpakken en proberen te laten trillen.
                Je kunt het goed voelen als de stuurkogel niet goed is.

                Let wel goed op bij vervangen dat je het aantal draaiingen telt om goed uit te lijnen. Dit kun je overigens ook nog bij de garage laten doen a.d.h.v. electronische meting. Het is mij overigens zelf gelukt.

                #17656304
                syl-astra
                  Lid sinds:
                  3 October 2007

                  weet niet wat voor een merk banden je er op hebt
                  maar ik heb het hobbelen ook ooit gehad bij een vectra b
                  dat lag een de tjoeting but banden die er op zaten
                  naar een setje continental er op gezet te hebben was het hobbelen weg

                  #17656305
                  robertszone
                    Lid sinds:
                    29 November 2009

                    kan trouwens ook nog een wiellager zijn, heb je ook bij een bepaalde snelheid dat er een trilling door de auto gaat.. Als je hier lang genoeg mee door blijft rijden word de snelheid waarbij dat plaats vind steeds breder :angel

                    #17656306
                    GSI Racer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2009

                      origineel gepost door Roadrocker66
                      Hallo

                      Als ik over klinker wegen rij hoor ik bij mijn linker voor wiel gerammel.
                      Nu heb ik het voorwiel eraf gehaald en gekeken of ik iets kon vinden wat los zat of zo maar vind geen rare dingen.
                      Kan iemand me vertellen wat het kan zijn?

                      Alvast bedankt!:agent

                      Als het echt rammelen is en geen bonken oid dan heb je kans dat het plaatje waarmee je de remblok in de zuiger klinkt los zit van de remblok. Ik heb dit ook gehad bij mijne.
                      Simpel uit te proberen: Ga over een klinkerweg rijden en druk heel zachtjes op de rem, als je dan niks hoort rammelen zal dit het probleem zijn.

                      De enige goede oplossing zijn dan nieuwe blokken. Bij mijne heb ik geprobeert om het plaatje vast te plakken/kitten, maar zonder suc6. Dus toch maar nieuwe blokken gepakt toen.

                      Suc6

                      #17656307
                      Roadrocker66
                        Lid sinds:
                        31 May 2010

                        Mercy:cool:

                        #17656308
                        GSI Racer
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 June 2009

                          Was dat het probleem?

                          #17656309
                          Roadrocker66
                            Lid sinds:
                            31 May 2010

                            Weet ik nog niet. Heb nog geen tijd gehad.
                            Laat het nog wel ff weten.
                            :agent

                            #17656310
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Stabi verbindings stang kogel. (Astra-F Facelift + nieuwer

                              Willem

                              #17656311
                              Vinc Astra H
                                Lid sinds:
                                31 August 2010

                                Ik heb nu precies hetzelfde als de topic starter. Alleen ik heb de dag dat het begon nieuwe stuurkogels gekregen.
                                De dag daarna brgon de auto te hobbelen bij 90/100 km/u. Toch maar even terug naar de bandenmeneer die dat vervangen heeft bij mijn Astra H.

                                #17656312
                                tim_j
                                  Lid sinds:
                                  4 February 2007

                                  origineel gepost door Vinc Astra H
                                  Ik heb nu precies hetzelfde als de topic starter. Alleen ik heb de dag dat het begon nieuwe stuurkogels gekregen.
                                  De dag daarna brgon de auto te hobbelen bij 90/100 km/u. Toch maar even terug naar de bandenmeneer die dat vervangen heeft bij mijn Astra H.

                                  Heb zelf eens meegemaakt dat de stuurkogel erop gedraaid is, netjes uitgelijnd, en dat daarna de moer niet aangedraaid is.
                                  dan als het lang genoeg duurt gaat het sdchroefdraad van de stang + kogel kapot en sta je ineens met een flubberend voorwiel achterstevoren..

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.