Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Trillend ontkoppelingspedaal na 2 dagen rijden met nieuwe koppelingsset???
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 januari 2017om 01:40 door robert1701.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2017 om 04:45 #18336058
Het indrukken van mijn ontkoppelingspedaal werd zo’n zware job, dat ik er al medische klachten van ondervond in mijn heupgewricht.
Bij sportief rijden, in het naar tweede overschakelen, krijste de koppeling alsof mijn banden piepten.Dus heb ik op mijn C20NE motor van mijn Omega-A een nieuwe LuK 622 0277 00 koppeling set en een price-as naaldlager geplaatst.
Koppelingsplaat gecentreerd. Met behulp van gladde bouten voorzichtig de motor tegen de bak geschoven.
Alles is prima verlopen. Ontkoppelen gaat nu als smeren met warme boter. MAAR…Na een paar testritjes leek alles te werken.
Mijn pedaal staat nu wel wat verder weg en ik moet dieper duwen, maar ontkoppelen gaat prima. Nog enkel even bijregelen dus.Wel, vandaag begon tijdens de rit ineens mijn ontkoppelingspedaal op en neer te trillen.
Ik had er mijn voet niet tegen staan, dus dacht ik eerst, aan het geluid te horen, dat mijn ABS in werking trad.Niet op elk toerental, tussen de 1500 en 2000 zoiets. Als ik de wagen laat uitbollen en ik zak terug naar zo’n 1600 toeren, begint mijn pedaal te trillen.
Geef ik terug gas en gaan de toeren omhoog, trilt het tot zo’n 2000. Het kan meer of minder zijn.
Als ik laat uitbollen, trilt nu ook mijn rempedaal al als ik met mijn voet er tegen voel.
Voel ik het trillen van de motor in de pedalen?
Staat de vork met de rollager (nr. 5 en 6 op de tekening) tegen de vingers van de drukplaat?Ik heb al meerdere keren koppeling sets vervangen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb toen wel altijd de afstelling nagekeken.
Ik liep al een tijdje met de gedachte rond om rubber nr. 11 (op de tekening) te vervangen door een plaatje met daardoor een camera gemonteerd.
Nu heb ik spijt dat ik dat niet ineens gedaan heb. Ik heb hier toch genoeg IR-camera’s rondslingeren.2 januari 2017 om 16:33 #18336085een keertje met de hand de motor naar voor en achter bewegen.. hier zou overigens het minimale aan speling in moeten zitten..
een vliegwiel wat versleten is of vervormt kan ook maar weet niet hoe je dat moet controleren…2 januari 2017 om 20:51 #18336099Het vliegwiel komt van mijn originele motor, omdat de voorlopige motor die ik geplaatst heb, een automatische versnellingsbak aandreef.
Ik heb het vliegwiel wat opgekuist, er een price-as naaldlager in geplaatst en er de nieuwe koppelingsset tegen gevezen.
Alles is goed verlopen, behalve dat ik de kabel nog niet bijgeregeld heb en daarom staat mijn pedaal dieper.
Misschien is dit genoeg om de kabel net genoeg aangespannen te houden zodat de rollager licht tegen de drukplaat blijft drukken.8 januari 2017 om 02:07 #18336417Dus eerste dag een testritje ge daan van een kilometer of 5. Tweede dag onderweg naar familie en een kilometer of 7 gereden en het pedaal begon te trillen.
Waarom trilt het ontkoppelingspedaal nu? Omdat de vork trilt:
De “vingers” van de drukplaat raken de rollager niet tesamen. Als ik de vork beweeg, zie je dat niet alle vingers geraakt worden:
Met dit als gevolg:
En da’s allemaal nieuw materiaal!
Ik heb de kabel al meer aangespannen en hem losser gezet. Niets haalt uit.Wat me wel verwonderd bij deze opzet, is dat de rollager altijd tegen de drukplaat staat.
Dat was vroeger toch niet? Ik herinner me nog dat de instructeur van de rijschool me zei dat ik mijn voet niet tegen constant het ontkoppelingspedaal mocht zetten, want dan moest hij te dikwijls een nieuwe rollager laten steken.
Bij al onze oudere wagens werd het altijd afgeregeld dat de lager niet raakte of meedraaide.
Bij mijn Omega-A blijkt de veer van het rempedaal de rollager altijd tegen de drukplaat te trekken.8 januari 2017 om 23:02 #18336468‘t Is eender hoe dit afloopt, ik ga er toch voor zorgen dat de rollager de drukplaat niet raakt als er niet ontkoppeld wordt.
Dan ligt hij niet constant mee te draaien en verslijt het niet vroegtijdig.Ik ga een veer buiten de versnellingsbak aan de vork hangen die vork en dus ook rollager van de drukplaat weg houdt.
Die mag maar juist sterk genoeg zijn, want anders moet er te hard op het ontkoppelingspedaal geduwd worden, wat niet prettig is en welk vroegtijdig verslijten van de kabel inhoudt.Ik heb het al even los geprobeerd met een veer en het gaat. Maar dan moet ik met een blokje teflon ofzo, de andere kant van de vork op de kogel houden, want het kleine vorkje dat moet voorkomen dat de grote vork er niet afkomt … Toen ik net een ietsje harder trok, schoot het gewricht al uit elkaar.
Dat zal weer prutsen en passen worden en dit allemaal zonder put of brug.21 januari 2017 om 01:40 #18337241Toen ik de 1ste testrit reed, is mij geen enkele trilling opgevallen. Pas tijdens de tweede rit heb ik het gemerkt.
Ik hoop maar dat tijdens die 2de rit niet 1 van de 6 bouten is afgebroken waarmee het vliegwiel tegen de krukas gevezen is. Het zou me verwonderen, want het zijn 10.9 bouten en ik heb ze met de momentsleutel vast gezet.
Als er toch een afgebroken stuk (kop) ergens tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat blijft steken, kan de drukplaat de koppelingsplaat ook niet helemaal tegen het vliegwiel duwen en zit de boel niet op zijn plaats.
Ik heb in het begin een plasje olie gevonden op de plaats tussen motor en versnellingsbak.
Ik dacht eerst dat de nieuwe oliekeerring van de krukas zijn werk niet doet, maar nu zou dat ook kunnen liggen aan een afgebroken bout.
Maar… dan zou de olie tussen de koppelingsplaat moeten lopen en dat zou moeten slippen als gek of het moest beperkt blijven tot 1 kant van de koppelingsplaat???Ik zou morgen de motor er terug willen uithalen, als er tijd is … en veel goesting.
Ik ben benieuwd wat er nu eigenlijk mis is. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.