Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › trekt accu en dynamo de extra snufjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2014 om 07:16 #17268228
Ik heb nu in de auto een radio met cd wisselaar met versterker ingebouwd. En er moet nog een alarm bijkomen en 2 sigaretten aansluiting achter bij komen.
Nu is mijn vraag trekt mijn accu dit zonder problemen. En heeft de standaard dynamo geen probleem om de accu vol te krijgen.
Sony XR-CA430X met cd wisselaar van Sony(pakket, radio die we nog hadden liggen)
JDL LC-A504 Versterker
sigaretten aanstekers 2 Ampere
alarm ?
Accu 12V, 44Ah ,210AAlles is ingebouwd volgens de regels.
23 september 2014 om 07:50 #18254297Niet het aantal aansluitingen is bepalend voor wat de accu “aan kan”, maar het gebruik er van.
Jij bepaalt wat en wanneer je gebruikt.
Een sigaretten aansteker van 2 amp. verbruikt op zich niks.
Je radio is wel van invloed op het leegtrekken van de accu. Met draaiende motor helemaal geen probleem.
Een dynamo levert vrijwel gelijke hoeveelheid stroom als de accu groot is. (bijv. 44 Amp.)Laat je de motor uit en zet je wel alle verbruikers aan, kan het snel gaan.
Simpel rekensommetje: je accu is 44 Amp. met 12 Volt geeft ongeveer 3,5 uur gebruik voordat ie helemaal leeg is.
Je radio zal bij normaal gebruik enkele Amp. gebruiken. Reken maar uit.Maar let wel: je accu verliest altijd aan kracht (minder Amp.) a.g.v. leeftijd en “niet helemaal vol” zijn. Dus in praktijk trek je de accu wat sneller leeg.
Een openstaande deur kost ook “stroom” want vaak blijft je binnenlicht branden.
Voor nu voldoende theorie.
In het kort: Nee.23 september 2014 om 07:56 #18254298Uhm. Hoe kom je aan 3,5 uur ? En een radio trekt geen enkele Amperes, misschien als je hem keihard aanzet inclusief versterker.
Op een normaal volume muziek luisteren trekt lang niet zoveel en moet moeiteloos kunnen. In de praktijk gaat dit gewoon goed. Niemand luistert uren naar muziek in zijn auto. en de tussentijdse ritjes laden de accu weer bij.23 september 2014 om 18:11 #18254299Ik zat fout met mijn 3,5 uur.
Ik was even in de bomen, met 44 Ah (Ampere-uur) met 12 Volt rekende ik even kort door de bocht 3,5.
Dat ik voor de radio enkele Amperes tel, komt omdat -als je de radio aanhebt, niet onder het rijden- die meestal wat harder staat (bijv. wassen of klussen aan de auto), dan staat ie meestal wat harder dan wanneer je in de auto zit.
In dat geval hoeft het niet, maar kan wel.Dus de rekensom van 3,5 uur vergeet maar. Dat sloeg overigens niet op de radio.
Als die 1 ampere zou gebruiken, bij niet al te hard niveau, en bij volle accu gaat die 44 uur mee (in het geval van de vragensteller).Ik hoop dat met de warboel van getallen de vraag van de vragensteller toch beantwoord is.
23 september 2014 om 18:36 #18254300Het enige wat ik wou weten dat de accu en dynamo het aankonden.
hoelang de muziek aan kan staan op de accu, dat hoefde ik niet te weten.
Maar zolang dat wist ik ook niet.thnks,
23 september 2014 om 18:41 #18254301Heb je ook gelijk in. dat was eigenlijk de uitleg aan de andere vragensteller.
Als jouw vraag maar is beantwoord.1 oktober 2014 om 07:46 #18254302Als je de Aansteker pluggen Continu zou gebruiken op 2amp ook als de auto stil staat, met een 25watt lampje wat continu zou branden.
Ik heb zelf een 55amp dynamo(tje) op de Ascona-C welke echter power zat levert.
Alleen is de Bekabeling vanaf de dynamo naar de accu van Opel zelf erg magertjes, ik heb daar een Dikkere kabel gelegd.
Accu is een Stuk vlotter weer goed vol, en Als ik nu met mijn 6x 55watt grootlicht rijdt gaat de accu niet meer leeg.
Op stationair levert mijn Dynamo wel te weinig om met de toen door kapotte koelventilator schakelaar Continu draaiende Koelvin (meestal rond de 80watt) voor langere tijd de Accu vol te houden.
Zag ineens de stadslampen knipperen op het ritme van de rommelig stationair lopende 16SH motor haha..Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.