Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Trekkracht 3.0E met 3-traps automaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2010 om 21:29 #17741213
had hier ook nooit problemen met vorst.
momenteel start de wagen zowieso slecht.
maar dat zal ook wel weer goed komen.rij hier namelijk zonder benzine installatie, enkel op gas. en had nooit problemen
met bevriezen of niet starten willen.29 oktober 2010 om 17:21 #17741214Dat zei die beste man ook al. Heb je misschien een foto van hoe je het gemaakt hebt? Mijn idee is lmm te laten zitten en dan alleen de slang te verwijderen. En dan zo’n sportfilter rechtstreeks op de aanzuigbuis.
Indien ik op benzine wil rijden (buitenland of iets dergelijks) kan ik dan makkelijk de luchtslang terug zetten en verder rijden.
30 oktober 2010 om 17:34 #17741215Langverhaal kort te maken ik heb hier Impco 425 gascarburateur liggen die normaal op een V8 zit en die wil ik nu op de Monza zetten ivm een grotere doorlaat..Kijken of ik vermogens winst kan halen,ipv met dat klote kleine mengstukje wat de zaak erggggg afknijpt.
30 oktober 2010 om 18:36 #17741216moet je ook een impco verdamper gebruiken en met de dikke aanvoer slang aansluiten.
als het niet lukt of je wilt hem kwijt wil ik die mixer wel overnemen:D
30 oktober 2010 om 19:49 #17741217Mixer komt uiteindelijk weer op de 304 Holden waar ie ook vanaf is gekomen..
30 oktober 2010 om 22:55 #17741218origineel gepost door GSE
Ik bedoelde meer het spruitstuk van de latere 2500E,deze zijn dunner en gemaakt voor meer koppel onderin,als je een lang dun spruitstuk hebt,en je hebt een luchtversnelling in het spruitstuk word het der als het ware ingeperst,met als nadeel bij hoge toeren een slechtere vulling en onderin een betere..Je zou een C30NE spruitstuk kunnen nemen als je het gasklephuis van een 30E deraan laat lassen,anders kom je de knoop met je stationair afstelling die heeft een C30NE nl niet.
Adem eens door een dikke buis en dan door een dun rietje.
31 oktober 2010 om 09:47 #17741219Bij motoren ligt dit iets anders:
Als je koppel onderin wilt hebben moet je een lang dun spruitstuk nemen,door de luchtversnelling in de inlaat word de lucht der als het ware ingeperst..om het zo maar ff overdreven te schrijven.Heb je een dik inlaat systeem heb je weer een betere vulling in de hoge toeren..
En zo,n C30NE spruitstuk is niet met een rietje te vergelijken,het is iets anders gevormt dan een 30E spruitstuk,puur voor koppel onderin te krijgen,omdat die grote kleppen daar in lage toeren ook niet echt aan bijdragen.
31 oktober 2010 om 18:22 #17741220Door de luchtsnelheid in het spruitstuk te verhogen ( kleinere diameter ) Krijg je bij lagere toerentallen meer lucht in de cilinder. Bij de hogere toerentallen werkt de kleine diameter in je nadeel omdat door de hoge luchtsnelheid (hoger toerental waardoor in ook meer lucht wordt aangezogen) teveel weerstand (wrijving) ontstaat.
Even een rekenvoorbeeldje,
uitgaande van een 3.0 liter 2000 tpm en een diameter 60mm.
hierbij is er een weerstand van 0,03 bar per meter inlaatkanaal. (Luchtsnelheid 126 km/u)
Bij 3800 tpm is dit al 0,1 Bar per meter (Luchtsnelheid 250 km/u)uitgaande van een 3.0 liter 2000 tpm en een daimeter 56mm.
hierbij is er een weerstand van 0,04 bar per meter inlaatkanaal. (luchtsnelheid 144 km/u)
Bij 3800 tpm is dit al 0,14 bar per meter (luchtsnelheid 288 km/u)Hieruit kun je duidelijk zien dat de weerstand erg veel stijgt naarmate het toerental toeneemt. En dat een 4 mm kleinere diameter de luchtsnelheden enorm verhoogd.
Hierbij is er wel mee grekend dat in beide gevallen dezelfde hoeveelheid lucht benodigd is.
31 oktober 2010 om 19:13 #17741221Ga het niet natellen….(zou niet is een weten hoe het moet) maar de info van weerstand en versnelling klopt wel,des te kleine des te hoger de snelheid van de lucht,en als de kleppen open gaan drukt de lucht zich gemakkelijker naar binnen,met als gevolg een beter gevulde cilinder,met meer zuurstofhoudende lucht.
Bij hoge toeren is dit een nadeel,omdat der dan gewoon niet voldoende lucht naar binnen kan..
Ik heb een 30E blok een C30NE kop en een 30E inlaat met een klein mengstuk…dus je raad het al,net als de motor fatsoenlijk power begint te leveren,is het mengstuk de rem op het circus.
Daarom wil ik een gascarby proberen die heeft een variable inlaat,en hopenlijk levert het een hoop meer power,omdat als ik nu op benzine rij zonder LPG menstuk gaat die motor echt merkbaar harder ipv 120km in zijn 2de gang krijg ik um dan aan de 140,waar ie bij 5000 nu begint in te houden gaat ie dan vrolijk door naar de 6000rpm.
Dat klote LPG mengstuk mocht gerust ipb 36 of 38mm gerust 45-50 mm zijn na mijn idee..Ik heb het idee dat dit mengstuk wat ik nu heb van een 2 of 2.2L afkomt..
31 oktober 2010 om 21:18 #17741222Dat ingeperst geloof ik niet zo. Ik denk dat het gasmengsel gewoon beter kan mengen en niet neer kan slaan in het traject zoals bij een dikke buis zou gebeuren. Het aantal aangezogen cc aan lucht per slag blijft gewoon gelijk.
31 oktober 2010 om 22:30 #17741223Ingeperst is ook een groot woord,maar de cilinder vult bij lage toerentallen met een dun lang spruitstuk beter als een groot dik.
Daarom heeft de 24V een 2 in 1 spruitstuk 1 korte lange aanzuigweg en 2 korte dikke aanzuigweg,het zogenoemde Dual-Ram systeem een klep tussen cil en 3 en 4 maken,voor lange en korte aanzuig weg.
1 november 2010 om 09:31 #17741224origineel gepost door champo
Dat ingeperst geloof ik niet zo. Ik denk dat het gasmengsel gewoon beter kan mengen en niet neer kan slaan in het traject zoals bij een dikke buis zou gebeuren. Het aantal aangezogen cc aan lucht per slag blijft gewoon gelijk.Door de hoge luchtsnelheid krijg je meer lucht in de cilinder. De cilinder inhoud blijft zeker gelijk echter omdat lucht samendrukbaar is kun je er toch meer lucht inkrijgen dan de 3 liter. Kijk maar naar de moderne turbo en blower motoren. Daar pompen ze een 1.4 liter vol met lucht om hetzelfde vermogen eruit te halen als bij een standaard 3.0 motor.
Bij motor tuning wordt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk lucht met brandstof in je cilinder te krijgen.
Het dual ram systeem werkt overigens ook nog met de drukgolven. Telkens wordt de lucht opnieuw versneld waardoor je wederom meer lucht in de cilinders krijgt. Bij lagere toerentallen heb je eigenlijk 2 drie cilinders waardoor je koppel toeneemt. Bij een 4 cilinder zul je nooit een dual ram tegenkomen omdat hier de verdeling van de krukas niet geschikt voor is. Hier wordt overigens wel het ram systeem gebruikt maar dat is enkel een geoptimaliseerd spruitstuk zonder kleppen o.i.d. erin.
1 november 2010 om 11:34 #17741225origineel gepost door GSE
Ga het niet natellen….(zou niet is een weten hoe het moet) maar de info van weerstand en versnelling klopt wel,des te kleine des te hoger de snelheid van de lucht,en als de kleppen open gaan drukt de lucht zich gemakkelijker naar binnen,met als gevolg een beter gevulde cilinder,met meer zuurstofhoudende lucht.Bij hoge toeren is dit een nadeel,omdat der dan gewoon niet voldoende lucht naar binnen kan..
Ik heb een 30E blok een C30NE kop en een 30E inlaat met een klein mengstuk…dus je raad het al,net als de motor fatsoenlijk power begint te leveren,is het mengstuk de rem op het circus.
Daarom wil ik een gascarby proberen die heeft een variable inlaat,en hopenlijk levert het een hoop meer power,omdat als ik nu op benzine rij zonder LPG menstuk gaat die motor echt merkbaar harder ipv 120km in zijn 2de gang krijg ik um dan aan de 140,waar ie bij 5000 nu begint in te houden gaat ie dan vrolijk door naar de 6000rpm.
Dat klote LPG mengstuk mocht gerust ipb 36 of 38mm gerust 45-50 mm zijn na mijn idee..Ik heb het idee dat dit mengstuk wat ik nu heb van een 2 of 2.2L afkomt..
Mijn gasboer zei dat het in de praktijk wel zou meevallen. Ben dus benieuwd. Krijg ook een mengstuk van rond de 36mm. Volgens hem kon er geen groter op omdat je dan een te groot venturi krijgt en de motor geen gas meer aanzuigt. Misschien dat 2 grotere mengstukken achter elkaar een optie is??
Volgende week is ie als het goed is klaar dus zal ik eens kijken of het echt zo beroerd rijdt.
Als het echt zo beroerd rijdt doe ik in ieder geval flink balen.1 november 2010 om 11:41 #17741226Nou zo erg is het niet dat het niet loopt maar als ik na ga dat bv een 250cc crossmotor een 42mm carburateur heeft en dat een 3000cc 4 takt motor moet ademen door een 36mm gat…vind ik het erg aan de krappe kant..
1 november 2010 om 17:36 #17741227Haha. Nee okay. Hoop maar dat het een beetje loopt, want zoals in het begin van het topic gezegd is: hij moet wel een caravan fatsoenlijk mee kunnen sleuren.
Ik heb dat ook allemaal verteld aan die beste man maar zullen zien. Indien het tegenvalt is het een wijze les denk ik dan maar.
1 november 2010 om 17:47 #17741228Ik heb dan wel een 4 traps automaat maar als ik vol gas weg rij trekt die geen worst van tafel totdat ik boven de 30 km per uur rij dan gaat die wel als een speer voorruit !
Ik heb dan nog wel een oude 3.0 E erin liggen met een gas injectie systeem.
Op benzine doet die het wel goed.:D
ben er net achter gekomen dat die ergens valse lucht langs het inlaat spruitstuk lekt !:hmmz
Zal binnekort wel over gaan als de 24 V er ( eindelijk ! ) in komt.:wors:wors:wors:wors1 november 2010 om 18:26 #17741229Ik denk ook dat die gascarb van Ben ook anders werkt dan een standaard mengstuk. VOlgens mij werkt deze met een variabele venturi waardoor je altijd voldoende onderdruk hebt om gas aan te zuigen.
Maar zeker weten doe ik dat niet, ik heb nooit zo’n ding in mijn handen gehad.
1 november 2010 om 22:38 #17741230http://www.youtube.com/watch?v=vb9oqHr4U00
Hier heb je zo,m ding op een Holden 253 of een 4,2L V8..
Motor trekt nog minder als een 30E dus op een 30E zal ie ook wel werken.
2 november 2010 om 08:39 #17741231origineel gepost door ckad
Door de luchtsnelheid in het spruitstuk te verhogen ( kleinere diameter ) Krijg je bij lagere toerentallen meer lucht in de cilinder. Bij de hogere toerentallen werkt de kleine diameter in je nadeel omdat door de hoge luchtsnelheid (hoger toerental waardoor in ook meer lucht wordt aangezogen) teveel weerstand (wrijving) ontstaat.Even een rekenvoorbeeldje,
uitgaande van een 3.0 liter 2000 tpm en een diameter 60mm.
hierbij is er een weerstand van 0,03 bar per meter inlaatkanaal. (Luchtsnelheid 126 km/u)
Bij 3800 tpm is dit al 0,1 Bar per meter (Luchtsnelheid 250 km/u)uitgaande van een 3.0 liter 2000 tpm en een diameter 56mm.
hierbij is er een weerstand van 0,04 bar per meter inlaatkanaal. (luchtsnelheid 144 km/u)
Bij 3800 tpm is dit al 0,14 bar per meter (luchtsnelheid 288 km/u)Hieruit kun je duidelijk zien dat de weerstand erg veel stijgt naarmate het toerental toeneemt. En dat een 4 mm kleinere diameter de luchtsnelheden enorm verhoogd.
Hierbij is er wel mee grekend dat in beide gevallen dezelfde hoeveelheid lucht benodigd is.
dat is een hele mooie berekening, maar heeft vrij weinig nut :P
het gaat voornamenlijk om de pulsaties, een 3.0- 6 cilinder kan met een bijna 50% kleiner gasstuk doorlaat oppervlak toe als een 3.0 – 4 cilinder…
zodoende kan het zeergoed zijn dat een 2.2/2.4 gasstuk aan de (te) grote kant is voor een 3.0-6Daarbij komt dat verschillende verdampers ook verschillend reageren op eenzelfde gassstuk op dezelfde motor.
Je ontkomt niet aan proberen met verschillende diameter gasstukken , aantal en diameter van de gaatjes in het gasstuk , als je het max eruit wilt halen
Dit icm een goede breedband lambda en een echte vermogensmetingMaar ontstekingstijdstip :vertag daar zit de winst
2 november 2010 om 11:27 #17741232De berekening heeft ook verder niks met LPG te maken. Het was alleen ter verduidelijking. Dat je met een dun lang spruitstuk bij lagere toerentallen meer lucht in de motor krijgt.
En meer lucht betekent dus ook dat je meer brandstof kan toevoegen. Of dat nou LPG, benzine of diesel is dat maakt mij niks uit.
@Ben Ik begrijp nu wat meer van die mixers. Echter het blijft een venturi verhaal en dus een vernauwing met google het volgende gevonden waar ook wat uitleg bijstaat. Misschien heb je er wat aan.Mij is in elk geval duidelijk dat LPG injectie nog altijd het mooiste werkt.
2 november 2010 om 15:22 #17741233AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door ckad
LPG mixerMij is in elk geval duidelijk dat LPG injectie nog altijd het mooiste werkt.
Zou zeggen, vraag user ‘Uniek’ naar zijn ervaringen,
die heeft volgens mij een Lpg injectie systeem [g3] :thumbup2 november 2010 om 15:48 #17741234das helemaal een leuk systeem ron. heb het pas ook elders gezien op een senator 24v :D
2 november 2010 om 16:38 #17741235AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Ghanz
das helemaal een leuk systeem ron. heb het pas ook elders gezien op een senator 24v :Dheb het zelf gezien, dat was een ‘Unieke’ gezicht :D
een g3 installatie op een 3.0E :thumbup
en idd weinig power of trekkracht verlies, twordt dan beter ‘geregeld’ :jerry2 november 2010 om 17:29 #17741236origineel gepost door MonzaRon
origineel gepost door Ghanz
das helemaal een leuk systeem ron. heb het pas ook elders gezien op een senator 24v :Dheb het zelf gezien, dat was een ‘Unieke’ gezicht :D
een g3 installatie op een 3.0E :thumbup
en idd weinig power of trekkracht verlies, twordt dan beter ‘geregeld’ :jerryhet werkt prima idd geen vermogen verlies
je moet alleen wel de injectoren gelijk iets laten opboren
beesje wil iets meer gas vooral boven in de toeren +4000
maarja daar kom ik nooit:P3 november 2010 om 18:34 #17741237Ik snap de redenatie van MR-Turbo niet helemaal:
4 cil zuigen aan door 1 pijp (inlaat systeem)
6 cil zuigen aan door 1 pijpGevolg lucht moet door de pijp stromen om de cilinders goed te vullen,als je nagaat dat 6cil 1/3de meer is dan 4 zou je toch zeggen dat je ook een gat nodig hebt wat 1/3de groter is in mm2,immers de cilinders moeten toch goed gevult worden met lucht,het is ook zo dat het inlaatsysteem van een 6 cil groter is als van een 4 cil,dat zal ook wel niet zonder rede gedaan zijn…
Maar goed het pulseren kan ik me wel iets bij voorstellen,het is immers niet zo dat alle cilinders op eens lucht aanzuigen,maar dat een LPG mengstuk gerust kleiner kan zijn als van een 4cil zie ik niet zo 1/2/3 zitten,je knijpt dan immers ook de lucht enorm af waardoor je echt een vermogens verlies van enorme % krijgt…Ga maar eens hard remmen en blijf maar door je neus ademen…
Na mijn idee moet je een mengstuk hebben wat bij je inlaat past,en om een mengstuk wat goed op een 4cil loopt op een 6 cil te zetten zal kwa LPG menging wel goed gaan alleen het knijpt de lucht toevoer enorm,ik kan dit zelf enorm merken bij mijn 6 cil.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.