Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Trekkracht 3.0E met 3-traps automaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2010 om 16:21 #17741188
Zonder LPG en met handbak loopt een 30E wel redelijk,dan is ie zeker sneller als een Vectra,alleen die automaat trekt een hoop vermogen weg,en dan nog een veels te klein gasmengstuk op een motor die gemaakt is voor power bovin:
Dik inlaat systeem en grote kleppen,goed voor vermogen bovenin,maar dan komt de rem weer boven de 4000 toeren in de vorm van het mengstuk.Ff off topic,als je een fatsoenlijk alternatief zoek neem dan de Omega-Sennie C30NE motor met gouden klepdeksel met 177pk en zet daar je oude inlaat-uitlaat systeem op,dan heb je iets wat al wat meer power heeft…
Maar voor te trekken heb je een motor nodig die vanonder uit sterk is kwa koppel en niet kwa pk,s….Een Honda CRX 1.6 16V met 160pk…krijgt een aanhanger vol grind lang niet zo goed mee als bv een Opel Omega 2.4 met 125pk….
Het is maar net hoe een motor opgebouwd is,die CRX moet het hebben van hoog in toeren te janken en kan onderin niet veel,maar een 2.4 bv heeft onderin zijn power en de toeren die de CRX draait zijn dodelijk voor een 2.4 het is maar net hoe je motor gebouwd is,en na mijn idee is een 30E niet echt gebouwd voor te trekken,het gaat wel als je met verstand werk,maar voor dagelijk gebruik met aanhanger met flinke last,zou ik liever een motor met meer koppel onderin willen ipv van bv de 4000 zijn max koppel te hebben.13 oktober 2010 om 16:29 #17741189Helder verhaal GSE, ben bekend met het koppel verhaal. 2liter 8 klepper heeft zijn koppel bij 2600 toeren. Als ligt het door het gas, ondanks g3, wel een stuk hoger nu. Op benzine merk je wel dat het koppel er al is bij zo’n laag toerental.
Maar dat een gasmengstuk zoveel afknijpt was ik dus niet mee bekend. Dat is eigenlijk wel jammer. Mijn 2 liter moet ik met trekken het liefst rond de 4000-5000 toeren houden. Dan loopt hij het beste en hoef ik geen vollast te geven om snelheid vast te houden.
Het wordt er niet makkelijker op door dit topic om nog voor een opel te gaan.
Oplossing zou natuurlijk een g3 gas installatie zijn..
13 oktober 2010 om 19:21 #17741190dat heb ik er dus op zitten op mijn monza een g3 installatie
het enige probleem wat er dus mee is dat de inspuitsysteem opgeboord moet worden
beestje wil nog iets meer gaan zuipen als de baas:afro [size=-2]maar dat ga ik hem nog wel moeilijk maken[/size]:agent:D:P13 oktober 2010 om 19:47 #17741191Je bedoelt de membranen? Is toch geen probleem op zich? Op een 4 cilinder loopt het goed zo’n g3. Heb er inmiddels een ton bijgedraaid en alleen een keer de regelunit die de hoeveelheid gas regelt moeten smeren en reinigen.
13 oktober 2010 om 20:00 #17741192origineel gepost door Gubje
Je bedoelt de membranen? Is toch geen probleem op zich? Op een 4 cilinder loopt het goed zo’n g3. Heb er inmiddels een ton bijgedraaid en alleen een keer de regelunit die de hoeveelheid gas regelt moeten smeren en reinigen.ik weet niet precies wat hij bedoelde
maar hij zei dat er meer gas ingespoten moest worden door de injectoren en dat het iets opgeboord kon wordenhij kon hem met de computer niet hoger instellen in de hogere toeren +4000 maar ja daar kom ik toch niet met mijn monza
13 oktober 2010 om 20:08 #17741193Ff off topic,als je een fatsoenlijk alternatief zoek neem dan de Omega-Sennie C30NE motor met gouden klepdeksel met 177pk en zet daar je oude inlaat-uitlaat systeem op,dan heb je iets wat al wat meer power heeft…
Ik ben ( nog steeds) bezig met mijn 3.0E voor de weg gereed te maken. Ik heb wel mijn 3.0E blok voorzien van de C30NE kop.
Wat is de verwachting van deze combinatie in trekkracht /koppel.
Ik wil er wel een caravannetje van 1300kg mee trekken.
Volgens de gegevens kan/mag de Sennie 1700 trekken.
Heeft de wagen dan ook nog wat power om een gewicht van 1300 kg mee te nemen ? Wat is dan het verwachte toerental ? Ik heb wel een 5 bak – of zal ik in z’n 4 moeten trekken …………:hmmz
13 oktober 2010 om 21:08 #17741194Heb geen idee van vermogen of koppel,enkel weet ik dat het stukke beter loopt dan een serie 30E met wel als nadeel onderin niet veel meer bovenin.
Trekken gaat wel,maar dan zou ik wel een inlaat spruitstuk nemen van een 2500E de dunne versie,dan heb je net wat meer koppel onderin wat net wat fijner rijd.
Die grote kleppen en dik inlaat systeem zijn voor de cilinder vulling onderin niet echt geweldig,beter een dunner langer spruitstuk nemen zoals de C30NE origineel heeft of van een 2500 word het net was rijbaarder.14 oktober 2010 om 15:38 #17741195Vanavond kijken bij een hand geschakelde. Op benzine. Kan gunstig zijn. Frisser blok. Navraag bij de gasboer heeft me geleerd dat een g3 800 euro’s duurder is (2000 euro tegen 1200 voor g2).
Heb nog nooit met een 3.0e gereden dus ben benieuwd of de vooroordelen bevestigd worden. Een keer trouwens in een zogenaamde 3 liter waar 2.8H in het blok stond geslagen..
14 oktober 2010 om 17:17 #17741196Heb alleen maar 30E,s gehad,maar ben der niet meer van onder de indruk…
Trekken niet (ivm met bv een C30NE of 24V)
Zuipen veelHebben vaak problemen zoals ingelopen nokkenassen en oliedruk problemen…
Het verschil met een C30NE en 30E is zo:
Mijn broer had een goed lopende 30E handbak GSE en ik heb een Monza GSE C30NE met 4-gang automaat,0-60 is de handbak sneller,maar op de autobaan is de C30NE van mij sneller en de auto is zwaarder en de C30NE is zuiniger,en een automaat hoort nooit sneller te zijn als een handbak in auto,s van die bouwjaren,en het hoort ook niet te zijn dat een zwakkere motor sneller is als een sterkere C30NE 177pk vs 30E 180pk..14 oktober 2010 om 20:38 #17741197origineel gepost door Gubje
Vanavond kijken bij een hand geschakelde. Op benzine. Kan gunstig zijn. Frisser blok. Navraag bij de gasboer heeft me geleerd dat een g3 800 euro’s duurder is (2000 euro tegen 1200 voor g2).Heb nog nooit met een 3.0e gereden dus ben benieuwd of de vooroordelen bevestigd worden. Een keer trouwens in een zogenaamde 3 liter waar 2.8H in het blok stond geslagen..
in rijssen zit er 1 die bouwt je g3 erin voor €1450,-
15 oktober 2010 om 21:12 #17741198Senator aangeschaft! Heeft wel een slecht ingelast spatbordrandje, en hier en daar wat roest maar volgens mij over het algemeen vrij hard. Loopt toch verrekte lekker zo’n ding. En met 5-bak.
Zuipt wel als een gek. Zit zo’n vebruiksmeter in en die hangt eerder bji de 1 op 8 dan 1 op 10 bij 120 op de snelweg.
Maar al met al valt de trekkracht me niet tegen. Hij is niet vlug maar toch zeker niet traag. Als je hem doortrekt tegen de 6000 gaat ie voor een auto van 1500kg toch nog goed van zijn plek.
.
Het toerental is wel hoger dan vermeldt in zijn 5: 3000 toeren bij 120. Maar dat valt nog wel mee.Morgen eens inspecteren of er nog ergens verborgen gebreken zijn..
15 oktober 2010 om 22:59 #17741199Mmm handbak heb ik geen ervaring mee,of niet veel,misschien gemiddeld 1 op 7 op benzine en met echt zuinig aan doen 1 op 8.
Best vlot wil zeggen dat een BMW 320 van 2003 je voorbij gaat zowel staande start als op de autobaan,zelf getest..
16 oktober 2010 om 06:55 #17741200BMW heeft ook iets efficientere motoren tegenwoordig! Maar een 320 van het type E-30 heeft 130pk en een E-36 2liter is gewoon ronduit traag. 325 trouwens ook. Rijd je met een 16V opel voorbij. Om ook even de vergelijking te maken in het voordeel van opel.
16 oktober 2010 om 08:16 #17741201AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Gubje
Senator aangeschaft! Heeft wel een slecht ingelast spatbordrandje, en hier en daar wat roest maar volgens mij over het algemeen vrij hard. Loopt toch verrekte lekker zo’n ding. En met 5-bak.Zuipt wel als een gek. Zit zo’n vebruiksmeter in en die hangt eerder bji de 1 op 8 dan 1 op 10 bij 120 op de snelweg.
Maar al met al valt de trekkracht me niet tegen. Hij is niet vlug maar toch zeker niet traag. Als je hem doortrekt tegen de 6000 gaat ie voor een auto van 1500kg toch nog goed van zijn plek.
.
Het toerental is wel hoger dan vermeldt in zijn 5: 3000 toeren bij 120. Maar dat valt nog wel mee.Morgen eens inspecteren of er nog ergens verborgen gebreken zijn..
:kewlpics
alvast veel rijplezier gewenst, gubje :thumbup
16 oktober 2010 om 19:08 #17741202Ja dank je! Rijdt lekker. Helaas toch her en der slechte stukken erin, waaronder veerschotel achter. Toch niet goed gekeken. Maar komt vast en zeker goed.
Is het normaal dat je de motor hoort lopen? Je hoort tijdens het rijden een klein rateltje van het blok komen. Klinkt niet als een kapotte stoter of iets dergelijks maar het lijkt alsof je de kleppen lichtjes hoort.Klinkt net als iets te losse kleppen. Meende dat dit normaal is voor een CIH. Klopt dit ook? Dus hij rammelt niet maar je hoort een licht mechanisch geluid van het blok komen.17 oktober 2010 om 12:07 #17741203Nope is niet normaal dat je getik/rammel/geluidje uit je blok hoort komen,vaak is het een stoter die niet meewerkt en vast zit enz.
Ook de kettingen willen weleens wat lengen de de geleiders afbreken en dan krijg je ook soms ketting geluidjes.
18 oktober 2010 om 17:33 #17741204Okay. Ja zo erg klinkt het denk ik niet. BOven de 3000 rpm hoor ik in de auto een klein rateltje vanuit de motorruimte komen.
Maar zal het in de gaten houden of het niet erger wordt. Ik mag toch hopen dat zo’n blok meer dan 200.000km meegaat. Hij staat nu op de 190.000 namelijk.Wat ik wel vreemd vind is dat er een L-jetronic op zit ipv LE-jetronic. En een EGR-achtige klep, wat volgens internet wel bij dat jaargang hoort. Maar mag de pret niet drukken.
18 oktober 2010 om 21:58 #17741205Zwitsers import of scandinavie gebruikte na mijn idee langer L-jetronic…Zwitserland heel zeker..
19 oktober 2010 om 17:07 #17741206Klopt als een bus! Net even in de onderhoudsboekjes gekeken er zat iets over zwitserse garantie en nog wat andere zwitserse dingen tussen.
Hebben ze dus tot 1985 in ieder geval L-jetronic gebruikt.
19 oktober 2010 om 17:21 #17741207AnoniemLid sinds:
1 January 1970we zijn gek op foto’s :kewlpics
19 oktober 2010 om 18:43 #1774120819 oktober 2010 om 22:25 #17741209origineel gepost door GSE
Heb geen idee van vermogen of koppel,enkel weet ik dat het stukke beter loopt dan een serie 30E met wel als nadeel onderin niet veel meer bovenin.Trekken gaat wel,maar dan zou ik wel een inlaat spruitstuk nemen van een 2500E de dunne versie,dan heb je net wat meer koppel onderin wat net wat fijner rijd.
Die grote kleppen en dik inlaat systeem zijn voor de cilinder vulling onderin niet echt geweldig,beter een dunner langer spruitstuk nemen zoals de C30NE origineel heeft of van een 2500 word het net was rijbaarder.Als je de dunne versie gebruikt ( 2500E) komen er dan noig aanpassingen voor de aansluitingen. Welk gasklephuis wordt er dan gebruikt ? Wat orgineel op de 3.0E zit of komt daar ook een wijziging in.
20 oktober 2010 om 10:58 #17741210Ik bedoelde meer het spruitstuk van de latere 2500E,deze zijn dunner en gemaakt voor meer koppel onderin,als je een lang dun spruitstuk hebt,en je hebt een luchtversnelling in het spruitstuk word het der als het ware ingeperst,met als nadeel bij hoge toeren een slechtere vulling en onderin een betere..
Je zou een C30NE spruitstuk kunnen nemen als je het gasklephuis van een 30E deraan laat lassen,anders kom je de knoop met je stationair afstelling die heeft een C30NE nl niet.
20 oktober 2010 om 10:58 #17741211Ik bedoelde meer het spruitstuk van de latere 2500E,deze zijn dunner en gemaakt voor meer koppel onderin,als je een lang dun spruitstuk hebt,en je hebt een luchtversnelling in het spruitstuk word het der als het ware ingeperst,met als nadeel bij hoge toeren een slechtere vulling en onderin een betere..
Je zou een C30NE spruitstuk kunnen nemen als je het gasklephuis van een 30E deraan laat lassen,anders kom je de knoop met je stationair afstelling die heeft een C30NE nl niet.
28 oktober 2010 om 20:58 #17741212Vandaag maar een afspraak gemaakt voor LPG in te bouwen. Gewoon verdamper systeem met OMVL verdamper. Zijn inderdaad kleine mengstukjes zeg. 36mm
Ga voor de configuratie zonder LMM want schijnt dat de senator gevoelig (kan zijn) voor backfires. Moet ik wel op LPG starten maar schijnt goed te gaan bij vorst.
Als ik op benzine wil rijden zet ik wel de luchtslang erop.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.