Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Trekkracht 3.0E met 3-traps automaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 oktober 2010 om 18:02 #17226985
Ik heb vanalles gevonden in oude topics over een 3.0E met een 3-traps automaat. Ben er inmiddels achter dat het toerental op de snelweg vrij hoog is rond de 120km/h.
Kom alleen nergens tegen hoe je met deze combinatie bijvoorbeeld een caravan kan trekken. Ik rij nu met een vectra met een 8-klepper en deze moet er flink aan trekken om de 1200kg vooruit te krijgen.
Kan een automaat dit makkelijk trekken (naar zuid-frankrijk bijvoorbeeld) of is het toch verstandiger om een hand-bak te zoeken?
Het zou een beetje zonde zijn als je een automaat neemt en je rijdt hem of kapot of hij trekt het niet fatsoenlijk.
11 oktober 2010 om 18:46 #17741164de mijne had met een autoambulance incl. manta of senator
met de 3 traps bak weinig moeite,
plus dat ie ook nog eens op lpg stookt.en je vectra.. is dat een 1800 of zwaarder??
je senator mag vermoedelijk 1700kg trekken, geremd.
en dat kan die ook vast wel.11 oktober 2010 om 19:16 #17741165heb nog geen senator ;) En hij moet inderdaad op gas stoken.
Maar de vectra is 2 liter op gas g3. En deze trekt het ook wel maar als ik 95-100 wil gaan rijden dan moet ik flink gas geven. Beetje flauwe bult met de sleurhut erachter en ik haal het al niet meer. Deze mag 1350 kg trekken. Vandaar dat ik dus aan het rondkijken ben voor een 6 cilinder en aangezien ik toch wel weer een tijdje opel rijdt en er meerdere voor de deur heb staan is de keus toch wel makkelijk.
Het grote deel op internet is echter een (3-traps) automaat. Ben niet zo ervaren in de automatenbusiness maar heb even met een 1.2s c-kadett gereden met 3 traps automaat en daar was ik niet zo te spreken over. Kun je de motors natuurlijk niet vergelijken maar rijdt het in een senator hetzelfde? Want dan zou je toch zeggen dat hij in de buurt van (steile) hellingen het toch wel moeilijk zou kunnen krijgen door de grote verschillen tussen de versnellingen in. Een handbak zou dat probleem oplossen.
Of zie ik dit verkeerd?
11 oktober 2010 om 21:28 #17741166enigzins verkeerd beeld, naar mijn idee.
je speelt immers met 2 totaal verschillende vermogens.
de a2 senator, die met de kunstof bumpers, is zelfs uitgevoerd met en 4 gang automaat.
heb dat zelf ook in mijn a1 gemonteerd, en bevalt me helemaal uit de kunst.
een 3 traps van senator maakt veel toeren bij hoge snelheid.
de 4 traps daarintegen niet, puur omdat hij bij snelheid overschakeld naar de 4.
voor het echte betere duw en trekwerk, kan je de 4e trap, electronisch, uitschakelen.
en trekt hij dus beter door in de 3e gang.het rijd absoluut anders als een kadett met 3 gang bak.
11 oktober 2010 om 21:43 #17741167AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ben zelf met een senator 3.0 A1 met een viertrapsautomaat naar frankrijk gereden. De heenweg ging wel goed, maar mijn lockup werkte niet, dus had mijn senator moeite om de juiste versnelling te vinden. Deze bleef constant wisselen tussen de 3e en de 4e trap.
Ik miste dus wel degelijk mijn lock-up, want daarmee had ik de 4e versnelling kunnen blokkeren, en kon de auto in zijn 3e trap blijven rijden. Maar wil je een beetje doorrijden dan is de 3e trap niet lekker rijden ivm met een te hoog toerental.
Op de terugweg wilde ik een beetje doorrijden, en heb ik de auto zoveel mogelijk in zijn 4e trap laten rijden. Hierdoor heb ik een te lange tijd een verhoogd toerental aangehouden ten opzichte van de snelheid. Dus 23 á 2400 toeren in zijn 4e trap. Terwijl 2200 toeren een normaal toerental moest zijn. Het enige wat ik dan had, was dat ik steeds langzamer ging.
Doordat ik uren lang achter elkaar een iets te hoog toerental aanhield, heb ik mijn bak volledig gesloopt.
Het gevolg was:
-Enorm veel blauwe rook achter de auto.
-Hele voorkant van de caravan onder de automatenbak olie
-Niet meer door willen schakelen naar zijn 3e en 4e trap
-de binnenring parijs rondrijden met 5000 toeren in zijn 2 om toch maar een beetje met het verkeer mee te kunnen rijden.
-Zweetdruppels in mijn bilnaad :oIk was gelijk klaar met het trekken van een caravan en een automatenbak. Ik heb nu ook een monza 3.0 gsi schakelbak, en dit rijdt vele malen prettiger dan een automatenbak.
12 oktober 2010 om 06:42 #17741168Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar.
De lockup komt pas in werking in de 4e versnelling en lijkt hierdoor een beetje op een 5e versnelling. De lockup zorgt ervoor dat de koppelomvormer wordt overbrugd. Hierdoor is er geen slip meer waardoor het toerental wat nog wat zakt.
Met de schakelaar zorg je er alleen voor dat de 4e versnelling niet inkomt (en dus ook niet de lockup).
Omdat je een A1 senator hebt waarin je achteraf de 4 bak hebt gelegd zou het ook nog kunnen zijn dat je een 3.45 achteras overbrenging erin hebt. I.c.m. de 0.69 overdrive van de 4e versnelling kom je dus aan het lage toerental op de snelweg. Bij de a2 hadden deze een 3.7 achterasoverbrenging waaardoor de trekkracht wat beter is maar ook het toerental iets hoger ligt. Met een caravan zou dit dan geen problemen moeten opleveren.Mijn monza is ook voorzien van de 4 bak automaat met 3.45 achteras. Topsnelheid haal ik nu niet omdat de overbrenging te lang is. Schakel ik de 4e uit dan trekt ie wel door tot 180-190 maar dan maakt ie netzoveel toeren als met een 3 bak automaat.
Persoonlijk vind ik een schakelbak met aanhangwagen het mooiste rijden. Dan kun je zelf kiezen welke versnelling en pas je hierop je snelheid aan. Bij een automaat kun jedat niet.
12 oktober 2010 om 06:56 #17741169Ik had een 2.5E met 3-bak automaat, en moet zeggen dat het wel lekker reed enkel geen power!
Nu heb ik geen caravan maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het best een zware klus wordt om
met een 3-bak automaat zo’n sleurhut te trekken.Heb nu een c30ne met 5-bak en dit rijd vele malen beter dan de 3-bak.
Ik hoor inderdaad ook dat een 3.0 in combinatie met een 4-bak automaat ook al vele malen beter rijd dan
een 3-bak maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.12 oktober 2010 om 07:00 #17741170AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik hoor inderdaad ook dat een 3.0 in combinatie met een 4-bak automaat ook al vele malen beter rijd dan
een 3-bak maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.Zonder caravan rijdt het werelds. lekker laag toerenal bij een kruissnelheid van 140km/uur
12 oktober 2010 om 07:05 #17741171AnoniemLid sinds:
1 January 1970Inderdaad Ckat, ik zal waarschijnlijk niet de juiste verhoudingen meer hebben, en daarom rijdt het niet prettig meer met een sleurhut erachter.
maar ach. ik vindt kramperen toch al niets, en heb me caravan geruild voor een motorkruizer
12 oktober 2010 om 07:27 #17741172Ziet er wel mooi uit die senator met sleurhut.
Overigens die senator ook. Toffe velgen op je plaatje in de avatar.
12 oktober 2010 om 11:03 #17741173Der worden wat dingen door elkaar gehaalt:
A1 met 30E en 3-gang aut is een 3.45 diff
A2 met 30E en 3-gang aut is een 3.15 diff
A2 met 30E en 4-gang aut is een 3.45 diff
A2 met 4 cil is een 3.7 diffEen 30E met 3-gang aut is waardeloos naar mijn idee:
geen acceleratie geen top veeeeeel toeren.Een 4-gang is veel zuiniger (mede door de lockup) en met een 3.7 diff is ie stukke sneller dan de 3-gang in acceleren en ligt de top ook hoger.
Een 3-gang aut voor te trekken is….al zoiets het is een vrij zwakke bak en langdurig zwaar belasten is voor dat bakje niet echt geweldig,je kunt beter een 4-gang hebben en dan de 4-gang niet vrijgeven.
12 oktober 2010 om 16:44 #17741174Flink wat reacties. Maar als ik dat zo lees kan ik beter dus kijken voor minimaal een 4-bak automaat en als het kan een handbak. Ben ook wat vertrouwder met handbakken. De kennis van een automaat is nihil.
En als wat gse zegt dat een 3-gang een zwakke bak is die je niet lang zwaar kan belasten denk ik niet dat het goed komt dan.
Wordt nog eens wat zoeken. In duitsland zag ik er toevallig eentje voor 1350 euris met 5-bak. Weinig geld dacht ik zo..
12 oktober 2010 om 18:34 #17741175AnoniemLid sinds:
1 January 1970voor 1350 koop je geen senator in concoursstaat, maar als je een beetje goed zoek, dan kan je voor dat geld best wel een technisch goede auto kopen.
Vervang na aankoop direct alle rubberen brandstopleidingen zowel onder de motorkap als bij de tank.
12 oktober 2010 om 20:08 #17741176hoi senatorman. Is ook niet de eis dat hij in concourstaat moet zijn. Ik wil er dagelijks mee gaan rijden en dat vind ik persoonlijk dan zonde. Technisch in orde (en dus ook niet rot) vind ik belangrijker.
Ben er in ieder geval aan uit dat het een handbak of 4-gang moet worden.
Benzineleidingen heb ik met mijn vectra ook al slechte ervaringen mee.Staat toevallig op marktplaats een 5-bak in dongen. Geen gas, maar als de prijs aantrekkelijk is kan je het altijd nog inbouwen.
Helaas geen trekhaak maar ga er vanuit dat deze nog wel aan te komen zijn. Bij de RDW staat er geen trekgewicht maar ook dit is, alds RDW, via een brief van de importeren zo op kenteken te zetten.
Bij mijn ascona heb ik het aangevraagd en inmiddels een officiele brief ontvangen hiervoor. Alleen nog niet opgestuurd naar de RDW.12 oktober 2010 om 20:10 #17741177uh.. je had toch bakken met een lock up.. thc 180 nogwat.
de 3 gang thc 180
en de aw 07/30L de 4 gang..
of mis ik iets?
13 oktober 2010 om 08:03 #17741178AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb m’n 3traps een tijdje lang onder druk gezet
en ik moet toegeven dat ik er tevreden mee ben :thumbupzolang ik met m’n 3traps nog vooraan bij het stoplicht
een behoorlijk sprintje kan trekken, andere wagens achter me latend,
mag ik toch aannemen dat de trekkracht van m’n 3traps in orde is :thumbupBtw: een sleurhut wil ik er persé niet achter hebben,
hoort volgens mij zekers niet achter een Monza, laat staan een trekhaak,
ziet er niet uit, Monza-onwaardig maar das mijn mening,
kheb er nog een trekhaak liggen, en die blijft mooi liggen. :Ddeze klasse bolides zijn toendertijd gemaakt voor de middenstand,
mensen met een goed inkomen,
die pakten wel een vliegtuigie, die gingen er niet mee ‘trekken’.
maar ja we zijn in Nederland, d’r moet een trekhaak achter,
tja, dan kunnen er wel eens beperkingen optreden :sleepingem met al die zogn. trekkracht sloop je de hele voorbouw,
die al niet zo stevig is,…….tenzij je de voorkant gaat verstevigen :hmmznee, deze bolides zijn gemaakt om mee te cruisen/toeren,
en niet voor de hoge toeren, om de pks eruit te persenik zal zeggen, dream on….. :D
;)
13 oktober 2010 om 11:22 #17741179Ron dat is een beetje een vreemde denkwijze die je hier vertelt:
Ik kan een sprintje trekken met de 3-gang aut en andere mensen achter me laten…..Dat ligt niet veel aan de bak..Wat ik bedoel is die bak is ontworpen om achter lichte motoren te komen 1.6-2.0-2.2 enz enz de zwaarste motor die ik ken is de 30E in Europa,en daar krijgt ie het zwaar te verduren,mijn bak is al half dood,achteruit duurt ff voordat ie pakt kickdown van 2 naar 1 werkt niet meer en schakelen lijkt bij bepaalde toeren wel op een splitterbak van een vrachtwagen,maar de 4L60E bak ligt al klaar.
In Australie ligt de 3-gang automaat achter de 3.3L en 4.2L en 5.0V8 en ze noemen um daar Trimatic maar staan bekent als Traumatic,omdat ze te zwak zijn om het koppel van de V8,s aan te kunnen en het graag begeven,wat door sommige een constuctie fout van Holden werd genoemd om die zwakke bak te nemen ipv een TH350 of TH400.
Die bakken zijn niet de sterkste bakken ter wereld en met flink wat koppel en extreme temperaturen inwendig zoals met zware last door bergen op…Maakt de levensduur zeker niet langer.
Maar nog ff over trekken,in principe is een 30E niet geschikt om zware dingen mee te trekken puur vanwege het gebrek aan koppel,en het max koppel dat der is zit ergens richting de 5000 toeren.
Als ik bv naar een oude chevy V8 kijkt die hebben al bergen koppel tot hun beschikking vanaf stationair,en kunnen makkelijk zware lasten trekken,zonder zich extreem kapot te hoeven maken.Zelfde met een vrachtwagen:geen vermogen maar bergen koppel.Bv 300KW en 1400NM koppel en als ik naar een formule 1 auto kijk bv:700KW 300NM koppel..Probeer maar een aanhanger achter een formule 1 auto te hangen…Krijgt ie amper van zijn plaats terwijl de vrachwagen met stukke minder pk der mee speelt..
En een 30E is al geen sterke koppel motor,daarom niet echt geschikt om veel te trekken en al zeker niet met een bak die achter een motor zit die ie net aankan,tuurlijk zijn der mensen die het geen probleem vinden,persoonlijk vind ik een 30E te zwak om langdurig in stadsverkeer zware dingen te trekken,op een autobaan bij constante snelheid zal het wel gaan maar om dagelijks met een aanhanger zand door een stad op te trekken is vragen om problemen met je bak en laterna ook je motor die het zwaar op zijn klote krijgt,terwijl een V8 bv met 150kw en 400NM hier mee speelt bij wijze van spreken dan.13 oktober 2010 om 11:30 #17741180http://www.youtube.com/watch?v=csA-FOAQR5k
Zoiets is gemaakt om te trekken,en die onzin van bolides en cruisen enz enz en voortrein versterken enz enz,het is maar net dat je jezelf in hebt gebeeld wat je met die auto wil geen doen.
Zo,n Aussie Sennie chassie met V8 kan alles trekken,zonder iets aan kapot te gaan,dat Opel een Senator hoog prijsde wil niet zeggen dat het der geen trekhaak onder past om iets mee te trekken…
13 oktober 2010 om 14:05 #17741181origineel gepost door MonzaRon
zolang ik met m’n 3traps nog vooraan bij het stoplicht
een behoorlijk sprintje kan trekken, andere wagens achter me latend,
mag ik toch aannemen dat de trekkracht van m’n 3traps in orde is :thumbupnee, deze bolides zijn gemaakt om mee te cruisen/toeren,
en niet voor de hoge toeren, om de pks eruit te persenik zal zeggen, dream on….. :D
;)
En dat in één tekst:vertag:jerry.
Een keer in een 3.0 gereden met een 3traps automaat. Vond het echt voor geen ene meter rijden… Op de snelweg veel toeren en bij invoegen was snelheid maken niet echt makkelijk. Moet er bij zeggen dat het betreffende voertuig ook niet echt fris was…
13 oktober 2010 om 14:56 #17741182AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door champo
En dat in één tekst:vertag:jerry.
Een keer in een 3.0 gereden met een 3traps automaat. Vond het echt voor geen ene meter rijden… Op de snelweg veel toeren en bij invoegen was snelheid maken niet echt makkelijk. Moet er bij zeggen dat het betreffende voertuig ook niet echt fris was…
kijk, en zo zijn er meerdere, die een 3traps onderuit halen,
wordt tijd dat die eens in een ‘frisse’ rijden :D ;)heb zelf ook wel eens een andere 3traps meegereden,
die was ook niet vooruit te branden :thumbdowntuurlijk zijn er met aanpassingen verbeteringen aan te brengen,
maar daar ging het me niet om, het ging hier om de trekkracht,
en die vind in ruim voldoende [met een fris 3traps voertuigje zonder trekhaak] :Dbtw: als ik trekkracht wil, voor de trekhaak, dan gaan ik wel voor een ander type of merk :P
13 oktober 2010 om 15:11 #17741183Denk dat de vele toeren er nog steeds zullen zijn bij een frisse 3bak. Vond het jagen met 3500 toeren bij krap 120 maar niks. Of is een 24v met 4trap een verkeerde referentie?
13 oktober 2010 om 15:27 #17741184Ik breng weer wat teweeg zeg..
Maar als ik dit zo lees is een 3.0E gewoon een waardeloze motor die veel zuipt en net zo hard trekt als de 2 liter in mijn vectra.. Is dat niet wat overdreven. ff wat gegoolged:
BMW 2.8 liter injectie van dezelfde leeftijd: 240Nm bij 4200RPM en 185 pk
Opel 3.0E : 248Nm bij 4200RPM en 180 pkLijkt me dan nog niet zo beroerd. Maar heb al het een en ander gelezen hier over de optimistische opel specificatie haha.
Maar 3500 RPM bij 120 is nogal hoog voor een 6 cilinder..
Of dan toch maar op BMW overstappen :hmmz
13 oktober 2010 om 15:36 #17741185AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door champo
Denk dat de vele toeren er nog steeds zullen zijn bij een frisse 3bak. Vond het jagen met 3500 toeren bij krap 120 maar niks. Of is een 24v met 4trap een verkeerde referentie?over dat toerental zijn we het wel eens,
maar dat nemen we er maar als zoete koek bij,
een beetje oude ‘nostalgie’, we doen de radio dan ietsjes harder ;) :Dom daar een 24V aan te gaan spiegelen,……niet doen, das totaal andere koek :o
maar dat heb je blijkbaar al gedaan, gezien je reactie:wors13 oktober 2010 om 15:51 #17741186Klopt mijn broer zijn Vectra 2 liter 115pk handbak hou ik vermoedelijk niet bij met de 30E/C30NE combinatie,maar dat komt mede door het 35mm LPG mengstuk wat de lucht toevoer enorm remt,zonder dat zou ik um wel voor blijven,net als de motor wat begint te trekken remt het LPG stuk de zaak weer enorm af.
Die 3-gang automaat vreet ook een hoop vermogen en die 180pk door Opel maar ook maar 160-165pk van en dat koppel zou ik ook maar een wat minder nemen,op papier een geweldig ding die 30E praktijk laat wat anders zien.
En dat het toerental om te kotsen is..geef ik gelijk groot gelijk in..
3700 toeren met 120km is belachelijk,dat kan ook goed 2300 zijn,en dan loopt het nog lekker soepel.En als goed alternatief is de 24V met automaat een goede keuze gemakkelijke inbouw,goed met brandstof en nog redelijk onderdelen van te krijgen,(op een paar dingen na niet dan).
13 oktober 2010 om 16:01 #17741187Uuh 35mm gasmengstuk? Is dat niet wat kleijn? inlaat is iets van 75mm lijkt mij..
Maar alle auto’s uit die tijd zuipen brandstof en zijn niet vooruit te krijgen dacht ik zo. Kijk naar een mercedes S-klasse van rond 80. Trekken ook niet hard.
Maar om even terug te komen op topic, met een handbak zou een 3.0E toch wel makkelijk zwaar en langdurig kunnen trekken of zijn het in de praktijk zo’n waardeloze motoren dat je hem meteen moet wisselen met jonger of gewoon een ander merk auto kopen?? Mag toch wel hopen dat hij harder trekt dan een 2liter achtklepper OHC..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.