Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Trekgewicht Astra station en 5deurs => caravan trekken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2016 om 14:42 #17275345
Hallo allen,
Het volgende is het geval. Wij zijn aan het kijken naar een caravan. Ding mag een max gewicht hebben van 1700kg.
Nu heb ik een Astra sports Tourer station J, 140 pk. Ik mag volgens opgave maar 1200 kg trekken
De wagen is 20 cm langer dan de 5deurs. 29 kg zwaarder en mag max 46kg meer laden. Een totaal van 75 kg verschil.Verder is er geen enkel verschil met dezelfde editie 5deurs. Alles, werkelijk alles is hetzelfde. Toch mag de 5deurs 1400 kg trekken. 200 kg verschil.
Mijn vraag is dan ook:
Waar zit hem dat verschil in?Nu hebben beide wagens te weinig trekkracht. Ik ga hem dan ook laten chiptunen, Hij krijgt dan 70nm meer, een wezenlijk verschil. Daarna naar het RDW de hellingtest doen.
Hij wordt stilgezet op een 12% helling, auto volgeladen tot max gewicht en een aanhanger met het gewenste trekgewicht en dan moet ie in 5 minuten tijd 5 keer vanuit stilstand wegrijden.8 februari 2016 om 15:30 #18310299.
8 februari 2016 om 15:35 #18310300@BiG_G wrote:
Mijn vraag is dan ook:
Waar zit hem dat verschil in?Het heeft ook met de onderhuidse constructie te maken, niet puur motorvermogen en gewicht.
@BiG_G wrote:Nu hebben beide wagens te weinig trekkracht. Ik ga hem dan ook laten chiptunen, Hij krijgt dan 70nm meer, een wezenlijk verschil. Daarna naar het RDW de hellingtest doen.
Hij wordt stilgezet op een 12% helling, auto volgeladen tot max gewicht en een aanhanger met het gewenste trekgewicht en dan moet ie in 5 minuten tijd 5 keer vanuit stilstand wegrijden.Ben benieuwd of je het daarmee redt…
De 1.6T met 260Nm mag ook “maar” 1500kg trekken
En de 2.0cdti met 400Nm zit op een magere 1300kg :wtfSent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 16:19 #18310301Ja, dat is wat “standaard” mag. Van de fabrikant uit bepaalt. met enorme marges (zo is mij door Opel NL uitgelegd maar verder ook niet een onderbouwde uitleg kon geven).
De onderhuidse constructie: Zelfde chassis….
8 februari 2016 om 16:49 #1831030220cm langer = trekhaak ook 20cm verder naar achter = grotere hefboom = variatie onderhuids constructie?
Enfin…
Laat maar weten hoe het gegaan is…
Ben nieuwschierig of de RDW ook een marge gaat hanteren of dat zij tot aan de uiterste grens gaan rijden.
Als zij na 5x de helling rijden een stinkende, dampende koppeling hebben lijkt me niet dat ze hem goedkeuren namelijk.8 februari 2016 om 16:50 #18310303Doen ze ook een remtest als je daar heen gaat om de kenteken aan te passen? Lijkt me ook niet onbelangrijk…
*EDIT
Lijkt me wel, want je moet ook weer de helling af… :sleeping8 februari 2016 om 17:33 #18310304Waarschijnlijk omdat ze een marge gebruiken voor de remmen handrem, motor koeling en vermogen om veilig mee door de bergen te kunnen.
Je zal de eerste niet zijn die met een combinatie zn remmen verbrand.
Daarnaast zal er misschien ook wel een constructieve reden voor zijn denk aan de stevigheid van het subframe waar de trekhaak in en aan word bevestigd.Misschien lukt het je als je remmen in perfecte staat zijn en vooral je handrem en je koppeling maar als dat niet zo is heb je de eerste 500 euro al weggegooid bij het rdw.
je kan altijd nog een vouwwagen nemen rijd veel goedkoper en veel lichter!
8 februari 2016 om 17:39 #18310305Bron: RDW
Keuring
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig.Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele “metaalmoeheid”.
Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.Kosten
De kosten zijn afhankelijk van het te keuren voertuig en de daartoe benodigde documenten. De keuring vindt plaats op basis van uurloon (125 Euro). Meer informatie hierover kunt u krijgen bij afdeling TTV.8 februari 2016 om 17:42 #18310306Vooral het rode deel is belangrijk, zorg ervoor dat je verzekering op de hoogte is!
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 18:06 #18310307Ben benieuwd wat hier uitkomt.
Maak wat filmpjes van de test.
De vraag blijt”wil je 1700kg achter je Astra berg af”.
Mijn cdti weegt 1570 leeg en de caravan mag max 1360kg hebben.
Met de opties en belading gaat hij daar ook overheen.
Met mijn vorige H 1.6 turbo van rond de 1200 kg leeg reed ik ook met geknepen billen naar beneden.
Omhoog was ik als eerste zeg maar, daarzal jouw gechipte 1.4 ook geen probleem mee hebben verwacht ik.
Succes!8 februari 2016 om 18:11 #18310308@Supermotard wrote:
Maak wat filmpjes van de test.
Zou moeten lukken…
TS mag aan de zijlijn staan terwijl de muppets vd RDW achter het stuur zitten.8 februari 2016 om 18:35 #18310309AnoniemLid sinds:
1 January 1970Weegt zo.n astra zelf ook al 1700 kg dan ?
Anders geef je n hoop geld uit
En krijg je de geplande combinatie nooit legaal de weg opBy the way uurloon van 125 euro klinkt ook niet verkeerd
Jammer dat de werknemers met heel wat minder
Naar huis moeten gaan…8 februari 2016 om 18:38 #18310310Max massa is >2000kg
8 februari 2016 om 18:51 #18310311AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok ben benieuwd of dit dan toch gaat lukken….
Ik krreeg bij de invoer keuring m.n range rover
Al niet op t gewenste trekgewicht………Later via importeur is dat wel gelukt
Toen moest rdw welLeuke was dat die aanpassing gratis was…
Mag nu 3500 kg trekken…8 februari 2016 om 19:07 #18310312@BiG_G wrote:
…
Hij wordt stilgezet op een 12% helling, auto volgeladen tot max gewicht en een aanhanger met het gewenste trekgewicht en dan moet ie in 5 minuten tijd 5 keer vanuit stilstand wegrijden.Dat lijkt me een aardige marteling zegmaar :wtf
8 februari 2016 om 19:36 #183103138 februari 2016 om 19:44 #18310314@BiG_G wrote:
@BiG_G wrote:
Mijn vraag is dan ook:
Waar zit hem dat verschil in?
@KRSA2000
Norm voor trekhaak is 75kg. Die komt overeen met de caravan die we willen trekken.De caravan kan 1700kg zijn in totaal. Wil niet zeggen dat ie dat is. Leeg gewicht is 1150
???? :wtf
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 21:22 #18310315Ook al krijg je de auto op 1400kg aanhanger op kenteken mag je de aanhanger met 1700kg maximum massa niet rijden
Ben je in bezit van je B-E rijbewijs?
8 februari 2016 om 21:30 #18310316@Jones Newton wrote:
Ook al krijg je de auto op 1400kg aanhanger op kenteken mag je de aanhanger met 1700kg maximum massa niet rijden
Ben je in bezit van je B-E rijbewijs?
Ik snap ff niet wat je bedoelt…
Kan je het iets anders uitleggen/verwoorden?Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 21:33 #18310317De caravan mag maximaal 1700kg wegen dus de auto moet ook 1700kg kunnen trekken. Maximum gewicht aanhanger op type plaatje moet overeen komen met maximum trek gewicht van het trekkend voertuig
8 februari 2016 om 21:50 #18310318Dat klopt niet…
Het gaat om het werkelijk gewicht niet het max. gewicht.
Als ik mn aanhanger/caravan niet tot de max laadt, maar alleen tot zeg maar 1450kg. Hoeft mn trekgewicht maar 1450kg te zijn.
Zoek het maar op!
Als je het tegendeel vindt mag je het posten…Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 22:15 #18310319AnoniemLid sinds:
1 January 1970@KRSA2000 wrote:
Dat klopt niet…
Het gaat om het werkelijk gewicht niet het max. gewicht.
Als ik mn aanhanger/caravan niet tot de max laadt, maar alleen tot zeg maar 1450kg. Hoeft mn trekgewicht maar 1450kg te zijn.
Zoek het maar op!
Als je het tegendeel vindt mag je het posten…Sent from my SM-P900 using Tapatalk
Dit werkt.toch alleen als je BE rijbewijs hebt?
Met alleen b kom je der volgens mij nieg mee weg….Wel kun je vrij simpel t max gewicht van aanhanger / caravan terug laten zetten….
8 februari 2016 om 22:21 #18310320Stimmt… maar ik ga er vanuit dat de TS een BE rijbewijs heeft.
Anders had hij deze topic niet gestart.
(Dat hoop ik tenminste)En het gaat ook om wat de auto mag trekken, niet wie achter het stuur zit ;)
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 22:46 #18310321Als ik mijn auto tot maximaal laat keuren weegt de Combinatie gewoon 3990kg.
Ik kom er nu al goed mee weg, zelfs met een combigewicht van 4300kg gaat het best, al beste afstanden mee getrokken.Ik ben wel benieuwd naar dat omkeuren.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 februari 2016 om 22:53 #18310322Ik verheug me ook op het film materiaal! ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.