Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Transponderchip in sleutel
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 maart 2021om 20:17 door liviu2004.
-
AuteurBerichten
-
28 februari 2021 om 22:21 #18411019
Een week geleden sloeg de motor van mijn Astra-G tijdens het rijden spontaan af. Starten lukte niet, de startmotor liep wel, maar de motor sloeg aanvankelijk niet aan, pas na een uur lang proberen sloeg de motor uiteindelijk weer aan (wegenwacht inmiddels gebeld). Daarna de auto naar garage gebracht en laten uitlezen. Dacht zelf aan krukas- of nokkenassensor, maar bij uitlezen van de OBD poort in garage bleek er alleen een melding te zijn van communicatiefout tussen sleutel en startonderbreking. Volgens garage mogelijk fout in sleutelchip met advies een andere sleutel te gebruiken. Echter een paar dagen later met een andere sleutel weer hetzelfde probleem, weer motor afgeslagen tijdens het rijden. Garage denkt nu dat er mogelijk een probleem is met de spoel rond het contactslot dat de transponder in de sleutel moet activeren. Mijn eerste vraag is: kan de startmotor bij een defecte transponder/startonderbreker (of met een sleutel zonder transponder) toch worden gestart? Mijn tweede vraag is: stel dat er een probleem met de transponder(chip)/startonderbreker is, kan de motor daardoor tijdens het rijden spontaan uitvallen?
1 maart 2021 om 16:29 #18411041Heb zelf ook een Astra G.
Knippert het steeksleutel icoontje wanneer je de auto weer probeert te starten?
Dan is het inderdaad een sleutel probleem. (Kan idd spoel zijn)
Volgens mij wordt het knap lastig om de auto te starten zonder alles om te zeilen, dan moet je de computer vertellen om dit niet te doen, weet niet precies hoe dit werkt overigens.
Ik had een kennis met een G die de chip uit de sleutel had gehaald en gelijmd tegen de spoel aan had en toen gewoon weer door kon.
Als de sleutel eenmaal herkent wordt tijdens het starten, mag de motor hierna niet uitvallen.
Dit weet ik uit ervaring, mijn sleutel was kapot en hield de chip bij de spoel totdat ie herkent werd, weggelegd en toen gewoon met een normale sleutel een paar honderd kilometer gereden op de duitse autobahn.Mocht dit niet zo zijn, en er wordt geen andere melding aangegeven, dan ga ik denken aan bijvoorbeeld een brandstofpomp of een verstopt filter.
Persoonlijk zou ik alle codes wissen (wel onthouden en opschrijven wat ie aangeeft) en dan zal de code weer terugkomen als het weer gebeurt.
Dit zeg ik omdat ik een nieuw kontaktslot heb gemonteerd en toen ie dit ook aangaf terwijl ik niets met de chip had gedaan.Overigens zou ik erover nadenken om een goedkope OBD reader aan te schaffen, niet om nu werk van garages af te pakken maar voor elke keer dit soort dingen uit te lezen en testen is dit ideaal.
1 maart 2021 om 19:19 #18411053Uitval tijdens rijden komt meestal niet door de chip, maar defecte ecu of slechte massa ergens.
2 maart 2021 om 14:00 #18411089Als het klopt wat Venturas zegt, namelijk dat het checken en herkennen van de sleutel met chip alleen gebeurt tijdens het starten, dan kan mijn probleem niet zijn veroorzaakt door een defect in de sleutel of spoel, want de motor valt uit tijdens het rijden, niet bij het starten. Ik weet niet meer of het sleutelicoontje op dat moment is gaan knipperen. ECU kan natuurlijk wel defect of onbetrouwbaar zijn.
2 maart 2021 om 20:17 #18411122Ecu, kan, krukassensor, brandstofpomp/filter, +15 rail relay, etc.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.