Transmissie olie opel astra h

Forumindex Forums Modellen Astra Transmissie olie opel astra h

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273942
    Arnew
      Lid sinds:
      12 July 2015

      Hallo :)

      Ik heb recent een opel astra h gekocht (tweedehands) en op het keuringsverslag stond dat mijn transmissie zweet. Dit is normaal gezien niet zo erg omdat het niet zoveel olie verliest maar nu wou ik het eens controleren of er genoeg inzat dus moest je de controleplug of moer(hoe je het wil noemen) losdraaien. Als er niets uitloopt is het teweinig en als er echt uitstroomt is er teveel dus het moet druppen.
      Ik doe dit met mijne auto en het stroomt er echt uit…
      Komt dat omdat mijn auto maar 50000 km heeft of is dit normaal?

      Alvast bedankt voor de hulp :)

      #18299688
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Mag zeker geen olie lekken. Kan zijn dat een keerring niet best meer is.
        Ga even uit van mijn auto (vectra c) met een F40 6 bak. Daar is de olie nie te pijlen. Enkel door de olie af te tappen kan men zien of er voldoende in zit

        #18299689
        Arnew
          Lid sinds:
          12 July 2015

          Ik heb deze ook afgetapt zoals u zegt en het stroomde er uit. Normaal moet dit druppen…
          Kan het zijn dat ze in de fabriek er al teveel in doen voor de zekerheid? Of is dit raar?

          #18299690
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Olie is redelijk dun.
            Af fabriek doen ze er echt niet te veel in.
            Weet niet hoeveel olie er in jou transmissie gaat

            Maakt wel veel schil of je de olie aftapt in koude of warme toestand

            #18299691
            Arnew
              Lid sinds:
              12 July 2015

              De olie was koud en ik weet zelf ook niet hoeveel er in gaat…
              Maar kan het zijn dat er door teveel olie je transmissie kan lekken? Ik heb dat eens gehoord als je ergens teveel olie in doet dat de afdichting kan stuk gaan of is dit een leugen?

              #18299692
              littlebird
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 February 2015

                Kan zeer zeker gebeuren. Door teveel olie kan er meer druk op je lagers en keerringen komen te staan. Tenminste in een motorblok. Of dit in de versnellingsbak zo is weet ik niet zeker. Maar als deze zweet is het niet best. Ongeacht of er teveel of te weinig in zit. Eenmaal een lekkage blijft een lekkage. Dus die moet je eerst verhelpen voordat je hem weer afvult met juiste hoeveelheid olie.

                Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

                #18299693
                rinus747
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 May 2010

                  Hier is al mijn ervaring met transmissie olie:

                  Uit veiligheid ten eerste dit: Is de olie mooi helder? Als hij bijna zwart is dan kijk je waarschijnlijk naar het verkeerde olie ;)

                  Verder moet de wagen mooi horizontaal staan op het moment dat je kijkt hoeveel transmissie olie er in zit. Als ik bij mijn Zafira de plug er uit draai en het linker wiel opkrik dan begint de olie er uit te stromen. Dat is tegen je verwachting omdat de plug zelf zich heel dicht bij het wiel bevind, maar het is waar! Door dat kantelen loopt een ruimte hoog in de versnellingsbak leeg, waardoor het peil onderin stijgt. Mijn manier van controleren op mijn oprit is: 1) Meet ashoogte 2) krik links voor op tot het wiel NET van de grond los is (niet te veel dus) 3) verwijder wiel 4) laat de as weer zakken tot de oorspronkelijke hoogte zodat alles weer horizontaal staat 5) draai de peil-dop los. Doordat het wiel weg is heb je nu goed toegang.

                  Op een brug gaat dat allemaal eenvoudiger en nauwkeuriger, omdat zijwaards kantelen het peil onderin de bak beinvloed!

                  Verder staat in mijn handboek dat het peil 5mm onder het gat moet staan, maar om zaken simpel te houden vul ik bij tot het net overloopt.

                  Als er transmissie olie weg “zweet” is het goed de zaak eens schoon te maken en te kijken waar het vandaan komt.
                  – Als het onder een afdek deksel uit komt kun je eventueel de pakking vervangen, maar erg is dat soort zweten niet.
                  – Als het langs de assen komt heb je nieuwe keerringen nodig. Je kunt maar beter niet wachten tot het er uit gutst of totdat je oprit helemaal is ondergedruppeld. Het is niet zo’n heel ingewikkelde reparatie.
                  – Als het bij de koppelingsschijf naar buiten komt dan is er in het inwendige een nieuwe keerring nodig. Dat kun je eventueel uitstellen tot je groot onderhoud nodig hebt als een nieuwe koppelingsschijf en aandruklager of zo. Het is namelijk nogal moeilijk om er bij te komen, en wordt dus een dure vervanging. Als je met caravan de Alpen in moet zou ik echter niet wachten! De olie kan als je pech hebt op de koppelingsschijf terecht komen.

                  Verder kan ik me voorstellen dat het lek “best wel groot is” en dat een vorige eigenaar of de garage er extra transmissieolie in heeft gegooid zodat er wat marge is om te lekken (en te zakken). Houdt het niveau dan maar goed in de gate!

                  Probeer verder het geluid van jouw motor goed in je geheugen op te slaan. Als het peil te ernstig zakt kun je dat horen omdat je de tanden van de versnellingsbak begint te horen. Dat is niet zo best! Toen ik een keer in een best wel lekke auto op vakantie moest had ik een flesje transmissie olie bij. Ik heb toen onderweg 2x een beetje (300ml) bijgevuld tot het geluid weer weg was. Bijvullen is veel makkelijker dan kijken hoe hoog het peil staat. Overdrijven in “blind bijvullen” kan verkeerd aflopen dus doe het met mate. Van te veel olie kunnen afdichtringen kapot gedrukt worden omdat de druk te hoog op loopt.

                  Succes, Rinus

                  #18299694
                  Arnew
                    Lid sinds:
                    12 July 2015

                    Merci voor de info!
                    Ik heb mijn auto ook terug naar beneden gezet op ashoogte maar niet ver genoeg, dus hij stond nog scheef denk ik :)
                    Volgende week ga ik een onderhoudsbeurt doen en ga ik alles ook eens kuisen, dan zie ik van waar het komt.
                    Bedankt voor de antwoorden!

                    #18299695
                    Arnew
                      Lid sinds:
                      12 July 2015

                      Vandaag nog eens gecontroleerd en op de goede manier. Er zat nog teveel in maar het was maar een 250ml teveel… Ik heb dus wat er teveel was eruit gedaan en vervolgens een stop lek product voor een manuele versnellingsbak ingedaan voor het lek (versnellingsbak is ook schoon gemaakt :D)
                      Met de man van de autoparts winkel gepraat en die zei dat het zou moeten helpen, hij had ook een opel met een zwetende versnellingsbak…
                      Hopelijk is nu alles opgelost.

                      Ps: de transmissieolie is nog helder rood ;)

                      #18299696
                      littlebird
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 February 2015

                        Oei de stopleak ben ik geen fan van. Die verstopt ook kanaaltjes die niet dicht moeten zitten. Nieuwe pakking of keerring geeft mijn voorkeur meestal.
                        Maar laat over tijdje maar weten hoe het uitpakt.

                        Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

                        #18299697
                        Arnew
                          Lid sinds:
                          12 July 2015

                          Het is wel van een goed merk maar ik laat geen nieuwe pakking zetten omdat iemand uit de garage zei dat het nog niet zo erg is.
                          Ik hou jullie op de hoogte!

                          #18299698
                          Arnew
                            Lid sinds:
                            12 July 2015

                            Mijn lek is gestopt en mijn versnellingsbak schakelt een beetje soepeler :) komt waarschijnlijk omdat er een additief in de stopleak zat.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.