Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Trage Vectra 1.7TD
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2012 om 12:05 #18039120
1op20 haal ik ook wel.. ligt aan me voet en aan het verkeer op de weg.
Maar voor mij is die zuinig genoeg af en toe op zijn staartje.
13 oktober 2013 om 17:35 #18039121Hallo!
Om maar eens terug te komen op mijn trage vectra.
Heb ondertussen een Turbodruk meter aangeschaft, en een manuele boost controller.
De drukmeter is al ingebouwd, en zal deze week eens de boost controller monteren.Maar….. Die roetschroef,
Is dat perse nodig als ik de Turbodruk wil opvoeren ?
Zit die schroef onder een plastic beschermkap, of een metalen ?Wat is ook een veilige druk voor de turbo ?
En de roetschroef, hoever draaien we die in ? (wil geen rookmonster)Mvg.
13 oktober 2013 om 20:20 #18039122Exacte waardes kan ik je niet geven maar weet wel dat je ver kunt gaan met deze motoren. Heb hem zelf in een Corsa b gehad. Heb daar bijna 300dkm op 1,5 bar gereden. Pomp aangepast, compleet open uitlaat, ligt vliegwiel, HKS dumpvalve (just for fun :thumb ) Had ruim 110pk op 1,4 bar :D Toen de motor in totaal 580dkm had gelopen is er een drijfstanglager uitgelopen maar voor die tijd is de motor nog nooit open geweest.
Mocht jij of andere hier nog onderdelen willen hebben voor een X17DT dan kun je me altijd mailen. Heb 3 blokken in onderdelen en nog een set geteste complete verstuivers.
14 oktober 2013 om 10:03 #18039123Ja, heb de 1.5TD zus van deze motor 1.5TD, met deze draai ik nu op 1,2Bar turbodruk, Roetstop kwartslag ingedraait, Rookt lekker, maar zeker niet overdreven, maar trekt dan ook erg lekker lekker.
Op de bak doet deze 87,7pk op de wielen (ongeveer 100pk op de Krukas volgend berekening) en 180Nm.
1 op 20 halen doet ie nog prima..
Dus effe Specs op een rijtje:
Auto: Corsa-B 1.5TD Sport 1999
km stand: nu 304.500
Motor: X15DT (isuzu 1.5 8V diesel, met inimini turbotje van IHI, en GEEN intercooler)
Job Done: Plunjer begrens ring verwijderd, Bleedvalve geplaatst, Turbodrukmeter geplaatstWaarden:
Vermogen:
Standaard: 67pk – bij 4600 toeren fabrieks opgegeven
na aanpassing: 87,7pk bij 4224toerenKoppel:
Standaard: 132Nm bij 2600 toeren fabrieks opgegeven
na aanpassing: 179,8 bij 3021 toerenPrestaties:
0-100 standaard: 14 seconden fabrieks opgegeven
0-100 na aanpassing: 9,5 seconden
top standaard: 165km/u fabrieks opgegeven
top na aanpassing: 195km/u
Verbruik gemiddeld opgegeven: 1 op 18,5 fabrieks opgegeven
Verbruik gemiddeld na aanpassing: 1 op 17,5 (inclusief spelen uiteraard)
op de lange rit 1 op 20 goed te halen..zie mijn topic: viewtopic.php?f=8&t=177738
Willem
14 oktober 2013 om 18:48 #18039124Klinkt goed Willem.. heb helaas geen corsa meer maar wel hele goede tijden mee gehad.. leuke motor om mee te spelen en een X15DT kun je makkelijk vervangen door X17DT. Lichtvliegwiel en motorsteun van X17D (combo) en F13 bakkie erachter en knallen maar..
14 oktober 2013 om 19:23 #18039125Ik weet, we hadden er een met een (Bug-Killer) X17DT in een corsa-B met een Vliegwiel van een Corsa-B X15D(T) / X17D erop, en een LLaannggee F17 erachter.. 1,7bar en knallen maar.
heb ermee mogen rijden, die ging echt als Vergif.. als je bedenk dat de mijn al 9,5 naar de 100 doet, wat hij dan doet met Dik 125pk.
Misschien in de Toekomst, maar houd liever nog mijn 1.5TD, ivm de motor nog ERRUG fijn loopt, en nagenoeg geen spetter olie verbrand. (doet alleen lekken, zoals dat hoort bij een Isuzu diesel)
Willem
17 oktober 2013 om 18:55 #18039126Hallo!
Vandaag mijn nieuwe Boost Controller ingebouwd.
Maar ik kom maar niet boven de 1bar… Hoor hem ook wat fluiten, dus even kijken of ik nergens druk lek…
Turbo spoolt wel lekker snel op nu, en is zeker wat sneller.
ff filmpje proberen online te zetten.Groetjes Danny.
17 oktober 2013 om 22:35 #18039127Denk je Boostcontroller niet genoeg druk kwijt kan op een of andere manier, op de foto lijkten de pijpjes ook knap klein.
Bij mijne stond ook al bij, Boost Controller, Grote pijpjes.
een beetje 1.7TDS moet makkleijk de 1,7 bar kunnen halen..
Willem
17 oktober 2013 om 22:53 #18039128Daar lijkt het wel op Wim.. In goede staat kon ik zelfs pieken tot bijna 2 bar…
Wat doet die als je de actuator slang er helemaal af laat? komt die dan wel hoger, ligt het in ieder geval aan je boost controller.
Als het dan nog niet lukt kan het ook aan de turbo zelf liggen. Heb in der tijd 2x mijn turbo moeten vervangen. Daarbij is een goede luchtaanvoer van zowel het luchtfilter als de uitlaatgassen erg belangrijk om te kunnen opspoelen.
17 oktober 2013 om 22:59 #18039129Ik rijdt met alles standaard, alleen een pijpje verwijderd uit de luchtfilterbak, weet niet of de Vec-B dat ook zo heeft.
nog steeds met een 45mm uitlaat van voor tot achter, en standaard luchtfilterbak, nog steeds een kukrdroge inimini turbootje van IHI en zonder intercooler.
Ik draai niet om zijn max. om de onderdelen en motor wat te sparen..Willem
18 oktober 2013 om 11:23 #18039130Mijn vectra is ook nog standaard, Pijpje uit luchtfilterbox had ik al eens verwijderd.
Uitlaat is ook standaard, 3 weken geleden alleen vervangen, vanaf de kat.Heb een open luchtfilter gekocht gister, maar moet nog gemonteerd worden.
Net even gekeken, maar kan niet meteen een lek vinden.
Een kameraad heeft dezelfde boost controller gehad op een Subaru, en daar werkte het ook prima. Dus zal toch niet aan de boost controller liggen ? ..Is er misschien iemand die in de buurt woont,(Woon zelf in limburg, belgie) en eens zin heeft om mee te kijken met mijn projectje ? Want vindt het zeer irritant dat ik het niet werkende krijg.
Groetjes Danny.
18 oktober 2013 om 11:34 #18039131Wil je altijd wel mee helpen maar heb je nog geprobeert wat de turbodruk is zonder te de slang aan te sluiten op de actuator?
18 oktober 2013 om 12:20 #18039132Ja, ook dan kom ik niet boven de 1 bar uit.
Wel valt me dit al een tijdje op..
https://www.dropbox.com/s/vmmqhuabycqbix9/2013-10-18-028.jpgCookie, zou super zijn als we samen eens naar mijn Vectra’tje kunnen kijken ;)
Nog het filmpje van gisteravond.
[youtube:hl1k3k31]http://www.youtube.com/watch?v=Aohpznh_SqQ[/youtube:hl1k3k31]18 oktober 2013 om 14:05 #18039133Hmm dat is vreemd.. moet zonder sturing makkelijk richting de 2 bar oplopen. Kun je een foto van je turbo plaatsen.. ben even benieuwd welke erop zit.
De olie lekkage kan van je carterontluchtingsslang, aansluiting luchtbuis op inlaatspruitstuk (onderzijde), kleppendekselpakking.. beetje moeilijk te zien op enkel deze foto.
18 oktober 2013 om 15:42 #18039134Toch een kapotte pakking gevonden :
https://www.dropbox.com/s/tnfahkrz7gr6per/2013-10-18-035_1.jpg
Denk dat ik daar ook mijn druk verlies!?
Waar zou ik een nieuw pakkingset vinden ?
Groetjes.
18 oktober 2013 om 15:56 #18039135Voel je de lucht daar echt tussenuit drukken? Is namelijk een pakking die niet snel defect gaat. Volgens mij zelfs een stalen Pakking.
Om die pakking te vervangen heb je enkel die pakking en de inlaatbuis pakking nodig. Deze zou ik gewoon origineel bij Opel halen. Dat zijn de kosten niet.
Hij moet wel erg kapot zijn wil daar alle druk verloren gaan waardoor je slechts 1 bar maakt.
18 oktober 2013 om 16:57 #18039136Zal eerst eens de pakking vervangen.
Ook gemaild voor de boost controller, komt een nieuwe voor.Zal me weer melden als het gelukt is ;)
18 oktober 2013 om 17:43 #18039137Het probleem zal niet in je boost controller zitten. Het enigste wat die doet is zorgen dat er minder druk naar de actuator (waste gate) gaat waardoor de turbo een hogere druk kan opbouwen. Als je de slang zoals vermeld in eerdere post er helemaal afhaalt wordt deze helemaal niet meer aangestuurd en zal de turbo zin maximale druk opbouwen. Dit had bij jou dus geen enkel resultaat dus het probleem zit hem in de aanvoer (luchtinlaat of uitlaatgassen), lekkage inlaatsysteem of in de turbo zelfs.
ps klopt je turbometer wel??
18 oktober 2013 om 18:09 #1803913819 oktober 2013 om 16:40 #18039139hoor je m sissen als je gasgeeft in de motorruimte???
Als die vette meuk uit je inlaat komt zal de turbo ver heen zijn in ieder geval.
Mijn Turboslang is mooi schoon nog.
Willem
19 oktober 2013 om 19:46 #18039140@wim-v6 wrote:
hoor je m sissen als je gasgeeft in de motorruimte???
WillemJup, als ik er een sigaret boven hou, blaast ie de aspunt ervan af als ik wat gas geef.
Zou het zo erg zijn met de Turbo ? Verder spoolt ie normaal en lekker op.
Verder geen indicatie dat er met de turbo wat mis is.Ook geen olieverbruik.
Grtz
19 oktober 2013 om 20:35 #18039141Okeej, Ja mijn inlaat is wel schoner, heb ook een Keidroge turbo…
Zorg eerst maar eens voor een Dichte Inlaat.
Controleer evt ook de Intercooler op lekkage
19 oktober 2013 om 23:14 #18039142Ga ik me deze week maar eens mee bezig houden ;)
20 oktober 2013 om 09:54 #18039143Jup, als ik er een sigaret boven hou, blaast ie de aspunt ervan af als ik wat gas geef.
Als je de sigaret boven het inlaat kanaal houd wordt deze omhoog of richting de kleppendeksel geblazen?
Olie kan ook via de carterontluchting meegezogen worden door de turbo en uiteindelijk via een lek naar buiten komen. Dit hoeft niet perse van de turbo afkomen.
Controleer het oliepeil en ook of de motor veel overdruk heeft. Om alles uit te sluiten de turboslangen reinigen en de carterontluchting van de aanzuigbuis loskoppelen en de carterontluchting via een catch-can laten lopen. Die ontluchting geeft alleen maar vervuiling door olie in de motor/verbranding.
21 oktober 2013 om 11:00 #18039144@C00kie wrote:
Jup, als ik er een sigaret boven hou, blaast ie de aspunt ervan af als ik wat gas geef.
Als je de sigaret boven het inlaat kanaal houd wordt deze omhoog of richting de kleppendeksel geblazen?
Wordt omhoog geblazen dan.
Vanmorgen de pakkingen besteld, Kan ze woensdag ophalen.
Even kijken dat ik deze week even bij mijn opa in de garage eraan kan werken.Groetjes,
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.