Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Traction Control schakelt zichzelf uit door Dumpvalve… Rar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 oktober 2009 om 14:55 #17213283
Paar dagen geleden HKS SSQV dumpvalve gemonteerd…
Meteen merkte ik al dat het TC lampje na enige tijd rijden optrekken begon te branden, en ik het niet meer uit kreeg.
Systeem schakelt zichzelf uit en kan het niet meer aanzetten dmv knop in middenconsole.Oude dv op de turbo is afgesloten, dat wil zeggen, met een boutje wordt het membraan in zn zitting gedrukt, en kan niet meer open.
De slang die naar de oude dv is afgedopt.Had ik deze slang naar de nieuwe DV moeten leiden?
Tips iemand??!!
Ik wil van de winter niet zonder TC rijden!
20 oktober 2009 om 15:01 #17539430normaal doe je de slang die op je originele omloop ventiel zit op de DV…
waar waar heb jij die nu vandaan dan?
20 oktober 2009 om 17:40 #17539431Als het goed is moet dit geen storingen geven , althans ik heb daar geen last van.
Ik trek het signaal direct achter het gasklephuis vandaan voor de Baileys bov en heb alle slangen behalve degene die naar de electriche klep gaat , die heb ik electrisch aangesloten gelaten (zo denkt de comp. dat ie nog wat doet) en de uitgaande vacuumaansluiting afgedopt en al de slangen en het vacuumreservior zijn uit het systeem gehaald.
Dit ruimde lekker op en heeft tot op heden geen storingen laten zien.
Ook is het vacuumsignaal sterker waar het nu zit (achter de gasklep)
Als je de leiding gebruikt voor je bov van het orginele omloopventiel schijnt dit het lucht/brandstofmengsel ongunstig te beinvloeden je motor kan er met een te arm mengsel van gaan lopen en kan ook het traction control lampje:mad: gaan branden (kijk bij Courtenay die geven ook aan dat het beter is om vacuum te trekken van het punt v/d brandstofdrukregelaar , ook melden ze dat ze het orginele omloopventiel werkend laten trouwens)
Jammer dat je zo ver weg zit anders mag je rustig een keer bij mij in de garage komen kijken hoe het bij mij zit.
Ik zou zeggen lees de Courtenay of EDS aanwijzing hierover dan zit je zeker “safe”.
Succes Marcel21 oktober 2009 om 11:18 #17539432Deze handleiding bedoel je?
Als ik het goed begrijp maken ze gewoon een T verbinding op de bestaande stuurleiding naar de originele DV. En laten ze de rest ongemoeid.
En van Courtenay:
These engines work as above, with one major difference. The boost – vacuum trigger pipe is run through a vacuum storage capsule, and a solenoid that is triggered by the engine ECU.
There are switches on the pedals so the ECU knows when you de-clutch and trips the solenoid to create the vacuum quicker to the original equipment recirculation dump valve built into the side of the turbo.
This vacuum solenoid arrangement is also used on part throttle to regulate the air mass to the engine, i.e. when the turbo is trying to make boost due to its small size but the load demands and throttle angle do not require boost, it opens and shuts the factory re-circ valve to regulate boost improving drivability, kind of like a secondary throttle.
This is the source of the trouble. If you use this trigger source (i.e. from the original vacuum storage) for the aftermarket dump valve it will pulse the new valve on part throttle, the previously metered air is then released into the engine bay and will cause driveability issues on the fuelling. In some circumstances the car will also go lean, in this situation the TC (traction control) light can come on.The Fix
The cure is to give the aftermarket dump valve its signal from a true non interrupted vacuum source; we recommend the fuel pressure regulator (see picture below). For further mproved driveability, it is possible to leave the original equipment valve still working so the engine management can regulate, control and pulse this valve. However the aftermarket valve will operate slightly quieter.21 oktober 2009 om 11:30 #17539433Ik heb het hele spulletje ook zo aangesloten als in die handleiding van EDS gewoon een T-stuk vlakbij je brandstofdrukregelaar en de rest 100% origineel gelaten.
Ik heb ook geprobeerd de originele af te doppen maar dat gaf bij mij juist problemen (ik weet niet of dat ook met de TC was… dat zal best wel eens kunnnen want volgens mij was het geen motorstoring)
Zoals ze bij Courtney ook zeggen laat het gewoon origineel en dan heb je geen problemen… ze hebben mij op cursus hier ook voor gewaarschuwd voor die omloopklep deze turbo heeft een dumpvalve en een omloop en juist dat gaat problemen geven.
21 oktober 2009 om 11:36 #17539434Misschien dus beter om de originele weer aan te sluiten en verder ongemoeid te laten om software niet in de war te brengen.
Geen zin in vage problemen en arm mengsel etc.. :S
21 oktober 2009 om 11:42 #17539435origineel gepost door Baas J.
Misschien dus beter om de originele weer aan te sluiten en verder ongemoeid te laten om software niet in de war te brengen.Geen zin in vage problemen en arm mengsel etc.. :S
Heb ik ook gedaan en het werkt gewoon perfect, ik heb een Bailys bov en met zeggen dat je hem goed hoort (is pas na een aantal (duizend) km echt luider geworden)
21 oktober 2009 om 11:56 #17539436Ik zie net dat een LEH turbo nog maar 495pond kost… omgerekend 549 euro :o
En toch claimen ze weer dat er geen remap nodig is als je m op je z20let zet…volgens mij moet dat wel!
21 oktober 2009 om 12:57 #17539437Als je een Leh turbo erop zet moet je hem wel laten remappen
21 oktober 2009 om 13:09 #17539438ja..d8 ik dus ook…
21 oktober 2009 om 17:20 #17539439Ah , je hebt de gegevens gevonden van de in mijn ogen betrouwbare Opeltuners.
Ik heb zelf met een andere bov ook wat van dat soort problemen gehad en dat lag aan de zwakkere veer die in de bov zat , nadat ik deze omgeruild had voor 1 met een sterkere veer was het probleempje weg.
Al heb ik nogmaals geen probleem nadat ik de bov op mijn eigen manier aangesloten had.
Het geeft wat meer geluid en de bov wordt directer aangestuurd.
Maar met de kennis die EDS en Courtenay inmiddels hebben opgebouwd valt natuurlijk niet mee te spotten.
Over de LEH turbo : die heb ik bij EDS vandaan en mijn comp. en werd daar gratis aangepast voor , incl. de prijs v/d turbo.
ps. wie levert je 70 mm uitlaat?
M vr gr Marcel.21 oktober 2009 om 19:27 #17539440Maak ik zelf…ik wacht nog steeds op mn flenzen… en dan kan ik beginnen…
16 januari 2013 om 08:50 #17539441Heb nu hetzelfde probleem. Heb de oude dumpvalve op de turbo dmv een boutje geblokkeerd/afgesloten. Slangetje die hierop aangesloten was heb ik aangesloten op een collins dumpvalve. Gisteren toen ik 100/120 op de snelweg reed ging ook het traction control lampje aan en niet meer uit. Kon ook geen gas meer geven en moest langs de kant om hem opnieuw te starten. Met optrekken heb ik er tot nu toe geen last van gehad.
Hoe heb je dit probleem opgelost baas J.? handleiding van courtenay gevolgt of…?
16 januari 2013 om 19:42 #17539442Gewoon lekker originele dumpvalve gebruiken. Die is prima.
16 januari 2013 om 20:32 #17539443Had dit probleem ook na het af doppen, met een forge plate, van de orginele dv.
Had een schroef in de loze vacuüm slang gedraait.Daarna de overbodige vacuüm slang aangesloten op bailley dv en het was over.
Eigenlijks hetzelfde als astracoupeturbo.
Misschien dicht het boutje bij astracoupeturbo niet goed af.16 januari 2013 om 20:55 #17539444Vacuum ( bcs bypas ) MOD schijnt goed te werken , heb ik gelezen op Uk forum .
17 januari 2013 om 08:22 #17539445@belgium turbo wrote:
Vacuum ( bcs bypas ) MOD schijnt goed te werken , heb ik gelezen op Uk forum .
Is dat wel verstandig? ??
17 januari 2013 om 20:45 #17539446Of het kwaad kan weet ik niet :???: heb ze nog niet horen klagen .
Schijnt dat de motor er feller door reageert en dat de boost in 1ste en 2de versnelling hoger zou moeten zijn .
Of het nadelen voor je blok heeft weet ik echt niet ;)20 januari 2013 om 11:52 #17539447Heb het geprobeerd.
Voel geen verschil. Hij is zowiezo al snel haha.Krijg nu rond de 180 dat hij TC uitschakelt.
Maar verder bij min 4 gaat hij als een beest heerlijk die koude lucht.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.