Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Toerenval
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2009 om 14:49 #17483170
origineel gepost door Miruni
Eerst ff kijken of de gasklep helemaal terug komt tegen het kleine aanslagboutje.
(zit normaal een klein beetje gele verf op het boutje).
Ja, komt er tegenaanDaarna gasklep schakelaar doormeten.
Dus stekker eraf trekken en op de pinnen meten of deze sluit wanneer gasklep dichtstaat.
Ja, kontakt gaat dicht, net voor het sluiten vd gasklep
Spanning op de kontrasteker is 4,9VJe kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.
Steker eraf, tt gaat dan omhoog (!) van 1020 naar 1150 rpm, warm
foutkode 57De stationairewaardes welke de ECU aanneemt zijn koelvloeistoftemp. afhankelijk.
Een beetje afhankelijk v/d ECU software maar vanaf zo’n 60 Grd. zit ie op 840 Toeren.
Hij gaat pas op deze map lopen op het moment dat de gasklep volledig is
gesloten en zo in de gasklepschakelaar het kontaktje voor stationaire wordt gesloten.
Die 850 toeren lukt dus nog niet terwijl de ECU wel het sluiten vd gasklepschak ziet“dan blijft hij op de deellast map lopen.
Dit betekent meer ontsteking en meer brandstof waardoor hij blijft naijlen.
Je zult ook zien dat ie door de vroegere ontsteking harder stationaire blijft lopen.”
Bij toerenterugval van bv 3000 naar 1120 is er geen verschil in ontsteektijdstip (stroboscoop), maar dat is misschien normaal. Immers de door jou genoemde 840 rpm ligt daar nog ver onderEventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.
Je kunt dan ook meteen de koelvloeistoftemp. checken.
Dus dan toch maar aan de Tech1?Succes,
Rudy6 augustus 2009 om 15:00 #17483171Je kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doetSteker eraf, bij mijn warme motor ging die omhoog naar 2000 toeren?
gr frenk30 november 2009 om 15:54 #17483172beste allemaal:
ik ben erachter gekomen, dat als de auto stationair loopt die de slang van de lexmaul naar de stappenmotor hellmaal dicht knijpt? is dit normaal?
ik heb daar wel een wat langere slang opgezet,
normaal is dat maar een kort stukje zodat de stappen motor bijna tegen de lexmaul aan sluit, en dan is dat dus niet te zien.
maar meschien heeft er nog iemand ook een langere slang op, en kan die meschien kijken of dat normaal is?doet die dat niet dan weet ik genoeg. dan denk ik dat die ergens valse lucht krijgt.
alvast bedankt:thumbup
30 november 2009 om 16:20 #17483173ik heb nog nooit gezien dat een slang samengeknepen word door het vacuum van de motor…
en bij mij zit er ook een langere op als normaal…of jou slang is niet geschikt als vacuumslang, en trekt daardoor samen
1 december 2009 om 20:21 #17483174dat zou goed kunnen, dan probeer ik het eens met een andere slang.
8 april 2010 om 15:48 #17483175En heeft t nog geholpen? K heb ook een lexmaul inlaat met t zelfde probleem:thumbdown
origineel gepost door frenkie
beste allemaal:ik ben erachter gekomen, dat als de auto stationair loopt die de slang van de lexmaul naar de stappenmotor hellmaal dicht knijpt? is dit normaal?
ik heb daar wel een wat langere slang opgezet,
normaal is dat maar een kort stukje zodat de stappen motor bijna tegen de lexmaul aan sluit, en dan is dat dus niet te zien.
maar meschien heeft er nog iemand ook een langere slang op, en kan die meschien kijken of dat normaal is?doet die dat niet dan weet ik genoeg. dan denk ik dat die ergens valse lucht krijgt.
alvast bedankt:thumbup
8 april 2010 om 21:01 #17483176origineel gepost door Febe
origineel gepost door Miruni
Je kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.Eventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.(Das hele mooie info Rudy, zal ik goed onthouden.)
Maar de klacht was: “zakt maar langzaam terug naar stationair, zowel bij stilstand als bij langzaam schakelen.
Kan wel 1,5 tot 2 sec duren.”Snel op-schakelen gaar dus altijd met een rukje omdat het tt nog niet is gezakt.
Voor mijn gevoel gaat de stationair-regelaar te traag (of te snel?) om één of andere reden.
Geeft dus even nog te veel lucht door waardoor het tt te hoog blijft.
Als de gasklep dichtgaat blijft het tt nog een kort poosje na-ijlen. Snap je?Hoe kan ik dát nou oplossen…
heb je misschien ergens een kleinbeetje valse lucht ?
bijv van je gasdamp recirculatie klep ?11 april 2010 om 12:44 #17483177Gisteren aan een auto gesleuteld met het niet goed willen stationaire lopen.
Bijkomend verschijnsel: Wanneer je gas gaf en weer los liet dan ijlde die vanaf 3000 tpm erg na.Wideband lambda-sonde gemonteerd en zag dat hij veels te arm liep. Terwijl ik genoeg aan inspuiting had ingeprogrammeerd.
Dus dit duide op valse lucht. Hierdoor meet de Luchtmassameter het niet waardoor hij veels te arm loopt.
Dus de remreiniger gepakt en gasklep op een vaste positie gehouden zodat hij ongeveer 1500 Toeren draaide.
Toen eerst op gasklep gaan spuiten. Motor ging harder lopen dus betekende dat de gaskleppakking lek was.
Deze vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem.
Toen op de inlaatpakking gespoten waardoor hij ook harder ging lopen.
Uiteindelijk bleek dat de inlaatpakking ook lekte doordat niet goed de oude pakking was weggehaald.
Dit losgehaald en goed gemonteerd. Gestart en hij liep weer netjes stationaire en met de juiste lambda-waardes:vertag -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.