Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Toerenval
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2009 om 08:57 #17209874
Het toerental van m’n SuperSeven zakt maar langzaam terug naar stationair, zowel bij stilstand als bij langzaam schakelen.
Kan wel 1,5 tot 2 sec duren.
Stationair draait íe 1100rpm, geen valse lucht en stappenmotor lijkt me goed schoon en draait licht.
Kan dat bv aan de mapping liggen? Of aan de afstelling vd stelschroeven op het gasklephuis?
Wat valt er aan te doen?:hmmz20 mei 2009 om 11:13 #17483146AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb ik ook al jaren last van.
Ik heb al vernieuwd:
Stappenmotor
Alle lucht slangen
alle pakkingen SFI en gasklephuis
luchtfilter
LMM
gasklephuis
stationair klep sensor al een paar x vervangen
extra aarde draad
ander Computer geprobeerdlaatste tijd erg last van als ie warm word dat hij stationair 1000 tot 1200 rpm blijft draaien en als ik in een file sta spontaan 3000 rpm gaat draaien met de enige oplossing uitzetten en weer starten.
Oplossing GAARNE…
20 mei 2009 om 14:11 #17483147gasklepschakelaar die loopt te ouwehoeren?
even meten dat die wel op stationairstand komt te staan. of desnoods even laten uitlezen.
20 mei 2009 om 14:13 #17483148bij me frontera was het me thermostaat.
vraag me niet waarom.
20 mei 2009 om 18:01 #17483149heeft mijne ook last van, loopt ook beroerd gestationair, meschien de brandstof drukregelaar:hmmz
20 mei 2009 om 21:54 #17483150origineel gepost door sw16v
gasklepschakelaar die loopt te ouwehoeren?even meten dat die wel op stationairstand komt te staan. of desnoods even laten uitlezen.
Ik hoor ‘m wel klikken maar dat is natuurlijk geen garantie dat íe het ook doet.
Dus ik zal hem meten…Thermostaat koelwater? Lijkt me niet want bij koude of warme motor is er geen verschil.
En brandstofdrukregelaar…, de brandstofdruk is bij de dealer onlangs nog gemeten op de brandstofrail, daar was de druk goed, zei de chef-werkplaats.
Ik ga er vanuit dat hij dat goed heeft gemeten.Ik laat nog van me horen.
Febe.21 mei 2009 om 05:55 #17483151ik denk dat je naar t veertjes mechanisme van je gasklephuis moet kijken
aantrekken gaat meestal makkelijk denk dat er wat vuil tussen de veertjes zit vanbuiten
21 mei 2009 om 06:06 #17483152AnoniemLid sinds:
1 January 1970Thermostaat gisteren vervangen, stationair is wat rustiger geworden voor blijf nu netjes 800 tot 850 RPM draaien…
22 mei 2009 om 07:54 #17483153origineel gepost door jblfreak
ik denk dat je naar t veertjes mechanisme van je gasklephuis moet kijkenaantrekken gaat meestal makkelijk denk dat er wat vuil tussen de veertjes zit vanbuiten
Veertjesmechanisme? Wat bedoel je nou?
(ksnap dr helemaal niks van…)2 augustus 2009 om 15:09 #17483154dan ga ik ook maar eens een andere gasklepschakelaar proberen.meschien de Lmm.
hij blijft langzaam terug vallen in toeren.
Stationair draait die 1200rpm:thumbdownThermostaat is ook al nieuw, en andere stappenmotor geprobeert, en krijgt ook nergens valse lucht:(
@Febe: is het bij jou opgelost?2 augustus 2009 om 15:30 #17483155
@Febe: is het bij jou opgelost?Neu, ‘k heb de oorzaak nog niet gevonden.
Koelvloeistofthermostaat geloof ik niet zo in en veertjes vh overdrukklepje op de gasklep al evenmin, alles is daar mooi schoon…
Ik laat het voorlopig even rusten totdat het me de keel gaat uithangen.
Misschien komt het antwoord maar zo een keer voorbij rollen hier op ‘t forum. :)2 augustus 2009 om 16:18 #17483156al eens aan een gaskabel gedacht die niet meer helemaal lekker is?
probeer eens met je voet onder het gaspedaal te duwen,als je stilstaat.tis maar een idee he.
2 augustus 2009 om 16:42 #17483157Eerst ff kijken of de gasklep helemaal terug komt tegen het kleine aanslagboutje.
(zit normaal een klein beetje gele verf op het boutje).Daarna gasklep schakelaar doormeten.
Dus stekker eraf trekken en op de pinnen meten of deze sluit wanneer gasklep dichtstaat.Je kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.De stationairewaardes welke de ECU aanneemt zijn koelvloeistoftemp. afhankelijk.
Een beetje afhankelijk v/d ECU software maar vanaf zo’n 60 Grd. zit ie op 840 Toeren.
Hij gaat pas op deze map lopen op het moment dat de gasklep volledig is
gesloten en zo in de gasklepschakelaar het kontaktje voor stationaire wordt gesloten.Eventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.
Je kunt dan ook meteen de koelvloeistoftemp. checken.Succes,
Rudy3 augustus 2009 om 14:04 #174831584 augustus 2009 om 08:00 #17483159origineel gepost door Miruni
Je kunt ook nog proberen om de stekker v/d stationaire regelaar eraf te trekken
en kijken of het toerental zakt. Dan weet je tenminste of deze wat doet.Eventueel bij de Opel dealer met de TECH 1 checken of de gasklepschakelaar goed werkt.
Zo kun je uitsluiten dat het in de bedrading zit. En je bent dan verzekerd dat de ECU hem binnen krijgt.(Das hele mooie info Rudy, zal ik goed onthouden.)
Maar de klacht was: “zakt maar langzaam terug naar stationair, zowel bij stilstand als bij langzaam schakelen.
Kan wel 1,5 tot 2 sec duren.”Snel op-schakelen gaar dus altijd met een rukje omdat het tt nog niet is gezakt.
Voor mijn gevoel gaat de stationair-regelaar te traag (of te snel?) om één of andere reden.
Geeft dus even nog te veel lucht door waardoor het tt te hoog blijft.
Als de gasklep dichtgaat blijft het tt nog een kort poosje na-ijlen. Snap je?Hoe kan ik dát nou oplossen…
4 augustus 2009 om 09:03 #17483160dat heb ik precies ook. als ik opschakel blijft die gewoon in z,n toeren hangen (valt niet terug) en als ik stilsta valt die maar heel langzaam terug naar 1200 toeren en zo blijf die dan lopen of die nu warm of koud is?
inderdaad wat @febe zegt: na-ijlen.4 augustus 2009 om 09:54 #17483161Je moet eigenlijk eerst zeker weten dat de gasklepschakelaar goed werkt.
Wanneer deze niet goed werkt dan blijft hij op de deellast map lopen.
Dit betekent meer ontsteking en meer brandstof waardoor hij blijft naijlen.
Je zult ook zien dat ie door de vroegere ontsteking harder stationaire blijft lopen.Dus ik zou eerst met de TECH1 controleren of de schakelaar echt goed werkt. Dan kun je verder gaan zoeken.
4 augustus 2009 om 12:00 #17483162klopt en dat komt veel voor!
Febe mag desnoods ook wel bij mij langs komen, dan lees ik hem voor jou uit for free! mits je uitlees stekker aan de kabelboom hebt.
4 augustus 2009 om 15:11 #17483163de mijne is ook al eens uitgeleest geweest, had geen fout code,s:hmmz
4 augustus 2009 om 15:28 #17483164Codes zeggen niks, je moet de waardes van de sensoren kunnen bekijken!
5 augustus 2009 om 07:46 #17483165origineel gepost door Miruni
Je moet eigenlijk eerst zeker weten dat de gasklepschakelaar goed werkt.Wanneer deze niet goed werkt dan blijft hij op de deellast map lopen.
Dit betekent meer ontsteking en meer brandstof waardoor hij blijft naijlen.
Je zult ook zien dat ie door de vroegere ontsteking harder stationaire blijft lopen.Dat is wat er gebeurt.
Gasklepschak heb ik al es gemeten maar zal ik nog een keer doen. Ook kan ik natuurlijk de spanning meten die uit de ECU komt naar de gasklepschak. (Zal wel 5V zijn?)
Met een stroboscooplamp zal ik de vervroeging bekijken…5 augustus 2009 om 07:50 #17483166origineel gepost door sw16v
Febe mag desnoods ook wel bij mij langs komen, dan lees ik hem voor jou uit for free! mits je uitlees stekker aan de kabelboom hebt.Das een mooi aanbod.
Misschien ga ik je wel PB-enThanks, Febe
(Enig idee met wat voor auto ik dan langs kom?)5 augustus 2009 om 09:48 #17483167ja met de super seven mag ik hopen! :P
heb je deze stekker ook aan je kabelboom te zitten?
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/b005.jpgdan kan ik me apparaatje er aan hangen en kunnen we op live data kijken wat ie doet. of niet doet.
als je er belang bij hebt dan hoor ik het wel.
5 augustus 2009 om 13:51 #17483168das de enige reden dat ie t aanbied, een super seven:wors:wors
5 augustus 2009 om 14:29 #17483169origineel gepost door sw16v
heb je deze stekker ook aan je kabelboom te zitten?
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/b005.jpgdan kan ik me apparaatje er aan hangen en kunnen we op live data kijken wat ie doet. of niet doet.
Ja, X13 zit er op met 4 draden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.