Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › toerentallen rijksweg
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2014 om 09:21 #17266079
Goeiedag!
Ik ben aan het kijken voor een Corsa voor mijn zus die net haar rijbewijs heeft.
Nu is een Corsa een leuke auto, enige wat mij bijblijft is dat ze behoorlijke toeren maken bij 120 km/h op de rijksweg.
Recentelijk een Corsa 1.2 16v van 2003 gereden deze zat bij 120 km/h aan de 4500 rpm :wtf
Dit was wel een 16 klepper, dus wat kortere verzetten dan de 8v. Maar geldt dit ook voor de 8v motoren?Zit te kijken naar de 1.2 of 1.4 8v, dan wel 16v motoren. maar het toerental moet bij de 3000 rpm in de buurt blijven.
hoe zit dat bij de Corsa’s C ?
:thumbup
27 mei 2014 om 10:11 #18236068Ligt heel erg aan welke bak eronder zit maar je komt bij allemaal bijna altijd boven de 3000 toeren uit op 120km/h. En mag best 4500 toeren draaien, de 1.4 en 1.6 16v zijn geleverd met de langste eindoverbrenging en zullen minste toeren maken. Of een dieseltje kopen.
27 mei 2014 om 10:28 #18236069Oke, eens met de bakcode. Helaas vermelden ze die niet in de advertentie :D
Maar met de zwaardere motoren is het toerental lager.Weet wel dat ze het mogen, maar ik vindt het erg ontrustig rijden.
27 mei 2014 om 11:20 #18236070Mijn 1.2 16v (Corsa B, 2000) doet bij 120 in z’n 5 ongeveer 3.750 toeren.
En dat is eigenlijk net iets teveel, vind ik. Iets te veel motorgeluid en ook onnodig hoog verbruik hierdoor.
Een iets “langere” 5 was fijner geweest.27 mei 2014 om 11:51 #18236071Een laag toerental klinkt prettig op de snelweg, maar bij 120 is de luchtweerstand een belangrijke factor om een hoger toerental te kiezen. Zou je lager gaan, dan heeft de motor niet genoeg vermogen om de luchtweerstand te overwinnen en zou die in z’n 5 niet z’n snelheid kunnen behouden.
Daarbij klinkt een hoog toerental misschien heel onzuinig, maar een laag toerental kan net zo onzuinig zijn. De regel is niet dat hoe lager het toerental, hoe lager het verbruik, maar er is gewoon een ideale zone waar je in moet zitten om zuinig te rijden. Als het toerental te laag is, moet de motor harder werken om hetzelfde te bereiken.
27 mei 2014 om 12:07 #18236072Voor zover ik weet ligt het verbruik inderdaad aan de hoeveelheid benzine/Diesel
die er door je carburateur/pomp/inspuiting vloeit en niet aan het toerental.Dus hoe dieper het gaspedaal, hoe meer verbruik. ;)
Maar, toegegeven, ik vergis me ook wel eens met m’n Tigra-A als blijkt dat er
geen zesde versnelling in zit (zit wel in m’n bus)… :oops:27 mei 2014 om 12:47 #18236073Kwa verbruik zal het wel meevallen inderdaad.
Maar we zijn gewend aan lange bakken, wat videoripper al zegt. Willen doorschakelen naar de 6 :DIk denk dat een 1.4 8v dan het rustigste is op de rijksweg gezien die het koppel lager heeft zitten. +- 2800 rpm.
We zullen het moeten merken tijdens een proefrit.28 mei 2014 om 21:48 #18236074De 1.4 8v (niet zijnde uitvoering sport / joy) draait minder toeren dan de grote 16v motoren.
De 1.4 & 1.6 16v motoren draaien tussen de 3700 & 3950 toeren ongeacht de uitvoering.
De 1.2 & 1.4 8v draait rond de 3400 en 3600 (niet sport / joy)
De 1.2 8v eco draait 3300 a 3400..Daarbij, bakkie is zo gewisseld.
Bak erop van een 1.7d of 1.5td bijvoorbeeld.
1.5td is 3200 bij 120
1.7d is 3000 / 3100 toeren bij 120.Zelf heb ik nu een 1.7d bak met extra lange 5 (kadett-e 1.6i) op mijn td, dat resulteerd in:
120 2950toeren.
130 3150toeren.Dat gaat een 1.2 16v niet trekken uiteraard.
De 1.2 16v doet everigens tussen de 3750 en 4200toeren.
Misschien klinkt t vreemd, maar dan nog lopen ze tussen de 1op 15 en 1 op 17.Willem
Door WIM-V6, vanaf zijn Reeds vervangen in verband met defect Samsung S3mini met Tapatalk.
let daarom niet te veel op mijn SPELFOUTEN. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.