Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Toch niet de startmotor
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 april 2018om 19:06 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2018 om 16:58 #18354397
Zafira 1.8. 153000km . Distributie vervangen op 148000. Start niet meer. Dachten startmotor maar helaas niet geval. Olie bij de bougies. Auto start wel maar loopt niet goed.
ANWB denkt dat riem uit tijd loopt. Bij meting hebben alle cilinders 4 bar compressie ipv 8 bar. Rien lijkt gespannen te staan en is niet gebroken. Ook met de hand rond te draaien.
Wie heeft idee wat dit kan zijn?
– riem uit tijd? Alle kleppen krom? Bobine?
Raar dat alle cilinders 4 bar compressie hebben.
30 maart 2018 om 17:41 #18354398Dan moet je distributie afstel gereedschap hebben, dan weet je of ie optijd staat. Of met een scope kijken.
Lekker bezig daar bij die ANWB, en waar zit olie bij de bougies?? In de cilinder of waar de bobine op komt?
4 bar is veel te weinig.
30 maart 2018 om 17:48 #183543994 bar is idd veel te weinig. Alleen is het gekke dat ie dat op alle 4 de punten aangeeft. Als er 1 of 2 kleppen krom zouden zijn dan zouden alleen die dit aangeven.
Olie zit in de ruimte van de bougie. In verleden al een bobine laten vervangen. Hij liep toen op 3 cilinders. Nu loopt de motor gewoon niet goed. Ze denken daarom dat het niet bobine is en de lekkage van olie komt door kleppendekselpakking.
Ze gaan nu de riemtiming bekijken volgende week.
Kan compressieverlies ook op andere problemen wijzen?
Is er een mogelijkheid dat alle kleppen krom zijn en de motor vervangen moet worden? Mij lijkt dat sterk omdat er niks aan de hand was met rijden en het probleem zich voordeed bij starten. Daarvoor niks gemerkt
30 maart 2018 om 17:53 #1835440030 maart 2018 om 17:53 #18354401<p style=”text-align: right;”></p>
30 maart 2018 om 19:03 #18354402Waar woon je?
Ik kan een dynamisch compressie test doen en zien waat het probleem is. Inlaat, uitlaat, zuigerveren, distributie op tijd of niet.
30 maart 2018 om 19:17 #18354404Ik woon in leusden. Auto staat bij de garage. Ze gaan de riem testen. Hoop dat hij uit tijd loopt en dat schade meevalt…….
30 maart 2018 om 19:18 #18354405Kan de bobine ook compressieverlies veroorzaken? Of alleen vermogen verlies?
En wat zegt het feit dat alle cilinders 4 bar aangeven?
30 maart 2018 om 19:26 #18354406Monteur gaf aan dat de riem sneller leek te draaien…dat hoorde hij.
Kans dat het probleem alleen het uit tijd lopen van de riem Is? Op tijd zetten en klaar?
30 maart 2018 om 20:18 #18354408Startmotor lopt sneller, dan is normaal toch, met 4 bar elke cilinder. Monteur weet dat, zeker?
30 maart 2018 om 22:04 #18354415Ik weet niet of dat normaal is. Heb er weinig verstand van.
Maar als alle cilinders 4 bar hebben, dan is de kans groot dat de motor niet in de soep is gelopen toch? Meestal gaan ze per 1 of 2….toch?
31 maart 2018 om 17:15 #18354450Als de motor weinig compressie heeft hoor je dat, kan zijn dat alle 4 de cilinders schade hebben als de riem goed versprongen is, vaak moet je er dan wel wat aan zien.
5 april 2018 om 15:40 #18354700Voorlopige diagnose: lektest in orde. Kleppen niet beschadigd. Riem uit tijd door prutswerk. Nieuwe riem erop en hopen dat ie weer goed start en loopt.
5 april 2018 om 21:42 #18354726Als de riem meer dan 1 tand verkeerd heeft gelegeen, ga er maar vanuit dat die olie gaat gebruiken of toch de kleppen heeft geraakt.
6 april 2018 om 19:06 #18354753Hoezo zou die dan olie gaan verbruiken, als ie niks geraakt heeft?
Het is met starten gebeurt, dan is er een grote kans dat ie niks raakt.
Heb laatst een z22yh gekocht, welke niet meer aansloeg, inlaat 9 tanden van tijd, ook geen zuiger schade te zien van kleppen o.i.d, nieuwe kettingen erom en loopt weer perfect, nu na 1200km is het oliepeil nog steeds voldoende.
Dus het hoeft lang niet altijd schade te geven, maar als ie wel kleppen geraakt heeft dan zal je verbruik waarschijnlijk fors stijgen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.