Tikkende Z14XEP

Forumindex Forums Techniek Ecotec Tikkende Z14XEP

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272382
    Jan H
      Lid sinds:
      8 April 2013

      Ik ben sinds kort in het bezit van een astra H. Gekocht met een licht tikkend blok. Maar dit wordt snel erger helaas.
      Ik heb me eens goed verdiept op internet en kom er achter dat dit type vooral veel last heeft van een ratelende ketting. Maar volgens mij komt het geluid gewoon uit de kop en is er een klepstoter overleden.

      filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Orp635ywnDY&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Ik heb al een flush geprobeerd, blok loopt wat soepeler en lijkt iets stiller maar de tik is er nog gewoon.

      Voordat ik voor 200 euro klepstoters bestel en begin aan het demonteren van de nokkenas wil ik toch graag even jullie mening. Iemand nog goede ideen? :D

      #18287711
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Hoe klinkt ie met de koude start?

        Dit kan ook goed een rotte ketting zijn.

        #18287712
        Jan H
          Lid sinds:
          8 April 2013

          koud lijkt het iets erger. Maar je hoort het eigenlijk altijd.

          #18287713
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Bedoel met starten, rateld ie bijv voor een aantal seconden na de koude start?

            Goed luisteren met je oor op de kleppendeksel of het daar wegkomt.

            Je kan nog zo’n valve lifter treatment spulletje gebruiken.

            9 van de 10x is het de ketting bij deze motoren.

            #18287714
            Jan H
              Lid sinds:
              8 April 2013

              Nou jongens, tijd voor een update.

              Ik had besloten om de klepstoters te gaan vervangen. Dus vandaag mee begonnen. Maar vraag me inmiddels af of ik beter dat kleppendeksel dicht had kunnen laten :(

              de twee middelste lagerschalen van de inlaat nokkenas zaten los! :shock:

              Met waarschijnlijk dit als resultaat:

              K*T, heb ik weer.

              Morgen maar eens kijken hoe ik het een beetje schoon ga krijgen. Ik ga het toch weer terug in elkaar schroeven zo, die lagerschaal is nooit meer te repareren ben ik bang. Tja of een andere kop natuurlijk. Het ziet er in ieder geval naar uit dat deze auto nogal een treurige onderhoudshistorie heeft.

              #18287715
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                Andere kop zal niet het geval zijn..
                Lagerschalen zijn vervangebaar.. Ik denk overgens weldat je nokkenas bewerkt moet worden of dat je er nieuwe/2e handen nokkenassen in legt..
                Een kop is best prijzig

                #18287716
                Jan H
                  Lid sinds:
                  8 April 2013

                  volgens mij is de onderste lagerschaal gewoon direct het aluminium van de kop. Als dat opnieuw geruimd wordt ofzo, dan past de nokkenas toch niet meer?

                  #18287717
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Lager schalen zijn gewoon te vervangen.. En als je de kop ervoor moet aanpassennkun je een overmaat pakken van M-tech

                    #18287718
                    Jan H
                      Lid sinds:
                      8 April 2013

                      oh dat wist ik niet. Er zijn dus grotere nokkenassen op de markt? Als die boringen opnieuw geruimd moeten worden moet de hele kop er af, en kan ik net zo goed de hele kop reviseren. Dat moet dan toch een keer naar een ander moment verplaatst worden. Deze auto is mijn daily driver en ik moet gewoon maandag weer naar mijn werk helaas.

                      Voor nu, ik heb alle klepstoters vervangen, en alles weer in elkaar gezet. 1x warm laten draaien. Olie en filter ververst, laten afkoelen en nog 1x alle bouten van de lagers naar 10Nm aangetrokken. Das 2Nm meer dan opel zegt, hoger durfde ik eigenlijk niet te gaan met die aluminium delen.

                      Resultaat
                      De motor klinkt veel rustiger, je hoort nog wel zacht getik van klepstoters, maar het klinkt als een normale auto en niet als hamertje tik. Optrekken gaat ook een stuk vlotter moet ik zeggen, hij reageert sneller en lijkt meer vermogen te hebben. :D

                      #18287719
                      Jan H
                        Lid sinds:
                        8 April 2013

                        Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=kAvyXFvD-ZI” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        #18287722
                        zlatan1411
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 March 2010

                          Heb een jaar geleden mijn ketting en spanner vervangen, hierna was het beter. Zeker de koude start, soms hoor je het nog bij koud weer en voor olie verversing.
                          Tijdens het rijden is een lichter maar super storend geluid hoorbaar, denk dat dit met de stoters te maken heeft. Deze ga ik binnenkort dan ook maar controleren/vervangen. Mijn vraag is moet de ketting er weer af, of kan ik de nokkenassen los halen bij het tandwiel. Om zo de ketting te laten zitten (liever lui dan moe king: )

                          #18287710
                          Jan H
                            Lid sinds:
                            8 April 2013

                            @zlatan1411 wrote:

                            Heb een jaar geleden mijn ketting en spanner vervangen, hierna was het beter. Zeker de koude start, soms hoor je het nog bij koud weer en voor olie verversing.
                            Tijdens het rijden is een lichter maar super storend geluid hoorbaar, denk dat dit met de stoters te maken heeft. Deze ga ik binnenkort dan ook maar controleren/vervangen. Mijn vraag is moet de ketting er weer af, of kan ik de nokkenassen los halen bij het tandwiel. Om zo de ketting te laten zitten (liever lui dan moe king: )

                            Je kunt prima de tandwielen los halen bij de nokkenas. Let wel, er is een klempassing zonder een registratienok. Dat wil dus zeggen dat je hem wel opnieuw op tijd moet zetten.

                            Daar is een setje voor met:
                            -Blokkeerpen voor krukkenas
                            -metalen staaf voor nokkenassen
                            – uitlijn malletje voor nokkenas sensor.

                            Ik had dat niet en heb het een beetje houtje touwtje gedaan met
                            – een verlengstuk van een ratel om de krukas te blokkeren + schuifmaat in bougiegat om het bdp te meten
                            – achterkant van een lijmtang om de nokkenassen te blokkeren
                            – malletje van internet uitgeprint en in karton uitgeknipt.

                            Hopelijk helpt dat je verder.

                            #18287709
                            zlatan1411
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 March 2010

                              Dank voor de snelle reactie. Hoopte dat het inderdaad niet op tijd gezet dient te worden op de nokkenasklem na. Maar begrijp dus dat ik het identiek opnieuw moet doen als met de ketting wissel(met krukas blokkade en nokkenas sensor blokkade). Alleen hoef de distributie kast niet te verwijderen.

                              #18287721
                              Jan H
                                Lid sinds:
                                8 April 2013

                                Jep, ik heb gewoon de tandwielen met tie-wraps aan de ketting gedaan, en los gelegd.
                                Als je zo’n setje hebt is het binnen een uur of 2 wel gedaan trouwens.

                                Alleen hopen dat jouw lagers er wat beter uitzien. De blokken zijn ook berucht voor lostrillende lagerschalen met uiteindelijk gebroken nokkenassen tot gevolg. De mijne rijdt nog steeds prima trouwens, zo’n 10K verder.

                                #18287720
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  ik weet niet of locktide wat uithaald om de bouten van de lagerschalen vast te houden tegen het lostrillen.. net als bij de z16xep met het lostrillend inlaatspruitstuk….

                                  #18287708
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Vast zetten met 10NM

                                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                    #18287723
                                    zlatan1411
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 March 2010

                                      had hier inderdaad wat over gelezen, zal het met de juiste kracht vast zetten en voor de zekerheid wat locktite.

                                      #18287724
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        Met locktide kan je aanhaal moment verlopen.

                                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.