Forumindex › Forums › Modellen › Astra › tikkende stoters
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 augustus 2011 om 20:39 #17240875
Hallo allemaal,
Een kennis van me heeft een Astra H met enorm tikkende klepstoters.
zijn op vakantie geweest in de bergen, en met weinig olie gereden.
nu blijven de stoters tikken. gaat ook niet weg als de motor warm is.In een garage hadden ze gezegt dat de nokkenas versleten is, maar volgens mij hebben deze motoren daar geen last meer van??
het is echt een typisch stoter geluid.auto heeft 108.000 gelopen
het gaat om een 16V, of het een 1.6 of 1.8 is weet ik ff niet.
zal morgen ff naar de motorcode vragen.wie van de experts weet of hier veel problemen mee zijn?? :hmmz
29 augustus 2011 om 20:42 #179127071.8 op LPG misschien??
de 1.8 motoren hebben geen hydrostoters meer (Z18XER)
de 1.6 motoren hebben wel klepstoters.
versleten nokkenas kan wel hoor, zeker als er te weinig olie in heeft gezeten
Willem
29 augustus 2011 om 20:44 #17912708op LPG durf ik niet te zeggen.
moet je bij de 1.8 nog gewoon stellen dan??? :shock:en een versleten nokkenas, geeft dat een specifiek geluid, of kun je dat alleen met de hand voelen?
vrijdag gaat zowiezo het kleppendeksel eraf, om ff een goeie diagnose te stellen :thumb
29 augustus 2011 om 20:45 #17912709nee moet je weer ouderwets stellen, eens in de 150.000km bij benzine varianten, en eens in de 30.000km op LPG.
dit in verband met de nokkenasstellers (VVTI / Vtec / Vanos princiepe zeg maar)
Willem
29 augustus 2011 om 20:46 #17912710poe, wat een gedoe voor zo’n nieuwe auto :shock:
ik zal eens ff navragen of hij op gas looptauto zou ook geen vermogen meer hebben, schijnt
29 augustus 2011 om 20:47 #17912711p.s
motorcode zou gewoon op de kentekenpapieren moeten staan lijkt me?29 augustus 2011 om 20:50 #17912712klopt
Willem
30 augustus 2011 om 18:04 #17912713Heb zelf een Astra G 2.0 16v Turbo
Ook sinds ik hem heb licht getik in mn motor, dacht ook aan klepstoters, was ik naar de garage gegaan, ja dat is astra g eigen, hoe je je geen zorgen om te maken.nou net thuis van pech langs de weg, ra ra, storings lampje brande, motor snapte het leven niet meer, zachte tik was veranderd in een harde tik, zat een liter te weinig olie in terwijl ik deze pas nog op peil gebracht had. 1 van de klepstoters is dus aan zn einde en daardoor zit ie lekker olie te verbruiken.
Mooi binnenkort dan maar een setje klepstoters van ca. 40 eu per stuk? x 16 vervangen. :lol:
30 augustus 2011 om 19:38 #17912706via ebay zijn ook goeie klepstoters te vinden.
van de firma RUF Autoteile (Duitse Ebay)
zijn een stuk goedkoper.kwaliteit hoef je niet over te klagen, heb ze zelf in de XE gehad. En vele malen trappen op de Ring ging gewoon goed :thumb
30 augustus 2011 om 20:40 #17912714@ Ingmar_v_v: je hoeft echt niet alle hydrostoters te vervangen hoor.
Je kunt ze uitbouwen, schoonmaken met wat diesel en remreiniger. Dan verwarmen in de vlam zodat ze mooi schoon ‘branden’, maar probeer ze ook niet onnodig warm te stoken. En dan met een luchtslang op het kleine gaatje, terwijl je je vinger op de ‘stoter’ houdt. Als je die voelt bewegen, is de hydrostoter goed en kun je ‘m terugplaatsen.
30 augustus 2011 om 20:57 #17912715Plop ze dan helemaal uitelkaar kan je ze ook van binnen goed schoonmaken.
Zoiezo ff de staat van de nokkenas controleren en de onderliggende slepers.
Had er vandaag ook 1, iets meer dan 100dkm op de klok, zag al aan de nokken van de 3e cilinder dat ie iets slijtsporen had.
Deze had de slepers wat ver ingesleten. Heb hiervoor simpel een hefboompje gebruikt zodat ik niet heel de boel hoef te demonteren.
2 slepers vervangen en klaar.
Blok maakt geen geluid meer.31 augustus 2011 om 15:40 #17912716mooi, zal ik zeker ff op letten!
31 augustus 2011 om 21:06 #17912717had gisteravond niet meer op het forum gekeken, ben gelijk marktplaats op gegaan en een set op de kop getikt voor 150 euro 13.000km oud, zaterdag even open maken dan maar.
2 september 2011 om 17:01 #17912718ben nu met de Astra bezig.
conclusie:
nokkenassen zien er nog prima uit, voel je niks aan, is ook niks aan te zien.
van de 3e cilinder zit een stoter helemaal vast. de tuimelaar/sleper kun je gewoon helemaal vrij bewegen onder de nok.
ben de motor nu aan het flushen, in de hoop dat de stoter los komt.
motor heeft vrij veel last van black sludge….
ik denk met slechte of verkeerde olie gereden.afwachten of het nu weg gaat, anders maar 16 nieuwe stoters.
kan ik de nokkenastandwielen en de distributieketting e.v.t onder spanning houden zodat niet het hele zaakje los hoeft?
bij Mercedes doen we dat ook wel eens :thumb2 september 2011 om 17:35 #17912719Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.
2 september 2011 om 21:18 #17912720@RISL wrote:
Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.
Dit kan wel als het een Z18XE is.
maar als het een Z18XER is gaat dat niet lukken, die heeft geen hydrostoters, deze motoren moet je iedere 120.000km kleppen stellern (30.000km op LPG, maar vaak komt een koprevisie eerder).
Willem
3 september 2011 om 04:34 #17912721Ja, maar aangezien we nog steeds geen motorcode weten, en GSI Racer had het over tikkende stoters. Het kunnen inderdaad ook nog de kleppen zijn die tikken en gesteld moeten worden.
3 september 2011 om 06:39 #17912722waar hebben deze motoren de code staan trouwens?
had al eens gekeken, maar kan het nergens vinden.is een Duitse auto, dus kenteken kan ik niet op zoeken.
anders ff met de dealer bellen. Via chassisnummer kunnen hun dat wel zien neem ik aan :thumbmotor heeft toch echt hydrostoters, ik zie nergens wat zitten om te stellen.
loopt trouwens niet op gas, Willem ;)3 september 2011 om 08:00 #17912723Dan is het dus geen Z18XE. Heb hierboven al tips gegeven om de stoter los te krijgen. Anders gewoon vervangen, een hydrostoter kost ongeveer €40.
3 september 2011 om 09:31 #17912724zo, klaar met flushen.
motor blijft tikken, ook na een flink stuk snelweg.ik zet er gewoon 16 nieuwe stoters in.
auto ga ik zelf maken, en heb geen zin als dalijk het zaakje in elkaar zit en de stoter zit volgende week weer vast ;)
zal straks ff bellen wat de stoters kosten.het is trouwens een Z14XEP motor!
kan iemand me misschien bevestigen of de distributieketting kan blijven zitten als ik deze op spanning houd??
bedankt voor jullie hulp!
3 september 2011 om 19:13 #17912725hallo, een Z18XE heeft hydrostoters, dat zijn ronde busjes.
de stoters van de Z18XER zien er hetzelfde uit, daar moet je vulplaatjes van wisselen (nokkenassen los)
Motorcode of het vermogen staat op Fahrzeugbrief.
anders is een foto van het blokje genoeg om te vetellen wat het is.
Willem
4 september 2011 om 18:11 #17912726Jep, sorry, mijn fout. Bedoelde dat een Z18XER geen hydrostoters heeft en dat het dus niet om een Z18XER zou gaan. Typefoutje…
4 september 2011 om 21:54 #17912727Stoters zien er ogenschijnlijk gelijk uit, totdat je ze op hun dakkie legt.
willem
7 september 2011 om 19:22 #17912728Zooo,
Astraatje is weer gefikst!
stoters vervangen in nog geen 2 uur tijd.kleppendeksel eraf
nokkenassen blokkeren
krukas blokkeren
ketting vast trekken op de tandwielen met ty-wraps
tandwielen los
nokkenassen los
tuimelaars weg pakken
stoters eruit
nieuwe erin
nokkenassen erop
tandwielen erop
2x rond draaien
timing checken
dekseltje erop
en klaar is Kees!!!1 stoter bleek finaal stuk te zijn
als je ermee rammelde ging het busje gewoon vrolijk op en neer………..
0.0 olie dus.
motortje loopt weer perfect nu.zaterdag nog ff de krukaskeerring vervangen, deze lekt
en ff schijven + blokken achter + remvloeistof vervangen.Bedankt iedereen voor de tips!! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.