Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › tikkende kleppen zafira bj ’06
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2015 om 19:03 #17274351
Hallo opel fans
wij hebben sinds kort een opel zafira 1.6 uit 2006
nu beginnen de kleppen hoorbaar te tikken
nu is mijn vraag..
Heeft het nut om deze te laten stellen?
wat mag dit ongeveer kosten?
Zijn er andere oplossingen om hier af te komen?
We horen het graag
alvast bedankt!!
Mvg wilco26 november 2015 om 10:45 #18302864Kun je hiervan een filmpje maken zodat we het kunnen horen?
1. Zit er voldoende olie in het blok? Even olie pijlen voor de zekerheid.
2. Wanneer heeft de auto de laatste onderhoud buurt gehad?26 november 2015 om 10:56 #18302865Het zou me niet verbazen als er te lang met te vuile en te goedkope olie gereden is geweest.
Ik heb na 7 jaar hetzelfde gehad en dit was de oplossing:
Blikje kleppen reiniger in de olie gooien (Van de auto doe-het-zelf zaak). Een tijdje rijden of stationair draaien (staat op het blikje). Ik heb de tijd ruim aangehouden (het dubbele van wat aangegeven was). Daarna direct olie aftappen, nieuw olie filter, en nieuwe olie er in. Neem volledig synthetische en wat betere kwaliteit (5W-40 etc). Die is wat duurder maar zorgt dat de zaak goed schoon wordt en blijft. Bij de Action kun je trouwens vaak goede volledig synthetische olie krijgen van bekende merken (5W-40 zit bij Action in flesjes van 1 liter)…..neem geen onbekende merken!.
Het verschil was al direct merkbaar….maar…
Een paar dagen later liep hij alsof alles nieuw was, en intussen is hij 14 jaar oud, en klinkt nog als nieuw.
Volgend jaar ga ik er weer eens reiniger ingooien om problemen voor te zijn.
Groeten Rinus
26 november 2015 om 14:06 #18302866@rinus747 wrote:
en wat betere kwaliteit (5W etc)
Ehm, 5W etc heeft niet met kwaliteit te maken maar met de dikte van de olie in koude toestand. Het 2e getal (30, 40 enz) is een maat voor de dikte bij warme olie. Gewoon de dikte gebruiken die voorgeschreven is.
De dikte bij warme motor (2e getal) is nog belangrijker dan het 1e getal, te laag en de oliefilm kan te dun worden, te hoog en de olie smeert misschien niet overal even goed. Iets dunnere olie bij koud blok kan minder of geen kwaad. Dus als voorgeschreven is 10W-40 dan dat gebruiken of een 5W-40, geen 10W-30 of 10W-50.
26 november 2015 om 14:22 #18302867Die bedoelde ik inderdaad. 5W-40 vol synthetisch…..Die heeft de goede dikte, en houdt die dikte beter in stand bij erg hoge en erg lage temperaturen.
26 november 2015 om 14:27 #18302868Zal wel een Z16XEP zijn met tikkende inlaat(twinport)
5 december 2015 om 21:44 #18302869dat denk ik ook.
bij mijn zafira de plaat in de inlaat vastgezet en sindsdien is hij weer fluisterstil.
leek in eerste instantie ook de kleppen.als je zelf een beetje handig bent kost het je maar een paar tientjes om het te repareren.
6 december 2015 om 21:04 #18302870Zoek maar eens op youtube daarvoor kun je zien hoe mensen het al zelf gerepareerd hebben. :thumb
10 december 2015 om 19:01 #18302871klopt het waren inderdaad de kleppen in het inlaatspruitstuk!!
bedankt allen voor de reacties!! :thumb :thumb :thumb
mvg wilco10 december 2015 om 19:08 #18302872Mooi om te horen dat het probleem is opgelost. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.