Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Tikkend geluid uit achteras
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2012 om 07:11 #17251453
Wie helpt mij verklaren wat ik uit de achteras hoor en voel.
Er komt een tikkend geluid uit de achteras/wielen, zowel bij het laten rollen met de wielen op de grond, als met de wielen in de lucht.
Wanneer ik met de auto op de brug een wiel rond laat gaan tikt het en kun je deze tik ook voelen via de banden.
Het geluid hoor je links en rechts even goed.Onze eerste gedachte waren de wiellagers, maar deze lijken bij controle volledig in orde te zijn.
Moet ik nu denken aan de klok (versleten?) of zijn er nog andere mogelijkheden?
De as jankt verder niet.
Wat moet ik hier mee?
16 augustus 2012 om 14:54 #18056966hoor je hem knappen achter het wiel, of in de diff?
eventueel diff. kapje demonteren en kijken wat je ontdekken kunt.. ?miss remvoering wat loslaat/los gekomen is, of iets in de remtrommel..
16 augustus 2012 om 21:04 #18056967Zijn je achterbanden van gelijke hoogte?
Zit/zat er voldoende olie in de as?
Het klinkt als een drooggelopen lager, (lagers zonder olie knakken/tikken.)
Mocht een revisie nodig zijn……..(heb er zat op voorraad) ;)
17 augustus 2012 om 06:52 #18056968Het geluid lijkt echt uit het midden te komen en is denk ik goed hoor en voelbaar via de wielen omdat het daar makkelijk door vervoerd wordt.
Achterbanden zijn nieuw en gelijk.
Er heeft in mijn bezit altijd voldoende olie in de as gezeten.
Het zou dan om het lager gaan dat links en rechts dicht bij het differentieel zit? (de “buitenste” lagers aan de steekassen zijn goed)
17 augustus 2012 om 22:11 #18056969Die gaan normaal gesproken niet vaak kapot, maar niets is onmogelijk.
Het komt wel voor dat er een rol vast roest op de buitenring (lang stilstaan) als je vervolgens wegrijd breekt dat los en dan heb je een beschadiging wat voor geluid zorgt.
Pignonlagers zijn helaas het meest voorkomende probleem bij een lawaaierige achteras.
Tip: Krik je manta op met een stalen krik (zonder hout of rubber dus staal op staal onder de klok) Op een betonnen vloer. Laat de as draaien, als het dan door het beton heen galmt is het niet best met de as :???:
18 augustus 2012 om 11:12 #18056970Bedankt voor de tips!
De as is nu open. Er zit slijtage op de twee differentieeltandwielen en de twee satelliettandwielen. De rest is netjes.
Zijn deze tandwielen nog los te koop?
19 augustus 2012 om 07:39 #18056971Nee de tandwielen zijn niet los te koop helaas. Word dan een compleet diff. Of meteen een sper :thumb
20 augustus 2012 om 21:28 #18056972Iets om nog over na te denken.
Het viel al met al nog mee geloof ik. De slijtage aan de tandwielen was trouwens niet zichtbaar, ging gevoelsmatig wat zwaar.
Maar wat blijkt, het diff opgefrist, terug in elkaar gezet en het geluid is weg.Typisch, maar opgelost. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.