Forumindex › Forums › Modellen › Astra › tikkend geluid soms tijdens optrekken/ rijden…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2012 om 11:19 #17245973
Hey hallo,
Ik dacht vraag maar weer eens raad aan de mannen van het opel forum ;)
Sinds een maandje hoor ik af en toe een tikkend geluid rechts voor onder de motorkap komen ( als je achter het stuur zit).
Olie houd ik goed bij en ik zorg dat deze altijd ietsje boven het midden op de pijlstok zit.
Het geluid hoor ik ter hoogte handschoenen kastje ( misschien ietsje lager). Het is een tikkend geluid dat wanneer de motor koud is niet hoorbaar is maar wanneer ik een paar minuten heb gereden hoor je het wel ineens. Staionair hoor je het ook niet. Alleen als je optrekt en rijdt hoor je dit tikkende geluid.Ik vraag me echt af wat dit is. De auto vertoont verder geen kuren.
Geen lampjes die branden, geen verlies van trek kracht, start altijd braaf, ook met deze kou…
Het is gewoon de perfecte auto voor ons… Maar ik rij toch liever niet zo door…Ik vond op google iets over kleppen of de distributieriem ( is een maand of 5 geleden vervangen samen met waterpomp e.d) wat dit tikkende geluid kan veroorzaken. Is er een manier waarop ik zelf kan checken wat er aan de hand is ?
Alvast bedankt!
groet, binnenspiegel…1 februari 2012 om 11:56 #17985757Vader heeft een 1.7 DTH gehad (astra h) en die deed dit ook bij kouder weer.
Mijn GTC 1.3 DTH (astra h) doet dit sinds enkele dagen ook, maar het is hier momenteel -7 graden.
Dacht eigenlijk dat het daar aan lag… heb een Happylightshow module waarmee ik de temperatuur aflees en éénmaal boven de 40 graden is het weg…1 februari 2012 om 14:09 #17985758ik ga er eens op letten mbt de temperatuur…
Maar heb het idee dat het onwillekeurig gebeurt… Alleen als ie koud is ( net starten) doet hij het 100% niet…
rijd ik een paar minuutjes dan hoor ik ineens dat geluid ( vergelijkbaar alsof er een steenjte in je band vastzit, maar dat is natuurlijk niet het geval)… paar minuten later is het weer weg… heel maf…Ik ben erg zuinig op onze auto, dus ga er toch eens mee naar de garage…
bedankt in ieder geval !
1 februari 2012 om 19:45 #17985759Bij mij is het ook niet elke dag hoor… ik weet ook niet waar het vanaf hangt :/ Bij mij komt het getik van achter de tellers denk ik.
Vandaag was het bv -7 en was het niet. Wil je zo vriendelijk zijn om het resultaat van dealer eventueel te posten?Groeten,
Jefkere
1 februari 2012 om 19:56 #17985760Het zou de multi riem kunnen zijn. Heb ik nu ook met het kouder weer. Als de auto warm is is het geluid weg. En in de zomer heb ik er helemaal geen last van. Ik rij zelf een Astra G 2.0 16V DI.
2 februari 2012 om 09:13 #17985756@Jefkere wrote:
. Wil je zo vriendelijk zijn om het resultaat van dealer eventueel te posten?
Zal ik doen!
Groet!
2 februari 2012 om 18:40 #17985761hoi,ik heb sinds deze week ook een tikkend geluid bij mijn astra g 1.6 16v 1998..
het begint na ongeveer 2 minuten rijden,er zitten wel stopmomenten van 8 sec tussen..
vanmiddag had ik wat langer gereden ongv 20 min en toen hoorde ik het niet meer!misschien door de kou?
mvg
2 februari 2012 om 19:52 #17985762toevallig een open lucht filter geplaatst?
2 februari 2012 om 20:15 #17985763nee,is helemaal origineel..
heb ook niks anders gedaan aan de auto..en wat ik zeg,het begon pas maandag,nog nooit eerder gehoord.
3 februari 2012 om 08:25 #17985764het blijft een tikkend mysterie…
:???:
3 februari 2012 om 21:49 #17985765Idd met openluchtfilter…heb ik t ook sindsdien!
16 maart 2012 om 09:48 #17985766Nou, even een laatste update…
Ik ben met onze auto tot twee keer toe bij de garage geweest. Eerst dachten ze dat het iet vanuit het ABS systeem was ?! :???: Ze hebben iets bijgevuld/ aangedraaid, geen idee. Het geluid zou nu over moeten zijn volgens de monteur. Helaas op de terug weg van de grage naar huis hoorde ik die bekende en vervelende tikkende metgezel weer…
Terug gebeld dat het geluid er nog was en meteen een nieuwe afspraak gemaakt. De heren van de garage hebben met zn vieren anderhalf uur boven onder en in mn auto gezeten ( ja, ook op banden op de brug zodat ze hem rijdend konden checken…)… Conclusie: “We hebben geen idee wat het geluid veroorzaakt, of waar het precies vandaan komt. Maar we hebben alles gecheckt wat enigzins belangrijk is en wat bij slijtage een tikkend geluid kan veroorzaken… Niets van dit alles is versleten of iets dergelijks… Advies: rij vrolijk verder en als het geluid je echt stoort zet je de radio gewoon wat harder..” :hmmz
Ik was en ben nog altijd niet helemaal gerust gesteld maar wat ik nu merk aan de auto…
Het is gewoon een paar weken al enigzins boven de plus 5 qua temperatuur en warempel! Het geluid blijft weg!!!Komende week rijden we met de auto gepakt en geladen voor twee weekjes naar Denemarken. Ik kijk hem wel nog helemaal na voordat we gaan en check mn dekking vanuit de ANWB nog even… ;) Maar goed, ik denk dat we het er maar op moeten gokken…
Groet en bedankt voor het meedenken/ mee leven!
Rian16 maart 2012 om 12:40 #17985767Amai… ze zijn daar precies ook niet bepaald vriendelijk bij je dealer, maar als ze alles nagekeken hebben…
Bij elk geluid/probleem moet toch een verhaal horen :vertag
Bij mij is het weg sinds de temperaturen gestegen zijn… het stoorde mij ook nietecht, eens de motor wat warmgedraaid was stopte het toch.
Ik kan wel begrijpen dat het je verontrust omdat het altijd zo is…Jefkere
16 maart 2012 om 20:41 #17985768de tank ontluchting kan je horen tikken,het tikkende geluid is vaak harder te horren als er een open luchtfilter op zit,kan verder geen kwaad.
16 maart 2012 om 23:36 #17985769Mijn Astra G coupe die tikt vanaf het moment van koud starten tot ong 3 minuten later, en dan houd het ook op. Volgens de dealer zou het te maken hebben met de kleppenstoters ofzo? Iemand die hier wat over kan vertellen?
17 maart 2012 om 17:49 #17985770een dunnere olie helpt vaak tegen tikken bij een koude start.
17 maart 2012 om 18:22 #17985771@TerryB wrote:
Mijn Astra G coupe die tikt vanaf het moment van koud starten tot ong 3 minuten later, en dan houd het ook op. Volgens de dealer zou het te maken hebben met de kleppenstoters ofzo? Iemand die hier wat over kan vertellen?
probeer eens een reiniger, door de olie heen gooien, half uur tot uur laten lopen om de 10 minuten even gasgeven (er niet mee rijden!! de motor mag geen belasting hebben), daarna oude olie eraf +filter, nieuwe filter erop en 5w/40 volle synthetisch olie.
het heeft mijn tikkende kleppenstoters verholpen (: en je blokje is weer frisjes20 maart 2012 om 00:33 #17985772@spacekeek6 wrote:
@TerryB wrote:
Mijn Astra G coupe die tikt vanaf het moment van koud starten tot ong 3 minuten later, en dan houd het ook op. Volgens de dealer zou het te maken hebben met de kleppenstoters ofzo? Iemand die hier wat over kan vertellen?
probeer eens een reiniger, door de olie heen gooien, half uur tot uur laten lopen om de 10 minuten even gasgeven (er niet mee rijden!! de motor mag geen belasting hebben), daarna oude olie eraf +filter, nieuwe filter erop en 5w/40 volle synthetisch olie.
het heeft mijn tikkende kleppenstoters verholpen (: en je blokje is weer frisjesThnx voor de tip, ik zal er binnenkort eens naar kijken!
21 april 2012 om 09:46 #17985773Nou, ik merk dat de temp. van de motor geen verschil maakt. Enkel de buiten temp. maakt een verschil. Is het buiten vochtig en koud weer ( zo tussen het vriespunt en plus 5) dan maakt hij een tikkend geluid. Is het boven de 7 graden dan hoor ik dit geluid niet… :???:
Ja, we hebben de motor laatst van binnen laten bekijken ( met zo’n flexibele slang met camera erop) daarop was te zien dat de kleppen en het hele verhaal gewoon nog prima in orde was. Flushen kan volgens de garage sowieso geen kwaad ( om ook het olie verbruik wat te laten terug dringen) Maar in ieder geval al fijn om te weten dat het motorblok zelf nog in orde is… :thumb
grietz…
15 februari 2013 om 22:16 #17985774Ik heb er ook last van, zeer hard tikkend geluid alleen tijdens het gas geven.
Komt van dat ding af wat aan het luchtfilterhuis vast zit. (Autodata: Evaporative emission (EVAP) canister purge valve).
Zal hem eens vervangen binnenkort, want dit is niet normaal, mensen kijken me na :shock:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.