Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Tikkend geluid bij stationair.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 augustus 2011 om 23:03 #17240828
Hallo iedereen,
Een korte geschiedenis.
Mijn 1.6 16V Astra H (2004) heeft in juli 2010 een grote beurt gehad. Ben er toen mee gereden naar Spanje. Van november tot april stil gestaan (geschorst). En toen weer in gebruik genomen.
Er zit nu Kroon Oil van 5W-40 in. Ik vroeg me af of dit de juiste olie is? of is het handiger dat ik (wil ik binnenkort doen) dikkere of dunnere olie koop?Verder heb ik het volgende probleem:
Als mijn auto stationair draait hoor ik een tikkende geluid onder mijn blok vandaan komen. Ik kan het geluid niet plaatsen. Als ik in de auto rijd hoor ik hetzelfde. Als de auto boven de 3000 toeren komt verandert het tikkend geluid in een ratel geluid. Hoe meer toeren ik maak hoe harder het geluid wordt.
Vermogen is wel gewoon hetzelfde en qua prestaties merk ik helemaal niets. Ik moet erbij zeggen dat ik paar weken terug de auto een beetje heb zitten testen door een paar minuten lang op topsnelheid te rijden (190kmh). Deed hij prima zonder problemen..maar misschien heb ik de auto onbewust te ver gepusht?!
Ik heb me laten wijs maken dat het zou kunnen liggen aan de olie die te oud is (ongeveer 20.000 sinds grote beurt). Die wordt fijner en er komt ruimte tussen de kleppen waardoor ijzer tegen elkaar gaat slaan..klinkt logisch maar te makkelijk..
Sorry voor de lange verhaal…maar klinkt iemand dit bekend in de oren? Wie kan mij in de juiste richting wijzen?
Alvast bedankt.
Jabir29 augustus 2011 om 00:07 #17912227olie al gepeild? als het geluid met je toeren oploopt lijkt het erop dat je olie peil te laag is/kan zijn. zo niet dan gewoon de olie verversen, kan geen kwaad na 20.000 km + een half jaar stil staan
29 augustus 2011 om 08:41 #17912228Helemaal mee eens..
Klinkt als te weinig of te oude olie. Vinden de kleppen niet fijnRobin
29 augustus 2011 om 09:30 #17912229of gewoon met te weinig olie in het blok rondgereden…?
en boven de 30.000 toeren? denk dat je 3.000 bedoelt, maar als het dan geratel word, zouden het ook wel eens je drijfstanglagers kunnen zijn… als daar geen smering meer komt door te weinig olie, komt er speling tussen en gaat het rammelen/ratelen…
laten we hopen dat het met nieuwe olie nog te redden is.29 augustus 2011 om 16:50 #17912230Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nooit met te weinig olie gereden. Om de 2 a 3 weken gecontroleerd en die was altijd in orde. Net ook ff gedaan (nadat hij de hele nacht en dag heeft stil gestaan) en was netjes op peil.
Ik ga mijn olie verversen en ik hoop dat het daarmee opgelost is. Ik laat het jullie weten!
Jabir
29 augustus 2011 om 16:55 #17912231Inlaat wil wel een tikkend geluid geven bij de 1.6 16V twinport motor.
Probleem met de wervelkleppen in het inlaat.
Willem
29 augustus 2011 om 16:56 #17912232@wim-v6: Ik heb een Elegance…dus ik neem aan dat het geen twinport is? Of zeg ik nou iets doms..
29 augustus 2011 om 17:01 #17912233Twinport is het type motor
het motornummer op het kentekenbewijs is dan Z16XEP
Willem
29 augustus 2011 om 17:04 #17912234@wim-v6 wrote:
Twinport is het type motor
het motornummer op het kentekenbewijs is dan Z16XEP
Willem
Dat klopt inderdaad. Ik zag wel eens Opels rijden met op de achterdeur “Twinport”. Ik heb dat niet daarom ben ik er vanuit gegaan dat ik ook geen twinport heb. Bedankt voor je toelichting. :)
2 september 2011 om 19:12 #17912235Hallo iedereen,
Ik heb de Olie en Oliefilter verwisseld. Toevallig ook de bougies omdat ik die nieuw nog had. Dat terzijde.
Voordat ik de olie heb laten vervangen is er een spul (weet de naam niet uit mn hoofd) in gegooid om al het oude olie los te krijgen en de motor te reinigen.Olie vervangen dus..en inmiddes zo’n 100km mee gereden. Het geluid is minder en fijner geworden maar helaas nog steeds aanwezig.. Ik maak me nu echt zorgen. Is er een makkelijke manier is om te achterhalen waar nu dit probleem gezocht moet worden. Bijvoorbeeld uitlezen?
Of moet ik wat langer met de auto rijden voordat het geluid echt weg gaat omdat de olie nog vers is…
P.s.: Als ik constant op een bepaalde snelheid rijd dan hoor ik het geluid niet. Dus als ik cruise control op 100 km/h zet dan is het geluid weg. Tenzij er wat gast bij gegeven moet worden vanwege een hellinkje o.i.d.
Jabir
7 september 2011 om 09:37 #17912236Niemand een idee? :(
7 september 2011 om 10:08 #17912237denk toch inlaat
7 september 2011 om 21:57 #17912238Op een of ander manier heb ik jouw reactie over de Inlaat over het hoofd gezien Wim. Excuses hiervoor.
Ik heb een stukje gevonden over de inlaat..Jij hebt het over de wervelkleppen..is dat hetzelfde als de gaklep?
http://www.autokompas.nl/2003/01/twinport-techniek-in-opel-ecotec-motoren/” onclick=”window.open(this.href);return false;Zo nee wat bedoel je dan precies? Ik ben niet zo bekend met auto-techniek. :(
Stel dat het klopt wat jij zegt..is het dan iets wat ik zelf zou kunnen vervangen als ik er de tijd voor neem? Of zou het echt bij de deal moeten (evt. andere garage)…?
Jabir
P.s.: Even verder zoeken op wat jij mij zegt levert mij in ieder geval de volgende 2 resultaten.
http://www.amtgarageforum.nl/opel/astra/hard-tikken-rechts-boven-uit-de-cilinderkop-22590.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.amtgarageforum.nl/opel/zafira/tikkend-geluid-inlaatspruitstuk-27603.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik ga hier van de week naar kijken!
7 september 2011 om 22:35 #17912239die laatste 2 zijn inderdaad de bekende problemen van deze inlaten…
Willem
8 september 2011 om 11:34 #17912240Hey Wim,
Weet jij misschien of het nog wat uitmaakt of de inlaat van een astra H uit ander bouwjaar dan 2004 uitmaakt? Of is dat over het algemeen hetzelfde onderdeel..?
8 september 2011 om 12:39 #17912241Z16XEP dat is het enige waar je op moet letten dacht ik…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.