Tikkend geluid bij start auto (Z22SE)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Tikkend geluid bij start auto (Z22SE)

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    tefan
    Deelnemer

Sinds gisteren ontdekte ik dat er direct na het starten van de auto een tikkend geluid te horen is. Dit verdwijnt na 5-10sec weer en is vervolgens niet meer te horen.

Het gaat om een vectra gtz met een Z22SE blok dat 107dkm gelopen heeft. Auto heeft altijd netjes de beurtjes gehad en bij 110dkm moet hij weer weg voor een grote beurt.

Zijn er mensen die een oorzaak kunnen noemen voor het tikkende geluid? Ik kan het geluid niet direct thuisbrengen en weet dus niet of het van de distributie of van het blokje zelf komt..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2000
      Moderator

Meestal is dat de distributie. De één zegt dat het de spanner is die dan nog niet op druk is, en dat je je geen zorgen hoeft te maken. De ander (waaronder ik) zegt: meteen naar laten kijken, want als de ketting breekt dan zijn de kosten nog veel hoger. 5 á 10 sec is wel lang trouwens.

nck-050

Ik ken het probleem ook bij mijn astra f, heb ook geen idee wat het is. Bij koude motor is het net of er een knikker door het blok gaat

smileyspeedster
          Deelnemer

De eerste versie van die spanner voor de z22se was er 1 met olie geleiding, waarvan de doorvoer wel eens verstopt raakte. (en ik me voor kan stellen bij koude olie nog niet goed werkt)
            Zo ook bij mij, en de wagen klint dan inderdaad als een diesel.
            Later stopt opel is in elk geval bij de speedster bij een nieuwe distributieketting de spanner van de Z20LET erin.

tefan
            Deelnemer

Distributieset is inmiddel vervangen maar het probleem blijft zich voordoen.. Zijn er nog andere oorzaken te bedenken voor bovengenoemd probleem? Aangezien dit een prijzige reparatie is geweest ben ik niet zo blij met het resultaat..

DeMeistah
              Deelnemer

@nck-050 wrote:

Ik ken het probleem ook bij mijn astra f, heb ook geen idee wat het is. Bij koude motor is het net of er een knikker door het blok gaat

Hoort zo, zijn de hydraulische klepstoters die nog geen olie druk hebben.

the-duke
                Deelnemer

Lekkend uitlaatspruitstuk kan ook gekke geluiden opleveren. Kan ook klinken als “tikken” en als de boel een beetje opwarmt stoppen (doordat dan alles uitzet door de warmte). Dan bijvoorbeeld uitlaatspruitstukpakking deels ervan tussen of uitlaatspruitstuk gescheurd.

Gr,
                  The Duke

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.