Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Tikkend geluid bij gasgeven.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 september 2011 om 18:53 #17241005
Mijn auto geeft een tikkend geluid bij het gasgeven, je hoort het met name bij een koude motor. Het klikt net alsof het tikkende kleppen zijn maar bij constant rijden hoor je het niet.
Is hier iets mis mee of is het gewoon een eigenschap van de motor aangezien die het eigenlijk al doet sinds dat ik hem heb. Het gaat hier om een astra h met z19dth motor.
2 september 2011 om 13:53 #17914285wanneer heeft de auto voor het laatst een beurt gehad en welke olie zit er in?
2 september 2011 om 17:19 #17914286De auto heeft een jaartje geleden een beurtje gehad en hij is er nu weer aan toe. Volgens mij zit er 5w40 in.
2 september 2011 om 18:26 #17914287Misschien lekke uitlaat?
Als je uitlaat lek is bij je spruitstuk kan dat wel als getik klinken.Je kan eventjes kijken of je uitlaat lucht dicht is door je eindpijp eventjes af te dekken tijdens koude start, als je motor dan gaat stotteren en wellicht uitvalt dan is het je uitlaat in ieder geval niet.
4 september 2011 om 15:37 #17914288ik heb het even uitgeprobeerd maar hij is niet lek. Als hij warm is hoor je het geluid ook nog een klein beetje maar wel een stuk minder.
4 september 2011 om 21:59 #17914289Betreft dit een 1.7CDTi 100pk???
zo ja, let alsjebleift op de staat van de verstuivers.
Bij deze motoren wil door een kapotte verstuiver nog wel eens een zuiger scheuren.
tikken kan dieselklop zijn, zeker wanneer het alleen bij vragen van vermogen is.
willem
4 september 2011 om 22:12 #17914290Het gaat om een z19dth, hebben die daar ook last van? Het klinkt echt een beetje als de klepstoters bij een x16xe
4 september 2011 om 22:22 #17914291klepstoter hoor je ook bij stationair.
alleen tikken bij accelratie lijkt me meer dieselklop.
Op het vectra deel heeft er een een gat in de zuiger van een 1.9 diesel, kapotte verstuiver..
Willem
5 september 2011 om 08:50 #17914292Zou je hem niet altijd evenveel moeten horen als het de injector zou zijn? Als ik hem met de koude motor start is het de eerste paar 100 meter heel erg aanwezig daarna wordt het al snel veel minder. Als hij warm is hoor je het nog een heel klein beetje.
Zijn er ook manieren om er achter te komen of het de injector is of niet? Als ik de waardes van de injector uitlees met de op-com zijn ze voor alle 4 de injectors ongeveer gelijk.5 september 2011 om 09:03 #17914293als je gaat accelreren ga je er meer kracht op zetten, en dan komt vaak de zuigerkanteling pas..
dat tikken van diesel motoren al meerdere keren mee gemaakt.
zowel veroorzaakt door slecht werkende verstuivers, of een inlaat dat Volledig vol getjalkt zat met roet…
Willem
5 september 2011 om 09:19 #17914294hmm, misschien dan maar de injectoren laten reinigen, kan ieder gemiddeld auto bedrijf dat?
5 september 2011 om 09:25 #17914295dieselspecialisten kunnen dat..
ze kunnen ze ook controleren voor je.
alleen is het eruit krijgen van dei krengen zo’n ellende, ze zitten meestal ramvast.
willem
5 september 2011 om 12:34 #17914296Hij moet binnenkort ook weer een beurtje hebben, misschien goed om er 0w30 in te laten gooien om te kijken of dat misschien iets uitmaakt?
5 september 2011 om 19:07 #17914297Ik heb wat filmpjes op youtube beluisterd en deze komt aardig overeen met het geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=ikmJ4-RcGDw&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik heb ook naar een paar filmpjes geluisterd met een diesel klopt maar die lijken allemaal wat zwaarder te klinken, meer het normale dieselgeluid maar dan wat harder.
6 september 2011 om 12:13 #17914298je zegt zelf sat het alleen bij gasgeven is, als het continu is, kan het een tikkende klep zijn, als het alleen bij vragen van vermogen is is het iets anders.
het tik geluid bij accelereren komt inderdaad wel overeen met een klepstoter tik, maar omdat het alleen bij kracht leveren is, is het dus wel iets anders.
Ik heb hetzelfde gehad met meerdere 2.0DTi en 2.2 DTi’s deze hadden een Zwaar vervuild inlaat traject, waardoor er te weinig lucht kon worden aangevoerd, en de luchtstroom zelf onjuist was, hierdoor was een tik te horen die je zou kunnen verwarren met een klpestoter tik, maar alleen bij vermogen vragen.
Deze tik is in alle gevallen volledig verdwenen na reinigen inlaat traject en EGR.
Willem
8 oktober 2011 om 18:51 #17914299Er zit nu verse olie in(5w40 weer). Het geluid is nu weer weg, kan het zijn dat ze de vorige keer er per ongeluk 10w40 in hebben gedaan.
8 oktober 2011 om 21:36 #17914300denk niet dat ie van 10w40 gaat tikken hoor…
het is ten slotte een van de voorgeschreven oliën (niet voor DPF modellen, maar dat heeft niks met de stoters te maken)
Willem
30 oktober 2011 om 13:34 #17914301Ik had toch te hard geroepen, het geluid is er nog, het valt me ook op dat als ik de auto start het geluid best goed hoor als hij stationair loopt, bij gas geven hoor ik het ook in de auto. Als ik voor de auto sta hoor ik het niet maar als ik bij de bestuurdersdeur sta hoor je hem wel goed tikken.
30 oktober 2011 om 17:52 #17914302alle waarden al gecontroleerd, bij de Corsa wil er wel eens een tempsensor op de dieselpomp verkeerde waarden geven, waardoor ze gaat tikken, vooral koud.
30 oktober 2011 om 17:58 #17914303hmm, dat is inderdaad een goede. Injector waardes heb ik wel afgelezen.
1 november 2011 om 20:20 #17914304Vandaag even gekeken, alle waardes zijn goed op deze na:
Wat voor sensor is dat?
1 november 2011 om 23:00 #17914305O2 sensor zou en lambda moeten wezen..
Willem
2 november 2011 om 06:21 #17914306Hoort die waarde zo hoog te zijn?
6 november 2011 om 21:34 #17914307uitlaatgas temperatuur denk ik, valt nog wel mee opzich…
Willem
13 november 2011 om 20:17 #17914308Vandaag bij mij eens de uitlaat dicht proberen te houden, hij ging er niet slechter van lopen al kon ik hem maar voor een seconde of 5 fatsoenlijk dichthouden met een doek. Het tikkend geluid is eigenlijk niet hoorbaar als ik boven de motor hang met de kap open maar juist wel als hij dicht is (bij stationair lopen), bij de linkerwielkast is het geluid het beste hoorbaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.