tikkend geluid

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) tikkend geluid

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    stephan66
    Deelnemer

Hallo

Wanneer mijn zafira koud start hoor je en rammelend/tikkend geluid vanuit de motor,bij warme motor neemt het geluid wel wat af,als je dan vanuit stationair even wat gas geeft en weer los laat komt het geluid weer even wat harder terug (je hoort het niet in de auto maar wel als je er bij staat
      is dit normaal voor dit type motor?
      Is een Z18XER

Alvast bedankt voor een reactie

groetjes
      Stephan

Cobus
      Deelnemer

Mmmm lijkt op klepstoters, als ik je verhaal zo lees.
        Door de kou is de olie wat dikker en kunnen de klepstoters zich niet snel of goed genoeg vullen.
        Naarmate de motor langer draait en warmer word zal dit over moeten zijn.
        Blijft dit geluid, dan zouden de klepstoters vervangen moeten worden.
        Dit is eerlijk gezegt het enigste wat momenteel in mij op komt omdat ik deze vervelende ervaring bij mijn vorige auto ook heb mogen beleven.
        Maar laten we even afwachten wat andere forum leden hier over te zegen hebben.

Opeltje17
        Deelnemer

Ratelen koude start Z18XER is de automatische nokkenas versteller, daar zitten filtertjes voor deze verwijderen en je hebt kans dat je probleem is opgelost.

Zo niet grote kans dat je er al te lang mee rijdt en moet de automatische steller vervangen worden.

@cobus
          : de Z18XER heeft geen hydro stoters, deze moeten gewoon gesteld worden om de 150K

stephan66
          Deelnemer

Oke opeltje17

Ik heb nog garantie dus lijkt me het beste dat ik even bij de dealer langs ga , kijken wat die ervan vindt.Het lijkt er dus op dat er iets aan de hand is en dat het verholpen zou kunnen/moeten worden

Groetjes
            Stephan

Cobus
            Deelnemer

@Opeltje17 wrote:

Ratelen koude start Z18XER is de automatische nokkenas versteller, daar zitten filtertjes voor deze verwijderen en je hebt kans dat je probleem is opgelost.

Zo niet grote kans dat je er al te lang mee rijdt en moet de automatische steller vervangen worden.

@cobus
              : de Z18XER heeft geen hydro stoters, deze moeten gewoon gesteld worden om de 150K

@ Opeltje17
              Ik was even de weg kwijt ik had zelf een X18XE1
              Even te vlug naar de motor code gekeken.
              Excusess voor de verkeerde informatie.

stephan66
              Deelnemer

De auto heeft nu 2 dagen bij de dealer gestaan en deze zegt dat het geluid van onder uit de motor komt , heeft de carter eronder uit gehaald en van alles gecontroleerd maar heeft geen idee waar het precies vandaan komt.Geeft wel aan dat hij dit geluid nog nooit heeft gehoord en dat het waarschijnlijk geen kwaad kan maar het hoort er niet in te zitten Hij gaat morgen met de verkoop overleggen wat nu te doen want hij denkt aan revisie en dat doen ze niet zelf maar wordt uitbesteedt , dus nu maar weer afwachten op het vervolg ervan.

Opeltje17
                Deelnemer

Maak anders eens een filmpje van je koude start en met warme motor misschien dat wij een idee krijgen.

stephan66
                  Deelnemer

zou wel kunnen maar dan hoor je slechts een ratelend geluid bij het gas loslaten.Het komt er eigenlijk op neer dat bij een warme motor het geluid meer aanwezig is dan bij een koude motor (de olie is dan dunner volgens de dealer en daardoor het geluid meer aanwezig).Als er vanuit stationair toerental gas gegeven wordt en dan los laat , wordt het geluid hoorbaar (net alsof je knikkers in een metalen bak op en neer gooit , wanneer het toerental weer constant is,is het geluid ook weer weg.Dealer denkt aan teveel tolerantie zuigers ?? maar die zitten volgens mij toch aan de bovenzijde ? terwijl hij ook weer denkt dat het geluid vanuit de onderzijde van de motor af kwam . Heb eens zitten googlen en kwam zelf uit bij de versnellingsbak , maar ja ik ben geen auto monteur en weet er eerlijk gezegd ook niet veel van af , ik weet alleen wel dat ik hoop dat het opgelost gaat worden (heb nog 5 maanden garantie en hoop dat dit het laatste is wat ze in de garantietijd hoeven te verhelpen)
                    Zal proberen het geluid op te nemen.

Opeltje17
                    Deelnemer

Tja blijft lastig, olie is idd dunner met warme motor, en zuigers gaan op en neer dus ja geluid boven of onder :hmmz

Moet het echt horen wil ik wat kunnen zeggen.

stephan66
                      Deelnemer

http://youtu.be/gE_5VXaSI3M;http://youtu.be/ubAoVMn4ulc” onclick=”window.open(this.href);return false;

2 opname’s van het geluid,gelinkt via youtube,vind de 2e opname de betere hoorbare

de link kun je kopieren en via rechts klikken kun je direct naar de pagina gaan

hoop dat het geluid een beetje duidelijk hoorbaar is

het is geen diesel motor die je hoort ;)

Vandaag nog kontakt gehad maar er was nog geen overleg geweest , dus wachten tot maandag

groetjes

Stephan

miral astra

dat klinkt niet goed. http://www.youtube.com/watch?v=ubAoVMn4ulc&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;. het geluid blijft zelfs bij gas geven hoor ik.
                          ik zelf denk niet dat het in het onderblok zit, maar echt bij de stoters. maar de auto staat in de garage, ze zullen het vast snel vinden.

stephan66
                          Deelnemer

verkoop zegt;doen we niks aan , daar sta je dan met je mond vol tanden en niks terug te zeggen , lang leve de garantie van een opel dealer , kan net zo goed een auto veeeeeeeeeeel goedkoper bij beun halen en het verschil in reparaties steken,ben je misschien nog goedkoper uit , ik baal als een stekker :argue

Opeltje17
                            Deelnemer

@stephan66 wrote:

verkoop zegt;doen we niks aan , daar sta je dan met je mond vol tanden en niks terug te zeggen , lang leve de garantie van een opel dealer , kan net zo goed een auto veeeeeeeeeeel goedkoper bij beun halen en het verschil in reparaties steken,ben je misschien nog goedkoper uit , ik baal als een stekker :argue

Oke, ik hoop dat je hier niet mee akkoord ben gegaan :wtf

De auto zit nog in de garantie en heeft een probleem(duidelijk te horen) en dan durven hun te zeggen we doen er niks aan.

Gewoon mee teruggaan en eisen dat ze het oplossen, je hebt idd niet voor niks garantie.

stephan66
                              Deelnemer

ik heb vandaag een heldere schriftelijke uitleg gehad van de dealer en een verlengde garantie tot 12-2015 gekregen op de motor,vond ik wel netjes , ik heb schijnbaar de pech dat ik een iets grotere speling heb maar opel schijnt bewust in deze motoren een grotere speling op de zuigers te hanteren ivm het invreten ,De motor is ook nog voorzien van zuigerbodemkoeling dmv oliesproeiers,dus bij warme motor zet de cylinderbus meer uit dan de zuiger,wat vooral bij warme motor, en dus ook nog eens dunne olie, geluid kan veroorzaken.Bij andere motoren zet de zuiger meer uit waardoor het kantelen van de zuiger bij een warme motor juist minder wordt.
                                Deze topic kan wat mij betreft worden gesloten.Ik ben gerust gesteld en weet wat er aan de hand is.Misschien is dit voor anderen ook iets om van te leren omdat de Z18XER weer anders in elkaar zit dan een ander motor. :thumb

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.